فيروز
الفصل الواحد والثلاثون
تاني يوم فيروز صحت من النوم لقت عشق نايمه واخدها فحضنها بصتلها وضحكت
عشق فتحت عينيها صباح الخير
فيروز بتعب صباح النور
عشق كويسه دلوقتي حاسه بتعب
فيروز كويسه بس مازن وسليم فين
عشق مازن بيجيب الولاد وسليم معاه بيخلص شوية ورق وبضحك كبرتي وبقيتي ماما ي روز
فيروز ضحكت اه يختي عشق بقت طوالي انا عجزت بس ملاك واسر حاجه كدا بيعلوا الضغط
عشق سمتي بنت ليندا وطارق عشق ليه
فيروز كانت وصية ليندا ليا وبعدين دي بنتي انا متجبيش قدمها سيرة ي عشق فهمتيتي
عشق طبعا ي لوووحي فهمتك
فيروز ضحكت لسه بتقولي لوووحي ي طفله
عشق دا ع اساس ان حضرتك كبرتي وبعدين مروان بيقولها زيي
فيروز مروان وخالد بقوا ابهات يختي زمانهم طالع عينهم
عشق وحشوني جدا جدا
فيروز وانا كمان
فجاه الباب اتفتح ودخل منهم عشق واسر وملاك بنفس الصوت ماما
فيروز روح ماما وخدتهم فحضنها
عشق راحت وقفت جمب مازن فيروز بقت ماما ي ميزو صح دا
مازن شدها لحضنوا ايوا يختي صح حتي شوفي
مرام كانت واقفه بعيده عنهم وحست بغيره من عشق
مازن براحه ي ولاد ماما تعبانه
فيروز سلموا ع خالتو عشق ي ولاد
اسر هيا فين
فيروز ضحكت هناك اهه جمب خالو مازن
اسر قصدك الموزه دي لا مستحيل تبقي خالتو انا هتجوزها
سليم كان دخل تتجوز مين ي روح امك سمعني كدا
اسر هتجوز عشق ي خالو مالك
سليم شد عشق من ايدها وخبها ورا ضهروا بتحلم ي حبيب ابوك
كلهم ضحكوا
عشق الكبيره راحت لعشق وحضنتها جامد
وحضنت ملاك ونفس الكلام مع اسر
سليم بغيره متحضنيش الواد دا ي عشق
عشق ضحكت بتغير من ابن اختي
سليم لا بس الواد دا انا مش بثق فيه بلون عين امه دا
فيروز ارحموا امو هتموت من كتر الضحك
تعالي ي مرام واقفه بعيد ليي
مرام راحت قعدت جمبها
فيروز اقدملك ي عشق مرام صحبتي واختنا الصغيره دي عشق اختي التؤام ي مرام
سلموا ع بعض
مازن خلصتوا اسطوانات السلامات دي اجهزو يلا عشان هنرجع مصر
فيروز بصدمه هنرجع فين
مازن انا كلامي واضح هنرجع مصر من حق مروان يعرف ان اختو عايشه ومن حق حمزه يشوف ولادوا
فيروز بجمود لا. مش من حقوا
مازن فيروز قومي البسي بدل مااخدك بالبيجامه
فيروز بس
مازن مبسش مرام سليم خودوا الولاد واطلعوا ع السطح الهليكوبتر مستنيه فوق
بعد ماطلعوا
مازن عشق خوديها ف الحمام وغيرلها هدومها وغيري انتي كمان يلا
فيروز عيطت من قسوة مازن عليها
ف الهليكوبتر فيروز نامت من تعبها
عشق مش ملاحظ انك قسيت عليها
مازن مينفعش معاها غير كدا 7 سنين ي عشق اخواتها هيتهبلوا عليها جوزها ميعرفش انه عندوا ولاد بيعاقب فنفسوا انا عارف انها اتجرحت بس ان الاوان انها توجهوا افرضي كان حصلها حاجه كنا هنرجع بولادها لحمزه ازاي ونقولوا اهلا ولادكم اهم معلش اختي كرامتها كانت مجروحه من اتهامتك ليها ومقلتلكش وبعدين الولاد دي ذنبها ايه انهم يعيشوا من غير ابوهم انا مش ضامن هعيش لحد امتي ي عشق عوز اطمن عليكم
عشق حضنتوا ربنا يخليك لينا ي حبيبي
ف مصر
كلهم كانوا متجمعين عند حسين وفريدا بيحضروا لفرح ايه وحازم
خالد كان سرحان حاسس بحاجه غريبه
ساره مالك ي حبيبي
خالد مش عارف بس حاسس ان فيه حاجه هتحصل
ساره ضحكت متخفش مش هولد
خالد ضحك تمارا فين
ساره بتلعب مع اسيد ف الجنينه تحت
خالد لم ابنك هاا انا بغير ع بنتي
مروان بغرور انت تطول ان اسيد باشا يلعب مع بنتك
خالد اتلهي ونبي هاا
وصلوا قدام البيت
فيروز قلبها فضل يدق جامد
ملاك مسكت فايديها ماما انا خايفه شليني
سليم تعالي هشيلك انا ماما تعبانه ي لووكي
ملاك عيطت لا انا عوزه ماما.
فيروز هاتها وانا هشيلها بايدي التانيه
سليم بس ي فيروز
فيروز بتعب اسمع مني ي سليم هاتها
مازن لمح اسيد وتمارا بيلعبوا راح ليهم
حبايب عمو بيعملوا اي
الولاد بفرحه عمو مازن وجريوا حضنوه
مازن شالهم يلا بينا نطلع
عشق الله البنوته الجميله دي بنت مين
مازن اقدملك تمارا هانم بنت خالد بيه
واسيد باشا ابن مروان
عشق ي حبايبي
مرام كانت واقفه وحيده حاسه انها هتعيط
مازن لاحظ دموعها نزل الولاد ووقف جمبها متعيطيش احنا هنا كلنا عيلتك
سليم رن جرس الباب
حمزه كان قريب منوا فتح الباب لقاهم قداموا… حمزه بصدمه فيروز
فيروز بصتلوا بعيون مليانه دموع وسكتت
خالد ومروان حاسوا بضجيج عند الباب راحوا هناك لقوا فيروز شايله بنت وسليم معاه ولد ف ايدوا ومازن جمبه بنت غريبه وماسكه بنت واي دا واحدا تؤم فيروز بتلعب مع ولادهم
خالد اتحرك من مكانوا فيررروز وجري حضنهامروان بصدمه عشق
عشق جرت فحضن مروان وضموا بعضهم جامد
اسر لخالد انت لو سمحت متحضنش امي كدا
فيروز ضحكت
خالد بدموع مين الواد دا
كل دا وحمزه واقف مصدوم وعينه ع فيروز بس جملة فيروز خليتوا يفوق
فيروز دا اسر ابني
مروان نعممم
فيروز طب احضني الاول وبعد كدا زعق
مروان حضنها وهيا اتشعلقت فحضنوا جامد
مازن طب ندخلوا جوا ولا ايي رجلي ورمت من الواقفه
كلهم دخلوا وفيروز كانت شايله ملاك وعينيها جات فعين حمزه بس مكلمتوش
حمزه مسكها من ايديها كان حابب يتاكد انها موجودا مش حلم بس هيا مدتلوش الفرصه ومشت
ساره وهاجر كانوا مصدوومين
فيروز ملاك انزلوا مع خالو مازن عشان ماما تعبانه
ملاك اخيرا طلعت وشها من حضن امها وبخووف حاضر ي ماما
مازن شالها عن فيروز
فيروز هتفضلوا مصدومين كتير كدا تعالو فحضني
ساره وهاجر حضنوها وماخدوش بالهم من دراعها المتعلق
فيروز بالم ايديا ي بهاايم
ساره ضحكت ومسحت دموعها فيروز
فيروز بهيمه زي جوزك وربنا
خالد كل دا كان واخد عشق فحضنوا مش مصدق انها موجودا
اما مروان كان واقف مصدوم
هاجر اقعدي ي روز شكلك تعبانه
مروان كان اول واحد اتكلم ممكن حد يفهمنا مين الولاد الصغيرين دول وبيقولوا لفيروز ماما ليه وهيا كانت فين كل دا وازاي عشق عاايشه ومين ال معاكم دي
مازن هفهمك كل حاجه بس نادي لطنط فريدا وعمو حسين حمزه اتحرك من مكانك
حمزه هاااا
مازن روح نادي لابوك ومامتك كدا
حمزه حاضر ومشي
مازن اسيد
اسيد نعم ي عمو
مازن بص ي حبيب عمو خد تمارا وعشق واسر وملاك والعبوا تحت عشان هنتكلم كلام كبار مينفعش تسمعوا
اسيد حاضر ي عمو يلا ي شباب
ملاك انا هقعد مع ماما
فيروز بتعب ملاك اسمعي الكلام وانزلي مع اخواتك يلا ي اسرسليم بغيره ممكن تسيب عشق بقي ي خالد
خالد لا لما اشبع منها الاول
سليم شدها من حضنوا يعم انا ال هو خطبها محضنتش كل دا اتلم بقي
خالد ضحك بتغير عليها مني دي اختي يلا
عشق ضحكت من وسط دموعها خلاص بقا لسه بتتخنقوا وسعوا عوزه اسلم ع القمرات دول وراحت سلمت ع هاجر وساره
حسين وفريدا جم وسلموا ع الكل
وفيروز فضلت فحضن فريدا
ومرام كانت قاعدا خايفه مازن مسك ايديها عشان يطمنها
حمزه اخيرا اتكلم مين الولاد ال معاكي دول ي فيروز
فيروز بهدوء ولادي
حمزه بحيره وبعض من الغضب ولادك ازاي عشق وانا عارفها مين الولد والبنت دول ماهو مش معقول اتجوزتي وانتي لسه ع ذمتي
فيروز بصتله لسه زي ماانت 7 سنين مغيروش فيك حاجه ي حمزه لسه بتشك فيا ع العموم دول ولادك ي حمزه اسر وملاك
الكل كان قاعد مصدوم من كلامها
حمزه ازززي
فيروز دارت دموعها بس هو شاف الالم والحزن فعينيها… من 7 سنين لما مشيت عرفت بعدها اني انا حامل وف تؤام
حمزه بصوت عالي ومقولتليش ليه ازاي قدرتي تخبي عليا اختفيتي ازي قدرتي ازاي
فيروز مستحملتش الاتهام بتاعوا وغير انها كانت تعبانه ومستحمله وفجأه اغمي عليها فحضن فريدا
الكل اندفع فيرروزز
حمزه حاول يشلها مروان زعقلوا وشالها هو
مروان ايه ي اخي ايه لسه بتتهمها معندكش دم ابعد عنها كيفيه
وجري بيها ع اوضة هاجر
سليم دا مفيش نبض نبضها ضعيف لازم تتنقل ع مستشفي بسرعه
ف المستشفي
الكل كان قلقان واولهم حمزه قلبوا كان بيتقطع معقول بعد ما لاقها هيخسرها هو السبب هو السبب
عشق كانت منهاره من العياط فحضن مروان
وسليم كان جوا مع الدكتره
وخالد كان واقف مصدوم هو ومازن
سليم ااخيرا طلع هو ودكتور
جريوا عليه
خالد بلهفه هيا فيها ايه ي سليم
سليم انهيار عصبي دا غير انها من يومين بس طلعه من عمليه كانت مضروبهبرصاصه بينها وبين القلب 10 سم بس كل دا اتركم عليها هيا هيا دلوقتي ف العنايه
عشق اختي هضيع مني بعد مالاقتها حرام والله حرام وبغضب اختي لو جرلها حاجه هقتلك ي حمزه فهمت
مازن اهدوا ي جماعه هو مالهوش ذنب
حمزه دموعه نزلت وسليم حضنوا
فضلوا طول الليل قعدين قدام العنايه وعشق ومازن حكولهم كل حاجه
مروان بالغضب الحيوان هقتلوا
مازن دلوقتي هو ف مكان الموت كان ارحملوا فيه كل حاجه انتهت واهم حاجه عشق رجعتلنا تاني واتجمعنا من تاني
مروان كان حاضن اختو الحمد لله
سليم خرجلهم جماعه فيروز دلوقتي حالتها مستقره ونقلنها اوضة عاديه
حمزه الحمد لله… الحمد لله.
خالد عادي نروحلها
سليم ايوا يلا بينا
اول مادخلوا كانت فيروز فايقه بس وشها كان شاحب وباين عليه الارهاق كلهم قربوا منها ماعدا حمزه وقف بعيد
خالد بمزاح الست البطله هانم
فيروز بطله ايه بس سبني فحالي وبعدين ولادي فين
مروان متقلقيش هما ف البيت بابا حسين وماما فريدا وخدنهم فحضنهم
فيروز ابتسمت بتعب انا عوزهم ي مروان هاتهملي عوزه اشوفهم وبعدين ملاك زمانها منهاره من العياط هيا بتخاف من غيري
مروان حاضر اهدي هتصل بحازم واخليهم يجيبهم اهدي انتي وطلع برا
فيروز مازن مرام سبتها لوحدها
مازن اهدي ي فيروز مرام مع هاجر وساره وانا فهمتهم فكري فنفسك شويه
فيروز اتنهدت بتعب وعينها جات ع حمزه كان قد ايه وحشها بس كان شكله متغير ربي دقنه بس احلو اكتر شافت الدموع فعينوا قلبها وجعها عليه اكتر م اتوجع منه
حمزه عينوا منزلتش من عليها كانت وحشاه كان نفسه يضمها لقلبوا وينسيها كل حاجه حصلت منوا شكلها اتغير وجامد خست كتير مبنش عليها اي اثار ولاده يتري كانت عامله ازاي شعرها طول اكتر وعينيها واه من عينيها لمعت الحزن ال فيهم بتقتلوا بس هيا وجعتوا وجامد لما دارتعليه موضوع ولادوا مهما عمل كان من حقوا يعرف بوجودهم
قطع افكارهم صوت خالد
بس طلعتي مفتريه ضربتي كل دول لا وبتخططي كمان مربين ظابط معانا
عشق ولا التنكر وربنا معرفتها غير من مازن
فيروز ضحكت يبني انا محدش يتوقعنيي اهه
حمزه جري عليها انتي كويسه
فيروز بهدوء اه كويسه بس الجرح شد عليا منه لله ال فبالي
مازن احمم حاسس ان في حد بيرمي عليا
خالد عوز افهم
عشق كانت هتتكلم بس مروان فتح الباب وكان معاه الولاد و كان شايل ملاك لانها كانت بتعيط
فيروز مازن اعدلني كدا
مازن شالها وعدلها
فيروز تعالوا ي ولاد هات ملاك ي مروان
عشق عيطت ماما انتي كويسه
ملاك ماما انا خايفه
فيروز كانت هتتكلم بس اسر سبقها بحديه عشق ملاك انتوا خايفين ليه هاا مش انا معاكم وانا الراجل بتعكم عوزين بابا لما يجي يقول عليا مش عارف احميكم
كلهم بصوا بصدمه حتي حمزه لاحظ الشبه ال بينوا وبين اسر باختلاف لون العينين وبراءة ملاك هيا فعلا شبه الملاك ولا عشق اه عشق كبرت وبقت نسخه مصغره من فيروز ليه ي فيروز ليه خبتيهم عني
فيروز جدع ي اسر بس انا عندي ليكم مفاجاه
الولاد ايه هيا
فيروز بابا
اسر بلهفه رجع من السفر
فيروز ايوا ي حبيبي بابا هناك اهو وشورت ع حمزه
اسر نط من علي السرير وجري حضنوا
حمزه اخدوا فحضنوا جامد وعيط
اسر بدموع بابا حبيبي وحشتني وحشتني جامد انا اسف ي بابا
حمزه اتمالك نفسوا وبص فعينوا اسف ليه ي حبيبياسر بحزن عشان معرفتكش بصراحه شكلك اتغير جامد عن الصور ال ماما رسمها ليك
حمزه باسه من راسواا وضحك اه لازم يتغير مش كبرت ونادي ع عشق تعالي ي شوشو موحشتكيش
عشق جريت وحضنتوا لا وحشتني جامد كمان
حمزه ضحك بس عينه كانت بتنزل دموع لوحدها كبرتي ي شوشو وبقيتي طوالي
عشق بهزار اه كبرت وبقيت عروسه وعمو سليم هيتجوزني
الكل اتصدم
سليم معلش بقا ي شوشو عروستي موجودا هندورلك ع عريس تاني
حمزه لا انا بنتي مش هتتجوز
فيروز ملاك انزلي سلامي ع بابا
ملاك بخوف لا انا خايفه
حمزه قرب عليها ايه ي ملاكي موحشتكيش
ملاك برهبه لا وحشتني بس انا عوزه ماما
حمزه بصلها بوجع
فيروز بهدوء ملاك بتخاف من الوجه الجديده عليها هيا خايفه منكم وعشان كدا بتعيط
حمزه ملوكه تعالي فحضن بابا شويه عشان ماما تعبانه
فيروز ملاك اسمعي الكلام
ملاك قربت من حمزه وهو اخدها فحضنوا جامد وقعد ع كرسي هو والولاد
فيروز بصتلهم بوجع
مازن عرفتي ليه قولتلك لازم ترجعي كيفيه عذاب ليكم بقاا
يتبع….
“نسمه الشيخ”