رواية انتي روحي
الفصل السادس من رواية انتي روحي
..في صباح يوم جديد كانت ديما في فراشها تنظر في الفراغ شارده في امور كثيره منها كيف ستخبر انس عن مرضها و كيف ستتزوج بعد شهر فقط و كيف ستكون مسئوله عن بيت كامل مثلما كانت تقول لها والدتها قطع شرودها دخول والدتها
..ديما يا حبيببتي انتي كويسه احمد قالي انك رجعتي تعبانه امبارح عامله ايه يا قلبي
.. نظرت لها ديما و اجهشت في البكاء مجددا
..ايمان مالك يا حبيببتي بس في ايه انتي تعبانه اكلم بابا
..لا يا ماما انا بس مش عارفه ازاي هتجوز و اسبكم و امشي
..يا حبيببتي دي سنة الحياة ولازم كل بنت تمر بالمرحله دي انا مريت بالمرحله دي و امي مرت بيها و جدتي مرت بيها و انتي كمان هتمري بيها
..ديما بس يا ماما انا خايفه اني افشل في حياتي دي انتي كنتي ديما تقوليلي ان الجواز صعب و مش سهل زي ما انا متخيله بس انا مسمعتش كلامك و كنت بكابر
..يا حبيببتي انا امك ولازم افتح عنيكي علي الحقيقه ان الحياه دي صعبه بس مش معني كده انك هتفشلي لا بالعكس انتي لازم يكون عندك تحمل و صبر علي اي موقف هيعدي عليكي بعد الجواز و تتحملي المسئوليه و متتهربيش سمعاني يا ديما يعني مش كل متحصل خناقه تزعلي و تلمي هدومك و عايزه تيجي علي هنا بحجة انك فشلتي و مش هتقدري تكملي لا يا ماما لازم يكون عندك قوة ايمان بالله سمعاني يا ديما
..سمعاكي يا ماما
..الراجل يا حبيببتي لما مراته بتزعل منه بيبقي عايز يصالحها بس عشان اول مره لكن بعد كده مع التقرار هو بيزهق منها و شويه الحب اللي بيكنهولها بيخف شويه بشويه بسبب النكد و الزعل و الراجل لما مبيلقيش الراحه في بيتو بيدور عليها بره فهمتي
..نظرة لها ديما و ابتسمت وقالت
..فهمت يا ماما
**************************
…في مكن اخر و بالتحديد في المستشفي
..في مكتب عبدالرحمن كان شارد الزهن في كلام احمد بالامس عندما قال له ان ديما لم تتحدث مع انس بخصوص مرضها بعد و انها لم تستطيع التحدث معه بسبب الخوف الذي يلاحقها من انه سيتركها بسبب ذالك المرض و قرر عبد الرحمن التكلم معه عن هذا الامر بعد فتره فاق من شروده علي صوت طرقات علي الباب
..عبدالرحمن اتفضل
..انس صباح الخير يا دكتور قالولي انك عايزني
..اممم اتفضل
جلس انس علي المقعد المقابل لعبدالرحمن
..عبدالرحمن انا كنت عايزك في موضوع مهم جدا و اتمني انك تسمعني للاخر
..اتفضل يا عمي
..في الحقيقه الموضوع يخص ديما بنتي و انت كان لازم تعرف بيه من زمان بس هي رفضت اني اتكلم فيه معاك
..نظره له انس بهتمام تام
.ثم تابع عبدالرحمن حديثه قائلا ديما مريضه بثقب في القلب و ده خلي حيتها مبنيه علي الحرث الشديد يعني انها تخلي بلها من نفسها متنفعلش و متعملش اي حاجه تخلي القلب عندها ضرباته تزيد زي الجري و الاماكن المرتفعه و الزعل او الصدمه المفاجاة يعني اي حاجه تخليها تنفعل ده هيبقي خطر علي القلب غير كده هي تقدر تعيش حيتها عادي جدا ثم نظرعبدالرحمن الي انس و قال ها يا انس لسه عايز تكمل معاها انا عارف انك كان لازم تعرف الموضوع ده قبل كتب الكتاب بس ديما رفضة تماما اني اتكلم في الموضوع ده معاك بس اعتقد ان ده الوقت المناسب ها قولت ايه
..صمت انس فتره ثم تحدث بعد عناء لاظهار صوته ايه دخل جوازي بالموضوع ده يا عمي انا عمري ما هسيب ديما لسبب زي ده بالعكس انا متمسك بيها اكتر من الاول بس انا عايز اطلب من حضرتك طلب اتفضل نطق بها عبدالرحمن ليعرف ما الذي يريده انس منه
..انس انا عايز حضرتك متقولش لديما ان انا عرفت حاجه عن مرضها
..عبدالرحمن ليه يا انس
..علشان انا عايزها هي اللي تقولي و تثق فيا كمان اني ليمكن اسيبها لسبب زي ده
..ماشي يا انس زي ما تحب
..انس استاذن انا بقي يا عمي اتفضل يا انس
**************************
بعد مورر ساعه في منزل ديما
..احمد يا ماما انتي فين
..ايمان انا هنا يا روحي انت جيت امته
..من شويه مالك يا ماما في حاجه مزعلاكي شيفك مضيقه
..ايمان انا خلاص اطمنت علي اختك و نفسي اطمن عليك انت كمان
..احمد بضحك شديدهو انا بنت يا ماما ططمني عليا
..لا يا حبيبي بس انا عايزه اشوفك عريس و اشوف ولادك
امممم قريب انشاء الله
..يبقي في حد في بالك
..اممم لما اتاكد الاول
..ماشي يا حبيبي ربنا يسعدك
ربنا يخليكي انتي ليه يا احلي حاجه في حياتي ثم قبل جبينها وقال بعد اذنك هدخل للكائيبه اللي جوه دي و
غادر الي عرفت ديما و طرق الباب و دلف بعدما سمحت له بالدخول
..احمد يا عم الكائيب انت
..ديما في ايه يا احمد هو الواحد ميعرفش يقعد لوحده شويه
..لا يعرف بس انا كنت جاي اقولك ان انا عزمك علي العشا بره بس اظاهر ان انتي عايزه تقعدي مع نفسك شويه
نظرة له ديما بسرعه و قالت لا نفسي ايه خليها هي مع نفسها شويه و انا مع اخويا حبيبي
..لا والله دلوقتي خليها مع نفسها علي العموم ماشي يا ست ديما هستناكي بره علي ما تغيري هدومك اوك
..ديما اوك
خرج احمد من الغرفه و هاتف انس و قال
..احمد الو ايوه يا انس كل حاجه ماشيه زي مخططنلها
..انس ماشي يا احمد و انا هكمل الباقي شكرا
..احمد العفو يا انس علي ايه ثم اغلق معاه و شرعا في اتمام مخططه