فيروز

الفصل الحادى عشر
بعد يومين مروان وخالد كانوا نازلين رايحين الشغل شافوا ساره وهاجر واقفين
مروان:- صباح الخير ي بنات
:- صباح النور
خالد :- رايحين فين بدري كدا
ساره:- نازلين رايحين الكليه ومستنين تاكسي
مروان:- تعالوا احنا هنوصلكم فطريقنا
هاجر:- مفيش داعي نتعبكم هنروح بتاكسي
خالد :- اسمعوا الكلام كدا اضمن وبعدين لو فيروز فنفس الموقف كانت هتركب مع حمزه وهيا اصلا بتروح معاه يلا اركبوا
هاجر:- براحه ي خالد هنركب متزقش
مروان حس بضيقه لما شافها بتهزر مع خالد
خالد :- طب يلا ي لمضه اركبي
وهما ف العربيه
ساره:- هيا فيروز مش بتبان ليه بقالها يومين
مروان :- اتنهد بحزن فيروز بقالها يومين حابسه نفسها ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب حضنه صورة عشق وبابا وماما ومش بتتكلم بتعيط بس
هاجر :- بحزن احنا اسفين والله بس مروه كدا لما بتلاقي حد مميز عنها بتجرحه
ساره بأصرار:- بس اوعدكم هاجي اانا وهاجر ونخرجها من الجو دا
خالد :- تمام وانا معاكم
مروان :- وطبعا انا كمان

***
حمزه :- كان قاعد حزين ف مكتبه
معاذ :- حمزه …. حمزه
حمزه بشرود:- عايز اي يعم
معاذ كان لسه هيتكلم بس الباب خبط … اتفضل
اسمي بكسوف :- مستر حمزه ممكن كلمه
حمزه بجديه:- تعالي ي اسمي
اسمي :- هيا فيروز مبتجيش ليه ولا حتي بترد علي تليفونها
حمزه بتنهيدة حزن:- معلش بس هيا تعبانه. شويه بس هخليها تكلمك
اسمي:- ي ريت والله عشان اطمن عليها عن اذنك .ي مستر
حمزه:- اتفضلي ي اسمي
معاذ بعد مااسمي خرجت :- مين الموزه دي
حمزه :- ي ابني اتقي الله دي طالبه عندك كمان مع فيروز
معاذ :- اه بس اول مره اشوفها
حمزه :- يمكن عشان محترمه
معاذ:- بس مش هتقولي مالك برضه
حمزه :- بشرود حوريه ي معاذ زي الحوريه حبيتها ببراءتها بجمالها بلون عيونها المميز زيها حبتها بس هيا بتحب غيري
معاذ ‘” ياا كل دا يعني بعد مالقتها طلعت بتحب غيرك هتعمل اي
حمزه”‘ هبعد هبعد عشان ترتاح ومدام هيا مرتاحه انا هبقا مرتاح … بقولك اي انا هروح احسنلي
معاذ “‘ بحزن علي حال صحبه تمام طمني عليك ي حمزه
حمزه”’ حاضر
****
ايات ”’ ف التليفون فيروز عامله اي ي حازم
حازم والله ي ايه مشفتهاش من يومها حتي البيت بقا كئيب من غير صوت ضحكتها
ايه حرام والله منك لله ي مروه انا هجلكم بعد الدرس
حازم هاجي اخدك متمشيش لوحدك
ايه بكسوف حاضر
***
حل الليل بستاره حمزه كان واقف ف بلكونته ع امل انها تطلع
ايه وحازم وساره وهاجر هجموا ع فيروز فجاه لدرجة انها صوتت من الخضه
حمزه اتخض من صوتها جدا ?
ساره وهاجر نطوا ع السرير وبذن قوومي …. قووومي
فيروز بعصبيه اطلعوا برا مش عايزا اشوف حد
ايه ولا حتي انا
فيروز لو سمحتوا برا عشان مقولش حاجه تخلينا نخسر بعض
ساره وهاجر قاموا من ع السرير بحزن فيروز رجعت نامت تاني
بس اتفجئت بانهم سحبوا الغطا من عليها وخالد شالها فجاه
فيروز بزعيق خالد نزلني ي حيوان
خالد قلب الحيوان مش هتنزلي
وخرج بيها من الاوضه لقت مروان واقف
فيروز مروان خليه ينزلني
مروان فتح باب الشقه
فيروز بزعيق مروان …. مروان
خالد مشي بيها وخرج من الشقه والبنات وراه وراحوا شقتهم
وفيروز كانت قاعدا تصوت
حمزه طلع ع الصالون من صوتها
حسين ضحك انتوا عملين فيها كدا ليه
خالد وهو بينزلها هيا مبتجيش غير بكدا
فيروز اول ما نزلت ع الارض فضلت تضرب فيه وعضته
خالد ي بت العضاضه اسكتي
حمزه:- اهو دركولا ظهر اهو
فيروز شعرها كان مفرود ووشها احمر من الغضب
فريدا تعالي معايا ي فيروز ومسكتها من ايديها قبل ماتنطق ودخلوا اوضتها
فريدا قعدت ونيمت فيروز ع رجليها وفضلت تلعب فشعرها
فيروز حست بان مامتها ال جمبها مش فريدا
فريدا ممكن اسالك سؤال
فيروز اتفضلي
فريدا انا عارفه انك فصدمه من ال حصل وان ال مروه عملته مينفعش بس انتي برضه فيكي عقل ي روز مينفعش خالد يشيلك كدا ونا ملاحظه انكم واخدين ع بعض جامد وازاي جميله كانت راضيه بكدا انا عارفه ان دا مش وقته بس لازم انصحك يبنتي
فيروز لا ي طنط مش زي ماانتي فاهمه خالد اخويا ف الرضاعه وفيه حته من جسمه جوايا من غيروا كنت مت بس هو صمم ان محدش يعرف وبابا وافق بكدا عشان انتي عارفه التفتح ال فبلاد برا ومحدش يتعرضلي
فريدا ربنا يحميه ويحميكي ي بنتي انا بس كنت خايفه عليكي
فيروز باستها عارفه ي فري
ساره وهاجر هجموا عليهم
فيروز بندم انا اسفه ع اسلوبي معاكم بس كنت مخنوقه
هاجر لا عادي احنا اصلا معندناش دم
ساره اه وبجحين يعني هتشتمينا هتضربينا بنحبك برضه
فيروز وانا والله
ايه جتلهم تعالوا الحقوا مروان وخالد بيتخنقوا مع حازم وحمزه تحت
الكل جري ع تحت
فيروز بصوت متعب اي في اي مالكم
الشباب ضحكوا احنا اسفين بس ملاقناش طريقه ننزلك بيها هنا غير كدا
فيروز بصت لايه بصه خلتها تجري ورا حازم
فيروز تعالي مش هضربك
ايه لا انا خايفه الحقني ي حازم
ساره بتقلدها الحقني ي حازم خودي ي مسهوكه هنا تعالي
هاجر محن اخر قرف
حازم ملكم ي متغاظين
فيروز بصت ع هاجر وساره وبنفس الصوت احنا متغاظين وراحوا جابوا مي وكبوهم عليهم
فيروز كانت بتجري وصوت ضحكتها عالي شعرها كان بيطير حمزه قلبه واقف من البهجه ال كانت فيها ……
فضلوا يجروا ويلعبوا وكلهم كانوا مبسوطين

يتبع…..
نسمه الشيخ??

error: