فيروز
الفصل الثامن
تاني يوم الصبح حمزه رن جرس شقة فيروز
مروان بنوم:- مين
حمزه:- شافه ضحك هيكون مين غيري يبني قوم صحي مدفع رمضان ال جوا
مروان كان فاق:- مدفع رمضان مين يبني
حمزه :- اختك ي خوايا ماانا موريش غيرها قوم صحيها عشان تروح معايا الكليه
مروان:- دي روز عسل والله بكرا لما تتعرف عليها كويس هتحبها
حمزه:- بالامبالاه ادخل صحيها انجز بدل ماامشي وسيبها
مروان:- اهدي يعم علينا شويه
فيروز:- كانت نايمه في اوضة خالد
مروان بيصحيها :- روز قومي يلا
فيروز :- بنوم عشق سبيني انام
مروان :- حزن بس مبينش قومي يست حمزه هينفخك
فيروز:- فتحت عينيها لقته مروان.. حمزه وهو سي الاستاذ بيعمل هنا اي
مروان :-ضحك سي الاستاذ جي يوصلك للكليه عشان مش عارفه السكه قومي بقا
فيروز:- حاضر
خالد:- حط المخدا ع ودنه …كيفيه ازعاج عاوز انام
مروان:- انا رايح اعمل للود ال برا دا قهوه وانتي انحزي خدي شور والبسي بسرعه
فيروز:- بتأفف خلاص فهمنا
خالد:- ي جدعان عاوز اانام
فيروز:- قامت قعدت عليه وفضلت تضربه بالمخداا
خالد::- خلاص ارحميني حرمت ي مروان
ف المطبخ حمزه سمع صوتهم:- اي دا في ايه
مروان:- ضحك لا دا العادي بتاع فيروز وخالد
حمزه استغرب ايه ال جاب فيروز عند خالد ف الوقت وقال ان فيه بينهم علاقه
فيروز راحت لهم المطبخ:- يلا انا جهزت
حمزه :- اول ماشافها حس بقلب ودقاته بتزيد
فيروز :- كانت لبسه بنطلون اسود وفوقه قميص بنفس اللون وعمله شعرها كحكه ولبسه نضاره طبيه مخليه شكلها احلي
مروان:- حمزه… حمزه
حمزه:- بعد مافاق هااا
فيروز:- كنت بقولك يلا عشان منتأخرش
حمزه بجديه:- تمام يلا بينا
مروان:- خلي بالك منها ي حمزه
فيروز:- في اي يعم انا مهاجراا
مروان:- طب غوري من قدامي ي جزمه انا غلطان اصلا
فيروز ضحكت ودي كانت اول مره حمزه يشوف ضحكتها واتشدلها فعلا
وهما ف العربيه
حمزه:- فيروز في علبه ورا ممكن تجبهلي
فيروز:- بتأفف بسيط حاضر وبالفعل جبتله العلبه… اتفضل
حمزه بأبتسامه هاديه:- ممكن تفتحيها
فيروز بأستغراب:-حاضر
فيروز لما فتحت العلبه لقت البروز الي كان فيه صوتها هيا وعشق وسليم وخالد ومروان فرحت جدا …. اي دا انت جبتها منين وبعدين دا كان مكسور ازاي صلحته وجبت نفس البرواز
حمزه:- اهدي بس … خالد هو ال طلب مني ان عاوز يروح محل متخصص ف الحاجات دي ولما سالته قالي انه عاوز يعملك دي عشان زعلتي وبعدين عرفت انه حصل كدا بسببي فعملته انا بالنيابة عنه عشان اعتزرلك انا اسف بجد ي فيروز مكنتش اعرف
فيروز:- بضحكه جميله شكرا بجد ي حمزه شكرا متعرفش انا فرحت قد اي والله وخلاص انا مش زعلانه
حمزه:- طب تمام يلا بينا عشان وصلنا
فيروز :- تمام انا هنزل قبلك وهسال بنفسي ع مكان السكشن
حمزه:- اعجب من حوا باخلاقها … طب تمام ولو احتجتي اي حاجه رني عليا رقمي ااناسجلته علي خطك.
فيروز:-شكرا ي حمزه ونزلت اول ما دخلت من باب الجامعه حست بخوف بسيط وافتكرت عشق لما كانت دايما بتروح معاها
شريف كان قاعد واول ما شاف فيروز صفر
رمزي :- في اي يبني
شريف :- مش واخد بالك من القمر ال طل علينا فجاه دا
رمزي:- بص ع فيروز … عندك حق البطل دا معانا هنا
شريف :- تعالي وهنشوف
فيروز:- سمعتهم بس مدتش اي اهتمام ولقت بنت محجبه وباين عليها انها محترمه سالتها ع مكان االاسكتش
البنت:- اه انا معاكي فنفس السنه تعالي نروح مع بعض
فيروز:- تمام … ومدت ايديها انا فيروز
البنت:- انااسمي
فيروز:- اسمك جميل يااسمي
اسمي:- شكرا ليكي انتي اجمل
***
مروان:- كان بيتكلم ف الفون لقي الباب بيخبط لما فتح لقاها هاجر
هاجر:- بابا كان عوزك انت وخالد
مروان:- تمام بس انتي مرحتيش الكليه لي
هاجر :-عادي معنديش محاضرات
مروان :- ضحك شكلك كسوله
هاجر:- بادلته نفس الضحكه يعني مش قوي
مروان:- طب يلا وانا هنادي لخالد ونجيلكم ع طول
هاجر:- تمم
حسين:- عندي ليكم خبر حلو ي ولاد
خالد:- خير ي عمو
حسين:- انا كلمت واحد صحبي وقولتله ع مهارتكم وكدا وقالي ترحوله بكرا تعملوا مقابلة شغل معاه
مروان:- احنا مش عارفين نقولك اي والله
حسين:- ولا حاجه جهزوا نفسكم بس
مروان وخالد:- تمام
*
فيروز :- خلصت محاضرات ورنت ع حمزه… الو
حمزه:- ايوا ي فيروز
فيروز باحراج بسيط:- انا خلصت محاضرات ومش عارفه هروح ازاي وكدا
حمزه:- انا كنت لسه هرن عليكي انا المكتب بتاعي فس تاني دور تعاليلي هخلص حاجه وننزل مع بعض
فيروز:- تمام
بالفعل فيروز طلعت المكتب لحمزه وقعدت معاه شويه وروحوا مع بعض
ف البيت
ساره:- احكيلنا بقا عملتي اي انهاردا
فيروز:- عادي اتعرفت ع بنت اسمها اسمي وفضلت معاها طول اليوم
فريدا:- خلي بالك ي فيروز من نفسك مش اي حد يبقا صحبك وتعرفيه اسرارك
فيروز:- حاضر ي طنط
خالد:- ع فكرا ي روز الحاجات بتاعتك جات انهاردا من لندن
فيروز:- بجد طب يلا عشان ارتب اوضي واعرف انام براحتي
هاجر:- صحيح ي روز نمتي فين امبارح
فيروز:- ضحكت تحت السرير عند خالد
الكل ضحك عليهم
في اوضة فيروز كان كل الشباب متجمعين ومعاهم حمزه
هاجر وساره اتفرجوا ع لوحات فيروز واعجبوا بيها جدا
ساره:- بجد ي روز رسمك جميل
هاجر :- حقيقه والله
فيروز:- شكرا ي بنات … مروان هات اللوحه دي علقها قدام السرير اللوحه كانت عباره صورها ليها هيا وعشق ..
بعدين ظبطوا كل حاجه وحمزه ساعدها كمان
يتبع…..
“”نسمه الشيخ”””