رواية انتي روحي

الفصل الثاني عشر من روايه انتي روحي

***************************************

وصلوا الي القاعه و دقت الطبول مشيرا لدخول العروسين
..انس حبيببتي تعالي نرقص
..ديما بس انا لبسه كعب و خايفه اقع
..انس لا متخافيش تعالي انتي بس و ابقي امسكي ايدي و انا هخلي بالي منك متخافيش ماشي
..ديما ماشي يا قلبي
..انس انتي قولتي ايه
..ديما بخجل انا مقولتش حاجه
..انس ممممممم بعدين نشوف الموضوع ده يلا تعالي نرقص
و سحب يدها و انزلها من علي المصرح و بداء في الرقص الشعبي هو و هي علي اغنية محمود الليثي و بوسي شوكلاته
..اندمجو في الرقص و قامت مني و مها بمشاركة ديما في الرقص و قام احمد و محمود بمشاركة انس في الرقص و اشتعل الفرح بالزغاريد و اوقف الديجي الاغنيه و قام بامساك الميك و اعلن عن الرقصه الرومانسيه
امسك انس يد ديما و قام بالاستعداد للرقصه

عا بالي حبيبي
إليسا

عبالي حبيبي
عبالي حبيبي
أغمرك ما اتركك
اسرقك ما رجعك
احبسك ما طلعك
من قلبي ولا يوم
اخطفلك نظراتك
ضحكاتك حركاتك
علقهن بغرفتي
نيمهن عفرشتي
احلمهن بغفوتي
تيحلى بعيني النوم
عبالي حبيبي
ليلة الإلبسلك الأبيض
وصير ملكك والدني تشهد
وجيب منك أنت
طفلك أنت
مثلك أنت
عبالي حبيبي
عيش حدك عمر أو أكثر
وحبي يكبر كلما نكبر
وشيب لما تشيب
وعمري يغيب لما تغيب
عبالي حبيبي
عبالي تكملني
وإسمك تحملني
بقلبك تخبيني
من الدني تحميني
وتمحي من سنيني
كل لحظة عشتها بلاك
عبالي تجرحني
لحتى تصالحني
بلمسة حنونة
بغمرة مجنونة
وما غمض عيوني
إلا أنا وياك
عبالي حبيبي
ليلة الإلبسلك الأبيض
وصير ملكك والدني تشهد
وجيب منك أنت
طفلك أنت
مثلك أنت
عبالي حبيبي
عيش حدك عمر أو أكثر
وحبي يكبر كلما نكبر
وشيب لما تشيب
وعمري يغيب لما تغيب
عبالي حبيبي

انتهت الرقصه و اخذا انس يد ديما و عونها علي الصعود الي الكرسي المخصص لهما و اجلسها
..انس ايه يا حبيببتي انتي حلوه اوي كده ليه انا خايف اشيلك واجري من الفرح و الناس تضحك علينا
..ديما لا اوعي تتهور
..انس ضاحكا انتي خايفه لا اشيلك ولا خايفه الناس تضحك علينا
..لا طبعا خايفه من الناس
..امسك الديجي الميك مره اخر و قام بمنادات العروس لتنزل من علي الكرسي
..ديما بستغراب هو عايزني انزل ايه
..انس مش عارف الحقيقه
..نزلت ديما من علي المصرح و كانت المفاجاة تقدم منها احمد و بيده الميك و هو يغني لها اغنيه لاول مره تسمعها في حياتها

..احمد
​كبرتي قصادي و ف عيني، و الليلة بقالك حد
يحميكي وبيحبك من قلبه حبيبتي بجد
كفاية الضحكة في عنيكي، ده انا من فرحتي دمعت
يخليكي يا نور عيني، ونفرح بيكي طول الوقت

ويلا معايا باركولها، حبيبتي ودنيتي عروسة
بجد الدنيا دي بطولها بقالها معني م الليلة
ويلا معايا ادعولها تعيش كل اللي جاي معاه
ويبقى حبيبها ويصونها ويكمل حلمها وياه

يا أجمل أخت في الدنيا، طلعت من الحياة بيكي
كبرتي ثانية ورا ثانية، كان همي ان انا احميكي
دعيتلك قد عمري عشان أكون متطمن عليكي
واشوفك أحلي بنت كمان، وأجمل دبلة في ايديكي

ويلا معايا باركولها، حبيبتي ودنيتي عروسة
بجد الدنيا دي بطولها بقالها معني م الليلة
ويلا معايا ادعولها تعيش كل اللي جاي معاه
ويبقى حبيبها ويصونها ويكمل حلمها وياه

..ديما ببكاء و دهشه في نفس الوقت
..ديما انا بحبك اوي يا احمد مش قدره اصدق اني النهارده خلاص همشي و اسيبك و مش هصحي كل يوم علي صوتك و ماما هتوحشني لما اصحي و تجبلي الفطار و تقولي كولي انتي مبتكليش و انا ادلع عليها و اقولها انا مش جعانه انا مش عجبني الاكل انا عايزه اكل خاجه تانيه بجد انا مش عارفه هعيش من غيركو الزاي ولا لما بابا يديني المصروف و انا اقولو لا انا عايزه فلوس تاني و نفضل انا وهو في جدال ولا لما بنام علي دراعه و يقولي انتي حبيبة قلبي و انت تيجي تقولو انا ماليش دعوه اشمعنا هي انا خلاص همشي و مش هعيش اللحظات دي تاني و اجهشت في البكاء
..تقدم منها احمد و حاوطها بزراعه و قال
..احمد ..هششششش متخافيش وبعدين انتي بكرا تبني عيله زي علتنا و تعيشي نفس الحاله بس مع اولادك و جوزك يلا يا حبيببتي متعيطيش تاني ماشي انا مش عايز اشوف دموعك يلا بقا

تركها احمد و تقدم منها انس و احتضنها بين زراعيه
..قال هششششش خلاص بقا امال لما تيجي تودعيهم هتعملي ايه لسه بدري يلا بقي يا حبيببتي علشان الناس بتبص علينا
..مسحت ديما دموعها و عادة الي مقعدها و جلست و قامو بالتقاط عدد كبير من الصور مع العائلتان و اصدقائهم و مع بعض و انتهت الحفله و قامت ديما بتوديع عائلتها و اصدقائها ببحر من الدموع و عندما تقدمت من والدتها قالت ببكاء هتوحشيني يا ماما انا خلاص هامشي و مش هغلبك تاني
..ايمان ببكاء انتي بنتي و حببتي و صحبتي يا ديما خلي بالك من نفسك و من بيتك و من جوزك و متغلبيش انس معاكي يلا يا ماما مع جوزك يلا علشان تبتدي حياة جديده و نظرة الي انس وقالت ببكاء بنتي امانه في رقبتك ماشي يا انس
..انس متخافيش عليها ديما في عنيا
.امسك انس يد ديما و قال يلا يا حببتي علشان نروح و ساعدها تصعد في السيارة و انتطلقو الي حياتهم الجديده في السيارة
..انس خلاص بقا يا دمدوم كفايه يا حبيببتي عاياط عنيكي تهوجعك
..ديما انا مش مصدقه اني مش هنام في بيتي النهارده ولا هشوف ماما اول لما اصحي من النوم
..انس بخبث يعني وشي مش عجبك ولا ايه يا ست ديما
..ديما لا والله مش قصدي انا بس اتعودت علي ماما هي اللي تصحيني من النوم
..انس انتي بتحصي اصلا يا ديما علشان ماما تصحيكي دانتي مقديه يومك نوم و ده مش عجبني و انا بقولك اهو من اولها
..ديما ما خلاص بقا زمن الدلع خلاص مشي زي ماما ما قلتلي
..لا هو في دلع بس من نوع تاني
..نظرة له ديما بستغراب دلع ايه ده
..انس بخبث لما تكبري هبقا اقولك هههههه
..ديما ايه اللطافه اللي انت بقيت فيها دي يا عم انس
..انس عم ماشي يا بنت اخويا هههه مش عم بقا

وصلو الي المنزل و صعدو علي منزلهم وفتح انس الباب و قال
..ادخلي يا احلي عروسه في الدنيا يصغنن انت يا حلو
..نظرة له ديما بخجل من طريقة كلامه
..ديما انت بتتكلم كده ليه بلدي اوى اسلوبك علي فكره
..انس لا هو انتي مشفتيش حاجه من البلدي لسه اصبري علي رزقك
..لوت ديما فمها بتهكم و قالت يا بلدي
..غنا لها انس حلوي يا بالدي غنوي حلوه فغنوتين حلوي يا بالدي
..احمم المهم يا ديما هانم انتي زعلانه ان احنا مرحناش شهر عسل انتي عرفه اني دكتور و ممكن اي حد يبعتلي لو في حاله طارقه انتي عرفه طريقة شغلي
..ديما لا عادي علي فكره انا مش زعلانه
..انس طيب يلا اتوضي علشان نصلي اول رقعتين في حياتنا الجديده علشان ربنا يبركلنا فيها
..اومات له ديما و دخلت الي الغرفه و ابدلت فستانها و ارتدت الاسدال لكي توادي الصلاة مع زوجها لاول مره خرجت من الغرفه و كان انس ينتظرها في الصاله نظر لها انس باعجاب شديد و قال
..انس انتي بتحلوي كده ازاي
..نظرة له بخجل بعض الشئ و قالت وانت علطول لسانك حلو كده ولا ده بس علشان احنا لسه عرسان جداد
اعجب انس بطريقة كلمها و تقدم منها و طبع قبله علي وجنتها مما اخجلها و تسارعت دقات قلبها
..لاحظ انس توترها و قال
..ثواني هتوضي و اجي علشان نصلي اوك
..ديما اوك

بعد مرور ربع ساعه كانو قد انتهو من اداة الصلا ة

نظر لها انس بتمعن ها هنعمل ايه دلوقتي
..ديما ها ههنتفرج علي الشقه
..انس اممم طب تعالي افرجك و سحب يدها و قام بادخالها فرفت الجلوس الليفنج و ثم غرفت الاطفال وثم المطبخ و قال
..ها هناكل ولا ايه ديما لا انا ماليش نفس
.انس احسن ناكل بعدين تعالي افرجك علي باقي الشقه و ادخلها الحمام و ثم غرفت النوم و ادخلها غرفت النوم و اغلق الباب مما ارعبها تقدم منها انس و قال دي بقا اوضة النوم بتاعتنا
..ديما انت قفلت الباب ليه
..انس بخبث مش هنام ولا ايه
..ديما برتباك لا انا مش جيلي نوم انا عايزه اتفرج علي التلفزيون
..انس هنتفرج بعدين بداءت ديما في الارتعاش
..انس اهدي يا ديما انا مش هعملك حاجه اهدي و متخافيش بصي تعالي نلعب
..دينا نلعب نلعب ايه
..انس انا اقولك و اخرج من جيبه كوتشينه و قام بفردها امام ديما و قال نقي ورقه ولو انا عرفت ايه الورقه اللي معاكي هحكم عليكي باي حاجه بس هتنفذي اي طلب هطلبه ماشي
..ديما بتردد ماشي
…انس يلا اخطاري
.اشارة ديما باصبعها علي احدي الورقات و قال انس دي رقم 8 و حين نظرة الي الورقه وجدتها كما قال انس
..ديما لا انت بتغش
..انس ببراء انا بغش طب ازاي و انتي اللي منقيه الورقه
..ديما لا ماليش دعوه انا هختار ورقه تانيه
..انس بخبث ماشي اختاري بس دي اخر مره
قامت ديما بختيار عشوائي و قال انس دي بنت
..نظرة ديما الي الورقه وجدتها كما قال مره اخرا انس انا كده هحكم ماشي
..ديما بخوف هتحكم باي انس بخبث اممممممم تعالي وانا اقولك و قام باغلاق الضوء ليروي لها عشقه المتيم

error: