رواية انتي روحي
الفصل الثاني من رواية انتي روحي
عبدالرحمن في عريس متقدملك هو متدرب عندي في المستشفي و شافك و عايز يتجوزك قلتي ايه
..مش عارفه يا بابا انا مشفتوش قبل كده
..ممكن احددلكو معاد تتعرفو قولتي ايه
..اللي تشوفو حضرتك يا بابا.
.*************************
بعد قليل عاد احمد من العمل …احمد شاب في السادس و العشرين من عمره درس في كلية الهندسه و يعمل في شركه …..
احمد يا ماما يا ست الكل
..نعم يا حبيبي انت جيت امته
..لسه جاي انتي طبخه ايه انا هموت من الجوع
…طبخه رز و فراخ هحضرلك الاكل ابوك لسه جاي قبلك شويه و الاكل يكون جاهز
و انا هغير هدومي علي ما تجهزى اوك اه صحيح امال البت بنتك فين مش سامع صوتها يعني
..مش عارفه في ايه ابوك اول ماجه خدها و دخل اوضة الليفنج مش عارفه في ايه
..امممم تلاقيها عامله مصيبه زي عوايدها
..ربنا يستر يابني هدخل احضر العشا بقا
..ماشي يا ست الكل و انا هدخل اشفهم علي ما تخلصي
..ماشي
**************************
احمد خير يا بابا البت دي عامله ايه
..اختك في عريس متقدملها ايه رايك
..عريس مين ده و شفها فين
..شفها عندي في المستشفي و حابب يتقدم
..مش عارف يا بابا لما يجي و نشوفه هبقي اقولك رأيى
..عبد الرحمن قومي يا ديما حضري مع ماما العشا
..حاضر يا بابا عن اذنكم
..************************
بعد فتره قصير كانت العائله مجتمعه علي طاولة العشاء
عبد الرحمن علي فكره يا ام احمد بنتك جالها عريس النهارده
..بجد مين حد نعرفه
..ديما تبقي تحكيلك انا هقوم علشان اكلمه و احدد معاه معاد
.احمد هتتجوزي يا دمدوم ده تلاقي امه داعيه عليه ده انتي مبتعرفيش تعملي كوباية شاي هنعتمد عليكي ازاي شكلك هتجلنا من تاني يوم
..هاهاهاهاها ظريف اوي حضرتك ملكش دعوه هبقي اطلب دليفري
هههههههه ماشي ياختي بكرا نشوف
**************************
عبد الرحمن بيرن علي انس ليعلمه المعاد
..انس السلام عليكم
..وعليكم السلام ازيك يا انس عامل ايه
..الحمدلله ازي حضرتك
..انا الحمد لله انا بتصل اقولك تقدر تشرفني انت و اهلك الخميس اللي جاي باذن الله
..و انا هكون موجود في المعاد شكرا يا عمي
..العفو يابني يلا السلام عليكم
..وعليكم السلام
**************************
عند انس في البيت
يا ماما انا كلمت عمي عبد الرحمن عن ديما و قالي ان نروح عندهم الخميس اللي جاي عشان نتعرف
حنان والدة انس ربنا يقدم اللي فيه الخير يابني
**************************
بعد مرور عدة ايام في يوم الخميس بالتحديد
ايمان يا ديما اصحي بقي
..امممممممم سبيني يا ماما شويه كمان انا نايمه متاخر
..في وحده جيلها عريس تنام لحد الظهر قومي يا بت اخلصي
..حاضر يا ماما
نهضة من الفراش بتكاسل اوووووووووف ايه اللي بيحصلي ده جواز ايه هو انا بتاعت جواز انا لازم اعمل اي حاجه عشان اهدي التوتر اللي عندي ده اعمل ايه
احسن حاجه اجهز نفسي لبليل
**************************
في المساء ارتدت فستان ازرق اللون و وضعت القليل من المكياج و فردة شعرها المموج بنعومه و اصبحت غايه في الجمال دخلت والدتها الي الغرفه
..مشاء الله يا حبيبتي يلا عشان تقدمي العصير
..يا ماما انا خايفه اوقع العصير و انيل الدنيا
..متخافيش يا حبيبتي انت بس ركزي شويه يلا تعالي
..حاضر يا ماما
اخذت الصينيه من والدتها و دخلت الي الغرفه و هي في غاية التوتر
..اخذ احمد منها الصينيه و اجلسها بجانب والدها
.محمد والد انس
استاذ عبدالرحمن انا يشرفني اني اطلب ايد بنتك الانسه ديما ل إبني انس علي سنت الله و رسوله
..عبد الرحمن الشرف ليا بس لازم اسال ديما الاول بعد ما تقعد مع انس شويه
..عبدالرحمن ديما يا حبيبتي خدي انس شويه البلكونه و خمس دقائق و هنادي عليكي
..ديما حاضر يا بابا اتفضل يا استاذ انس و نهضوا الاثنين متوجهين الي البلكونه جلست ديما و بجانبها انس
..انس ازيك يا انسه ديما عامله ايه
..ديما بخجل الحمدلله
..ديما في اي سوال عايزه تساليه
..ديما لا
طب انتي في سنه كام في صيدله
..في تانيه السنادي
..ربنا معاكي
..شكرا
ابتسم انس قائلا علي ايه
………….
بعد فتره استمعت لصوت والدها فنهضت للداخل بسرعه
ابتسم انس لخجلها ثم دخل خلفها
محمد ها قولت ايه
نظر عبدالرحمن الي ديما و قال ها يا ديما قولتي ايه شردت ديما قليلا
..دي فرصتي عشان احقق اللي انا عايزاه اخرج براحتي و اعمل الي انا عايزاه انتبهت الي صوت والدها
..قولتي ايه يا ديما
..اللي تشوفو حضرتك يا بابا
عبد الرحمن خلاص علي بركة الله نقرأ الفاتحه
و بدأت حنان و ايمان بالزغاريد ثم تحدث انس قائلا
..كنت عايز اطلب طلب من حضرتك يا عمي
..اتفضل يابني
..كنت عايز اعمل خطوبه و كتب كتاب و بعدها بشهر الفرح
..طب ليه السرعه دي يابني
..معلش يا عمي انا شقتي جاهزه و و حابب ادخل علي طول
..هفكر في الموضوع ده و ارد عليك يابني