فيروز
الفصل التاسع
تاني يوم الصبح حمزه رن حرس بيت فيروز
فيروز :- فتحت حمزه تعالي ادخل
حمزه:- بص عليها لقاها لابسه جيب اسود وفوقه تيشرت اسود بس شعرها كان مبلول ونازل لعند ركبتها
فيروز:- هسرح شعري بس وننزل ع طول
حمزه بهزار:- ودا شعرك ولا بروكه
فيروز:- لا والله شعري وفضلت تشد فيه حتي بص
حمزه ضحك ع برائتها :- خلاص ي هبله بهزر معاكي
فيروز:- طب ادخل يلا مروان وخالد جوا ف المطبخ
حمزه:- تمام…. ف المطبخ مروان باشا منور
مروان بغضب مصطنع:- اي الاسلوب البيئه دا ي جعر انت
حمزه:- ضحك تربيتك ي باشا اومال خالد ماله
خالد كان قاعد نايم ع نفسه
مروان ضحك:- الاستاذ هو والست فيروز سهرانين طول الليل ضحك وهزار وف الاخر لقيتهم بيعيطوا ومنموش
حمزه ضحك:- طب بيعيطوا لي
مروان :- سيبك منهم دول هبل
حمزه:- قوي لسه شايف دراكولاا بيشد فشعره
فيروز بغضب:- دركولا مين دا بقا
مروان :- البس ي معلم
خالد:- بيتريقوا علينا ي روز
فيروز:- الكلام دا حقيقي
حمزه:- لا مش حقيقي انا بقوله سمعت فيلم عن دركولا يلا هنتاخر
فيروز:- طيب مروان خالد خلوا بالكم من نفسكم
:- وانتي كمان
***
# ف الجامعه عند فيروز
كانت قاعدا هيا واسمي ف الكافيتريا
فجاه شريف قعد معاهم
فيروز :- انت بتعمل اي هنا
شريف :- ببرود عادى عايز اتعرف
فيروز اتعصبت :- انت اتهبلت قوم امشي من هنا
:- ولو ممشتش
فيروز:- قامت واقفت لا دا انت ظريف بقا الناس اتجمعت
اسمي:- فيروز اهدى
شريف :- مسكها من ايديها اقعدى بس
فيروز:- وشها احمر وبحركه تلقائيه نزلت بايديها علي وشه بالقلم… انا هفهمك ازاي تستظرف كدا
# ف مكتب مدير الجامعه حمزه كان قاعد معاه
فيروز خبطت ع الباب
ٱ/ايمن:- اتفضل
فيروز اول ما دخلت حمزه استغرب لان وشها كان احمر
ٱ/ ايمن:- ايوا يبنتي في اي انتي معانا هنا
فيروز:- ايوا ي فندم انا فيروز باسل لسه منقوله جديد هنا
ايمن:- ايوا افتكرت في اي
فيروز حكتله ال حصل حمزه اتعصب جدا .. اكيد شريف اسماعيل ال عمل كدا
ايمن:- طب اهدى بس واقعدى هنا وانا هروح اجيبه بنفسي
حمزه:- فيروز انتي كويسه
فيروز كانت ماسكه دموعها بالعافيه ممكن تتصل بمروان وخالد خلوهم يجوا
حمزه:- تمام
# بعد نص ساعه الكل كان متجمع ف المكتب
ايمن:- ممكن تفهمني انت عملت كدا لي
شريف ببرود مستفز:- عادى حبيت اتعرف
مروان :- مسك نفسه بالعافيه
وفيروز كانت قاعد وماسكه ايد خالد
ايمن:- نعم ي ظريف تتعرف انت واخد فصل شهر وبعد كدا لو اتعرض لفيروز او اي حد من زملاتك هيبقا فيها طرد ي شريف يلا برا
بعد ماخرجوا اسمي كانت واقفه مستنيها .. فيروز انتي كويسه
– ايوا كويسه ي اسمي بس هروح
حمزه:- تروحي فين انتي عندك محاضرا
خالد بهزار:- هتعملي فيها زعلانه اومال لو مكنش ايدك معلامه ع وش الواد يلا يختي علي محاضراتك
مروان:- يلا ي فيروز انتي مش ضعيفه
فيروز:- يلا يختي انا مش هخلص انا عارفه
ف القاعه اول ما فيروز دخلت الكل فضل يبوصلها
اسمي بهزار بقيتي فيمس وانا صحبتك يبه
فيروز ضحكت طب مشي يختي
وهما قاعدين فيروز اتفاجت بان المعيد بتاعها كان حمزه وان مروان وخالد كانوا معاه
اسمي اوبا مش الموزز دول اخواتك
فيروز ضحكت اه بس بيعملوا اي معرفش
اسمي الماده دي ال بيدهلنا المستر حمزه و هتلاقيهم جم معاه
فيروز بصتلهم وضحكت
# طول المحاضره البنات كانت قاعدا تبص ع خالد ومروان وحلاوتهم بعد ماخلصوا فيروز راحتلهم:- انتوا بتعملوا اي هنا ي مجانين
خالد:- حبيت اغير جوا
مروان بس اي رايك
فيروز:- ضحكت لا بصراحه محدش فهم حاجه الكل كان بيبص عليكم
حمزه :- خلاص الامتحانات هتبقا من المحاضرة دى
فيروز:- شكلك شرير ي حمزه
حمزه:- جدا
الكل ضحك وروحوا البيت بس كانت ف مفاجاه مستنيهم ي ترى اي هيا
يتبع…..
* نسمه الشيخ *