رواية انتي روحي

الفصل الخامس عشر من رواية **انتي روحي **
..

*************************************

كانت ديما تنتظر انس في الصالون لتعتذر منه علي سوء التفاهم الذي حدث بينهم منذ قليل

عند انس في الحمام كان انس يقف امام المراة يحادث نفسه كيف سيتعامل معاها كيف سيعلمها الصواب كيف ستكون مثل ما يريد هو بدون ان تلاحظ يجب عليه ان يكون حازم معها ولكن هو لا يريد ان تحزن لكي لا يتاثر قلبها ماذا سيفعل معها اذا
رسم الجديه علي وجهه و خرج من الحمام متوجه الي الصالون
..دخل انس الصالون وجد ديما تجلس علي الاريكه و تنظر اليه
**ديما يلا علشان نفطر
**انس بعبوس يلا
و اثناء الطعام تحدثت ديما
**ديما انس انا اسفه مكنش قصدي ازعلك بكلامي سوري
**انس المفروض تاخدي بالك من كلامك قدامي او قدام اي حد علشان محدش يقول البنت دي معندهاش ذوق في الكلام
**ديما انا قليلة الذوق
**انس انا مقولتش كده انا قولت اللي الناس هتقوله عنك فهمتي
**ديما بحزن فهمت
**انس خلاص بقا متزعليش انا بقولك كده علشان مش عايز اي حد يتكلم عليكي وحش ماشي
**ديما ماشي
تناولو الفطور تحدث انس
**يلا علشان ننزل عند امي تحت
**ديما طيب بس هغير هدومي و انزل
**انس طيب انا نازل و انتي تعالي لما تخلصي اوك

نزل انس الي الاسفل
دق انس جرس الباب
..حنان تعالي يا انس ادخل امال فين ديما
**انس ديما فوق شويه و جايه
**حنان طيب ادخل انتو فطرتو ولا اجبلكو فطار
** انس لا يا حبيبتي احنا فطرنا الحمدلله

بعد قليل استمع انس الي جرس الباب و قام انس ليفتح الباب
**كانت ديما تقف امام الباب حين فتح لها انس الباب
**انس ادخلي يا ديما
**ديما هي طنط حنان فين
**انس طنط حنان جوه تعالي علشان نقولهم اننا عملين لهم عزومه
**ديما عزومة ايه و بعدين انت ماسألتنيش ليه
**انس بغضب نعم انتي عايزاني استأذن علشان اعزم امي وابويا في بيتي
**ديما انا مقولتش كده انا بس كنت عايزه يكون عندي علم بالموضوع مش اكتر
**انس اديكي عرفتي يلا بقا علشان نعرف ماما و نطلع علشان نجهز كل حاجه اه صحيح انا كلمت احمد و عزمتهم هما كمان هم كده كده كانو جاين النهارده
**ديما حاضر يا انس
بعد قليل كانت ديما تجلس في المطبخ لا تعرف ماذا ستفعل او من اين ستبداء
**انس متخافيش يا ديما انا معاكي و هنعمل كل حاجه مع بعض ماشي
**ديما ماشي ها اعمل ايه بقا **انس اول حاجه اغسلي الخضار كوايس و بعدين قشري البصل و انا هقشر البطاطس ايه رايك نعمل بطاطس بالحمه و مكرونه بشميل بالفراخ نجرسكو يعني
**ديما ماشي انا معاك
**انس انتي طبعا مبتعرفيش تعملي حاجه صح
نظرة ديما في الارض بحزن
**انس متزعليش انا هعلمك كل حاجه
**ديما ربنا يخليك ليا
**انس بغمزه لا انا كده مش هعرف اعمل حاجه بصي اتفرجي عليه و ركزي انا بعمل ايه علشان اللي همله مره مش هعملو تاني تمام
**ديما تمام
بداء انس في تحضير الطعام و كانت ديما تنظر له بهتمام تام لتتعلم كيف تطبخ مثل هذه الطبخات فيما بعد
**ديما انس هو انت اتعلمت الطبخ ده فين
**انس انا كنت في مساكن الطلبه و هما هناك علموني كل حاجه و بقيت اطبخ انا و محمود صحبي بس كده
**ديما وانت كنت في مساكن الطلبه ليه
**انس علشان كانت قريبه من الكليه بتاعتي
**ديما اممممم ماشي هو انت عندك كام سنه صحيح
**انس بضحكه مرتفعه في وحده متعرفش جوزها عنده كام سنه
**ديما ما احنا اتجوزنا بسرعه و ملحقتش اعرف عنك غير حاجات بسيطه
**انس اممم انا عندي 28 سنه في اي حاجه تانيه عايزه ترفيها
**ديما لا مش فكره دلوقتي لما افتكر هقولك ماشي
**انس بضحك ماشي يا ديما يلا علشان الناس زمنها جايه
**ديما ماشي ها اعمل ايه دلوقتي
**انس حضري السفره علي ما اشيك علي الاكل و اعمل الصلطه مش باقي الا هي
**ديما ماشي ثواني و رجعه

بعد فتر قصيره كانت السفره جاهزه من اطيب الاكلات التي حضرها انس و كانو في انتظار الضيوف رن جرس الباب فهرولت ديما لتفتح و تستقبل اهلها
**ديما بفرح و بعض الدموع وحشتوني اوي
**احمد محتضن ديما
**وانتي كمان وحشاني اوي
**ايمان اوعي كده يا احمد خليني اشوف بنتي و اشبع منها وحشاني اوي يا روح قلب ماما عامله ايه
**ديما الحمدلله يا ماما وحشاني اوي يا ماما
**عبدالرحمن تعالي يا حبيبتي في حضن بابا انا حاسس اني مشفتكيش بقالي سنه
**ديما وقد علي بكاءها بابا وحشتني اوي اوي اوي
**انس بمزاح ايه يا جماعه انتو هتقدوها بكاء و سلمات من علي الباب كده طب ادخلو عيطو جوه طيب الناس تقول عليه ايه مخلي اهل مراتي يعيطو علي الباب كده ضحك الجميع من كلام انس المازح و دلفو الي الداخل و جلسو ينتظرو اهل انس ليصعدو من الطابق السفلي و بعد قليل اتو و سلمو علي بعضهم و تقدمو من السفره ليتناولو الطعام
علي السفره احمد بمزاح
**ايه يا دمدوم الاكل الحلو ده اكيد مش انتي اللي طبخاه صح
نظرة له ديما شزره تدخل انس قبل ان تتحدث ديما و تقوم بافساده الليله
**انس علي فكره ديما شركت معايا في كل الاكل ده يعني انا معملتوش لوحدي
**احمد انا فكرتو دليفري ولا ايه يا دمدوم
ديما بابتسامه صفراء اممم انا اللي عامله كل الاكل ده انا و انس مش كده يا انس
**انس اه طبعا يا حبيبتي كده
ضحكو جميعا علي طريقه احمد لاغاظة ديما و تدخل انس

بعد فتره كانت ديما تجلس مع ايمان علي انفراض
** ايمان ديما يا حبيببتي انتي دلوقتي مبقتيش صغيره و لازم تعرفي تتعملي مع انس و اهلو و تحاولي متغلطيش ماشي يا حبيببتي
**ديما ماشي يا ماما
ماشي يا حبيببتي عايزه مني حاجه قبل ما نمشي
ارتمت ديما في احضان والدتها باكيه
**ديما هتوحشيني اوي يا ماما انا مش عارفه هعيش من غيركو ازاي انا لسه متعودتش علي العيشه هنا
**ايمان بكرا هتتعودي بلاش الدموع دي
مسحت ديما دموعها و قامت بتقبيل يد والدتها
**ديما حاضر يا ماما متقلقيش عليا انا هبقي كويسه

بعد فتره كانو اهل ديما قد رحلو و استاذنو اهل انس لينزلو لكي ينامو
**انس ها يا ديما هنعمل ايه دلوقتي
**ديما مش عارفه
**انس استني كده انتي مال وشك اصفر كده ليه انتي مبطلتيش عياط النهارده
انا مش عايزك تعيطي تاني مفهوم
**ديما حاضر انا قايمه انام علشان تعبت النهارده من تحضير الاكل طول النهار و غسيل الموعين بعد كده كمان
**انس نعم يا ماما هو انتي عملتي حاجه ده انا طبخط و ماما و امك اللي غسلو الموعين
.**ديما مش كنت موجوده في المطبخ ده في حد زاته تعب
**انس الله اكبر انتي مسميه الشويه اللي وقفتيهم من غير متعملي حاجه ده تعب و شغل يا ماشاء الله امال هتعملي ايه بعد كده
**ديما مش عرفه بقا
**انس نشوف الموضوع ده بعدين دلوقتي اصبري انا هجيب حاجه من المطبخ ماشي
**ديما ماشي بس بسرعه علشان عايزه انام
دخل انس الي المطبخ ليحضر كوب من اللبن لتشربه ديماا
خرج انس من المطبخ و اتجه نحو ديما
**ديما ايه ده ده لبن صح
**انس برافو عليكي يلا اشربي علشان صحتك
**ديما لا طبعا انا مبشربش لبن
**انس لا هتشربيه غصب عنك ايه رايك بقا ان نفسي اقول كلمه تتسمع من اول مره
اتجه انس نحو ديما ليعطيها الكوب ولكن تافاجاة بديما ترقض الي الغرفه و هي تقول
**ديما مستحيل انا مش هشرب حاجه و لو شربته هرجع
انس خدي هنا يا بت انتي بتجري مني طب والله لتشربيه غصب عنك ولو هكتفك حتي

error: