فيروز

الفصل الثامن والعشرون
حمزه نزل جري ع شقة مروان رن الجرس بهستيريه
مروان وهاجر اتفزعوا
مروان بنوم حمزه ايه يبني
حمزه بهلع فيروز… فيروز  عندك ي مروان
مروان باستغراب لا مش هنا هيا فين
حمزه ببعض من الغضب خالد اكيدد هناك
ورن الجرس ع خالد بنفس الهستيريه
خالد كان صاحيي كان حاسس بقلق ففتح ع طول ايه ي حمزه
حمزه فيروز فين
خالد نعم ي خويا هيا مش ف شقتك
حمزه ضربه بالبوكس انت هتستهبل
مروان حاشو عنه فهموني اختي فين
خالد بقه نزف وكان هيتهبل
حمزه دور عليهامالقهاش في اي حته
ساره صحت من النوم في ايه ي حمزه
حمزه انطق ي خالد فيروز فين
خالد بزعيق جي بتتهجم عليا الفجر وبتسالني ع مراتك انت اتهبلت
حمزه مسك فيه انت ال عارف مكانها وديتها فين انطق
مروان بيسلكهم عن بعض ممكن تفهموني اختي فين
خالد انت عملت فيها ايه
حمزه نعم ي خويا
خالد طلع جري ع شقتهم والكل جري وراه
حمزه كان سايب الباب مفتوح
فخالد دخل ع طول لقي كل حاجه زي ماهيا بس كانت مدمره من اثر ضربه ليها دخل ع اوضة النوم لقي اثار عنف ودم ع السرير
مروان باستفهام وحيره ممكن تفهمنا اي دا
خالد ضربه بالبوكس عملت فيها ايه
الكل حولوا يسلكوهم عن بعض بس معرفوش
حمزه انت بتضربني انت مين انت
مروان  بنرفزه حمزه انت هتستهبل اختي فين وعملت فيها ايه
حمزه اختك المحترمه كانت بتعمل اجهاض كانت بتخوني لا ومع مين مع جوز اختي لا بس هما عرفوا يظبطوها كويس بحيث اني انا مفهمش بس علي مين
مروان ضربه بالبوكس انت اكيد شارب حاجه
خالد بعصبيه انت عارف انت بتقول ايه
حمزه وليك عين تتكلم
مروان انت اهبل يبني صح ال انت بتتكلم عنه دا اخوها يبني عارف يعني ايه اخوها
حمزه اتصدم انت بتهزر بداري عليها صح
مروان انت بتستهبل ي حمزه يعني انا هجيب واحد يقعد معايا فبيتي وييهزروا ويضحكوا ويخدها فحضنه من غير ماايبقي اخوها ليه شايفني مش راجل
هاجر قلبها وجعها ع اخوها…  اهدوا فهمنا ي حمزه ايه ال حصل وانت قولت عليها ليه كدا
حمزه قعد ع الكرسي كان منهار قد مااهو مصدوم وحكلهم ع ال مروه عملته وقالته من يوم الفرح لحد دلوقتي
خالد بغضب وانت زي الاهبل صدقتها مكنش عندك فيها ذرة ثقه واحدا ولا حتي فيا دا انت مأتمني ع اختك ي اخي
حمزه كنت هتهبل لقيتك بتحب ساره شوفت الحب فعينك قولت اكيد كنتوا صحاب
مروان عيط عملت فيها ايه ي حمزه اختي تعبانه ومعاها عشق راحت فين مالهاش حد غيرنا
خالد بقسوه بعد كل ال. كانت عملهولك حرام عليك ي اخي ومسك فهدموا انت شكيت فيها كانت بتعمل فحص سنوي هتسال لايه صح ال انت متعرفهوش ان فيروز اختي في الرضاعه وغير كدا االكبد ال في جسمها دا حته مني فيروز ي ساعة البيه كان عندها كانسر ف الدم وف الكبد فضلت 3 سنين تتعالج عشان كدا هيا متاخره عننا
حمزه بزهول من ال سمعه يعني فيروز قدك..
مروان بغضب لا وكمان متعرفش مراتك عندها كام سنه
خالد بقرف فضلت تعملها ولا كانها موجودا 8 شهور ي اخي وهيا مستحمله وتقولي كيفيه ان هو جمبي مش مهم اي حاجه تانيه واليوم ال بتيجي فيه ميته صممت تعملك عيد ميلاد علي امل انكم تبدأو من جديد وشاور بايده ع السرير ودا النتيجه المقابل منك تعتدي عليها
مروان قصدك اغتصبها لدرجه دي شايفني مش راجل ومش عارف اربي اختي
حمزه كان مصدوم ومزهول من ال بيسمعه سابهم ومشي
ساره جرت وراه رايح فين ي حمزه
لازم افهم مروه عملت كدا ليه انا مش هنام الا اما الاقيها واصلح كل دا مراتي وبنتي بيضيعوا مني
ساره حضنته بحنان اخوي روح ي حبيبي ربنا معاك
حمزه وصل البيت عند خالتوا والغضب مالي قلبه قبل عينيه خبط ع الباب
مشيره (خالته) مالك ي حمزه فريدا فيها حاجهحمزه لا ي خالتوا ناديلي مروه لوو سمحتي
مشيره تعالي هصحيهالك
مروه…  مروه
مروه بنوم ايه ي ماما مالك بتصحيني بدري ليه
مشيره قومي يبنتي حمزه برا وعوزك
مروه قامت بسرعه وخرجتلوا حمزه مالك ي حبيبي
حمزه اول مااشافها قام من مكانه وضربها بالقلم
مروه ومشيره اتصدموا
ايه خرجت علي صوتهم
حمزه مسكها من كتفها وهزاها بقوه عملتي فيا كدا ليه هااا هيا عملت معاكي ايه عشان تتكلمي فشرفها وضربها قلم تاني كان لازم تخديه من زمان ليه عملت معاكي ايه عشان تدمريلي حياتي
مروه بجنون اقولك عملت ايه اخدتك مني انا عشت معاك عمري كلوا حبيتك من واحنا صغيرين بس انت وبكل سهوله حبتها هياا ليه ي حمزه فيها ايه احسن مني
حمزه بحزن اقولك فيها ايه فيها انها بريئه طيبه طفله بتعيط من اقل حاجه وبتضحك   من اقل حاجه بتسامح مش خبيثة زيك تعرفي حتي لو كان كل ال قولتيه عليها دا صح كنت هحبها واكمل معاها حياتي تعرفي ليه عشان مش منافقه وخبيثة زيك ي مروه  انا صحيح حبيتك بس اخت ليا كنت دايما بعملك علي كدا عمو ابراهيم اتوفي وانتي وايه مالكوش اخ انا اتعملت معاكم علي اني سندكم بس انتي ال تفكيرك مريض ترجمتي حنيتي معاكي غلط مع اني فهمتك بس انتي ال مريضه ي مروه
ومشي وسبهم
ايه كانت واقفه بتعييط
ومروه واقفه مصدومه
مشيره بزعيق فهموني ايه ال بيحصل
ايه اقولك انا ي ماما بنتك المحترمه يوم فرح حمزه فهمتوا ان فيروز بتحب واحد تاني وهتتجوزا عشان يبقي اب ف البطاقه لعشق لا وايه فبركت فلاشه وسمعتهلوا حمزه مكنش عارف يعمل ايه اتجوز فيروز بس بقي يعملها وحش يعني اصحاب كل واحد بينام ف اوضه عزبتهم امبارح كانعيد ميلاد حمزه بس فيروز كانت مع خالد ف المستشفي فبنتك المحترمه راحت فبركت السجل برضوا واتصلت بحمزه وجبته ورشت الممرضه عشان تقولوا انها عملت اجهاض حمزه اتهبل روح البيت ضرب فيروز لا وكمان اعتدي عليها بس اكتشف انها بنت وهيا مشت وسبتله البيت
مشيره ضربت مروه بالقلم ي خسارة تربيتي فيكي ي خسارة تعبي عليكي منك لله
ايه بدموع انا هروح عند خالتو فريده عشان اطمن عليهم
مشيره قصدك هنروح ووجهت كلامها ل مروه خليكي هنا متتحركيش من هنا
جه الليل عليهم
حمزه رجع البيت كان التعب ماليه طلع علي شقته لقي كل حاجه مترتبه طلع فستان لفيروز وفضل يشم فيه ونام واخده فحضنه

بعد 3 شهور
في مرسي مطروح فيروز كانت قاعدا ع الشاطئ
شريف هتفضلي سرحانه كتير
فيروز ضحكتله بحزن شريف جيت امتي
شريف لسه واصل حالا عامله ايه دلوقتي
فيروز بحزن كويسه ي شريف
شريف لسه مصممه انك تسافري لمازن مش ناويه ترجعي
فيروز هسافر ي شريف مصر مسبتليش حاجه كويسه عشان ابقي عليها بنتي واسافر
شريف طب وخالد ومروان وحمزه
فيروز خالد ومروان هطمنهم عليا وضحكة باستهزاء حمزه الف قصه كويسه قووي وصدقها انا مستحيل ارجعله خلاص انا بحمد ربنا ان لقيتك تحت البيت مكنتش عارفه هعمل ايه ي شريف بس مكنتش هستحمل
شريف وال فبطنك ي فيروز لازم تفكري فيهم لازم حمزه يعرف مهما كان دول ولاده
فيروز حطت ايديها ع بطنها ولادي هقدر اربيهم واعوضهم عنه هو ميستهلش يبقي اب ليهم دا شك فيا وشرفي ميستهلش
شريف اكيد حصل حاجه لكل دا
فيروز متحولش ي شريف هقوم احضر حجتي انا وعشق عشان مازن مستنينا
شريف تمام يلا بينا
يتبع….
نسمه الشيخ

error: