فيروز

الفصل التاسع والعشرون
بعد 5 سنين
اسر ملاك قومي يالا
ملاك بنوم عواز ايه ي اسر اووف
اسر في حد يقول لاخوه الكبير اوووف قومي يالا
ملاك فتحت عينيها وبصتله
اسر بسها ف خدها قومي يالا عشان ننزل نتفسح ماما وعدتنا
ملاك حاضر ي اسر عن اذنك اغير هدومي
اسر خرج من اوضة اخته وراح لاوضه تانيه وفتح الباب  وبزن عشق… عشق … عشق
عشق بنوم ايه ي زنان عوز ايه
اسر قومي يالا عشان هنخرج
عشق مين ال قالك كدا
اسر ماما وعدتني
عشق اسر ماما تعبانه من معرض امبارح لازم نسبها ترتاح
اسر مالكيش دعوا قومي البسي يالا
عشق حاضر ي مسيو اسر ماهو من حقك
اسر طبعا مش راجل البيت
عشق كانت هتحدفوا بالشبشب هو طلع يجري ودخل اوضة مامته
اسر بهدوء راح جمبها وفضل يلعب فشعرها
روووز….  ماما…  روووووز
فيروز شدتها لحضنوا عوز ايه ي لمض ع الصبح كدا عوزه انام
اسر بسها فخدها مش انتي وعديني انك هتخرجينا انهاردا
فيروز فتحت عينيها وبصت لابنها تعرف انك بتفكرني ب ابوك زنان ورخم زيك كدا لا وايه انت شبهو بالملي
اسر بقا بابا زنان ورخم طب والله لما يجي من السفر هقوله .. قومي يالا
فيروز ضحكت حاضر شوف اخواتك وانا هغير هدومي وننزل نفطر بررا
اسر حاضر هروح اشوف خالو سليم واجيلك
فيروز خالو سليم ف المستشفي
اسر تمام قومي يالا ومتلبسيش ضيق ولا قصير ي ماما
فيروز حاضر ي اسر بيه
اخدت ولدها ونزلوا ع الملاهي
فيروز كانت فرحانه هيا وولادها فضلوا يلعبوا ويجروا الناس كانوا بيحسبوها اختهم مش امهم كانوا فرحنين جدا
اول ما روحوا البيت لقوا مازن وسليم
عشق ميزو وجريت ع حضنه
اسر سليم هييي وجري ع حضنه
فيروز كانت شايله ملاك وهيا نايمه طلعتها اوضتها ونزلتلهم
عشق وبس كدا ي ميزو بس انا مسكتش انا ضربتهم
فيروز قعدت فريحهم ضربتي مين ي عشق
اسر دول الولاد ال معايا ف الحضانه بيعيروني اني ماليش بابا زيهم ف عشق ضربتهم وقالتلهم بكرا لما بابا يجي من السفر هنجيبه معانا هنا عشان تصدقونا
فيروز بصت لولادها بوجع ..هاجي انا بكرا الحضانه واشوف االموضوع دا عشق خودي اسر واطلعوا ناموا
… بس احنا عوزين نقعد مع ميزو شويه
مازن اسمعوا كلام ماما وبعدين انا موجود يومين معاكم
عشق واسر حاضر وحضنوا امهم وطلعوا
سليم عجبك وضعهم ووضعك دا
فيروز بتعب وانا مالي انا كويسه وولادي كويسين ي سليم
سليم فيروز ي حبيبتي ولادك محتاجين ابوهم وهو كمان من حقوا يعرف انهم موجودين
فيروز دموعها نزلت لا مش من حقوا سبني فحالي ي سليم ونبي
مازن قام وخدها فحضنوا اهدي ي فيروز هو مقالش حاجه لكل دا
فيروز فضلت تعيط فحضنوا
تاني يوم فيروز ومازن راحوا لسليم ف المستشفي
سليم نعم
فيروز لسه زعلان
سليم بهدوء زعلان عليكي ع شبابك ال بيضيع دا متعرفيش احساس الواحد بيبقي ايه لما حبيبه بيبعد عنه وكمل بوجع اساليني انا ي فيروز انا حاسس بيه متعرفيش حمزه بقا عامل ازاي
فيروز خلاص بقا ي اخي ال ربنا عوزه هيكون
سليم طب انا هروح امر ع حاله هنا وهجلكم
مازن تمام يلا عشان عزمكم ع الغدا

نور  مراد انت جيبني هنا ليه انا مبحبش المستشفياات
مراد ي حبيبتي اهدي انا هسلم ع واحد صحبي وكمان هديلوا دعوة فرحنا
نور طيب هستناك هنا ف ساحة الانتظار
ف نفس الوقت سليم كان طالع من الاوضة ومعاه ورق بيبص فيه
نور حست بقلبها بيدق جامد
سليم كان عندوا نفس الاحساس بص قدامه ونطق عشق
نور قامت وقفت حست انها تعرف الشخص دا الاسم دا مألوف عليها لسه كانت هتقرب منوا وتكلموا
مراد جه بسرعه وشدها ليه نور يلا
نور استني ي مراد انا حاسه اني اعرف الشخص دا
مراد بص وراه لقي سليم
سليم بص عليه حس انه يعرفه كان لسه هيروح عليهم لقاهم مشيوا بسرعه
مازن من وراه اتاخرت كدا ليه.
سليم فاق..  عشق ي مازن انا شوفتها
مازن ضحك عليه هتشوفها ازاي وهيا ف المدرسه
سليم مش بنت ليندا عشق اختك صدقني شوفتها وكان معاها واحد كمان
مازن حس بقلق طب تعالي معايا اهدا كدا وتعالي نشوف كاميرات المراقبه وفيروز راحت معاهم
راجعوا الكاميرات وفعلا كانت عشق
سليم الولد دا اانا اعرفهفيروز كانت مصدومه وبدموع فرحه استني كدا وعملت زوووم لصوره دا مراد سفيان
مازن مين دا
فيروز الولد دا كان زميل عشق كانت دايما بتحكيلي عليه كان بيبصلها بطريقه غريبه كان سايكو وغامض
مازن الحكايه دي كبيره انا اول حاجه أعملها احلل جثة عشق عشان منديش لنفسنا امل ويطلع وهمم
سليم وانا هحاول اجمع معلومات عنه بما انه كان هنا ودكتور كمان
فيروز يارب تطلع هيا…
بعد يومين التحليل طلع
مازن بهدوء مش عشق النتيجه مش متطابقه
فيروز عيطت الحمد لله كنت حاسه وربنا قلبي كان حاسس
سليم دموعه نزلت قلبي كان حاسس كان رافض يتقبل انها ماتت الحمد لله.
فيروز شوفتها ف شرم قالولي وهم بس كنت حاسه
سليم تعرفوا مين الا كان معاها.
-مين
سليم مراد شكري سفيان
فيروز ايه بجد
مازن بتقول ايه
سليم مراد شكري سفيان
مازن بغموض كدا انا فهمت
ف القاهره
حمزه كان قاعد فشقتوا بيتفرج ع صوره مع فيروز ودموعه نزلت..  وحشتيني لدرجه دي كنت جراحك 6 سنين ي فيروز اختفيتي وبعدي كان المفروض انا ال اتعاقب يتري عايشه ازاي وعشق كمان ي رب تبقي بخير قلبي بيقولي انك هترجعي صدقيني
الجرس رن قاام فتح لقاه حازم
حازم برن عليك مبتردش
حمزه مسعتش التليفون تعالي ادخل
حازم لاحظ الصور لسه بتحبها
حمزه عمر حبها ما هيقل فقلبي بالعكس دا بيزيد صدقني
حازم مصدقك ي حبيبي ربنا يجمعكم ببعض
حمزه يارب هدخل اجهز عشان نروح الشركه
حازم هستاك تحت
بعد ساعتين حمزه دخل الشركه بطلته المعتاده كان سامع همس الموظفات باعجابهم ليهم بس عمرا مااهتم لان فقلبه واحدا بس هيا فيروز
داخل قاعة الاجتماعات لقي خالد ومروان ومعاهم هاجر وسارهحازم دا بقي اجتماع عائلي مش اجتماع شركه
خالد ضحك عند حق الواحد يسيب مرته عشان يفك ف الشغل يلقيها وراه هنا
ساره حسبك معايا بعدين..
مروان ضحك نتكلم بجديه شويه فيه رسامه مشهوره جدا ف اوروبا معارضها ناجحه جدا كنت عاوز شوية معلومات عنها
هاجر ودا ايه خاصه بشغلنا ي مروان احنا بنصمم وبنعمل ديكورات
مروان تقريبا هيا عملة معارض ف كل اوروبا وكانت ناجحه جدا فااحنا لو اتوصلنا معاها اقنعنها نقيم معرض ليها هنا ونصممه هيرفع اسمنا ف السواق
حمزه تمام فكرا جميلة ومربحه بس اسمها ايه
مروان معرفش
خالد بتهزر صح
مروان لا والله كل ال اعرفه انها مالهاش علاقه بالسوشيل ميديا ولا بتتصور حتي اسمها الحقيقه مش بتكتبوا دايما بتمضي باسم “ملاك او عشق”
حمزه قلبوا دق مش عارف ليه
حازم سبولي اانا المهمه دي وهعرفلكم كل حاجه عنها
الكل تمام

بعد 3 شهور
حمزه كان واقف ف الشركه بليل كان بيتامل الصوره المحطوطه ف الاستقبال
خالد من وراه لسه بتفكر فيها
حمزه بهدوء عمري ما نستها
خالد ليه متاكد انها هيا فيروز
حمزه مرر ايدوا ع اللوحه قلبي قلي انا عارف انها بتراقبنا وعارفه كل حاجه عننا
خالد بحنين وحشتك
حمزه بصله وعينه كان فيها دموع كلمة وحشتني دي قليله بس انا هستني عشان عارف انها هترجع
خالد انا عارف احساسك زي ماانا عارف شعورها هيا اتجرحت جامد
حمزه وانا مستنيها لحد ماجرحها يدبل وهعرضها حتي لو فاضل ف عمري ساعه هحاول اعوضها
خالد ف سره ربنا يجمعكم ببعضف لندن
مازن كدا كل حاجه بقت تمام انا هسافر فينسيا وانتي هتيجوا بعدي تمام
سليم مينفعش اقعد مكتف ايدي هنا
فيروز الانظار هتبقي عليك انا محدش هيعرفني ومازن عارفين انه مش موجود هيراقبك انت عشان يتاكد انه متكشفش
مازن انا هقووم اروح لياسين عشان نسافر
فيروز انا يعتبر جهزت للمعرض
سليم لحقتي ف 3 شهور ترسمي 20 لوحه
فيروز بابتسامه هاديه صدقني متعبتش كيفيه انها هترجع
مازن باس راسها هترجع اطلعي انتي ارتاحي عشان لازم نركز ف ال جاي
فيروز حاضر
مازن فضل يلف بالعربيه شويه لحد مالمح بنت بتجري ووراها شباب سكرانين
وقف العربيه وحاول يسعدها… اطلعي ع العربيه بسرعه
البنت ملقتش فرصه غير دي طلعت ع العربيه وفضلت تنهج
مازن جري ع طول لحد مالقي مكان هادي ووقف فيه ..
الحوار بالانجليزي طبعا بس هترجموا ليكم
انتي كنتي بتجري كدا ليه
البنت كنت خارجه من الشغل وحولي يعتدوا عليا جريت
مازن بهدوء اسمك ايه
– مرام
مازن شكلك عربيه
مرام بالعربي لا لماح بصراحه
مازن ضحك لمااح جدا
مرام اتحرجت انت عربي
مازن اه… اوصلك فين
مرام بحزن مش عارفه بس اكيد مش للسكن لان ابن صاحب الشغل كان معاهم
مازن اتنهد وطلع بالعربيه
مرام اي دا انت رايح فين
مازن ببرود ع بيتي
مرام نععععم
مازن بصلها بطرف عينوا هوديكي لبيتي اختي وولادها قاعدين وهتتاكدي عبال مااشوف حكايتك ايه
مرام بصتله ببرائه شكرا ي مازن
مازن قلبه دق اول مااسمع اسمه منها مش عارف هو ليه عمل كدا حس ان اتهور بس قال دي زي اختي كان لازم اساعدها

يتبع….
نسمه الشيخ

error: