رواية انتي روحي
**************************
في المساء ذهب انس الي منزل ديما ليعرف سبب الحاله التي وصلت اليها منذ اخر لقاء بينهم
دق انس جرس الباب فتحت له ايمان
..ايمان اتفضل يا انس ازيك عامل ايه
.. انس الحمدلله حضرتك عامله ايه
..ايمان الحمدلله انا كويسه اخبار والدتك ايه
..انس ماما الحمدلله بتسلم عليكي
..ايمان الله يسلمها اتفضل يابني هتفضل واقف كده
..دخل انس الي غرفة الليفنج و جلس علي الاريكه و دخل احمد الي الغرفه و سلم علي انس و قال
..احمد ايه يا عريس عامل ايه
..انس الحمدلله انت اخبارك ايه و عمي عامل ايه
..احمد انا الحمدلله و بابا كويس الحمدلله انت جاي تشوف ديما
..انس في الحقيقه اه هي مش بترد عليا بقالها كام يوم
..احمد اه هي فعلاً مش طبيعيه بقالها كام يوم كده و حتي رافضه تاكل مش عارف مالها حاولت اتكلم معاها بس كل اما اسالها تقولي كويسه مفيش حاجه قولت يمكن توتر علشان الفرح بيقرب و كده بصراحه مش عارف مالها
..انس انا هتكلم معاها و هشوف فيها ايه بس بعد اذنك ممكن تناديها
..احمد اه طبعا لحظه وحده
دلف احمد الي غرفة ديما وجدها نائمه في الظلام و متدثره تحت الغطاء لا يبان منها شئ
اذاح احمد الغطاء عنها و قام بفتح الستائر و قال
..احمد قومي يا ديما انتي كده هتفطسي تحت البطانيه قومي انس بره و عايزك
..ديما بنوم انس جه جه امتي
..احمد لسه جاي من شويه قومي البسي و اخرجي علشان عايزك
..ديما ماشي خمس دقايق و خارجه بس انت اخرج اقعد معاه علي ما اخرج
..احمد ماشي بس متتاخريش ماشي
..ديما ماشي
**************************
بعد مرورخمس دقائق خرجت ديما و ذهبت الي غرفة الليفنج الذي يجلس بها احمد و انس
..ديما السلام عليكم
احمد انس وعليكم السلام
..احمد تعالي يا ديما
جلست ديما بجانب احمد فتنحنح احمد قائلا طب انا هقوم اشوف ماما بتحضر ايه في المطبخ و تركهم و ذهب
تقدم انس من ديما قائلا بحنان
..انس مالك يا حبيببتي فيكي ايه
.. نظرت له ديما و ادمعت عينيها و قالت
..ديما انس انا خايفه لتسبني و تمشي
..انس بهدوء ليه بتقولي كده يا ديما
..ديما علشان انا خبيت عليك حاجه كان لازم تعرفها من زمان
..انس و هو يتصنع الهدوء خبيتي ايه عليا يا ديما
..ديما وعينيها تزرف الدموع انا بصراحه تعبانه و خبيت عليك تعبي ده علشان خوفت لتسبني و تمشي
..انس اتكلمي يا ديما انا سامعك للاخر
..ديما بتردد انا يعني اودا لها انس براسه ليحسها علي الكلام فتابعت قائلا
..ديما انا عندي ثقب في القلب و تابعت ببكاء شديد انا والله مخبيت عليك علشان اغشك انا بس خفت لتمشي و قاطعها انس قائلا متخفيش يا ديما هو انتي شيفاني وحش كده يعني شيفاني ندل علشان امشي و اسيبك و مسألش عنك لا يا ديما انا مش كده انا حبيتك من يوم ما شفتك اول مره و انتي جايه لبباكي المستشفي و قولت اني لازم اعرف كل حاجه عنك يعني لو كان في حد في حياتك او كنتي مرتبطه ولكن اكتشفت انك مجتهده و محترمه و شاطره في درستك قولت هي دي اللي انا عايز اكمل معاها طريقي انتي عارفه اني بقالي سنه مراقبك و مراقب تحركاتك مش عشان حاجه لا علشان انا مبحبش يمر يومي من غير ما اشوفك و موضوع مرضك ده ميهمنيش اذا كنتي مريضه او لا انا كل اللي يهمني هو انتي فهمتي يا ديما
..كانت ديما تنظر له بدهشه و اعجاب شديد
..ديما فهمت انس انا بحبك اوي اوعدني انك عمرك ما هتسبني
..انس وهو يتصنع الغضب وبعدين امال انا كنت بقول ايه يا بنتي انتي غبيه ولا مخك مقفول ولا ايه ولا مبتفهميش بسهوله ولا حكايتك ايه
..نظرت له ديما و ضحكت بصوت مرتفع علي طريقة كلامه في هذه اللحظه دلف احمد الي العرفه و نظر الي ديما بتعجب و غضب
..احمد الله الله يا ديما هانم صوتك علي في الضحك اهو نظرت له ديما و انكمشت في خوف نظر له انس في استغراب و قال
..انس هو في ايه
..احمد الهانم عارفه اني مبحبش حد يضحك بصوت عالي و برضو بتضحك
..انس معلش ه مش هتضحك تاني نظرت لهما ديما و قالت
..ديما والله انتو مالكو انا اضحك برحتي نظرو لها الاثنين بغضب و تقدم منها انس و قال