رواية انتي روحي

الفصل السابع عشر من رواية **انتي روحي **

**************************************

**ديما بلؤم انس حبيبي حاضر من عنيا هحضرلك الفطار و اي حاجه تانيه عايزها مني
انس لا شكرا

ذهبت ديما الي المطبخ و هي تفكر
**ديما ماشي يا انس انا لازم اعرفك ازاي تتحداني بس اعمل ايه اعمل ايه اه لقتها
مفيش غير حل واحد ثم نظرت الي الفلفل الحار بخبث

بعد فتره في غرفة الصالون كان انس يتابع احدي القنوات الرياضيه باهتمام
اتت ديما و هي تحمل الفطار وضعته امام انس
**انس مشاء الله انتي عملتي الفطار ده ازاي واااو وكمان عامله اوملت لا انا كده اشك انتي كنتي بتعرفي تطبخي من ورايه ولا ايه
ديما ببتسامه مزيفه لا طبعا انا دخلت علي الانترنت و شفت الشيف كان بيعملو ازاي يلا بقا يا حبيبي علشان ناكل و تقولي ايه رايك
انس ماشي يا قلبي يلا
بداء انس في تناول الطعام و كانت ديما تنظر له بترقب شديد لتعرف ماذا سيفعل بعد تذوق كل هذه الكميه من الفلفل في الطعام
تذوق انس الاوملت و احس بشرارت من النيران تشتعل في فمه و سرعان ما فهم مخطط ديما
** انس بتظاهر انتي مبتكليش ليه يا روحي ده الاوملت يجنن
** ديما بصدمه ايه بجد يا روحي
** انس اممم انتي لازم تاكلي منه ده حلو اوي
**ديما لا يا حبيبي شكرا انا مبحبش البيض
** انس لا لازم تجربيه ولا هزعل منك يلا علشان خاطري ولا انا ماليش خاطر عندك بقا
** ديما بتوتر ها لا يا حبيبي ازاي تقول كده بس انا في الحقيقه
قاطعها انس
**انس خلاص يا ديما انا كده عرفت خاطري عندك ما انتي لو خايفه علي زعلي كنتي كلتي
** ديما لا خلاص هاكل و مدت يدها المرتعشه في الطبق و اخذت من الطبق و وضعته في فمها و ثم بداء وجهها في الاحمرار و بداء السعال بشده و
كان انس ينظر لها في تشفي و تحدث قائلا
**انس ايه طعمه حلو تستهالي كل اللي يجرالك يا ديما و ده كان عقابك علي اللي عملتيه
لم تسطتع ديما نطق ايه كلمه و حاولت اخذ كوب الماء و لكن سحب انس من يدها الكوب قائلا
**انس لا متشربيش مايه علشان متتعابيش بعد كده
رقضت ديما الي الحمام و هي تضع يدها علي بطنها
كان انس ينظر اليها في ابتسامه
**انس انا كده عرفت ازاي اتعامل معاكي يا ديما لما نشوف ايه هي ردة الفعل
خرجت ديما من المرحاض و هي تنظر لا انس بشراره
**ديما انت اللي خلتني اكل من الشطه
**انس و انتي ليه تخطي شطه من الاساس
**ديما …..
**انس مترودي سكتي ليه اقسم بالله يا ديما لو مكناش عرسان جوداد لكنت وريتك ازاي تسمعي كلامي
** ديما انت اتجوزتني ليه انا زهقت منك انا خلاص مش عايزه اعيش معاك طلقني
**انس نعم يا ماما انتي قولتي ايه سمعيني كده تاني اصل مش سامع لمي الدور يا ديما
**ديما ولو ملمتوش هتعمل ايه يا انس
**انس ماتختبريش صبري يا ديما
**صبري مين معرفوش
**انس و كمان بتهزري انتي ايه كمية البرود اللي فيكي دي يا بنتي
**ديما انس بجد انا حاسه اني مخنوقه و مش عارفه اعمل ايه
و ظلت تبكي بدون اي سبب وكان انس ينظر لها بستغراب شديد
** ديما انا اسفه يا انس بس انت مش عارف انا قضيت طفولتي ازاي ممكن اكون بتصرفاتي دي بحاول اداري اللي جوايه انا وحده اتولت مريضه مش من حقي العب زي الاطفال ولا من حقي اجري ولا من حقي اعمل اي حاجه كنت دائما محبوسه مكنش حد بيسمحلي اخرج كل ده ليه علشان خيفين عليا من اني اتعب انا لما اتخطبت قولت هو ده الي هيخرجني من اللي انا فيه ده و لما قولتلي عايزه تروحي فين اول حاجه كان نفسي اروحها كانت الملاهي علشان مكنش مسموحلي اروحها زاي اي طفل في سني كانت الحاجه الوحيده اللي بفكر فيها هو انا ليه كده
ظلت ديما تتحدث حتي علت ضربات قلبها و لم تسطتع التنفس
** انس بخوف ديما مالك فيكي ايه انتي بتعملي كده ليه اهدي والله مش هزعلك تاني بس خدي نفس
ديما بتعب الح الحقني يا انس انا مش قدره اخد نفسي
حاول انس ان يفعل اي شئ لكي تستطيع ديما التنفس ولكن من الصدمه لم يفلح اخذ مفاتيح سيارته و حمل ديما الي الاسفل و ظل يتحدث معها لكي لا تفقد الوعي اركبها انس السياره في الامام و وضع لها حزام الامان و انطلق بتجاه المستشفي و اثناء الطريق كان انس يتحدث معها لكي تظل مستيقظه
**انس ديما حبيبتي حسه بايه
**ديما حسه بالم ثم اشارة الي قلبها
**انس خلاص يا حبيبتي اربنا نوصل اتحملي بس خمس دقايق اوعي تنامي يا ديما خلاص يا حبيبتس
وصل انس الي المستشفي في وقت قياسي و احضرو له العربه النقاله حمل انس ديما و وضعها فوق السرير النقال و اسرع بها الي غرفة الاسعاف
علم والد ديما بالامر و هرول هو الاخر اليها و اثناء الكشف عليها كان انس ينتظر في الخارج و لم يسمحو له الاطباء بالدخول ليستطيعو معالجت ديما بعيد عن التوتر الذي كان به انس و تقدم والدها منه و قال
**عبدالرحمن ديما ملها يا انس ايه اللي حصل انت زعلتها
**نظر انس في الارض و لم يستطع التكلم بعد قليل خرج الطبيب و قال

error: