فيروز

الفصل الثالث والثلاثون
عدي اسبوع ووضع حمزه وفيروز زي ماهو عباره عن شد وجذب
في شركة الامل
فيروز دخلت الشركه كانت فرحانه بالانجاز الي اخواتها عملوا سالت ف الاستقبال بلغوها بأنهم ف اجتماع
– مكتب مستر حمزه البدري فين
موظفة الاستقبال الدور التاني ي فندم
فيروز شكرا
السكرتيرة شاهندا – بقرف ايوا حضرتك
فيروز بصت لقت بنت شكلها مستفز بشعر احمر ولابسها ضيق جدا غير وشها ال مليان ميكب….  عندي ميعاد مع استاذ حمزه
شاهندا بغرور مستر حمزه ف اجتماع مغلق اتفضلي استنيه
فيروز قعدت قدامها ورفعت رجل ع رجل..  قهوه مظبوطه
شاهندا نعممم
فيروز ببرود المفروض انك تساليني اشرب اي ف اناا بوفر عليكي وبقولك قهوه مطبوطه
شاهندا بصتلها بسخط وطلبتلها القهوه ..يتري مين دي شكلها اجنبي مش من هنا يتري تبقالوا ايه
حمزه دخل المكتب لمح فيروز جري عليها مالك ي فيروز انتي كويسه
فيروز بهدوء وقفت وسندت عليه مفيش انا كويسه كنت قريبه من هنا حبيت اعدي عليك
حمزه اتنهد الحمد لله بس مدخلتيش ليه جوا
شاهندا حضرتك ي فندم مبلغتنيش بانك عندك مواعيد مع حد وكنتوا ف الاجتماع
حمزه بغضب كنتي سالتيني ومسك فيروز من ايديها ودخلها جوا
فيروز قفلت الباب وبصتلها بتحدي
حمزه قعد ع كنبه وهيا قعدت قريب منوا… ها عوزه اي
فيروز بهدوء انا هرجع لندن
حمزه حاول يتمسك فغضبوا هتعملي اي
فيروز انا حياتي هناك انا وولادي مدارسهم هناك
حمزه حياتك انتي وولادي جمب مني هنا
فيروز وشغلي
حمزه شغل اي قصدك الرسم هتنزلي وتشتغلي معانا ولو حبيتي تفتحي معرض ليكي مفيش اي مشكله
فيروز ضحكت معقول لسه ميعرفش ان مراته اضخم الشركات بتتنافس عليها…… طب انا لازم اسافر عشان اخلص كل الورق دا
حمزه بصلها بهدوء بعد فرح حازم وسليم هنسافر انا وانتي ونخلص كل الورق
فيروز قمت وقفت انا مش صغيره ي حمزه ومتخفش الولاد هيكونوا معاك هنا واه صحيح انا طايرتي  بكرا 7  الصبح وجات تمشي رجلها اتلوت ووقعت ع حجره
ف الوقت دا شاهندا فتحت الباب شافت المنظر فيروز جات تقف حمزه مسكها
– وانتي ي انسه المفروض تخبطي ع الباب
شاهندا ي فندم
حمزه بغضب مكبوت اطلعي ع مكتبك
بعد خروجها
فيروز حمزه سبني
حمزه سبتها ع رجله لا مش هسيبك قوليلي بقا كنتي بتقولي ايه
فيروز بتوتر من قربوا طايرتي بكرا 7 صباحا
حمزه ناوي ع ايه ي فيروز
فيروز بهدوء لازم ابعد عشان افكر كويس حياتنا هتبقي ازاي وانا مقدرش ابعدك عن الولاد هما اتعلقوا بيك وانت كمان دا حقكم
حمزه بحنيه متعبتيش من البعد
فيروز بصت فعينوا وفسرها تعبت ونفسي احضنك وابدا معاك من جديد… لازم ابعد ي حمزه بليززز
حمزه فضل يمسح ع شعرها بحنيه ال انتي عوزه اعمليه انا واثق فيكي ي روز وقفها ع رجليها
فيروز بعد مافقت انا همشي
حمزه انا كمان كنت مروح يلا بينا
وخرجوا مع بعض تحت انظار شاهندا ال هتولع فنفسها
ف البيت
فيروز ي جماعه عندي شغل ولازم يتخلص
خالد بهزار فيروز انتي ليه محسساني انك مهمه
مازن كان لسه هيتكلم فيروز غمزتله
– يسيدي انا مش مهمه لازم اسافر
مروان هتتاخري
فيروز لا ي حبيبي وبعدين الولاد حابين يستنوا معاكم وانا مبقدرش اغيب عنهم كتير اه مرام حضري شنطتك
مرام بإستغراب ليه
فيروز عشان هتسافري معايا في حجات ليكي ملحقتيش تخلصيها ياسين كلمني وقلي
مرام حاضر عن اذنكم يدوب الحق
سليم كدا كله بقا تمام
فيروز اه هنسافر احنا التلاته
مازن اسمكم حماده
كلهم ضحكوا
عشق بخبث مالك ي ميزو زعلان ليه ي حبيبي
مازن بالاوعي الانسه هتسافر من غير ماتاخد رايك
فيروز وتاخد رايك ليه ي مازن واحدا ناضجه ومسؤله عن نفسها
مازن هااا بس برضوا لازم تستأذني
حمزه فيه حاجه بينكم رسمي عشان تستأذنك
فيروز قامت واقفت دي فرصه ليك ي مازن عشان تفهم مشاعرك وتستقر ف حياتك ونصيحه مني متكبرش وخد الموضوع جد ال بيروح مش بيرجع  يلا بينا ي حمزهعشان زمان الولاد طربقوا الدنيا
مروان بخبث ياااه ي مازن
خالد اه صحيح حب اي وكلام فاضي ايه انا مبحبش غير شغلي
عشق اتلموا وسيبوا ميزو براحتوا.
سليم طب تعالي ي بتاعت ميزو عشان تحضريلي الشنطه
عشق ضحكت يلا ي خويا
مروان مش ناوي تقولنا وقعت ازاي
مازن انا بقول كيفيه عليكم ولادكم كدا تحبوا تبقو سوسن
خالد قام جري انا رايح اشوف مراتي احسنلي
مروان انا كمان زمان اسيد مطلع عين هاجر.
مازن قام وقف وراح عند مرام
مرام بهدوء مازن اتفضل
مازن قعد ع كرسي هتسافري
مرام ايوا
مازن خودي بالك من نفسك كويس واي حاجه حصلت بلغيني وانا هتصرف
مرام حاضر
مازن همشي عشان تنامي بدري تصبحي ع جنه
مرام وانت من اهلها
عند فيروز اول ماطلعوا لقوا هدوء مش طبيعي
حمزه هما فين
فيروز لسه هتتكلم لقتهم بيغرقوهم كاتشب تلقائي استخبت فحضن حمزه
حمزه حضنها جامد وقعد يضحك
الولاد ضحكوا ودا عقاب ال غيبوا علينا
فيروز اخيرا فاقت لقت هدومها كلها كاتشب ي جزم هنضف نفسي واجيلكم
حمزه اللعبه انتوا ال بدأتوها ودخل ورها
فيروز العيال دي بيجبوا افكارهم منين
حمزه كانت فيه واحدا اعرفها بتعمل فأخواتها كدا برضوا
فيروز عينها دمعت تعرف كنت دايما بعمل كدا وماما تزعل مننا وبخصوص لو مروان فضل يجري ورايا وبابا ينسجم معانا كانت حياتنا جميله جداحمزه حس بحزنها ربنا يرحمهم
فيروز يارب عن اذنك
تاني يوم ف المطار
حمزه خلي بالك من نفسك
فيروز ضحكت حاضر.
حمزه اول ما توصلي رني عليا
فيروز حمزه الطايره هتفوتني ي بابا يلا سلام خلي بالك من الولاد ونبي ومتخليش آسر يضايق ملاك كتير
حمزه حاضر ي ماما مستنينك
فيروز لا اله الا الله
حمزه محمد رسول الله
بعد اسبوعين الوضع كان مستقر نسبيآ وسليم نزل مصر بعد ماخلص ورقوا وفيروز بدأت تنهي اعمالها وتحولها لمصر ومعاها مرام ال هتبقي مديرة اعمالها
جاسمين هتوحشيني بجد ي روز
فيروز وانتي كمان جدا بس فين احنا هنا ع قلبك ومتنسيش انك هتجالنا انتي وياسين ولا ايه ي حماة ابني
جاسمين ضحكت البت هتتهبل ي فيروز مكتئبه عشان اسر بعيد عنها
مرام والوضع متبادل كل يوم يكلمني يطمن عليها دا بيجبرني اصورها عشان يشوفها.
فيروز الواد دا هيجنني…  المهم جاسمين كلمتي الجماعه ال فمصر
جاسمين ايوا ومعادكم فنهاية الاسبوع دا
فيروز كل حاجه كدا تمام اي دا دا حمزه بيتصل فيديو فتحت
اسر مامي وحشتيني
فيروز بحب وانت كمان ي روح مامي
مرام وجاسمن كل واحده قعدت ع رجل كرسي
اسر طنط جاسمين عامله اي وجودي
كلهم ضحكوا
جاسمين كويسين ي حبيبي انت اخبارك اي واخواتك وكلكم كدا
اسر كويسين.
فيروز بأستغراب انت فين ي اسر وبابا فين
اسر عدل الكاميرا بحيث كل ال ف الاوضه يبانوا احنا ف المستشفي طنط هاجر وساره ولدوا
فيروز بفرحه بجد والله
حمزه اخد منه الفون ايوا ساره جابت عمر ومروان جاب جميله
فيروز عينيها دمعت ربنا يحميهم ليهم يارب
حمزه لاحظ الدموع قلبه وجعه حب يغير الموضوع ازيك ي مرام
مرام بخير والله ي حمزه وحشتوني جامد
حمزه وانتي كمان والله
مازن مسكه من قفاه بت اتلمي وانتي ي سي حمزه مين ال وحشك
فيروز وجاسمين ضحكوا وحمزه اهدي ي عم عادي
مازن هات التليفون دا كدا وروح شوف اختك ال قلبها مناحه جوا
فيروز اي فيه اي وملاك وعشق فين
حمزه بيلعبوا بالعيال هما واختك وساره قعد تعيط وتقول لخالد انت ال عملت فيا كدا
وهاجر بتقول لمروان عاوز عيال جبهم انت
كلهم انفجروا من الضحك
جاسمين نهار اسوح همووووت
فيروز وربنا العيال لسعت
مازن فيروز الانسه ال بتضحك فريحك دي قدامها يومين لو مجتش هروح اجيبها من شعرها
فيروز حيالك حيالك ي عم علينا وبعدين يلا هش هش عندنا شغل
مازن براحتكم تماما
بعد ما قفلوا
جاسمين هو حمزه دا يبقي جوزك ي روز.
فيروز بأستغراب ايوا ليه
جاسمين اصل بصراحه موز موز موز
مرام اه والطبيعي احلي ولا عضلاته حاجه اووووف
فيروز ولعت جواها نار اه وبعدين يعني
جاسمين من حقك تغير ي جميل .
فيروز تليفون واحد لياسين يجي يرابيكي
وانتي ي انسه مرام اتلمي بدل مااتصل بصاحبنا
مرام وشها احمر بنهزر يختي
فيروز طب يلا قدامي عشان هنعمل شوبينج قبل ماننزل مصر
البنات يلا بينابعد يومين فمصر
حمزه ي ملاك ي حبيبتي دا قصير خالص
ملاك عادي ي بابي انا لسه صغيره
حمزه لا انا بغير ع بنتي فبيتنا تلبسي ال عوزه بس برا لا
ملاك ي بابا
حمزه اسمعي الكلام وغيريه عشان انزلك لاخواتك واروح الشغل
ملاك بأدب حاضر ي بابا
جرس البيت رن حمزه فتح لقي فيروز قداموا …. بصدمه روز
فيروز ضحكت وسع يبني كدا خليني ادخل
حمزه كان متنح
فيروز عدت من فريحوا ودخلت الشنط وخلعت الشوز حمزه حبيبي هتفضل متنح كتير
حمزه انتي قولتي حبيبي
فيروز ضحكت حاجه شبه كدا.
حمزه شدها لحضنوا وحضنها جامد
فيروز بدورها ضمته ليها جامد
حمزه وحشتيني ومقولتيش ليه انك نازله كنت جبتك من المطار
فيروز حبيت اعملها مفاجأة
حمزه واحلي مفاجأة
ملاك بفرحه ماما
فيروز بعدت عن حمزه وضمت ملاك ليها حبيب قلب ماما وحشتيني ي لوكه
ملاك وانتي كمان جامد
فيروز لحمزه الولاد فين.
حمزه عشق اختك دي مجنونه والله
فيروز ضحكت انت لسه مشفتش حاجهعملت ايه
حمزه ضحك مخلي سليم ينام عند بابا وماما ومش راضيه تكلموا واخد عشق تنام معاها واسر ابنك مش راضي يسيب جميله ومروان متعلق بيه ومفيش غير ملوكه ال راضيه تبقي معايا
فيروز ضحكت عشق عادي تعرف واحنا صغيرين كانت بتضرب اي حد يقرب من سليم
حمزه ضحك بتهزري.
فيروز لا والله.
ملاك انا هنزل بقا ي بابا لبست طويل اهو عن اذنك ي ماما هلعب مع تمارا.
فيروز انزلي ي روحي
بعد ماخرجت انت عامل ف البيت اي ي حمزه
حمزه ضحك بنتك لابسه شورت وكات وعاوز تنزل بيه خلتها تغير وتلبس حاجه محترمه.
فيروز بضحك هستيري بنتك طفله ي حمزه.
حمزه ماليش دعوا بغير
فيروز وقفت انا هاخد شور وانااااام.
حمزه طب احضرلك الفطار
فيروز لا انا فطرت ف الطايره ومشت
حمزه فيروز
فيروز نعممم
حمزه مبسوط انك رجعتي
فيروز وانا اكتر ي حمزه
مازن كان واقف ف البلكونه لقي حد بيخبط ع كتفه بص وراه مررررام
مرام بضحكه خجوله قولت اجي بدل ماتجبني من شعري
مازن كان هيحضنها بس مسك نفسه جيتي هنا ازاي
مرام ضحكت بالطايره ي مازن مالك
مازن ضحك ع هبلوا جيتي مع مين
مرام مع فيروز هيا كانت هتيجي تسلم عليك بس ولادها وحشوها جريت ع فوق
مازن هيا كمان وحشتني هتلاقيها نازله دلوقتي انتي كويسه جعانه
مرام ابتسمت من حنانه انا كويسه وجعانهنووووم جدا
مازن بحنيه ادخلي نامي ومش هخلي حد يزعجك
مرام شكرا عن اذنك
مساءً
كانوا كلهم متجمعين عند حسين وفريده مع ساره وهاجر
فيروز الواد عمر هيطلع عسول
خالد بزهو طبعا مش انا ابوه
فيروز ونبي اتلهي تعرفي ي ساره واحنا صغيرين الشباب كانوا مصحبينوا عشان ع طول بيمشي معايا
كلهم انفجروا من الضحك.
خالد احممم انا جبهتي طارت.
ساره تستاهل
عشق الكبيرة جميله هتطلع شبه ماما جامد.
مروان ياااارب
فيروز عندي ليكم مفاجأة
– اي هيااا
فيروز لما تيجي وقتها بقي
مازن انا عوزه افتحكم ف موضوع.
الكل بأهتمام
مازن قعد قدام مرام وسط زهول الكل…
مرام انا عارف ان فرق السن بينا كبير بس انا اول ماشوفتك معرفش حصلي ايه حسيتك انك مني بنتي عاوز احميكي من كل حاجه حتي نفسي يوم لما خرجتي مع سليم كنت هتجنن احساس غريب مش عارف اوفصه بس لما بعدي انا فهمت ايه دا انا بحبك ي مرام تقبلي تتجوزيني
مرام كانت مصدومه دموعها بتنزل منها لا أرادي فضلت ساكتهمازن حس بالخذلان لو مش موافقه والله ماهزعل وهتفضلي معانا هنا اختنا ومفيش حاجه هتتغير
مرام بصوت متقطع م و افقه
مازن بصدمه ايه قوليها تاني كدا
مرام موافقه
عشق وفيروز كانوا بيعيطوا
ومازن كان هيخدها فحضنوا بس اتمالك نفسوا… خلاص احنا نعمل فرحنا مع سليم وحازم
مروان مازن انت اتهبلت فرح اخواتك اخر الاسبوع
حمزه ال عوزه هيحصل كدا كدا شقتكم موجوده هنطبطها ع طول ونجهزلهم احلي فرح
مازن قام حضنوا حبيبي ي ميزو والله
خالد طب ممكن نعرف انتوا بتعيطوا ليه
فيروز من الفرحه ي جعر وراحت حضنت مرام مبروك ي روحي
عشق اتعلقت ف رقبة مازن زي العيال الصغيره
كلهم كانوا فرحنين وقروا الفاتحة
وبدأت تجهيزات الفرح
يتبع…..
نسمه الشيخ

error: