رواية انتي روحي

الفصل الرابع و العشرون من رواية
**انتي روحي **

****************************************

انهي احمد اتصاله بامجد و اتصل برفيقه و قال
**احمد ازيك يا فارس عامل ايه
**فارس انا تمام ياعريس انا هكون عندك باليل في القاعه
**احمد بس انا عايز منك خدمه
**فارس انت تؤمر
**احمد تسلملي يا حبيبي اسمع بقا
**************************************************
عند مني
كانت مني تتجهز للحفله بمساعدة مها صديقتها
**مها ديما اتصلت و بتقول مش هتعرف تيجي غير بالليل مع انس
مني اه احمد قالي الصبح هي اصلا كانت مش هتيجي لكن اقنعت انس بالعافيه
**مها ربنا يتتملها علي خير و تقوم بالسلامه
ثم تنحنحت مها قائلا
**مها مني انا كنت عايزه اقولك علي حاجه
**مني قولي
**مها فاكره محمود صاحب انس اللي شفناه يوم فرح ديما
**مني اه ماله
**مها في الحقيقه يعني بصي بقا انا هتكلم و خلاص
**مني متقولي يا بنتي انا قولتلك حاجه
**مها بصراحه هو خد رقمي و معرفش جابه منين و كلمني و من يوميها و احنا بنتكلم
**مني ازاي يعني ليكون بيتسلي بيكي
**مها لا طبعا محمود شخص كويس و محترم
**نظرت لها مني و قالت
**مني والله كويس و محترم ماشي يا مها يارب يطلع زي ما انتي بتقولي
**مها هنشوف يلا بقا علشان نلحق نخلص قبل ما احمد يجي
****************************************************

في المستشفي كان انس يجلس في مكتبه و هو يفكر كيف ستكون ديما حين تكبر بطنها كيف ستكون حالتها هل ستكون بخير هل ستتحمل الم الولاده كل هذه الافكار تدور براسه حتي قرر ان يذهب الي الطبيب المعالج لديما

في غرفت الدكتور عصام سمع خبطات علي الباب فاذن للطارق بالدخول
الكبيب ادخل و كان انس
**الدكتور ادخل يا انس
**انس انا كنت جاي اتكلم معاك شويه
**الدكتور اتفضل
**انس في الحقيقه انا قلقان علي وضع ديما اوي و خايف
**عصام احنا المفروض نستعد لاي حاجه مفاجاه و لازم نقنع ديما بكده ان ممكن في اي وقت نزل البيبي خوف علي صحتها انت فاهمني يا انس
**انس بحزن فهمك بس انا كنت عايز اسال علي حاجه كمان
**عصام اسال انا سمعك
**انس هو يعني لو الحمل ده كمل ديما هتقدر تتحمل المخاض بتاع الولاده
**الطبيب من المستحيل تولد طبيعي لازم تولد قيسري احنا لازم نكون متوقعين جميع الاحتمالات الا الاحتمال ده ان هي تولد طبيعي القلب مش هيستحمل ده و هي لازم تتابع مع دكتوره ندي هي اشطر دكتوره هنا في المستشفي لازم تقنع ديما تروح تتابع معاها
**انس انشاء الله طب استاذن انا بقا شكرا جدا
**الطبيب العفو

بعد فليل عاد انس الي المنزل وجد ديما في كامل اناقتها و هي تنتظره
اطلق انس صفير عاليه و قال
**انس بمغازله ايه قوتلت الحلويات المتنقله دي ايه الحلاوه دي
**ديما بخجل بس بقا يا انس الله يلا علشان منتاخرش
**انس بسرعه كده طب مش هتغدا الاول
**ديما لا كده كده متاخرين ماما عملنا غدا يلا بقا
**انس بضحك ماشي يا دمدومتي
ضحكت ديما و قالت طب يلا يا انوستي
**انس هعديها المرادي بس علشان خاتر احنا خرجين
**ديما ماشي يلا بقا

************************************************
في الخطوبه كان احمد قد وصل الي القاعه هو و عروسه الجميله جلسو في اماكنهم و كان احمد يغازل مني بشكل كبير
**احمد ايه الحلاوه دي قمر يا ناس
**مني بخجل احمد مينفعش كده الناس
**احمد ناس مين دي الليله ليلتنا
**مني بس انا بتكسف
حاول احمد ان يمسك بيد ندي ولكن هي نظرت له بغضب شديد
**مني احمد انت اتجننت ازاي تمسك ايدي حرام
**احمد حرام امسك ايدك في يوم خطوبتنا
**مني اه
**احمد طب والله لخليه حلال
قام احمد و صفق بيديه عاليا حتي ظهر الماذون
**مني بزهول هو ايه اللي بيحصل
**احمد هنكتب الكتاب يا حياتي
**مني بس بابا
قاطعها قائلا
**احمد لا بابا موافق يلا تعالي
قام احمد بعقد قرانه و اعلن الدي جي عن اغنيه كتبو كتابك

هالله هالله هالله يا مشاء الله

كتبو كتابك يا نقاوة عيني

أحلى كلام بينك يا حلوة وبيني

جه اليوم إللي تكوني فيه حلالي

منا أصلي طيب وأمي دعيالي

كتبوا كتابك بالقلم ع الورقة

واللحظة دي في حياتي لحظة فارقة

حافظ التاريخ بالهجري والميلادي

أنا من إنهاردة هيبقا عيد ميلادي

…………………………….

وإبتسمي عايزة تترسمي

كتبوكي على إسمي بقا رسمي

…………………………….

وإبتسمي عايِزَة تَتَرَسَّمِي

كتبوكي عَلِيّ ٱِسْمِي بَقّاً رَسْمِيّ

…………………………….

هي العروسة والليلة ليليتها

سيبوها تتدلع على راحتها

زي القمر أجمل بنات حتتها

في الزفة مش هنيم منطقتها

وهالله هالله صلو على النبي يا جيرانها

عملت إللي ما يتعمل عشانها

هاتوا البطاقة وغيروا عنوانا

من الليلة دي بيتي بقا بيتها

…………………………….

وإبتسمي عايِزَة تَتَرَسَّمِي

كتبوكي عَلِيّ ٱِسْمِي بَقّاً رَسْمِيّ

…………………………….

كانت مني في غاية السعاده بجانب احمد
**احمد مبروك يا منايا
**مني الله يبارك فيك انا بجد مش مصدقه
**احمد لا صدقي انتي خلاص بقيتي مراتي و اسمك بقا علي اسمي رسمي و اقدر امسك ايدك برحتي
**مني خلاص بقا
**احمد لا مش خلاص طب اهو
امسك احمد بيد مني و قام بتقبيلها

في مكان ما في الحفله كانت مها تنظر لديما و انس و احمد و مني بسعاده و هي تحدث نفسها امته بقا هبقا زايكو و محمود يتكلم مع بابا و يتقدم و فجاه قاطع شرودها محمود
**محمود سرحانه في ايه
**مها بخضه محمود خضتني انت بتعمل ايه هنا
**محمود جاي علشان اشوف القمر
**مها بضحك بس القمر بره في السما
**محمود لا ما في قمر تاني بيقولو عليه نزل علي كوكب الارض فا انا جاي اشوفه
ثم همس في اذنها بحبك
**مها ها
**محمود بحبك بحبك بحبك بحبببببببببببك ثم اخرج من جيبه خاتم و رقع علي رقبتيه و قال
**تقبلي تتجوزيني
صمتت مها بره من هول الصدمه ثم نتقت
**مها موفقه
سحب يدها و قام بالبسها الخاتم و قامو جميع من في الحفله بالتصفيق لهم

انتهت الحفله و عادو الي منازلهم جميعا

*************************************
بعد مرور ثلاثة اشهر
كانت ديما نائمه في الفراش ولا تتحرك كما اخبرها الطبيب مسبقا و قام انس باقناعها بالذهاب الي ندي لتتابع معها الحمل وافقت بصعوبه تامه
و احمد و مني تزوجو و مني تذهب الي الجامعه هي و مها ليحضرو المحاضرات و ياتو بها يوميا الي ديما اما بخصوص محمود و مها قامو بحفل خطوبه صغير و اتفقو علي ان يتزوجو بعد التخرج من الجامعه

error: