فيروز

الفصل الثامن عشر
ف اليوم التالي فيروز وحمزه بدأو يجهزوا الجنينه وكانوا الكل مبسوط جدا
فيروز جالها تليفون … بعد ماخلصته حمزه عايزين نروح مشوار
حمزه مشوار الساعه 8 بليل بتهزري
فيروز لا مش بهزار ويلا عشان نلحق من غير ماحد يشوفنا
حمزه يبنتي فهميني
فيروز بحركه تلقائيه مسكت ايدوا ومشيوا
حمزه قلبه دق جامد ومشي معاها
وهما  ف العربيه
حمزه ممكن اعرف رايحين فين بمنظرنا دا
فيروز ضحكت هو صحيح انا لابسه تيشرت مروان وبنطلون خالد وانت لابس مايعادل البيجامه بس شكلنا حلو
حمزه ضحك هو انتي مبتلبسيش لبس بنات ابدا
فيروز لا انا بسرق هدوم اخواتي عادي يعني
حمزه طب مش هتقولي انا رايح فين
فيروز ع المطار سليم عامل مفاجاه لخالد ويوسف وليندا وطارق جايين
حمزه يوسف مين
فيروز بثقه مزيفه يوسف دا حبيبي ونازل عشان يخطبني من مروان
حمزه قلبه واقف وسكت
اول مااوصلوا المطار نزلوا
فيروز كانت واقفه بتهزر هيا وحمزه لقت صوت بينادي عليها
فيروز يووسف لفت وشها لقته جي جري عليها جرت هيا كمان
حمزه بيبص لقاها ولد صغير ف خدود 4/5 سنين بلم
فيروز نزلت لمستواه واخدته فحضنها وحشتني .. وحشتني قوي ي جو
يوسف انتي وحشتيني اكتر
حمزه راح سلم ع سليم
سليم ليك واحشه ي حمزه والله
حمزه انت اكتر ي حبيبي
سليم اعرفك الدكتور طارق صاحبنا والمدام ليندا مراته
ليندا مدام فعينك ي عم ازيك ي حمزه
حمزه اهلا بيكي انتي تعرفيني
ليندا بهزار دا انا اعرف كل حاجه
فيروز واقفت وشالت يوسف وضربت ليندا ف رجليها
طارق تستهلي
يوسف اه عشان ررخمه
ليندا يبني اعمل احترام ان انا امك
فيروز يوسف انزل عشان اسلم ع سليم وطارق
يوسف بغيره هتسلمي من غير مااتحضني
الكل ضحك
فيروز وانا من امتي بحضنهم ي حبيبي انزل يلا وانت رخم شبه امك
فيروز سلمت ع طارق وحشتني ي طاطا
ليندا طب انا هخليك طاطا دلوقت
فيروز ضحكت وسلمت ع سليم … سوري ي سيمو كنت ابغي احضنك لكن جوزي بيغير عليا
سليم يبنتي انتوا قد عيالي
حمزه ضحك طب يلا عشان خالد ومروان بيرنوا عليا
الكل يلا بينا
طول وهما ف العربيه قاعدين بيضحكوا ويوسف كان قاعد علي فيروز وبيتكلموا
سليم يعني هو هيجي
فيروز اه هيجي احتمال ننزل نلاقيه هناك
ليندا بجد والله ميزو جي
فيروز ميزو فعينيك لم مراتك ي طارق
طارق عادي ي روز زي اخوها برضه
حمزه محبش يدخل نفسه
وصلوا البيت اول مانزلوا العربيه حد ضرب سليم بالبوكس
حمزه اتصدم بس الباقي لا
سليم بوقه جاب دم … بقي دي طريقه ي ساعة الظابط
ليندا مازن وراحت حضنته
مازن وهو حضنها يبنت اتلمي جوزك واقف
ليندا ماليش دعوا وحشتني ي جدع
فيروز طب ممكن تنزلي من حضنه بدل مااجيبك من شعرك
ليندا بعدت نزلت اهو يختي
فيروز حضنته وحشتني جدا جدا
مازن لف بيها انتي اكتر ي قرده حمزه مروان بيرن ييلا ي جمماعه نطلع
فيروز احنا عايزين نعملهم مفاجاه
حمزه تمام هما فوق عند الجماعه عشان بيتعشوا
مازن اي رايكم نتسلق البيت
طارق لا يعم انا عايز اربي عيالي
سليم جو المخابرات دا مش عندنا احنا بنستعمل السلم زي البنئدمين ي باشا
فيروز يلا بينا قبل مااتشتم
مازن شال يوسف وطلعوا
حمزه اول ماافتح الباب ودخل لقاهم متجمعين ف الصالون والقلق باين عليهم
خالد كان لسه هيتكلم بس لقي سليم وطارق ومازن داخلين اتصدم
ليندا اي ي لوووودا مش هتحضني ولا اي
ساره بغيره يحضن مين ي عنيا
خالد اول ماافق من صدمته راح حضن سليم
مروان راح حضن مازن
وسلم ع طارق وحضن ليندا
مروان وحشتيني جامد ي لودي
هاجر مشت وسبتهم
ليندا سلمت ع خالد بس محضنتهوش
فيروز وقفت ع الكرسي اي رايكم ف المفاجاه دي بقاا
خالد جميله بس هنفخك ع خروجك برا
فيروز مازن اتعامل معاااهمازن اسكت بدل مااخلي شكلك وحش قدام خطيبتك
ساره احمرت
فيروز بصوا انا همووت من الجوع صحيح حازم فين
ساره ماما بتحضر الاكل وهاجر رحتلها
وحازم بيجيب ايه
فيروز تمام هروح انا لعمو حسين
مروان سابهم وراح المطبخ لقي هاجر بتقطع الطماطم بغل
مروان بهزار سليم جه بره ي طنط
فريدا بجد والله من غير ماانعرف
مروان عملنا مفاجاه هو وطارق ومراته وفيروز وحمزه جابوهم
فريدا حست بان فيه بين مروان وهاجر… طب انا هطلع اسلم عليهم ومشت
مروان بهدوء هاجر انا عملت حاجه زعلتك
هاجر ببرود لا انت تقدر تزعل حد
مروان ضحك طب اهدي وفهميني
هاجر تقدر تقولي المدام ال برا بتحضنك ليه وانا موجودا كاني خيال او طيف
مروان المدام ال برا تبقا بنت خالتي واختي ف الرضاعه ومازن يبقا اخويا التؤام
هاجر بلمت اخوك ازاي
مروان بتنهيده دي حكايه كبيره هحكيلك عليها بعدين
هاجر بكسوف انا اسفه مكنتش اعرف انها اختك
مروان انا مقدر زعلك وفرحان بكدا بس لازم يكون بينا ثقه ي هاجر فهمتي
هاجر حاضر
مروان تعالي يلا بدل مايفهمونا غلط
***
حسين والله ليك واحشه ي مازن
مازن انتوا كلكم ليكم واحشه ي عمو والله بس انت عارف ظروفي
حسين ربنا يقويك يبطل
حمزه قاعد مش فاهم حاجه
هاجر سلمت ع ليندا بالايد ليندا شدتها لحضنها وبهزار معلش بس احنا بنحضن ع طول
هاجر عادي ي حبيبتي
ليندا بهمس انا اسفه والله مكنتش اعرف ان المعفن مقلكيش عليا
هاجر ضحكت عادي ولايهمك
مروان ما تلم مراتك ي طارق بقالها ساعه
طارق اوبا مروان بيغير وسعي ي ليندا الله يرحم ايام ما كانتوا بتتمنوا تبصوا لبنت بصه
ليندا ضحكت كنت فيروز مربيهم يبني
فيروز بمسكنه اعمل اي يختي اربيهم واكبرهم وفي الاخر يجي يخدوهم مني ع الجاهز
الكل ضحك
فريدا نهارك بمبي بتجيبي الكلام دا منين اومال لو مكنتيش تربية برا
خالد ضحك تربية برا مين بس ي طنط دا احنا نعجبك قوووي
فريدا الطيور ع اشكالها تقع والله
ساره ماما يلا نحضر الاكل يماما
سليم فيروز تعالي انا عوزك
فيروز حاضر طلعوا وقفوا ف البلكونه
سليم مش ناويه تعملي العمليه
فيروز بتنهيده افرض مطلعتش منها هسيبكم ازاي
سليم نفسي تفكري مره ف نفسك زي ماابتفكري فينا
فيروز سيبها ع الله ي سليم خالد ومروان يتجوزوا وانت تشوف حياتك الاول
سليم بحزن حياتي وهيا فين حياتي ماا خلاص ماتت
فيروز عينيها دمعت ومشت وسبته
حازم جه ب ايه واتجمعوا ع السفره
فريده زمانك نسيت طعم اكل البيت يمازن
فيروز ي طنط مازن عليه اكل عمرك مااهدوقي طعمه
خالد اه والله طول عمرنا عايشين ع اكل مازن
مازن بغرور مصطنع يبني انا محدش يتوقعني
يوسف روز انا عاوز انامفيروز تعالي يلا ي حبيبي
حمزه هاتيه ينام ف اوضي وانتوا ماشيين خدوه
فيروز حاضر ودخلت تنيمه
حسين فيروز بتحب الاطفال شكلها
ليندا طول عمرها انت عارف ي عمو دا ابني بس بيحبها اكتر مني
مازن فيروز طول عمرها حنينه من واحنا صغيرين
حمزه وانت تعرف فيروز والجماعه من زمان
مازن ضحك يبني انا اخوهم مش شايف الشبه
حمزه باستغراب اخوهم ازاي
مروان مازن يبقا تؤامي يباشا
حمزه ركز ف ملامحه لقي في بينهم شبه كتير … انا اسف بس مكنتش اعرف
مازن ولا عمرك كنت هتعرف انا بالنسبه للعالم ميت من زمان
حازم لي كدا
فيروز من وراهم مازن شغال ف المخابرات ومحدش يعرفه
حازم ايوا انا افتكرتك انت القبطان بتاع مركب شرم صح
مازن صح
حمزه احنا اسفين يباشا والله ما كنا نعرف احنا عملناك باسلوب وحش يومها
مازن بالعكس انا فرحت ان انتوا بتخافوا عليها
ليندا انا جيت للحق حمزه بيخاف ع فيروز جامد
فيروز ضربتها من تحت الطربيزه
ليندا ااااه
طارق مالك
ليندا سلامتك ي بابا وبصت لفيروز بتوعد
فيروز حمزه تعالي ننزل نكمل شغل
حمزه يلا بينا
ليندا خودونا معاكم
الكل تمام
نزلوا وكملوا شغل وكانوا مبسوطين وليندا وفيروز قاعدين يتعركوا
ف اليوم التالي
ليندا بسم الله ماشاء الله انتوا جمال قوي
مروه بس ازاي ميحطوش ميكب
فيروز مافيش احلي من الجمال الطبيعي
ليندا عند حق ي فيروز ي حلو انت
فيروز طب تعالي يختي سرحيلي شعري عشان انزل واستقبل الضيوفحمزه لبس بدلته وكان شكله وسيم خالص ونزل
فيروز كانت واقفه قلبها دق وحست بوجود حمزه لفت وشها لقيته قدمها ابتسمت
حمزه اول ماشاف فيروز حس ان قلبه واقف كانت شكلها ملاكي حدا بفستان بلون الروز وشعرها المفرود وفيه وردا لونها ابيض
فيروز قربت منه اي الجمال دا كله ي حمزه هتتشقط مننا يبني
حمزه وهو بيتنفس هو فيه احلي منك ي روز وبعدين انا اتشقط من زمان
فيروز حست بوجع اي دا انت مرتبط
حمزه لاحظ الوجع ال فصوتها… لا مش مرتبط بس بحب واحدا
فيروز وهيا بتحبك
حمزه اتنهد مش عارف بقولك اي يلا نسلم ع الناس
العرسان نازلوا
مازن كان واقف فريح فيروز … ها كل حاجه تمام
فيروز تمام قوي استني خالد بيشورلي ورحتله …. اي يبني
خالد هيا الحفله مش هتبدي وكدا ونرقص ولا ايه
فيروز ضحكت هتبتدي ونرقص بس فيه حاجه صغننه
ساره اي دي
حازم دخل بالمأذون
فيروز اه جات اههه
مروان اوعي يكون ال فبالي
فيروز هو ال فبالك كتب كتابكم هيتكتب حالا
مروان وخالد انتي احلي اخت ف العالم وقاموا حضنوها
ساره وهاجر كانوا مبلمين
المعازيم ضحكت عليهم
فيروز خلاص …. خلاص
وتمت مراسم كتب الكتاب حمزه وليندا كانوا شهدين لمروان وهاجر
وفيروز وسليم لساره وخالد
بعد كتب الكتاب بدات الحفله ورقصوا سلوا .فيروز اي دا انا عايز ارقص
مازن يلا بينا ي سنوريتيا وانضموا ليهم ومعاهم طارق وليندا وحازم وايه
مروه حمزه ارقص معايا
حمزه بخنقه مبرقصش ووسعي ي مروه
مروه اشمعنا بتعامل فيروز كويس وانا لا
حمزه وانتي بتشبهي نفسك لفيروز ومشي وسابها
مروه بحقد هدفعك تمن كل دا غالي اووي ي حمزه
فضلوا يرقصوا والكل كان مبسوط وفيروز من كتر فرحتها عينها دمعت
تاني يوم سليم وطارق وليندا سافروا
ومازن مشي هو كمان
يتبع……
“نسمه الشيخ”

error: