رواية انتي روحي

الفصل الثامن من رواية\ انتي روحي\

***********************************

وصلوا الي المكان الذي اخذها عليه انس و عندما وصلت و نظرت بإستغراب الي المكان وقالت
..انت جيبني هنا ليه
..كان يقف امام منزله المكون من طبقين الاول الي عائلته و الثاني لهما

..انس ده بيتنا يا حبيببتي انا جيبك علشان تشوفيه انت مشفتيهوش قبل كده
..ديما بخجل انا عايزه اشوفها يوم الفرح مش دلوقتي
..انس ليه يا حبيببتي
..كده انا طول عمري بحلم بكده اني اشوف مملكتي يوم فرحي
نظر لها وقال
..ماشي اللي انتي عيزاه برحتك انا كنت عيزك تشوفيها و تعرفي شكلها و لو مفيش حاجه عجباكي نغيرها
..لا انا وثقه في زوقك
..انس ماشي يا حبيبي ويلا علشان وصلك
..اومات برسها ايجابا و تحرك هو بالسياره نحو منزلها

بعد فتره وصلو الي المنزل و ودعها و غادر

دلفت الي المنزل و حين دخلت تفاجات من احمد الذي كان يجلس علي الاريكه ف غرفت الليفنج

..احمد تعالي يا دمدوم
نعم نطقت بها ديما و دلفت الي الغرفه
..احمد تعالي عايز اتكلم معاكي
..ماشي ثم جلست بجانبه
..احمد هو مني صحبتك مرطبته
..لا ليه ثم صمتت و نظرة له بدهشه و قالت انت وقعت ولا ايه
..اخرسي يا بت مسمعش صوتك يلا اومي نامي انا خلاص عرفت اللي كنت عايز اعرفه يلا طريقك اخضر
..ماشي يا احمد لما نشوف اخرتها
..اخرتها خير انشاء الله
هنشوف و ضحكت بصوت مرتفع و هذا يزعج احمد كثير و هي تعرف و لذلك تتعمد ازعاجه
..احمد بغضب قومي نامي احسلك
..لا انا مش جيلي نوم
..ديما اومي نامي و لو ضحكتي الضحكه دي تاني همد ايدي عليكي
نظرة له ديما و ضحكت بصوت عالي و هرولت من امامه بسرعه الي غرفتها و
..احمد ماشي يا ديما لو وقعتي تحت ايدي هعرفك تضحكي ازاي ثم نظر في اثرها و ابتسم و قال
..كبرتي و بقيتي عروسه يا حبيببتي ربنا يوفقك يارب

دلفت ديما الي غرفتها و ابدلت ملابسها و سرحت في ماحدث في هذا اليوم مع انس و ابتسمت و بداء النوم يداعب جفونها و راحت في سبات عميق
**********************************************

في صباح اليوم التالي كانت ديما مازالت نائمه و كان انس كالعاده يحاول الاتصال بها و كانت لا تجيب وهذا كان يجعله يصل الي حد الجنون من تصرفها ذاك
..انس بينه و بين نفسه كده يا ديما ان مخليتك تصحي من الساعه سته الصبح مبقاش انا انس

بعد فتره استيقظت ديما و نظرة الي شاشة الهاتف و قالت
..ينهار اسود ده انس هينفخني انا ازاي مسمعتش الموبايل
ثم حاولت الاتصال به و اتاها الرد صباح الخير يا ست هانم انتي لسه صحيه انتي عرفه الساعه كام
..والله يا انس مسمعتش الموبايل
…انتي نمتي الساعه كام
..الصراحه نمت اول ما رجعت بس صحيت باليل و مجليش نوم لحد الصبح علشان كنت نايمه بدري
انتي لازم تتعودي تنامي بدري يا ديما علشان صحتك حتي
..ديما باستغراب صحتي اشمعنا يعني
ارتبك انس و قال كده عادي يعني و بعدين انتي ناسيه ان جسم الانسان محتاج راحه زي انو ينام بدري و يصحي بدري
معلش هحاول
..ماشي المهم انتي لازم تصحصحي كده علشان هننزل نجيب الحاجات اللي نقصه للفرح
..هتيجي مته
..يعني علي الساعه 6 كده
لسه بدري امال مصحيني بدري ليه
..نعم يختي قومي يا صبحي فوق
..ديما بغضب متقوليش الكلمه دي تاني
انس قومي فوقي و نشوف الموضوع ده تاني بعد كده .

********************************************************
..في تمام السادسه و النصف كانت ديما و انس في معرض الفساتين تنطقي فستان و لكن كالعاده لا يعجبها اي شئ
..انس خلصي يا ديما احنا لسه قدمنا حاجات كتيييير هنشتريها لسه في محلات تانيه هنروحها
..ديما يا انس الفساتين كلها يا امه طويله يا امه وسعه
تحدثة البائعه حضرتك انتي بتخطاري اللي يعجبك و احنا بنظبطه عليكي زي ما انتي عايزه
..انس شوفتي يا حبيببتي يلا اخطاري بقا
..لا انا عايزه فستاني ميكنش فيه اي تعديلات
..الصبر يا رب نطق به انس و نظر الي ديما و قال ما انتي مقاسك مش مقاس عروسه ده مقاس طفله قصير و رفيعه مفيش فساتين هتيجي علي مقاسك غير
فساتين الاطفال
..ديما طب شوف ده كده
..انس لا طبعا ده عريان من الضهر مستحيل و قصير كمان
..ديما ما هو ده اللي جه علي مقاسي
..انس مستحيل
..ديما عشان خطري
..انس ده مش فستان ده قميص نوم انتي عايزه الناس تقول ايه المي يا ديما بصي انا اللي هنقيلك خلاص
ديما لا ماليش دعوه
..انس اشتريلك دعوه يا حبيببتي
..بكت ديما و خرجت من المحل راقضه استاذن انس من صاحبة المحل و خرج ليلحق بها و لكن حين خرج لم يجدها و حاول الاتصال به ولكن الهاتف كان مغلق و هذا اوصله الي حد الجنون

error: