رواية انتي روحي

الفصل الخامس و العشرون و الاخير من رواية
**انتي روحي **

*********************************************

كانت ديما متعبه كثير كلما تقدم بها الحمل كلما اذداد الالم و التعب كان انس عاجز امام حالتها ولا يعرف ماذا يفعل

**ديما انس انا زهقانه من النوم
**انس يا ديما يا حبيبتي انتي مش شايفه انتي تعبانه ازاي خليكي نايمه و بعدين بكرا اصلا عندك متابعه و هبقي اخدك تغيري جو في اي كافيه
**ندي بس انا مش حابه الدكتوره دي دي شكلها عنيها منك انا حاسه
**انس لا يا حبيتي انتي بتتوهمي علي الفاضي
**ديما لا مش بتوهم انت مش بتشوف هي بتبصلك ازاي لما بنروح نكشف عندها
انس طب نامي دلوقتي و بكرا نتكلم ماشي
**ديما ماشي يا انس ماشي
ثم استدارت و نامت نظر اليها انس و قال بتافف
**انس ربنا يعدي الفتره اللي جايه دي علي خير

**********************************************
في منزل احمد و مني
كانو يجلسون يشاهدون التلفاز
**احمد انتي بتروحي لديما كل يوم يا مني
**مني اه بروح ادلها المحاضرات عليشان الامتحانات متروحش عليها هي كده كده مبتحضرش
**احمد هي عامله ايه دلوقتي
**مني كويسه بس مش بتتحرك من السرير يا عيني عليها صعبانه عليا اوي
**احمد ربنا يقومهلنا بالسلام
**مني يارب
احمد بقولك ايه يا منايا تيجي نخرج
**مني دلوقتي هنروح فين
**احمد اه دلوقتي احنا لسه عرسان جداد و مبقلناش غير شهر و احد متجوزين و مرحناش شهر عسل و بالنهار انا في شغلي و انتي في الجا
معه يعني مبنعرفش نقعد مع بعض غير باليل ايه رايه نروح سينما
مني اوك ماشي بس هنتفرج علي فلم رومانسي
**احمد لا نشوف الموضوع ده هناك بس انتي قومي البسي
**مني اوك ربع ساعه و اكون جاهزه

********************************************
اما عند مها كانت نائمه علي الفراش تضع الهاتف علي اذنها تحدث محمود بهيام
**محمود انا بحبك اوي يا موها
**مها و انا كمان
محمود وانتي كمان ايه
**مها بكسوف ما انت عارف
**محمود نفسي اشوفك دلوقتي و انتي مكسوفه كده
صمتت مها و لم تتحدث
**محمود انتي روحتي فين
**مها ها
**محمود ها ايه
**مها محمود انت عايز ايه
عايز اشوفك دلوقتي
**مها انت مجنون لا طبعا ماينفعش خالص انت عارف الساعه كام
**محمود هاجي اشوفك من تحت البيت انتي اوقفي في الشباك و انا هقعد تحت البلكونه ماشي
**مها انا مش عارفه اقولك ايه
**محمود ماهو انا مش هنام عير لما اشوفك النهارده سلام
**مها محمود انت روحت فين يا مجنون
اغلق محمود الهاتف و ترك مها في زهول من حديثه

بعد نصف ساعه كانت مها تضع السماعات في اذنها و تستمع الي اغنيه

سهرانة انا دايما بفكر حيرانة
ازاي هقولك حيرانة طب واعمل ايه
وبتيجي قصادي كتير تسمع
يبقى خلاص السر هيطلع وبداري عليه
سهرانة انا دايما بفكر حيرانة
ازاي هقولك حيرانة طب واعمل ايه
دانا من خوفي بداري كسوفي
لا تاخد بالك من اللي أنا فيه
وبقيت مش عارفة أنا هعمل إيه
دانا من خوفي بداري كسوفي
لا تاخد بالك من اللي أنا فيه
وبقيت مش عارفة أنا هعمل إيه
يا حبيبي خلاص هتجيني خلاص
وهقولك على اللي تاعبني أنا ايه
أن أحب مش هو ده ياللي تاعبني
دانا شايلة سر معذبني دانا روحي فيك
ومسيري في يوم هاجي أقولك
وهعيش حياتي وانا جنبك دانا عمري ليك
بقى من العادي أن بعادي
يخليني أفكر فيك
أرجوك ريحني الله يخليك
بقى من العادي أن بعادي
يخليني أفكر فيك
أرجوك ريحني الله يخليك
وتعالى قوام أنا عندي كلام
لو قولته هيصعب قلبي عليك
سهرانة انا دايما بفكر حيرانة
ازاي هقولك حيرانة طب واعمل ايه
وبتيجي قصادي كتير تسمع
يبقى خلاص السر هيطلع وبداري عليه

كانت مها تدندن مع كلمات الاغنيه و فجاه سمعت صوت صفاره هي تعرفها جيد
**مها لا مستحيل مجنون ثم خلعت السماعات من اذنها و خرجت الي البلكونه لتري ماذا يفعل
كان يقف تحت البنايه و ممسك في يده باقه كبيره من الورود الحمراء الجميله و مزينه تلك الباقه بالشوكلا حين زهرت امامه اشار لها ان تسقت السله ليضع لها الورود في داخله و حين فعلت و اصبح البوكيه بين يديها وضع محمود يده علي قلبه و ثار يغني بصوت عالي جدا

أنا عندي لعنيكي كلام، محدش غيري في الدنيا
يقوله ف يوم من الأيام ليكي أو لناس تانية
ولو كل الكلام اتقال، عينيكي في غربتي موال
هخلق منه معنى جديد، معنى فاق كل الخيال

مسكت مها الفون بيدها و اتصلت عليه و حين اتاها صوته
**مها بفرحه و دموع انت مجنون والله مجنون
**محمود انا مجنون فيكي انتي
**مها طب امشي بابا زمانه صحي و و الجيران هتبلغ عننا
*محمود سلام يا روح الروح
**********************************************************
في صباح اليوم التالي
كانت ديما تتجهز لتخرج هي و انس ليذهبو الي الكشف الذي تبغضه ديما كثير
**انس اخلصي يا ديما ساعه بتلبسي
**ديما بتافف خلاص خلصت
**انس طب يلا علشان ننزل هاتي ايدك
كانت ديما تستند عليه بسبب التعب و الدوار التي تشعر بهم في الاونه الاخيره

بعد فتر
كانو يجلسون في المستشفي في غرفة ندي
**ندي لحد دلوقتي كل حاجه تمام انتي في الشهر الرابع و وضع البيبي كويس بس في حاجه لازم تعرفيها في الفتره اللي جايه ممكن يزيد عليكي الالم
ممكن متعرفيش تنامي انتي جهزه لحاجه زي كده
**تحدث انس و الالم ده بسبب ايه
**نظرت له ندي و قالت بسبب الادويه اللي هتخدها حمل ديما مش زي اي حمل احنا بنجازف بحالتين الاولي هي ديما و القلب و التانيه البيبي انت فاهمني يا انس
**انس فهمك بس مافيش اي حاجه تخفف الام اللي هتتعرضله ديما
**ندي للاسف لا علاج القلب مع علاج الحمل مع الاسف هتكون المضاعفات صعبه و خصوصا لما تبقا في الشهور الاخير
كل هذا و ديما لم تنطق باي كلمه
**انس ديما انتي سكته ليه
**ديما انا عايزه اتكلم مع ندي لوحدينا
نظر انس اليهما بتوجس من الذي سيحدث و ترك الغرفه و ذهب

**ديما انتي بقا حكايتك ايه
**ندي مش فهمه وضحي
**ديما يعني انا حاسه ان انتي بتحسي بحاجه نحية انس
**ندي بصي يا ديما انا يمكن في الاول محبتكيش و اتخنقت منك ان ازاي انس يسبني و يبصلك انتي بس مع الوقت اكتشفت اني مبحبش انس اصلا و لو كنا ارتبطنا مكناش هنكمل انس له تفكيره و انا ليا تفكيري يعني انا و هو مننفعش لبعض انتي احسن وحده تنفعيله و انا هعمل اي خاجه انتي عايزاها علشان اثبتلك كلامي ده
**ديما بجد يعني انتي معنتيش بتفكري في انس
**ندي لا و كمان علشان تصدقي انا هتخطب بعد اسبوعين لدوكتور هنا في المستشفي اسمه بلال
**نظرت لها ديما و ابتسمت و قالت بجد الف مبروك بس انا عايزه اطلب منك طلب
**ندي اطلبي
**ديما انا عايزه لما انس يدخل دلوقتي نعمل ان احنا اتخنقنا و سيبي الباقي عليا
**ندي انتي ناويه علي ايه
**ديما حاجه بسيطه كده اتفقنا
**ندي اتفقنا
ظلو يتحدثو حتا دخل انس
**انس ها خلصتي يا ديما
نظرت له ديما و هي تدعي الغضب
**ديما انس روحني
**انس في ايه يا ديما انتي كويسه
**ديما و هي تداري وجهها عنه لكي لا يرا تعابير وجهها
**ديما لا مش كويسه روحني
انس ماشي يلا
غمزت ديما الي ندي و خرجت نظر انس الي ندي و قال
**انس عارفه لو كنتي زعلتيها انا هعمل فيكي ايه
**ندي ولا تقدر تعمل حاجه روح راضي المدام علشان الزعل وحش عليها

في السياره
**انس انا عايز اعرف في ايه
**ديما ماتتكلمش معايا يا انس انا مضيقه
**انس مضيقه من ايه بقا
**ديما ولا حاجه
**انس ماهو يتقولي فيكي ايه ياتفردي وشك انا مش ناقص
**ديما و هي تدعي البكاء اه ماهو كل ما اكلمك تقولي انا مش ناقص ماشي يا انس
**انس استغفرالله العظيم في ايه يا بنتي انا كل ما اكلمك تعيطي طب عايزاني اعمل ايه علشان ارضيكي
ديما و هي تداري وجهها بيديها مش عايزه منك حاجه
**انس لا اطلبي اي حاجه و انا هعملهالك
**ديما اي حاجه اي حاجه
**انس قولي كل اللي انتي عايزاه
**ديما اممممممم عايزه اتفسح و اروح مطعم و اعمل شوبنج و
قاطعها انس قائلا
**انس ايه حيلك حيلك عايزه كل ده و بعدين انتي كده ممكن تتعبي
**ديما لا مش هتعب انا سالت ندي
**انس سالتي ندي و مالك بتقوليها وانتي مبسوطه اوي كده انتو كنتو بتتكلمو في ايه انا مش مرتاح ليكو انتو الاثنين
**ديما ولا حاجه اتخانقنا زي كل مره و بعدين انت عمال تتكلم و مش هتنفز اللي انا عايزاه
**انس امري لله يلا يا ستي
**ديما يلا
زهبو الي التسوق و اشترو حجات كثيره للبيبي و ذهبو الي المطعم ليتناولو الطعام و اثناء تناولهم الطعام تحدثت ديما
**ديما انس انا بحبك اوي
**انظر لها انس باستغراب و قال
**انس هي الهرمونات اشتغلت ولا ايه
**ديما شوف انا بقول ايه و انت بتقول ايه
**انس اسف كملي
**ديما علي فكره انا و ندي متخنقناش بالعكس اتصالحنا
**انس والله كنت حاسس و عملتي الليله دي كلها ليه بقي
**ديما علشان احنا لتنين نكون هنا دلوقتي ثم رفعت يديها و صفقت بهم حتا ظهرو عمال المطعم و هم يحملون كيكه مكونه من ثلاث طوابق و فوق كل طابق رسه من الشموع
**ديما كل سنه و انت طيب يا حبيبي
**انس بزهول هو النهارده ايه انا مش فاكر
**ديما النهارده عيد ميلاد حبيبي
احتفلو بعيد الميلادو قدو ليله من اجمل ما يكون
*****************************************
بعد مرور اربع شهور كانت ديما نائمه علي الفراش حين احست بالم لسفل بطنها
**ديما اااااه لا خليني انام مش دلوقتي ااااااه
استيقظ انس من نومه بفزع
**انس ديما في ايه انتي مالك عرقانه كده ليه
**ديما الحقني يا انس انا بموت
**انس بعصبيه لا متوليش كده احنا هنروح المستشفي حلا انتي بس خدي نفس عميق اتفقنا
**ديما ماشي ااااااه يارب

ظلت ديما تتالم في السياره
انس تكلم مع ندي عبر الهاتف و شرح لها الحاله و هي ابلغته ان يذهب الي المستشفي و هي ستلحق به

في المستشفي ادخلو ديما الي غرفة العمليات فور وصولها
ندي و هي تحدث مع انس
**ندي احنا لازم نفتح قيصري قبل ما الام يزيد اكتر
انس تمام و انا هكون معاكو
في غرفت العمليات كانت ديما مستلقيه و انس يمسك بيدها و
**ديما ببكاء انس متسبنيش انا خايفه
**انس متخافيش انا معاكي انتي بس قولي يارب
**ديما يارب
بداءت العمليه و كان انس يقف عند راس ديما و يمسك بيدها ولا يتركها و في منتصف العمليه توقف القلب
**انس لا يا ديما متستسلميش ارجوكي
تحدث انس بصوت عالي هاتو جهاز الصدمات بسرعه يلا يا ديما ارجوكي
ظل انس يفعل لها صدمات للقلب حتا اعلن القلب عن النبض مره اخري
**انس بارتياح الحمدلله يارب
انتهت العمليه بنجاح بصعوبه كبيره

بعد فتره فاقت ديما
**ديما انس انا ولت
**انس اه ولتي
**ديما بفرحه جبت ايه
**انس جبتي بنت زي القمر زيك
**ديما بجد طب انا عايزه اشوفها
كانت والدتها بجانبها تحمل الصغيره بين يديها
**ايمان سمي يا حبيبتي
***حملت ديما الصغيره بين يديها بحب و فرحه و كانو جميع من في الغرفه ينظر اليهما بفرحه كبيره
**ديما الله دي ناعمه اوي دي بنتي انا
**انس اه يا روحي دي بنتك
تحدث احمد
**احمد مبروك يا دمدوم بقيتي مامي
**ديما الله يبارك فيك عقبالك
احمد بمشاكسه عقبالي ازاي يعني اولد زيك
ضحك الجميع علي مشاكستهم ثم تحدثت ديما
**ديما لا قصدي عقبال مني يعني
**رفع احمد يده علي كتف مني و قال
**قريب انشاء الله
نظرو اليهم الجميع ثم تحدث احمد
**احمد ايوه مني حامل في شهر و نص
باركو لهم الجميع و تحدثت مها
**مها و انا كمان عندي خبر حلو انا و محمود فرحنا الشهر اللي جاي
ديما بجد يا حبيبتي الف مبروك و الف مبروك ليكي انتي كمان يا مني
**مني و مها الله يبارك فيكي
**مني ها هتسمو النونو ايه بقا
نظرو الي بعضهم البعض و قالو
**هنسميها فرح لانها مصدر اساسي لفرحنا
*****************
تمت بحمدالله

error: