رواية حب ام حطام قلب
البارت الرابع
ف غرفة المكتب
بعد أن تلقي صفعة كان يسبها بين خلجات عقله بافظع الشتائم ولكنه حاول أن يكون هادئ كي لا يؤذيها فمن هي حتي تقوم بصفع هشام صفوان التي تترمي النساء تحت اقدامه ف منذ دقائق كانت تذوب بين يداه ك حبة الكراميل ماذا حدث لها هل فقدت عقلها ام أنها لا تشعر اتجاهه بأي مشاعر وكأنها جماد ليس لديه احساس .عذرا أيها الحب لم ادمر نفسي واهدم شخصيتي بسببك أبدأ نعم أحبك لا بل أعشقك واقدسك أيضا لكن لكل شئ حدود هكذا قالت هنا وهيا تحدث نفسها وتنظر ف عيناه ف عيناهما تخبرهما بالكثير والكثير ولكن حين يتمرد العقل علي القلب تصبح المشاعر جافة ليس لها أي معني
طق طق طق
الدادة رقية..
ي هشام ي هنا ي ولاد تعالوا شوفوا مين وصل
هشام بصوت جاهد أن يكون طبيعي ..حاضر ي دادة دقايق بس
هشام بغضب …أقسم بالله ي هنا ل تدفعي تمن أنك تطولي إيدك عليا استعدي ل جحيمك يا بنت عمي
هنا بخوف حاولت أن ادارية …بنت صفوان مبتخافش اللي عندك اعمله وصدقني انا اللي هخلي حياتك كلها جحيم مش أيامك بس ودا وعد من هنا صفوان عن إذنك ?
هشام بغضب …بكرا نشوف انا ه خليكي تعشقيني ه خليكي وانتي نايمة او صاحية تنطقي باسمي
هنا بغضب مماثل …بتحلم ي هشام لأني ….
قاطع حديثهم دلوف الدادة إليهم فكانت ف قمة غضبها منهم فهم لم يكفوا عن الحديث بعد
الدادة بغضب …انا مش قولت تعالوا برا
هشام بهدوء
.حاضر جايين أهو
ذهبوا ثلاثتهم الي الردهة فكانوا يضحكون بشدة مما رأوا
هشام بضحك …أي دا انت ماسكها زي الأرنب كدا ليه
زين بغضب ..الهانم بقولها انا الكبير احترميني شوية قالتلي احنا توأم ي حيوان يرضيك كدا ي أبيه
زينة بغضب …أيوة حيوان يا ابيه مش راضي يديني الشيكولاته بتاعتي اخدها مني يرضيك كدا
زين بغضب…يالا ي كاذبة شيكولاتة بردو ولا عايزة تكلمي الواد بتاع الميكي يا بت
زينة بغضب…والله انت كذاب مش كفاية أنك بتضحك ع البنات وانت م بتحبش ولا واحدة فيهم
هشام بغضب وصوت افزع الجميع باااااااس كفااااااية هو أنا موديكوا أمريكا تدرسوا ولا تحبوا وانت يا استاذ زين هيا دي الرجولة ي باشا طااااايب من بكرا الصبح الساعة 6 تكون ف الشركة هتشتغل زي أي موظف عندي ومسحوب منك الفيزا والعربيه لحد ما تبقي راجل محترم غور من قدامي
زين بصدمة …وحياة عيالك ي شيخ م تعمل كدا معايا دي بتكذب عليك دا انا ملاك
هشام بسخرية…ملاك اه قصدك هلاك مصايبك كلها عندي يا زين باشا صوت وصورة
زين …طيب وحياة هنا اللي بتموت فيها وعملها جاليري بكل صورها م تعمل فيا كدا
هشام محدثا نفسه…اه ي جزمة فضحتني والله م انا سايبك غير لما تتربي من أول وجديد
هنا بصدمة …نعم يعني ابيه هشام بيحبني انا طيب ازاي
هشام مقربا منها بصوت خفيض ..الكلام دا مش صحيح ابدا استعدي عشان جحيمك ابتدي من النهاردة
لا تعلم ماذا يحدث لها حين يقترب منها تشعر حينها بأن جسدها أصبح مخدر لا يستطيع المقاومة تريد فقط ان ترمي نفسها ب احضانه تنعم بدفئه تستنشق رائحة عطرة التي تدمنها نفضت هنا تلك الأفكار اللعينه من عقلها وتحدثت بنبرة يشوبها الثقة ولأول مرة تنطق باسمه من بين فراولتها التي يريد قضمها يتلذذ بمزاقها هيا فقط التي يريدها ويرغب بها وسيجعلها ملكه حتي لو كان غصب عنها
فاق من أفكاره علي صوتها بكرا نشوف ي هشام استعد من دلوقتي لأنك انت الخسران ✋
هشام بثقة …بكرا نشوف يا برنسيز
زينة بتساؤل ابيه ف ايه هو حضرتك كويس
هشام بغضب …عقابك لسه مجاش ي زينة هانم اصبري عليا
زينة بعدم فهم …يعني ايه ي أبيه
هشام بثقة يعني هتجوزي زياد يا زينة
زينة بصدمة ورعب شديد قولت مييييييين
هشام …زي ما سمعتي
زينة برعب …لا يا ابيه لا وف الحال فقدت وعيها من شدة الخوف التي شعرت به
لا أعلم لما عشقتك الي هذا الحد فأنت نفسي الذي أحيا به انت عمري التي أريد أن أعيش معه ولكن سوف أسطر قصتنا بحروف من ذهب سوف نحكيها ل اولادنا واحفادنا
……..
ف مستشفي الخاص لجراحة القلب ب أمريكا
لم أكن أعلم أننا سنلتقي بعد كل هذه السنوات ف كتب علينا الفراق قبل أن نلتقي تركتني محطمة الي أشلاء وتركتني جسد بلا روح وكأنك انت كنت الحياة ف توقفت معك عند الرحيل
أحمد بصدمة محدثا نفسه …فرح طيب ازاي دا حصل وليه انتي هنا أكيد انا السبب فوقي يا فرح ارجوكي والله انا مظلوم دورت عليكي كتير اوي ماسيبتش مكان مدورتش فيه انتي روحي يا فرح ارجعيلي ارجوكي
فرح نائمة تحلم بنفس الحلم ولكن هنا يختلف كأنها كانت تشعر به من مكان بعيد احمد أحمد انت هنا انت فين تعالي ليه تعمل فيا كدا نزلت دمعة شاردة من عيناها وكأنها مستيقظة ليست ب غيبوبة منذ سنوات وكأن روحها ردت لها من جديد برجوع روحها وقلبها
أحمد بحزن …فرح اصحي وكلميني ولكن لا يوجد رد
..بغرفة دكتور عز المشرف السابق علي حالة فرح
أحمد …حالة فرح متأخرة يا دكتور لازم عمليه ب أسرع وقت
دكتور عز بتفهم …زي ما قولتلك يا أحمد هيا نايمة بإرادتها
أحمد بتفهم …هتفوق ي دكتور هتفوق انا متأكد من دا
دكتور عز ..يارب يا أحمد ورينا شطارتك ي دكتور
أحمد مودعا ..إنشاء الله يا دكتور عن إذنك
دكتور عز …اتفضل .
……ف شقة مصطفي حمدان بالإسكندرية …??
بعد ان أغلق أيمن الهاتف شعر وكأن أحد سكب دلو من الماء المثلج علي رأسه كيف حدث هذا أين كنتم أنتم هكذا لفظ أيمن علي الهاتف خلاص اقفل دلوقتي
أيمن …مصطفي ف كارثة
مصطفي بصدمة …ف ايه
أيمن …الشركة المنافسه لينا التابعة ل مراد الشافعي كسبت المناقصة وبيقولك فيه حاجة تخصك جدا معاه
مصطفي بغضب…ابن ال….انا مش عارف عايز مني ايه ابن الشافعي العداوة كانت بين الأهل من سنين احنا مالناش أي دخل فيها
أيمن بتساؤل ..قصدك أي ي مصطفي مش فاهم منك حاجة مين مراد الشافعي دا واي العداوة اللي بين العيلتين
مصطفي بتفكير..كل شئ بوقته حلو كدا اللعب هيبقي ع المكشوف. أيمن عايزك تجهزلي كل الورق الخاص بالمناقصة الجديدة أما أشوف أي اخرتها مع ابن الشافعي
…
ماذا يحدث حين تظل سجين لسنوات لذنب لم يكن لك دخل به وكأنك مجرد دمية يحركها كيفما شاء
بغرفة تشبه السجن تحت الأرض
مراد بقلق حاول جاهدا أن يداريه ولكن كيف فلقد أصيب بلعنة العشق وقضي الأمر
الدكتور بتفهم…اطمن يا باشا دي حالة إغماء بسيطة من قلة الاكل انا هكتب لها شوية فيتامينات لازم تمشي عليها لأنها ضعيفة جدا
مراد بغضب..طبعا انت لا شوفتنا ولا قابلتنا
الدكتور برعب..طبعا ي باشا انا نسيت انتوا مين متقلقش
مراد بغضب ..اتفضل براااااااا
ذهب الطبيب وتركها مع مراد بالغرفة
مراد بحب يحاول دائما أن يخفيه كي يستطيع الانتقام ياااااه لو تعرفي باذي نفسي ازاي لما باذيكي اصحي بسرعة اتعودت أشوف البحر ف عيونك اللي ب تسحرني وريحتك الجوري اللي ب تطمني بحبك بس لازم انتقم ل أهلي بكرا تسامحيني وتعذريني
…..
ف الجامعة ب أمريكا
كانت نهي انتهت من عملها ذهبت الي فناء الجامعة كي تأخذ سيارتها وتغادر الي منزلها ولكن وجدت أمامها أكثر شخص دمرها كسرها حولها من فتاة محبة عاشقة الي مجرد أشلاء أنثي لن تستطيع ابدا أن تخفي دموعها التي تساقطت ك الشلال ولكنها عنفت نفسها لما تبكي لما هيا بكل هذا الضعف فاقت من شرودها علي صوته مردفا..نهي اسمعيني
نهي بغضب شديد ….ابعد عن طريقي يا مازن وإلا هنادي عالامن يرموك برا
مازن بندم يا نهي اسمعيني دي آخر مرة هقابلك فيها
نهي بإنهيار ….ياريت تكون اخر مرة انا بكرهك ي مازن بكرهاااااااااك اردفت كلمة واحدة جعلته تحطم وتدمر ف آخر ايام له فهو كان يتمني أن تسمعه
مازن بألم بعد ان تركته ….سامحيني يا نهي سامحيني
…..استوووووووووب
توقعاتكم وارائكم