فيروز

الفصل الواحد والعشرون
ف الطايره
سليم انتي متأكده من ال بتعمليه دا
فيروز اتنهدت لازم اعمل كدا عشانكم
سليم ومفكرتيش فنفسك
فيروز انتوا عندي نفسي مش مهم اطلع ميته او عايشه بس خالد شاف حياته لقي واحدا بتحبه وهو بيحبها ومش هيجرحها
مروان بيعشق هاجر وهيا كمان بتغير عليه جدا وهتصونه بس في حاجه تعباني
سليم اي هيا
فيروز انت ي سليم ومازن كمان
سليم انا كويس
فيروز لا مش كويس ي سليم مش كويس خالص انت مفكرني مش عارفه ايه ال فيك انت تعبان ومجروح بس مخبي كل دا بس مش عليا
سليم الدموع اتجمعت فعنيه وحشتني ي فيروز وحشتني نفسي اخدها فحضني بس متعرفيش انا بتعذب ازاي مش بتروح من بالي فاكر كل حاجه من واحنا صغيرين دي بنتي انا ال مربيها

فيروز عيطت ووحشتني انا كمان اخدت كل حاجه معاها وسبتني
سليم طبطب عليها وهيا سندت راسها ع كتفه وغمضت عينيها
******
في مصر
مروان صحي من النوم لقي هاجر نايمه زي الملاك ابتسم وفاضل يلعب فشعرها
هاجر بان ع وشها الزهق وجات ضربه مروان بالقلم بس ي ساره عايزا انام
مروان اتصدم … ساره  بعد كل دا وساره
هاجر فتحت عينيها لقت مروان نايم جمبها وحاطط ايدوا ع خده
هاجر  بصدمه انا ايه ال جابني هنا مروان انت نايم فريحي ليه
مروان نعم يختي بعد كل دا انتي بتنسي
هاجر كانت فاكرا بس كانت محررجه وشها احمر … اه فرحنا كان امبارح
مروان ادها بالقلم ايوا يختي بس قوليلي انتي بتصحي بتضربي ع طول
هاجر ضحكت لا كنت مفكراك ساره وحاولت تقوم
مروان شدها من وسطها وهمس ف ودنها بقا بذمتك كنتي مفكراني ساره
هاجر ضحكت وسع كدا
مروان شدها ليه اكتر بقا جسمها مطبوع ع جسمه ولو موسعتش
هاجر وشها ولع ناررمن الكسوف … مروان
مروان ي قلب مروان
هااجر وسع كدا
مروان لا والله عايزك فحاجه مهمه
………..

خالد وهو نايم حس بروحه بتبعد عنه فتح عينه وهو بياخد نفس لقي ساره نايمه ع صدره بصلها وابتسم
ساره سمعت صوت انفاسه صحت هيا كمان بصتله مالك ي خالد فيك حاجه
خالد ابتسملها وباس راسها مفيش ي حبيبتي انا كويس
ساره وشها احمر دايما ي رب
خالد ضحك طب بتحمري لي دلوقت طه
ساره ضربته ع صدره وقامت انت اصلا سافل
خالد يعني بالي انتي لابسه دا وعايزني مبقاش سافل
ساره بصت ع نفسها لقت انها لابسه قميص خالد طلعت تجري ع الحمام
خالد ضحك عادي ي حبيبتي انا زي جوزك برضه
حمزه صحي من النوم بخنقة صدر طلع البلكونه وشرب سيجاره استغرب ان فيروز نايمه وقافله البلكونه كمان طلع برا
ماما انتي اطمنتي ع فيروز
فريدا انا روحت خبط عليها مفتحتش قولت نايمه
حمزه استغرب لان نومها خفيف راح خبط هوو محدش بيرد ليه
فريدا هااا
حمزه بقلق مش بترد ي ماما انا هنط من البلكونه اشوفها
فريدا يلا ي حمزه انا قلقت
حمزه نط من البلكونه وفتح اوضتها لقي سررها فاضي وتقريبا منمتش عليه قلق اكتر
فريدا ها ي حمزه
حمزه مش جوا ي ماما
فريدا يمكن خالد او ومروان رنوا عليها وهيا فوق
حمزه الدم غلي ف عروقه لما سمع اسم خالد وازاي وفرحه ع اخته كان امبارح
… انا طالع
فريدا خودني معاك ي بني
الباب بيخبط
هاجر رايحه تفتح
مروان استني استني راحه فين
هاجر هفتح
مروان بشكلك دا
هاجر بصت ع نفسها ومالوا شكلي
مروان بالبيجامه دي يعني عادي
هاجر ضحكت دا اكيد حد من اخواتي ي فيروز مش غريب ي مروان
مروان ولو محدش يشوفك كدا غيري روحي البسي اسدال
هاجر ضحكت حاضر
مروان فتح الباب .. حمزه
حمزه ايه يبني ساعه عبال ماتفتح
فريدا ضربته اتلم ي حمزه .
مروان ضحك تعالواا اتفضلوا
حمزه لا مش هندخل فيروز عندك
مروان استغراب فيروز عندنا هتعمل اي
فريدا اومال راحت فين بس
حمزه يمكن عند خالد وراح خبط عليه
خالد فتح الباب لقاهم متجمعين …. بقلق اي مالكم
مروان فيروز عندك
خالد لا
حمزه بصدمه ايه
فريدا هتكون راحت فين ي ربي
مروان قلبه اتقبض انا هتصل بمازن
خالد عملتها كنت حاسس
مروان في ايه ي خالد
خالد فتح تليفونه هو ومروان لقوا رساله ع الواتساب من فيروز” رسالة مروان
مارو حبيبي انا عارفه انك مضايق مخنوق زهقان لو شوفتني دلوقت ممكن تضربني مع انك عمرك مااعملتها خلاصة الكلام يباشا انا حااليا مع سليم عايزا اقعد هنا مع ذكريات عشق وانا مقولتلكش عشان كنت هترفض وانا مش عايزه اعكنن عليك ي حبيبي اتبسط مع هاجر وبسهولي”

” رسالة خالد
لودا ي لودا طبعا انت هتولع فيا المهم ي خالد انا قررت اعمل العمليه لسه هحدد الميعاد هقولك انت ومارو …
انا بحبه ي خالد بحبه جامد اوعدك لو طلعت عايشه هقوله انا بحبك عندي احاسس ان هو كمان بيحبني ي خالد بس مش هقدر اعلقه بيا انا بحبك واتبسط مع الموزه بقا”
مروان وخالد فنفس الصوت ساافرت
حمزه اتعصب يعني اي سافرت ومع مين وهتقعد فين
مروان مع سليم وليندا
فريدا بجد طب مقلتش ليه
مروان معرفش ي ماما معرفش انا هكلم ليندا واعرف
خالد انا داخل اكلم سليم
فريدا يلا ي حمزه عشان نسيبهم ع راحتهم ابقوا طمنونا عليها ي ولاد ونزلوا
حمزه اتخنق جامد اخد موبيله ومفاتيحه ونزل
هاجر هاا ليندا ردت عليك ي مروان
مروان بحزن لا زمانها نايمه .
هاجر طب اهدي كدا هيا كويسه
مروان فيروز مش كويسه ي هاجر هيا سافرت عشان تعمل عمليه
هاجر بخضه ايه عملية ايه
مروان عندها ثقب ف القلب
هاجر اتصدمت بتهزر صح
مروان عيونه دمعت لا مش بهزر
هاجر حضنته طب اهدي هيا هتبقي كويسه
مروان كان محتاج حضنها جامد يارب

****
خالد اديني اكلمها ي سليم
سليم يبني نايمه والله متخفش انا معاها
خالد اول مااتصحي لو مخلتهاش تكلمني هجيلكم ع اول طايرهسليم ضحك مجنون وتعملها سبني انام يااخي
خالد روح نام وقفل معاه
ساره كانت قاعدا بس حزينه
خالد بهدوء تعالي ي ساره قاعدا بعيد عني ليه
ساره قامت من ع الكرسي وراحت قعدت فريحه
خالد ممكن تقوليلي مالك
ساره انت خايف ع فيروز كدا ليه مروان معملش كدا
خالد نام ع رجلها
هيا استغربت وبحركه تلقائيه لعبت فشعروا
خالد بحزن ع فكرا مروان زعلان واكتر مني بس مروان كتوم انا لا ي ساره انتي متعرفيش فيروز مرت بايه ي ساره او هيا هناك هتعمل اي
ساره عرفني انت متبقاش كتوم
خالد فيروز واحنا ف 2 اعدادي  كدا كانت راكبه مع مازن موتسكل كانوا بيتفسحوا وعملوا حادثه بيه
مازن دراعوا اتكسر وشوية جلطات كان ف اولي كليه شرطه كان حلم حياته يطلع ظابط مخابرات والكليه طلعتله شهادة وفاه مزوره وكدا مازن للعالم كله متوفي
ساره اه عشان كدا مش بيبان ولا كنا نسمع عنه
خالد ايوا فيروز بقا محصلهاش حاجه شوية كدمات عمو ظافر قلق وعملها فحوصات شامله والنتيجه كانت صعبه علينا جامد
ساره اي هياخالد فيروز طلع عندها كانسر ف الكبد وفي الدم كمان
ساره اتصدمت بتتكلم بجد
خالد عيونه دمعت اه عملنا كلنا تحاليل انا وهيا نتيجتنا طلعت متطابقه اتبرعتلها بفص من كبدي وكانسر الدم اتبرعنا كلنا بالدم ليها عشان تعيش
ساره عشان كدا انتوا قريبين من بعض
خالد جدا انا اكتر واحد كنت بشوفها بتتالم ميغركيش انها مقضيها ضحك وهزار دي بتحاول تخبي وجع قلبها وفراقها عن عشق
وهيا سافرت عشان عندها ثقب ف القلب واحتمال تطلع عايشه او لا
ساره عيطت ربنا يشفيها يارب
خالد يارب

*****
ف لندن
سليم اخواتك هياكلوني
فيروز مكنش ينفع ي سليم يعرفوا انا عوزاهم مبسوطين
سليم طب يلا نامي وكل حاجه هتبقا كويسه
فيروز يارب

بعد اسبوع
مروان انتي كويسه
فيروز كويسه ي حبيبي ومبسوطه هنا
مروان حسابك معايا بعدين
فيروز ضحكت خلي قلبك ابيض بقا اتبسط مع الموزه وفكك مني
مروان ماشي ي سطا
فيروز سلام بقا
مروان سلام

سليم يلا بينا
فيروز يلا ودخلت اوضة الكشف

بعد3 شهور
حمزه حاس بخنقه وهو نايم قام وصلي ركعتين وقعد يدعي لفيروز هو استغراب من نفسه بس هو كدا كان مرتاح
في لندن
فيروز دخلت اوضة العمليات فضلت4 ساعات جوا ليندا كانت قلقانه جامد
لما طلعت دخلت العنايه والحمد لله العمليه نجحت
يتبع……
” نسمه الشيخ”

error: