رواية انتي روحي

الفصل الرابع من رواية انتي روحي

بعد عدة ايام في يوم الخطوبه بالتحديد
..مني امام منزل ديما دلفت الي الداخل و دقت الباب
..ايمان اتفضلي يا حبيبتي
..مني ازي حضرتك يا طنط
..الحمدلله انتي اخبارك ايه
..الحمدلله امال ديما فين
..ديما في اوضتها نايمه بحاول اصحيها مش راضيه تصحي ادخلي حاولي معاها
..حاضر يا طنط هصحيها حلا

دخلت مني الي غرفت ديما
..دمدوم قومي يا حبيبتي ورانا شغل كتير
..ديما سيبوني شويه بليييز مش قدره اقوم دلوقتي انا نايمه الساعه 3 الفجر
..يا ديما يلا ورانا شغل كتييير بطلي استهتار و قومي
..حاضر
استيقظت ديما و دخلت الي الحمام و قامت بالاستحمام ثم خرجت و ارتدت بنطال من الجينز و بلوزه ثم خرجت هي و صديقتها و اتجهوا الي البيوتي سنتر
بعد عدة ساعات كانت ديما جاهزه و كانت جميله بشكل كبير ثم اعلن تلفونها عن اتصال
..الو
..انس الو ايه يا حبيبتي خلصتي
..امممم فاضل اللمسات الاخيره و انت قدامك قد ايه
..انا خلاص اهو شويه و هكون عندك
..اوك هستناك
..تمام
.بعد مرور نصف ساعه كان موكب العروس كد وصل و اشتعلت المزامير و الزغاريد
..دلف عبدالرحمن الي ابنته لكي يسطحبها الي سيارة العريس
عبدالرحمن ايه الجمال ده مبروك يا حبيبتي
..الله يبارك فيك يا بابا امال ماما فين
..بره في العربيه لما نوصل القاعه ابقي شوفيها يلا عشان انس بره
..ثم تباطق زراعها و خرجو في الخارج كان انس يتحدث مع احمد و يتمازحان حتي صمت فجاة عندما راها تخرج مع والدها ثم تقدم منهم و اخذ يدها من والدها و صافحه واتجها الي السياره و همس في اذنها ايه الحلاوه دي
نظرت الي الارض بخجل شديد فنظر لها باعجاب لخجلها ركبوا في السياره و انطلقو الي الحفل
..مني شكلي مليش مكان في العربيات هروح ازاي
..احمد انسه مني ممكن تركبي معايا انا عربيتي فاضيه
..مش عايزه اتعب حضرتك يا بشمهندس
..لا تعب ايه مفيش تعب اتفضلي
..و انطلقت جميع السيارات الي الحفل
***********************************
في القاعه ارتفع صوت الدي جي
..و بدء الرقص بالاغاني الشعبيه
كانت تجلس بجانب انس و فجاة ظهر شاب و تقدم من ديما و كاد ان يصافحها ولكن اوقفه انس
..مين حضرتك
..انا حسام وانت بقا انس
اه ياسيدي انس انت بقا حسام مين
..انا زميل ديما في الجامعه
ثم قدم يده ليسلم عليها الف مبروك يا ديما
مد انس يده سريعا و صافحه
..الله يبارك فيك شكرا
..نظر له حسام باشمئزاز وغادر
..نظر لها انس وكاد ان يتكلم ولكن اعلن الدي جي عن الرقصه الرومنسيه
..سحب يدها و اتجه الي ساحة الرقص و كان انس في غاية الغضب من هذا الشاب و نظراته الي ديما اثناء الرقص تحدث انس
..مين ده و بيبصلك كده ليه
..ده واحد معايا في الجامعه عيل سئيل و انا بكرهه معرفش ايه اللي جابه اساسا
..تحدث انس بعصبيه شديده وايه اللي جابه هنا و يعرف مكان الخطوبه منين
..انا ايه اللي عرفني و بعدين انت بتزعقلي ليه انا مالي
..والله معرفش مالك
تركت يده بعصبيه و كادة ان تذهب ولكن يده كانت الاسرع اليها
..انتي ازاي تسيبي ايدي قدام الناس كده انتي اتجننتي
نظرت له بغضب و كادة دموعها ان تسقط ولكن تماسكت ونظر لها باشفاق وقال
..انا اسف متزعليش مني انا بس مقدرتش اشوفه بيبصلك كده
.. نظرت له ولم تتحدث .انتهت الرقصه التي لم ينتبه لها احدا منهما عادو الي مقاعدهم
ثم وصل الماذون وعقد القران و بدا التهاني و الزغاريد
…….. ……
جلسو في مقاعدهم و لم يتحدث احدا مع الثاني و لكن كانوا يبتسمون الي الكاميرا و الناس لكي لا ينتبه احد عليهما
انتهت الحفل و اعلن الدي جي عن اغنية الزفه امسك يدها و انزلها الي السياره و انطلقوالضيوف كل منهم الي منازلهم و اخذا انس ديما ليوصلها الي منزلها و اثناء الطريق تحدث انس قائلا
..متزعليش بقا والله انا مش قصدي اتعصب عليكي افردي وشك بقا
..انت زعقتلي و انا مليش ذنب
..معلش انا بس اضيقت لما شفتو بيتكلم بطريقه مش كويسه وانتي معملتيش اي ردة فعل
..كنت عايزني اعمل ايه يعني
..خلاص بقى ميبقاش قلبك اسود كده اااااه انتي بتحبي اللون الاسود و هاتتعبيني معاكي انا عارف
نظرت له و ابتسمت رغما عنها
..انتي بتعرفي تضحكي اهو انا افتكرتك سنانك وقعه ولا حاجه هههههههههه
..والله انت خفيف اوي
..اه طبعا هيبقا انا وانتي ههههههههه و بعدين الفستان البينك شكلو جميل اوي عليكي احسن من الاسود اللي انتي مسكه فيه ده
امممم كل واحد وليه زوقو
..ماشي يا حبيبتي
وصلو الي المنزل ودلفو لكي يتناولو العشاء و بعد تناول العشاء استاذن انس و غادر الي منزله و دلفت ديما الي غرفتها و ابدلت ديما فستانها الي بجامه بمساعدة مني التي قالت لها انها ستبيت معها لعدم وجود مواصلات في الليل

error: