رواية انتي روحي
**************************
في يوم الجمعه
كان احمد في ابها اناقته ليزورو اهل مني ليقوم بطلب يدها من والدها
**ايمان احمد انت كلمت انس علشان يجي هو و ديما
**احمد ايوه يا ماما كلمته و زمانو جاي هو و ديما
**ايمان طب يلا استعجل اتاخرنا
**احمد حاضر يا ماما مشش لما احمد و ديما يوصلو
**ايمان علي ما تخلص هيكونو وصلو
**احمد حاضر يا ماما بس انتي شوفي بابا خلص ولا لسه
**ايمان ماشي
**************************
في غرفة عبدالرحمن كان يرتدي ثيابه حين دخلت عليه ايمان
**ايمان وااااو ايه الحلاوه دي يا بودي هو انت اللي رايج طخطب ولا ابنك ضحك عبدالرحمان و قال
**عبدالرحمن بودي ايه عيب علي سننا
**ايمان لا يا حبيبي قول لنفسك انا لسه صغنونه
**عبدالرحمن صغنونه ماشي يا ام العيال
**ايمان بس بقا ياعبدالرحمن و بعدين ايه الشياكه دي كلها دا انت متشيكتش كده يوم ماجيت طخطبني من بابا
**عبدالرحمان الزمن اتغير يا ايمان دلوقتي الناس مابيهمهاش غير المظاهر و بس لكن زمان الناس كانت طيبه مش بتبص للحاجات دي
**ايمان ماشي بس حاول تخلص برعه متبقاش عامل زي ابنك بقالو ساعه واقف قدام المرايا زي مايكون هو العروسه
**عبدالرحمن خليه يفرح هو احمد و ديما جاين
**تيمان اه زمانهم علي وصول
**عبدالرحمن ماشي و انا خلاص خلصت
**************************
بعد مرور فتره كان احمد و ديما يقفون امام باب المنزل دق احمد جرس الباب و حين فتحت ايمان الباب ارتمت ديما في احضان والدتها
**ايمان وحشتيني يا حبيبتي عامله ايه
**ديما الحمد لله يا ماما انتي عاملخ ايه
**ايمان انا الحمدلله يا حبيبتي ادخلو وقفين ليه تعالي يا احمد اتفضل
سلم احمد علي ايمان و عبدالرحمن و احمد و خرجو من المنزل متوجهين الي منزل مني
**************************
في منزل امجد سليم كان جالس يضع قدم فوق الاخري
** امجد تشرفت بحضرتك يا استاذ عبدالرحمن
**عبدالرحمن الشرف ليا
**امجد نتكلم في المهم بقا انا بصفتي رجل اعمال و عارف الدنيا ماشيه ازاي فا انا لازم احط النقط علي الحروف بس علشان نبقي وضحين
بداء التوتر علي وجه احمد و عبدالرحمن
**تابع امجد حديثه انا طبعا تحريت عنه و عرفت كل حاجه عن حياته و انا ليه شويت طلبات لو وفقتو عليها يبقا تمام
**احمد اتفضل قول طلباتك
**امجد اول حاجه انا بنتي لازم تعيش في فله او بيت لوحدها
احمد بس يا عمي حضرتك انا بيت اهلي كبير و انا زي ما قولت لحضرتك قبل كده ان انا هاخد الدور التاني كله لوحدي و الدور واسع جدا 5 اوض و اتنين صالون و اتنين حمام اظن كده كافي يعني
**امجد انا مايهمنيش البيت واسع ولا ديق انا اللي يهمني شكلي قدام الناس كل بنات العيله لازم يكونو متجوزين في بيوت لوحدهم
تدخلت ديما بعصبيه
**ديما اولا حضرتك مش من حقك تشرط علي اخويا و بعدين احنا ناس مش اي كلام انت فاكر ان اخويا ميقدرش يجيب فله لا ده يقدر و نص لكن الفكره مش كده الفكره ان مينفعش يعيش بعيد عن اهلو اللي ملهمش غيره حضرتك فاهمني
**امجد انتي ديما مش كده
**ديما اها انا ديما في حاجه فيا كمان مش عجباك يمكن اغيرها ولا حاجه
تدخل انس ليحل الموضوع
**انس في ايه يا ديما اهدي كده الناس بتتكلم براحه مش كده
**ديما انت مش شايفه بيتكلم ازاي اصلا
**انس خلاص اهدي علشان ما تتعبيش
**احمد خلاص يا عمي واضح ان حضرتك مش موافق علي الجوازه من الاساس مكنش لازم تقول الكلام اللي انت قولتو ده كان ممكن ترفض علي طول طب نستاذن احنا يا جماعه و فرصه سعيده يلا يا بابا
امجد استنا يا احمد انا لسه مخلصتش كلامي
**احمد مالوش لزوم يا عمي انا فهمت حضرتك مش محتاج تعقد الموضوع علشان تفركش الجوازه انا ماشي سلامو عليكو
زهبو جميعا و كانو في اشد الحزن من الذي حدث
***مني ليه عملت كده يا بابا
**امجد كان لازم اعمل كده
**مني بس انا كنت موفقه علي احمد يا بابا
**امجد اصبري يا مني و انتي تفهمي انا عملت كده ليه
ركضت مني الي غرفتها باكيه
**امجد في سره لازم اختبر حبه ليكي يا مني الاول مش هياخدك كده بسهوله لازم اعذبه الاول
**************************
عادو انس و ديما الي بيتهم و كان ديما في قمة الغضب
**انس اهدي كده يا ديما و كل حاجه هتبقي تمام انشاء الله
ديما و العبارت تسيل من عينيها
**ديما مني كانت بتحب احمد من زمان و انا عارفه
**انس ازاي يعني هي حاكتلك
**ديما اه و من زمان بس انا مكنش ينفع اتكلم الا لما احمد ياخد قرار بنفسه انا مش عارفه باباها عمل كده ليه
**انس اهدي انتي كده و انشاء الله كل حاجه هتتحل
**ديما يارب يلا انا داخله اغير و انام علشان تعبانه شويه
**انس بقلق تعبانه عندك ايه و مقولتليش ليه
ديما عادي يا انس شواية دوخه كده من الصبح
**انس طب تعالي نروح المستشفي نطمن احسن
**ديما لا انا هنام و هبقي كويسه لما اصحي انشاء الله
**انس لو متحسنتيش هخدك بكرا المستشفي ماشي
**ديما ماشي يلا ننام بقا
**انس يلا
**************************
عند احمد كان جالس علي الفراش يفكر بحزن شديد كيف حدث هذا لماذا تعامل امجد معه بهذه الطريقه اهو غير مناسب لبنته ام ماذا ظل يتحدث مع نفسه حتي دخلت اليه والدته و قالت
**ايمان احمد يا حبيبي انا خبطت علي الباب كتير بس انت سرحان و مردتش فا دخلت اشوفك انت عامل ايه
**احمد انا الحمدلله يا ماما معلش انا كنت سرحان شويه
**ايمان انت كويس يا احمد
***احمد متشغليش بالك بيا يا حبيبتي انا تمام
**ايمان متزعلش يا حبيبي انا وثقه ان الامور انشاء الله هتتحسن
**احمد نشاء الله بعد اذنك انا حابب انام
**ايمان ماشي يا حبيبي تصبح علي خير
**************************
في الصباح استيقظ انس نظر بجانبه لم يجد ديما
**انس هي راحت فين علي الصبح كده
وجدها تخرج من الحمام و هي تضع يدها علي بطنها بالم
**انس ديما يا حبيبتي انتي كويسه
**ديما اه بس شوية وجع في معدتي هنام شوايه و هبقي كويسه
**انس لا انتي من امبارح وانتي مش مظبوطه يلا علشان نروح لدكتور
**ديما انت عارف ان انا مبحبش الدكاتره سبني ونبي براحتي يا انس
لم تكمل الكلمه حتي وضغت يدها علي معدتها مجدد و هرولت الي الحمام لتفرغ ما في معدتها
اخرج انس هاتفه و حادث الطبيب المخصص لعلاجها
**انس الو ازيك يا دكتور عامل ايه
**الطبيب الحمدلله يا انس اخبارك ايه
**انس انا كويس بس كنت عايز اسلك سوال
**الطبيب اتفضل
**انس ديما بقالها يومين تعبانه و بتحس بدوخه و النهارده من ساعة ما صحيت و هي بطنها بتوجعها و بترجع
**الطبيب انا مقدرش اقول اي حاجه الا لما اشوفها الاول
**انس بس ممكن يكون حاجه تخص القلب
**الطبيب انا مش هقدر اقول اي كلام غير بعد الكشف انا موجود دلوقتي هاتها و تعالا
انس حاضر مسافة السكه و هنكون عندك
**الطبيب تمام في انتظارك
انهي انس المكالمه و وجد ديما تخرج من الحمام
**انس يلا جهزي نفسك علشان هنروح للدكتور
**نظرت له ديما بمعني انها لا تريد
**انس اسمعي الكلام انا نازل هستناكي في العربيه خمس دقايق و تكوني تحت
خرج انس من الغرفه
**ديما بتافف ربنا يستر