رواية انتي روحي

الفصل الثالث والعشرون من رواية
**انتي روحي **

*********************************************
استيقظت ديما علي صوت الهاتف نظرة الي الهاتف و قالت بتافف
**ديما الو في حد يتصل الساعه 7 الصبح عايز ايه
**احمد اه انا اصلي بصراحه منمتش من امبارح
***ديما ليه خير
**احمد خير يا حبيبتي بقولك هاتي رقم مني
**ديما لا يا احمد مقدرش انت عايزه ليه مش الموضوع انتهي
فكر احمد ان يمزح مع ديما قليلا ليخرجها من الوضع اللي هي فيه
**احمد اه ناوي اهرب معاها لو ابوها موفقش هخطفها
**ديما بغضب لا طبعا مينفعش
**احمد لا ينفع مش ابوها عايز كده يستاهل
**ديما بنفعال احمد متهزرش
لم يستطع احمد ان يتماسك اكثر من ذلك
**احمد بضحك يابت انتي هبله هو انا ممكن اعمل حاجه زي كده
**ديما بغضب انت متصل تصحيني عشان تهزر ما تخلص و تقول عايز ايه
**احمد مش بقول هبله محدش فاهمني عايز الرقم اغنيها
**ديما خليني معاك لاخر الحوار عايز الرقم ليه
**علشان اتصور جمبه اصلو عجبني
نظرت ديما الي الهاتف و اغلقته في وجه احمد و القت به علي الفراش بتافف
حاول احمد الاتصال مره اخري ولكن وجده مغلق
**احمد الله يخربيت هبلك مجنونه احسن حاجه اتصل بانس
في جه اخري كان انس يجلس بجانب ديما علي الفراش ينظر لها باستغراب
**انس انتي قفلتي في وش اخوكي
**ديما اه يستاهل هو انا نقصه
**انس مش تفهمي كان عايز ايه
في هذه اللحظه دق هاتف انس نظر انس الي الهاتف و قال
**انس ده احمد
**ديما رد انت علي ما ادخل الحمام
فتح انس الهاتف و هو يضحك
**انس بضحك ايه ياعم في ايه علي الصبح
**احمد اضحك برحتك يا انس بكرا نشوف المهم هاتلي رقم مني من تلفون ديما
**انس بس انت عايزه ليه
**احمد يادي النيله يا عم انس انا هخطب مني الاسبوع الجاي ارتحت انت و هي
**انس بعدم استيعاب ازاي يعني
**احمد لا مش وقته هات بس الرقم و انا هقولك بعدين
اعطاه انس الرقم و اغلق الخط ثم توجه الي باب الحمام
**انس ديما انتي كويسه
**ديما اه بس لحظه
خرجت ديما من الحمام و حين خرجت شدها انس من يدها و اجلسها علي الفراش و قال
**انس الفتره اللي جايه مش عايزك تقومي من علي السرير لحد ما نطمن عليكي انتي سمعاني
**ديما حاضر

****************************************
في مكان اخر اخبر امجد ابنته بموعد الخطوبه و كانت في غاية السعاده واخير ستحصل علي ما كانت تتمناه
كانت مني في غرفتها تعيد ترتيبها بنشاط و همه اعلن الهاتف عن اتصال
**مني الو
**احمد احلي الو دي ولا ايه
احمر وجه مني من شدت الكسوف نعم هو انه صوت احمد هي تعرفه جيدا
**احمد انتي يا بنتي روحتي فين
**مني بصوت هادي معاك
**احمد الله معاك كلمه حلو اوي يارب تبقي معايا علي طول
لم تجد مني ما تقول ماذا تفعل فقلبها يدق بطريقه تكاد توصل لمسامع انس عبر الهاتف
**احمد انتي بتروحي فين مابتتكلميش ليه انتي نمتي ولا ايه
**مني ها لا موجوده
**احمد طب منعا للكسوف و الاحراج انا بتصل علشان اقولك ان انا هعدي عليكي النهارده علشان نشتري فوستان الخطوبه و الدهب ايه رايك
**مني اوك ماشي
**احمد طيب تمام الساعه 7 ينسبك
**مني اه مفيش مشكله
اغلق احمد الهاتف و تابع عمله حتي ياتي المساء

في المساء كانت مني تخطار الفستان بعنايه
**احمد ها شوفي الاحمر ده حلو اوي و هيبقي جميل عليكي ايه رايك
**مني اوك و وجهت حديثها الي البائعه ممكن اقيسو في البروفه
**البنت طبعا اتفضلي
دخلت مني الي البروفه و ظل احمد ينتظر حتي خرجت مني و حين نظر لها احمد كاد قلبه ان يتوقف من شدة جمالاها و ملامحها البريئه في الفستان
**احمد خلاص هناخد ده ايه رايك
**مني جميل موفقه
و ذهبو و انتقو الدبل و قدم لها توق من الذهب غايه في الرقي و الجمال و خرجو من المحل

بعد فتره كانو يجلسون في احد المطاعم يتناولون العشاء
**احمد انا بحبك اوي يا مني بحبك من ايام ابتدائي لما كونتي بتيجي لديما علشان تذاكري عندنا و كنت بشوفك دئما اجمل بنت شفتها عيني بس مكنش ينفع اتكلم الا لما تكبري شويه و اكون انا كونت نفسي و و اشتغلت علشان اقدر اتقدم لبباكي و انا واثق من نفسي
ها وانتي بقا احكيلي عنك شويه
**مني هاقول ايه مفيش حاجه اتكلم فيها ما انت عارف كل حاجه عني
**احمد لا انا عارف اللي كل الناس عرفاه لكن انا عايز اعرف ايه اللي الناس مش عرفاه يعني بتحبي ايه بتكرهي ايه كده يعني
**مني انا في الحقيقه بحب كل حاجه يعني زي اي بنت مفيش حاجه مختلفه عادي يعني
**احمد ماشي يا احلي بنوته في الدنيا يلا علشان اوصلك
**مني بوجه محمر يلا

*******************************************
بعد فتره كان انس يجلس علي الاريكه في غرفة الصالون و هو يتابع ماتش الاهلي و الزمالك ماتش القمه كما يلقبونه
**انس ديما يا حبيبتي انتي النهارده هتشوفي ماتش جامد بين الاهلي و الزمالك و لازم الاهلي يكسب
**ديما و ليه الاهلي يكسب ما الزمالك هو اللي ممكن يغلب الاهلي ليه لا
نظر لها انس و قال
**انس هو انتي منهم بتوع الجبنه البيضه لبشكريه
**نظرت ديما له بغضب انس لو سمحت ما تتكلمش وحش علي الزمالك راعي ان انا زملكاويه
انس نتراهن ان الاهلي هو اللي هيفوز
**ديما بتحدي موفقه و اللي يكسب الرهان هيعمل ايه
**انس اللي يكسب هيجيب دلفري من بره علي حسابه
**ديما ماشي و انا موفقه طب لو كانت النتيجه تعادل
**انس يبقي الحساب بالنص ماشي
**ديما ماشي

بعد فتره كان انس و ديما يتابعون و كان انس يتعمد ان يغيظ ديما لو ضاعت منهم الكره و ديما تفعل نفس الشيء
كانو يتابعون و فاجاه انقطعت الكهرباء
**انس ايه ده دا وقته استني خليكي هنا لما اجيب شمعه
**ديما لا انا بخاف من الضلمه متسبنيش
**انس طب تعالي خليكي مسكه ايدي علشان متقعيش
ديما لا خلينا كده لحد ما الكهربا تيجي انا مش عايزه اقوم
**انس يا بنتي بطلي الجبن اللي انتي فيه ده جمدي قلبك شويه
**ديما لا خلنالك انت الشجاعه و فجاء صمتت
**انس فيكي ايه انتي كويسه
**ديما انا عايزه ارجع
**انس نعم ياختي ترجعي ازاي هو ده وقته
**ديما يعني اعمل ايه يعني انس هرجع خلاص
**انس يادي الليله اللي مش معديه ثم قام بحملها وهرول
الي الحمام انزلها امام المرحاض
**انس رجعي انتي بقا انا خارج
**ديما لا خارج فين استني انا خايفه
**انس انتي خا
يفه ولا عايزه ترجعي
**ديما التنين
**انس الصبر يا رب طب رجعي علشان نخرج
**ديما انا حاسه بالغثيان بس مش عرفه ليه مفيش ترجيع استني شوايه
**انس ياربي انتي هتجننيني يا ديما والله
ديما انس انا دايخه
**انس دي جديده يلا في حاجه كمان عايزه تحسي بيها
**ديما لا مافيش لما يبقي هبقا اقولك ايه الرخامه اللي انت فيه دي
انس والله ما حد رخم غيرك بصي تعالي شكلك مش هترجعي يلا نرجع الصالون
ديما ماشي يلا
**انس و هو يقلد صوتها اممم ماشي يلا
خرجو الي الصالون و هي تتمسك به بشده
**يابنتي هنقع اهدي شويه
**ديما لا اتصرف شوف الكهربا مبتجيش ليه
**انس هاشوفها ازاي و انتي لزقه فيا زي اللبان كده
**ديما ماشي يا انس انت عارف لو النور كان موجود انا كنت وريتك بس اصبر

ظلو علي هذه الحاله لمدة ساعتان نامت ديما بين احضان انس و هي تتشبث به كانها طفله تتمسك في ثياب والدتها من الخوف
كان انس يتحدث في سره
**انس انتي عملتي فيا ايه يا ديما انتي بقيتي كل حاجه في حياتي انا كانت حياتي فاضيه و انتي ملتيها بشغفك و هزارك و حتي خنقاتك معايا انتي بقيتي روحي يا ديما ثم نظر الي السماء و دعا يارب متحرمنيش من السعاده اللي انا فيها دي يارب انا بحبها و مقدرش اعيش من غيرها يارب احفظها هي و اللي في بطنها
ثم جملها و اتجه بها الي غرفة النوم و وضعها علي الفراش و دثرها جيد تحت الغطاء و تمدد بجانبها و ظل يقراء بعض ايات القران ثم غفي و راح في سبات عميق
*********************************************

بعد مرور اسبوع في يوم خطوبة احمد و مني
كان انس يحاول اقناع ديما الا تذهب الي الخطوبه لكي لا تتعب
**اانس ديما يا حبيبتي مش لازم تروحي النهارده و انا اوعدك هخلي احمد و مني يجو لحد عندك هنا و تشوفيهم او اقولك هخليهم يصورو الخطوبه بس مباشر كانك هناك ايه رايه
**ديما انس انت بتتكلم ازاي ده العريس اخويا و العروسه رفيقة عمري انا لازم احضر الخطوبه
**انس امري لله انا هاجي معاكي بس هروح شغلي الاول و انتي اجهزي و استنيني ماشي
نظرة ديما الي انس بزهق
**انس بصي اقسم بالله مهخليكي تعتبيها لو مسمعتي الكلام انتي فهمه خليكي عاقله كده و اهدي
**ديما بتافف ماشي يا انس امري لله هستناك بس متتاخرش اوك
**انس اوك
******************************************************************
كان احمد يرتدي بدلته حين اتت في باله فكره ثم امسك الهاتف و اتصل باحد الارقام و قال
**احمد الو ازيك يا عمي انا كنت عايز اطلب طلب ممكن
**امجد اتفضل

error: