رواية انتي روحي

الفصل الثالث عشر من رواية \انتي روحي \

*************************************

في منتصف الليل استيقظت ديما من النوم و نظرت الي جانبها حيث ينام انس ثم قامت من علي الفراش و خرجت من الغرفه بهدوء شديد لكي لا يستيقظ انس و اخذت تتجول في المنزل و تنظر الي الشقه في رضا و دلفت الي المطبخ و قامت بفتح الثلاجه كانت تشعر بالجوع و فاجاة انتفضت علي صوت انس
..انس انتي بتعملي ايه
..ديما هااا خضتني يا انس
..انس سلامتك من الخضه يا قلبي انتي جعانه مش كده
..ديما بصراحه اه
..انس انتي مكسوفه مني
..ديما لا مش مكسوفه ولا حاجه ثم نظرت في الارض بخجل
..انس واضح انك مش مكسوفه خالص يلا تعالي نسخن الاكل علشان انا جعان اوي و نظر لها بتمعن و قال
..انس و مكسوف اكل قدامك الحقيقه ثم تطلع اليها و ابتسم
..ديما انا عايزه اكل حمام بس مش بعرف اسخنه بخاف يتحرق مني
..انس اممم بدايه غير مبشره بصي يا حبيبي انا هاعلمك علشان بعد كده انا مش هدخل المطبخ تاني ماشي
..ديما امممم ماشي
..اخذ انس يعلمها كيف تستخدم المقود و تتعامل مع الطعام
..ديما ده سهل بس انا مكنتش بدخل المطبخ مع ماما علشان كده مكنتش عارفه
..انس ماشي يا روحي يلا بقا ناكل علشان ننام اوك
..ديما اوك

شرعو في تناول الطعام ولكن لاحظ انس ان ديما تتناول الطعام بشراها
..كبيره فسحب من امامها الطعام و قال
..انس ديما كفايه كده انتي بتاكلي كتير واحنا في وقت متاخر و هنام و ممكن يصيبك عصر هضم و تتعبي و اعطاها العصير
..انس خدي اشربي العصير ده احسن
..ديما بتذمر لا انا لسه جعانه
..انس لا خلاص و بعد كده مفيش اكل باليل انا سمحتلك تاكلي بس علشان انتي ماكلتيش حاجه النهارده يلا علشان ننام
..و سحب يدها الي الغرفه ديما انا مش جايلي نوم انا هتفرج علي التلفزيون
..انس لا طبعا الساعه 2 الفجر هنام امته و نصحي امته
..ديما بس انا متعوده علي السهر
..انس لا انتي لازم تتعودي تنامي بدري علشان هتصحي بدري تمام
..ديما اصحي بدري ليه انا مش ورايا حاجه علشان اصحي بدري
.انس لا كان زمان لكن دلوقتي انتي لازم تصحي بدري علشان تفطريني و بعدين انتي بقا وراكي بيت و مسئوليات و يلا نامي علشان في ناس هتيجي تبارك لنا الصبح
..ديما بتافف حاضر
..ديما بهمس وحشتيني يا ماما و هربت من عينيها دمعه فمسحتها و بعد مرور ساعه كانت ديما تحاول النوم ولكن ابا النوم ان يقترب من جفونها فهي لا تستطيع النوم في مكان غريب لم تنم فيه من قبل بعد مرور فتره ليست بالقليله نامت ديما

.. اشرقت الشمس بنورها الساطع البديع لتداعب جفون انس ليستيقظ من نومه لينظر الي ديما باعجاب شديد من شكلها الطفولي و هي نائمه
..اخذ يعبث بخصلات شعرها الناعم و يداعب وجهها لتتقلب في نومها بتافف من هذا المزعج الذ يوقظها بدري قبل معاد استيقاظها
..ديما يووووه سبوني انام شوايه ايد ده
..انس ديما حبيبي يلا فوقي علشان نفطر
..ديما بنوم لا انا مش جعانه افطر انت و انا لما اصحي هبقا افطر
..انس انا اللي هحضر الفطار و انتي نايمه
..ديما معلش سبني بس نايمه شوايه و هقوم احضر الفطار بعدين
..نظر لها انس ثم اتت علي باله فكره و قال
..حاضر نص ساعه كمان ماشي
..ديما بنوم ماشي بس سبني دلوقتي
…ذهب انس الي المطبخ و قام بتحضير الفطور له و لديما و اخذه الي الغرفه و قام بتخبائت الطعام تحت الطاوله في الغرفه و تقدم من ديما و قال
..انس ديما يلا بقا انا جعان قومي حضريلي الفطار عدة النص ساعه قومي بقا ديما بنوم
..سبني علشان خطري شوايه بس صغيرين
..انس و هو يتصنع العصبيه و الجديه
..ديما كفايه دلع بقا انا هفضل اصحي فيكي لحد امته قومي بقولك
..جلست ديما علي الفراش و تحدثت بنفس عصبيته
..ديما انت بتزعقلي و فيوم صبحيتي دبدل ما تحضرلي انت الفطار و تجبهولي لحد السرير طب ايه رايك بقا انا هنام و مش قايمه دلوقتي خالص ماشي
..انس بخبث انتي بتعلي صوتك عليا طيب يا ديما افتكري ان انتي اللي بدائتي
..ثم قام بنزع الغطاء و حملها و ذهاب الي الحمام المرفق بالغرفه و كام بوضعها في البانيو تحت زهول ديما و الصراخ المستمر قام انس بفتح المياه فوق راسها لتتشبث به من برودة الماء
..ديما بصراخ انس اقفل المايه حرام عليك انا هموت من البرد
..انس علشان تبقي تسمعي الكلام بعد كده
..ديما حاضر بس خرجني من تحت المايه انا هموت من البرد
..قام انس باغلاق الماء و اخراجها من البانيو و وضع المنشفه علي راسها
..ليجفف قطرات الماء من علي وجهها
..انس استني لما اجيب الهدوم من بره متتحرقيش ماشي
..اومات له ديما فخرج ليحضر لها الملابس من الخزانه
..اعطاها الملابس و قال
..خمس دقايق و تكوني بره ماشي
..ديما بضيق ماشي
..بعد مرور فتره خرجت ديما من الحمام فوجدت انس جالس علي الفراش يتطلع لها ببرود و يقول
..انس بتصنع العصبيه اعملي حسابك لو مصحتيش بدري ده هيكون عقابك تمام
..ديما بدموع انا مكنتش اتصور انك تعمل فيا كده
..انس بتماسك لكي لا يكشف امره و يضعف امام دموعها
..انس انا معملتش غير الي لازم اعملو علشان تفوقي
..لم تتحدث ديما و اتجهت الي المراة لتمشط شعرها
..انس باسف
..ديما انا اسف حقك عليا بس انتي لازم تتعودي تصحي بدري ده علشان صحتك و علشان حياتنا و كمان علشان الدراسه هتبداء بعد شهر و مينفعش كده تصحي متاخر مش هتبقي مركزه في ايه حاجه فهمتي بقا انا عملت كده ليه
..اومات ديما براسها اخذا منها انس المشط و قام بتمشيط شعرها نظرة له بسعاده عارمه انهي انس تمشيط شعرها و امسك يدها و اجلسها علي الطاوله التي في الغرفه و سحب الصينيه من تحتها و وضعها امامها تحت زهول من ديما
..انس ها عجبتك المفاجاه دي
..ديما ربنا يخليك ليا يا انس
..اعجب انس بطريقتها الطفوليه في التسامح فديما مثل الاطفال تزعل بسرعه و تتراضي بسرعه مثل الطفل الصغير الذي يرضي من الكلمه الطيبه
تناولو الطعام و بعد قليل دق الباب و قام انس ليفتح و لكن استدار الي ديما و قال
..انس ديما انتي طبعا عارفه ان اي حاجه بتحصل بنا مينفعش حد يعرفها علشان الكلام في الحاجات دي حرام فهمه
..ديما اه مش هتكلم حاضر بس لو حد سالني هقولو ايه
..انس كفايه انك تبتسمي و خلاص ماشي
..ديما ماشي
..تقدم انس من الباب و فتحه فوجدها والدته
..حنان ازيك يا حبيبي عامل ايه و عروستك اخبارها ايه
..انس احنا الحمدلله كويسين
..حنان يارب ديما يا حبيبي تكونو كويسين انا حضرتلكم الفطار
..انس تسلمي يا حبيببتي بس احنا فطرنا خلاص في هنا اكل كتير تعبتي نفسك ليه
..حنان ولا تعب ولا حاجه اهم حاجه اني اطمنت عليكو يلا انا هنزل بقا علشان بباك عايزنا نفطر سوي
..انس ماشي يا حبيببتي و انا شوايه و هننزل انا و ديما
..حنان برحتكو يا حبيبي يلا اقفل الباب ورايا
..نزلت حنان و اغلق انس الباب
..تقدم من ديما و جلس بجانبها و تحدث
..انس ها هنعمل ايه دلوقتي
..ديما هنتفرج علي التلفزيون طبعا
..انس بغيظ يادي التلفزيون اللي كل شوايه تطلعيلي فيه ده طيب هتتفرجي علي ايه دلوقتي
..ديما بندفاع علي حياة و مراد طبعا
..انس مين دول
..ديما دول حبايب قلبي
..انس نعم ياختي
..ديما قصدي يعني اني بحب اتفرج علي المسلسل ده
..انس اه بحسب
..ديما بتهكم احسب علي قدك
..انس بتقولي حاجه يا روحي
..ديما لا يا حببي مبقلش
و مر اليوم علي ديما و انس بحب و بعض المشاكسات

error: