فيروز

الفصل العاشر
وهما ف العربيه
فيروز:- حمزه انا عزماكم ع العشا انت والبنات وحازم
خالد بصدمه:- تمام بس مين هيطبخ
مروان :- ماسك ضحكته ب العافيه فيروز طبعا ي خالد انت هتهزر
فيروز:- عندى احساس انكم بتتريقوا عليا
حمزه ضحك:- احساسك ف محله ??.. مالوش لازوم التعب دا
فيروز:- لا عادى نتجمع مع بعض بقالي كتير مقعدش مع البنات
خالد :- بصي واحنا مش هنتعبك احنا هنجيب اكل من برا
فيروز بتصميم:- اانا ال هطبخ
مروان:- يبنتي اسمعي مننا نجيب من برا احسن
فيروز:- انتوا عيال هادمين للذات اصلا بس غصب عنكم هطبخ

حمزه:- هو فيي اي حد يفهمني
خالد بحسره:- متستعجلش ع رزقك هتفهم كمان شويه
فيروز:- طب عشان كلامك دا ي خفيف انزل انت والظريف التاني هاتوا الطلبات ال ف الورقه دي
حمزه:- خفيف وظريف والله انتي مؤلفه
فيروز بغرور مصطنع :- طبعا يبني انا محدش يتوقعني
كلهم ضحكوا ومروان وخالد نزلوا
ف البيت
حمزه وفيروز كانوا طالعين ع السلم وبيضحكوا حمزه وهو بيفتح الباب:- خلاص ي روز بطني بتوجعني كل دا من يومين ف الجامعه
فيروز :- يبني انت لسه شوفت حاجه دا انا هبهرك
لما دخلوا شافوا ساره وهيا ماشيه بس كان باين عليها النكد
فيروز:- مين مزعل القمر بتاعنا
حمزه:- في اي ي ساره البواز دا مش غريب عليا
ساره بقرف :- الست مروه هانم عايزا مايه ساقعه عشان الدنيا حر وهيا مش بتستحمل الحر
حمزه :- ضرب بايده ع راسه ايه القرف دا ي ربي
فيروز:- طب افهم بس
حمزه :- انا هروح اختفي ف اي حته والا اقولك انا رايح عندكم
فيروز:- افهم بس لي كل دا
ساره:- تعالي معايا المطبخ وهفهمك ….
بصي ي ستي مروه دي بنت خالتي بس عيله متكبره ومغروره وشايفه نفسها مع انها حتت دكتورة صيد لانيه يعني مش وزيره واي بتحب حمزه وعايزا تتجوز باي طريقه بس لا حمزه ولا احنا بنطقها بعكس ايات اختها الصغيره زميلة حازم بس نوتيلا كدا نوتيلا
فيروز:- ضحكت كل دا سبيها عليا ي باشا هخليها تكره اليوم ال اتولدت فيه
ساره :- بفرحه بجد طب هيا بنا الي ساحة المعركه
ف الصالون ساره وفيروز داخلوا
فريدا :- انتي جيتي امتاا ي روز
فيروز:- راحت باست راسها لسه جيه دلوقت انا وحمزه
مروه :- اول ماسمعت اسم حمزه اتعفرتت
فريدا :- دى مروة بنت اختي وايات مع حازم جوا بيذكروا
فيروز بغرور سلمت عليها بطراطيف صوابعها زي مابيقولوا :- اهلا
مروه :- بتكبر وسهلا
هاجر وساره كان هيموتوا من الضحك
مروه:- انتي بقا فيروز ال طنط بتحكيلي عنك
فيروز قعدت مابين ساره وهاجر:- ايوا انا فيروز ال فري بتحكيلك عني
مروه:- وانتي بتقولي ي فرى عادى دى فسن مامتك احتراميها شويه
فيروز ببرود:- تقريبا دي حاجه بيني وبينها ميخصكيش انتي يعني
مروه :- اتكبست
فيروز:- عن اذنك ي فرى الشباب معزومين عندنا انهاردا
فريدا :- بس هاجر وساره عندهم امتحان شفوى بكرا
فيروز:- هخدهم يذاكروا عندنا تمام
فريدا ضحكت:- تمام ي لمضه
فيروز :- وقفت يلا يى بنات
ساره وهاجر :- يلا ي بيبي
مروه:- كانت هتولعع لان محدش معبارها
ف الشقه عند فيروز
هاجر :- مقولكيش انتي اتقذتينا ازاي
فيروز :-ضحكت لا عادى انا اصلا محبتهاش بنت خالتكم ازاي دي
ساره :- ضحكت القدر ي اوختي
فيروز:- طب بصوا البيت بيتكم هدخل اخد شور بس خلوا بالكم من الحجاب بتاعكم لان مروان وخالد زمانهم جايين اوكي
:- اوكي

جرس الباب رن فيروز فتحت وشعرها كان مبلول وكانت لابسه بنطلون وتشرت من بتوع خالد
حمزه:- انتي عامله كدا لي يبت انتي
فيروز:- تعرف لو قولت بت دي تاني هنفخك
ثانيا مالي يخويا من حلوا مش احسن من مارلين مرورو ال عندكم دي
حمزه ضحك:- طب وسعي عشان هربت بمعجزه قبل ماتشوفني
فيروز:- ادخل ادخل اخواتك جوا ف الصالون ال جوا
ساره وهاجر كانوا بيزاكروا
حمزه:- عائلة البدري منورا
ساره:- منوره بوجودك ي باشا تعالي انضم الينا
حمزه :-ضربها ع قفاها يبت اي اسلووب السريجيه دا
هاجر:- مش عارفه والله ازاي محمد رمضان دا يبقا تؤامي
حمزه:- مين ال بيتكلم مجدي شطه
فيروز:- خلاص هموووت
خالد من وراها:- اسكتي ي عاطف اسكتي
الكل ضحك
ساره:- عاطف همووووت
هاجر :- مش قادرا
فيروز:- بضحكهم عليا ي جزمه وجرت وراه
فضلوا يجروا ورا بعض لحد ما خالد غفلها وشالها ع كتف واحد
فيروز:- بزعيق ي مروان ي مارو الحقني
خالد :- دلوقتي ي مروان ماانتي ال عملالي فيها بروسلي
فيروز:- شعري ي خالد شعري وصل للارض نزالني انا اسفه
خالد:- يعني لابسه هدومي وبتشتمي
فيروز:- خلاص ونبي ي لودا نزالني
مروان:- دخل عليهم بجديه مزيفه خالد نزل فيروز
خالد :- نزالها ووقف هو وفيروز مستغربين من اسلوب مروان
مروان:- بتقولها لابسه هدومي وهيا اصلا بتعتي ي كداب
الكل ضحك بس حمزه م
كان مضايق من هزار فيروز وخالد مع بعض
فيروز:- هروح انا احضر الاكل وسيبوا ساره وهاجر يزاكروا
حمزه:- هاجي انا اعمل معاككي الاكل
ساره:- حمزه نفسه حلو ف الطبيخ
فيروز:- اوكي يلا بينا
ومشيوا
مروان:- حابين اي مساعدا ممكن ازكرلكم
هاجر :- بص لو مفيهاش رخامه ممكن اسمعلك
مروان :- لا عادي بس تعالي بعيد عن ساره
خالد:- تعالي اسمعلك ي ساره بدل ماا تعيطي
ساره :- مش عارفه اودي جمايلاك دي فين ي مستر خالد
خالد بغرور مصطنع:- لا عادي هو قلبي الطيب ال عامل فيا كدا
يتبع…..
نسمه الشيخ

error: