رواية انتي روحي
الفصل الخامس من رواية انتي روحي
…في صباح اليوم التالي في غرفة ديما
..كان انس يحاول التكلم معها علي الهاتف و لكن كانت نائمه ولا تسمع صوت الهاتف وهذا اغضبه و اصابه بالجنون كيف لها ان لا ترد عليه و بعد عدة محاولات استيقظت ديما و مدت يدها نحو الهاتف و اخذته و قامت بالرد بدون ان تنظر لشاشة الهاتف
..ديما بنوم الو
..انس بعصبيه شديده انتي مبترديش ليه علي الزفت انا بقالي ساعه بحاول اكلمك و مش عارف
..ديما ببرود معلش كنت نايمه
..ايه البرود ده انا كنت هتجنن عليكي
..لا متتجننش انا في الوقت ده ببقا نايمه و لما ببقي نايمه مبحسش باي حاجه حوليه
.. الصبر يا رب المهم انا كنت بكلمك عشان اقولك هننزل النهارده نجيب عفش البيت عشان مفيش وقت قدامنا خلاص كلها شهر واحد
..امم هنجيبه منين
..من المعرض واحد صحبي عنده معرض و انا كلمته و قالي انو هيبقى موجود علي الساعه 5 كده
..ماشي هكون في انتظارك سلام
..سلام
انس بينه و بين نفسه ايه اللي انا فيه ده انتي شكلك محتاجه تعديل في شخصيتك يا ديما بس اصبري عليا لما تبقي في بيتي انا هعرفك تردي ازاي
**************************
..بعد عدة ساعات كانو قد وصلو الي المعرض
..ايه رايك في اوضة النوم دي
..اممم مش عرفه حساها مش هتليق علي الشقه
..يعني ايه مش هتليق هي فستان انا زهقت كل اما اسالك علي حاجه تطلعي فيها عيب
..خد اللي علي زوقك و متسالنيش مدام رأيي مش عجبك
..كل حاجه لازم تختم بخناقه
..بعد عدة مناوشات استطاع ان يقنعها و انتهو من شراء العفش
انس ها حابه نروح فين
..اممم بس بابا هيضايق
..لا بابا انا واخد اذنه و بعدين انتي مراتي ها بقا عايزه تروحي فين
..الملاهي نطقت بها ديما في حماس
..الملاهي انا متجوز طفله
..عشان خاطري
..ماشي يا حبيبتي
..بعد مرور نصف ساعه كانوا قد وصلوا الي الملاهي
..ديما بسعاده وااااو انا كان نفسي اجي هنا من زمان
ماشي يا حبيبتي ها عايزه تبدئي منين
الطبق الطاير طبعا
..بس ده مش هيتعبك
..لا لا انا كان نفسي اركبه من ززمان بس بابا كان رافض اني اركبه عشان كان خايف عليا
..طالما بابا مش بيرضي انا كمان مقدرش اركبك اسف
..عشان خاطري ارجوك بليييز ثم نظرت له برجاء
..ماشي يا ديما تحت امرك بس انا مش هركب معاكي
..ليه قالتها ديما باستفهام
..كده انا مبحبش لعب العيال ده
..نظرت له و صمتت ثم هرولت نحو اللعبه و ركبت فيها و انطلقت اللعبه و بداء الجميع بالصراخ و كانت هي ايضا خائفه جدا لأنها كانت المره الاولي التي تركب فيها تلك اللعبه توقفت اللعبه و بدا الجميع بالنزول الا هي وهذا جعله يشعر بالقلق هرول اليها و امسك زراعها بقلق انتي كويسه
..اممممم كويسه
طب تعالي انزلي و ساعدها علي النزول
..بداءت تشعر بالدوار الشديد و لم تستطع الوقوف
…انس انتي كويسه مال وشك اصفر كد ليه
..انا مش قدره اقف و بداءت دموعها بالنزول
..طب بتعيطي ليه دلوقتي تعالي في العربيه انا معايا الشنطه بتاعتي هديكي اي حاجه عشان الدوخه متخفيش
..بدء في قياس الضغط وجده منخفض ثم اعطاها دواء ونزل الي السوبر ماركت و احضر لها بعض العصائر و البسكويت و اعطاها اياها
..اتفضلي اشربي العصير و كلي بسكوته علشان الدوا ده ميعملش عندك هبوط
..حاضر نطقت بها ديما بتعب شديد
..شوفتي بقا انا كان عندي حق لما قولتلك متركبيش
.. نظرت له ثم قالت انا كنت هموت و اركب اللعبه دي بس بابا كان دايما بيرفض
..باباكي عنده حق المهم اشربي العصير علي ما نوصل البيت و تنامي ترتاحي
..حاضر قالتها ديما و بدأت في شرب العصير
**************************
..دلفت الي منزلها و حين راها احمد حتي نظر لها بشك من منظرها
احمد انتي مالك فيكي ايه
.هااا لا مفيش بس تعبت شويه
..من ايه مانتي كنتي كويسه قبل ما تخرجي
اصل الصراحه رحنا الملاهي و تعبت هناك
نظر لها احمد بغضب شديد و قال انتي اللي طلبتي منه تروحوا مش كده
نظرت له بارتباك اصل انا يعني
..احمد بغضب انتي عارفه انك مبتستحمليش المرتفعات ليه روحتي هناك ها اتكلمي
..بكت ثم قالت
..يا احمد انت عارف انا قد ايه بحب الملاهي و بابا مش بيرضي يوديني هناك
..احمد يا حبيببتي انتي كبرتي علي كده و بعدين انتي ناسيه اخر مره تعبتي ازاي و مستحملتيش و انتي عارفه ان قلبك تعبان و بعدين انتي قولتي ل أنس علي الموضوع ده
.. نظرت له ولم تتحدث باي كلمه تفهم احمد الحاله التي كانت بها ثم قال
..يا حبيبتي انتي عرفه انه لازم يعرف بابا حاول يقوله بس انتي طلبتي انك انتي اللي تقولي
..ديما بخوف انا خايفه ليسبني و يبعد عني لما يعرف بمرضي
..نظر لها احمد بإشفاق
احمد خلاص ادخلي نامي دلوقتي بكرا نشوف الموضوع ده
..دخلت الي غرفتها و دخلت الي الحمام و اغتسلت و توجهت الي الفراش و بدأت في البكاء انا عارفه اني لسه عرفاك قريب بس انا حسيت معاك احساس اول مره احسه حتي قلبي التعبان ده اول مره يدق ليك انت يارب هون ، بدء النعاس يداعب جفونها و راحت في سبات عميق