رواية قاصر ضحية ثأر


_الفصل الثالث ? ?

*مر اكثر من شهرين علي مجزرة دوار النعمان الذي فقد فيها كل عزيز وغالي منهم…
في مجلس كبير تجمع فيه كبار البلد ومأمور المركز…
_ومن عائلة النعمان.. جابر النعمان.. ودياب وعتمان ا… وفهر وفهد وجاسر

ومن عائلة الخولي.. عاصم الخولي وهاشم الخولي وعز وزين …

عمدة البلده :- بجي لنا أكتر من شهرين بنجول يمكن ربنا يهدي نحاول نحل بس المره دي لازم نوصل لحل نهائي.. حرام حرام اللي راحوا لحد دلوجتي انتم مبسوطين باللي بيحصل ده مش مكفيكم اللي راح واللي اتصاب.. ثم وجه حديثه لجابر النعمان و… وإنت ياحج جابر ياللي البلد كليتها والنواحي اللي حدانا واخداك كبير ليها جبل العمده.. عجبك إن عيلتك تروح واحد ورا التاني

مأمور المركز :- إنت عارف ياحج جابر إن ليك مكانه عاليه عندنا وإحنا بنحترمك وبنقدرك وإنت وأحفادك اسمكم لوحده بيهز رجاله علي عرشهم هنا وفي مصر.. وده بيدل علي إنكم عقلكم بيفكر.. يعني مينفعش الرعب اللي العلتين عايشه فيه

شيخ البلد :- إنت بتك جمر وأحفادك التنين ماتوا ربنا يرحمهم ويصبرك ونعمان كان ولد وأخ للبلد بحالها وكلنا حزننا عليه مش أجل (أقل) منك.. وحامد الخولي مات هو وولد ولده.. وولده مات بعديها بسبب ولد ولدك فهد يبجي إجده الرجاب متساويه ولازم نوصل لحل نوجف (نوقف) بيه بحر الدم ده

قام هاشم من مكانه بصوت هادر يملأه الغضب :- لا ياشيخ البلد فهد النعمان جتل أبوي في وسط دارنا وده مش هيعدي أبدا واني بجول جدامكم أهو أني مش هسيبك يافهد ياود النعمان

_وقف الثلاثه مع بعضهم استعداد للهجوم عليهم لولا نظرات جابر التي ألجمتهم مكانهم مره أخري ليعود كل منهم إلي مكانه وأعينهم تطلق رصاصات النار علي أفراد عائلة الخولي

العمده :- اجفل خاشمك ياهاشم اللي هنحكم بيه هتنفذه علي رجبتك وإن خالفته يبجي إنت الجاني علي نفسك فاهم ولا لا
عاصم الخولي :- حط لسانك في حنكك ياهاشم.. كمل كلامك ياحضرت العمده..

العمده :- أني ومأمور المركز وشيخ البلد لجينا حل نفض فيه المشاكل دي وهو ما فيش غيره.. هتسمعه للآخر ياحج جابر

جابر النعمان :- هسمع ياعمده اتفضل

_أخذ العمده نفسا طويلاً وهو يتاملهم جميعا إلى أن أومأ المأمور وشيخ البلد له أن يتحدث ف.. :- النسب ما فيش غير نسب من جديد

وقف جابر النعمان وضرب بعصاه علي الأرض و / نسب تاني بعد ما جتلوا بتي في درهم لا ياعمده إنت إجده شوفت الحل الغلط

العمده :- اهدي ياحج جابر واسمع للأخر

وقف فهر بغضب بجوار جده و / اظن وصلك الرد ياحضرة العمده واني عيلة الخولي دي هنسفها في لحظه لو فكرت بس تجرب للهوا اللي في دوار النعمان.. حتي لو اللي فيها ولاد عمتي.. يلا ياجدي

المأمور :- أنا كده هضطر هتعامل مع الكل بشكل مش هيعجب حد وهيزع..

وقبل ان يكمل كلامه كانت يد فهر تطوقه من ملابسه ليضيقها علي رقبته وهو يهدر بغضب :- مين ده اللي هتجدر تزعله إنت عارف إنت بتحدتت جصاد مين

العمده :-يافهر ياولدي الكلام أخد وعطي.. ما ينفعش اللي بتعمله ده.. جول له حاجه ياحاج جابر

_جابر :- فهررر.. بعد يدك عنه….. إنت ما سمعتش جولت إيه
ترك فهر المأمور لينظر إلي جده الذي ينظر اليه بغضب ملحوظ ليتابع بعدها وهو ينظر الي فهد وجاسر :- إخرجوا إنتم التلاته إني كنت مفكر إني جايب رجاله
فهر :- جدي أني..

_قاطعه الجد و/ كلامنا في دارنا..

_خرج الثلاثه بدون اي تبرير ليعتذر الجد إلي المأمور و/ أني بعتذر عن اللي عمله حفيدي ياحضرة المأمور

_ولا يهمك ياحج جابر.. بس أظن التهور اللي أنا شوفته ده كفيل يعمل بحر دم أكتر من اللي اتعمل. يعني لو عايز تحافظ علي عيلتك وما تنساش إني في عيلة الخولي في ولاد بنتك ولا إيه

جابر :- أسمع اللي عنديكم للأخر

_استعاد المجلس هدوءه ليعيد العمده علي مسامعهم مره أخري :- إحنا قررنا النسب هيتم بينكم بس بشكل مختلف.. بيت الخولي اللي هتخرج منه حسناء ودي هتكون لفهر بيه ولد ولدك ياحاج جابر علشان يبعد بيها عن البلد كليتها ولأن هو الوحيد اللي جرحه أخف يعني فهد أخته اللي اتجتلت وجاسر اخوه فانسب واحد فهر بيه… أو حنان بت ولدك تتجوز زين ود راضي الخولي

أني لسه ما خلصتش كلامي جبل ما حد يجاطعني (يقاطعني) اللي هيوافج علي الجواز.. الطرف التاني هيكون ليه ديه.. واتحكم بيها 10 مليون جنيه.. ولازم تردوا دلوجتي لأن بكره الاتفاج هيتم

_جابر بهدوء :- أني مش هجبل العوض.. ولا هأمن إن حنان بت ولدي تروح حد اهم…

العمده :- يعني إيه.. موافج إن تاخد حسناء لفهر بيه. وتدفع الديه

*في ذلك الوقت كان بعض أفراد عائلة الخولي ارتجف جسدهم من ضخامة المبلغ وبالأخص هاشم أصبح في حاله غريبه وهو يرددها في نفسه و/? مليون جنيه ? ? ?

_جابر :- أيوه موافج ياعمده

العمده لعاصم الخولي :- جولت إيه ياعاصم

_عاصم وهو يقاوم عدم ظهور السعاده علي وجهه :- هو في جول بعد جول كبارات البلد ياعمده

شيخ البلد :- علي بركة الله يبجي نجرا (نقرأ) الفاتحه
*بعد فتره انتهي المجلس علي إتمام العرس غدا وخرج جابر بصحبة أبنائه والعمده وشيخ البلد
شيخ البلد :- أني كت عارف إنك مش هتجبل بالديه أبدا وعارف عيلة الخولي زين عباد جرش (قرش). بس عاوز أجولك علي حاجه حسناء دي بت غلبانه وشافت منيهم الذل

جابر :- عارف ياحج موسي ربنا يعمل اللي فيه الخير
======================================
في بيت حامد الخولي :-

عز :- إيه اللي بتجوله ده يابوي إزاي توافجه علي اللي حصل ده
عاصم الخولي :- وإنت إيه داخلك ياسبع الرجال ده ما يخصكش

عز :- إزاي ما يخصنيش إنتم بعتم دم جدي وأخوي وعمي كمان

_عاصم ببرود :- الحي أبجي (أبقي) من الميت وبعدين إجده هتقدر تعمل المشروع اللي بتحلم بيه في مصر وأني هديك المرة 2 مليون جنيه علي اللي معاك وتحجج حلمك…. ودلوقتي ياهاشم إطلع جول للمحروسه أختك إن عرسها هيتم بكره

_أومأ هاشم رأسه وصعد إلي غرفة حسناء التي تقيم فيها منذ وفاة أبيها
*فتح هاشم الغرفه لتفزع حسناء وهي تنظر إليه برعب ليبتسم ابتسامه تظهر أنيابه الصفراء وهو يردف :- أني بجي جايب لك خبر هخليكي تطيري الفرح ياوش الفجر (الفقر) إنتي

_نظرت إليه حسناء بشك فيهي تعرف مدي الخبث الشيطاني الذي يدخره هاشم في عقله ليكمل :- جاي أجولك إن خلاص فترة إقامتك في بيتنا يابت الخدامه خلصت وبكره عرسك
_فزعت حسناء من مكانها وهي تردف بصراخ :-بتجول إيه عرس مين.. بس أني مش موافجه أني مش هتجوز سامعني ياهاشم مش هتجوز

أمسكها هاشم من شعرها بقسوه وهو يقترب منها و/ إنتي بتعلي صوتك عليه يابت الخدامه إنتي عارفه لو لا إني هاخد فيكي جرش (قرش) زين كنت زماني دفنتك مطرحك.. جهزي نفسك ياعروس هههههههههه مع إن شكلك ما يديش عروس أبدا.. بس بصراحه يابخته ود النعمان مش الغفير اللي عندي
قالها وهو يتأملها بطريق رخيصه وبعدها ألقاها أرضاً وخرج أما هي فضمت صورة أبيها وأخذت تبكي وتشكي له حالها بعد رحيله
========================================
في دوار النعمان صرخت زهره هزت المكان و/ نسب تاني ياجابر نسب تاني بعد ماجتلوا بتي ده ما بدل ما تاخد بتار اللي راحوا ده بدل ما تاخد بتار نعمان علشان يبرد ويرتاح في تربته هو وعشج

جابر بهدوء يخفى داخله الكثير :- اطلعي بره يازهره

_لا مش طالعه والبت دي علي جثتي إن عتبت الدار
تجاهلها جابر وهو يوجه حديثه لفهر و / جهز نفسك يافهر ياولدي بكره هيتم الزواج وبعديها هتاخدها وتسافر بعيد عن البلد كليتها

فهر :- جدي انت عارف اني رأي إيه في الزواج من أصله فيعني مش يوم ما هتجوز هتجوز واحده عيلتيها جاتله (قاتله) نص عيلتي.. أني أسف ياجدي بس أني مش ه

قاطعه جابر بلهجه صارمه وأمره و / أني مش باخد رأيك اني بجولك على اللي هيحصل ولا ناوي تصغرني جدام الناس…

_فهر :- ما عاش ولا كان ياجدي اللي يصغرك بس أني برده م

_جابر بصوت مرتفع :- لا واضح انكم شوفتوا نفسكم كبرتوا عليه بس أني بجولكم أهو يوم ما حد يعصاني أني بريء منيه ليوم الدين .. وإنت جدامك ياتوافج على الزواج ياجدك مات يابن مهدي مفهوم ولا… وعايز ردك دلوجتي (دلوقتى)

فهر :- ياجدي اسمعني أني بس عاوزك ت

جابر :- هي كلمه واحده موافج ولا لاه

_بعد صمت دام للحظات تنهد فهر قبل أن يخرج من المكان :- اللي تشوفه ياجدي بعد إذنك

*خرج فهر ولحق به جاسر أما فهد فبقي يطالع جده بطريقه غربيه
مجاهد :- خير جول اللي عندك إنت التاني

_فهد :- ليه ياجدي.. شايف إننا مش رجاله بكفايه نقدر نجيب حقنا بادينا
_خلصت اللي عندك.. وأني جولت اللي عندي وجسما (وقسما) بالله لو مشيت بدماغك زي كل مره يافهد أني اللي هتصرف معاك بطريجه تزعلك… فاهم ولا لاه

=====================================
*في وقت متأخر من الليل ? في ساحة الدوار كان فهر يتحدث مع رنا ليخبرها بأمر زواجها…..

_إنت بتقول ايه يافهر… يعني إيه هتتجوز بكره

_زي ما سمعتي يارنا هتجوز بكره… وبعد بكره هكون في مصر

_طيب بكره الصبح هكون عندك أنا وعمر

_لا ما حدش يجي.. كل واحد في شغله زي ما هو

رنا باعتراض :- هو إيه اللي كل واحد يفضل في شغله لأ طبعاً

_في ذلك الوقت كان ليث يهبط من علي السلم وهو يحمل بناته الصغار والغفير خلفه بحقائب لينهي فهر كلامه مع رنا و / رنا ما فيش حد يجي سلام… وأغلق الخط سريعاً واتجه ناحية ليث

فهر :- ليث إنت رايح فين بالبنات دلوجتي… وإيه الشنط دي
_ليث :- نازل مصر ومش راجع هنا تاني

فهر :- ليث إحنا كلنا مقدرين اللي إنت فيه بس ده مش معناه إنك ترمي كل أهلك ورا ضهرك وبعدين بناتك مين هياخد باله منهم

_ليث ببرود تام وهو يرحل من أمامه :- أني عامل حساب كل حاجه

*خرج ليث ولحق به فهر إلي أن ركب سيارته ورحل بها سريعاً دون علم أحد

===========================================
أشرقت شمس يوم جديد محمل بالأحداث التي ستغزوا حياة أبطالنا فكل منهم يفكر في كيف سينتقم من الاخر فهر قرر أخذ ثأره من تلك العروس التي لا يعرف عنها أي شيء سوا أنها السبب وراء كل ما حدث وأنها السبب في سيل دماء عائلته ليقسم أنه سيجعلها تتمنى الموت ولن تحصل عليه.. أما عن حسناء فقضت يومها وهي تتحدث مع أبيها وتشكوا إليه حالها
*مر النهار سريعاً وعلم الجميع برحيل ليث.. ورحل أيضاً في صباح اليوم فهد لأنه رافض تماما لكل ما يحدث

*في تجمع يجلس فيه النساء استعدادا لاستقبال العروس بزيهم الأسود وكأنهم سيوشيعون جنازه وجليله تربط رأسها وهي تتحسر على إبنها و / بجي ده جزاتهم بعد ما جتلوا ولدي.. ده اللي الحاج جابر جدر عليه…. وبس وغلاوة دمك اللي لسه ما بردش في جبرك… لهخليهم يتحسروا على اليوم اللي فكروا يدخلوا بتهم عندنا…

زهرة بشده :- لو الحاج جابر سمع كلامك الماسخ ده هيطين عيشتك..

جليله بصوت مرتفع :- يعني إيه ياما يعني أنسى ولدي اللي راح في عز شبابه..

زهره :- لاه.. نعمان ما يتنسيش بس مش هضيع الباجي ومش مش هجف في وش جابر النعمان وأصغره جدام الخلج ياجليله… همي معايا يافاطمه خلينا نخرج نستنى العروس ونستجبلها

=======================================تم عقد القران في بيت العمده في حضور كبار البلد وتم تسليم الديه لعاصم الخولي الذي لحس عقله من المبلغ ليتوجه بعده الجميع الي بيت حامد الخولي لجلب العروس

*في غرفة حسناء كانت تقف وهي ترتدي فستانها الأبيض وترتجف من الخوف ونجاة زوجة أبيها تبخ سمومها اكثر وهي تخبرها عما سيحدث لها بطريقه مخيفة
نجاة :- هيدبحوكي هناك ياسنيورة أبوكي… وهشفي غليلي من أمك فيكي يابت الخدامه

حسناء ببكاء :- حرام عليكي يامرت أبوي ده أني زي بناتك

نجاة بحده :- إخرسي جطع لسانك بناتي دول أسيادك

قاطعهم وصول هاشم وهو يفتح الباب و / يالا علشان الرجاله مستنين تحت

_نجاة وهي تنظر إلى حسناء بتشفي :- جبضت (قبضت) تمنها ياولدي

هاشم بابتسامه :- إيوه ياأم هاشم….. يلا يابت جدامي وجذبها من يدها بعنف وهبط بها

_هبطت حسناء إلى أسفل ليردف الحاج جابر إلى فهر و/ يلا ياولدي خد مرتك واطلع ع الدوار…

هز فهر رأسه واقترب من هاشم وأمسك منه حسناء وما إن وقعت يدها الصغيره بين كفه الضخم حتى ضغط عليها بقوه كادت تكسرها وهو يفكر في أن هذا الشيء الصغير الذي أمامه هو السبب الرئيسي لكل ما حدث

_هبطت دموع حسناء من أسفل هذا الوشاح الذي يغطي رأسها وهي تحاول أن تنزع يدها منه ولكنه جذبها والقى بها داخل السياره ليقودها السائق ويتوجه بها إلي دوار النعمان………

*دلفت بفستانها الأبيض إلي داخل دوار النعمان وهي تتأمل تلك الوجوه التي تنظر لها بحقد وكره فلا يوجد وجه واحد بشعرها بالاطمئنان
*ظلت تتأمل المكان لفتره وهي في عالم أخر إلي أن قبضت يد قويه علي يدها لتخرحها من شرودها وبدون مقدمات سحبها خلفه وتحرك بها إلي أن أوقفه صوت جدته

_إحنا منتظرين هنا يافهر زي ما إنت جولت (قولت) ياولدي

_فهر بدون أن ينظر لها / أظن ياجدتي إن اتكلمت في الموضوع ده وياريت ما فيش حد يتدخل لأنه يخصني أنا وبس

_الحاجه زهره بغضب و /لاه ما يخصكش ورحمة أبوك الغالي يافهر لو ما حصل لأني اللي هعمله بنفسي… واقتربت من حسناء التي أمسكت بيد فهر وأخذت تتراجع للخلف وهي ترتجف من الخوف
لتدخل في الوقت ذاته زوجة أبيها لتزيد الطين بله و / إحنا جايين نطمن علي بتنا

_الحاجه زهره وهي تنظر إلي فهر / حجكم (حقكم)

*سحب فهر حسناء وصعد بها إلي غرفته وما إن دخل حتي أغلق الباب بعنف ففزعت من مكانها وأخذ ينظر إليها وهو يتفحصها بعنايه ويتحرك ناحيتها بخطي بطيئه وهي تعود للخلف بخطوات مرتجفه / إ إ إن إنت هتعمل إيه ب ب بعد عني

_ولما أبعد عنك أعمل إيه في اللي مستنين تحت دول
_حسناء وهي تبكي وتشهق بشده لدرجة أنها شعرت أن نفسها سينقطع / م م م.. معر.. معرفش بس أبوس يدك بعد عني.. وجلست في الأرض وهي تبكى .. مسح فهر علي رأسه بغضب فهو منذ أن وافق علي هذه الزيجه كان كل تفكيره في أن ينتقم منها ويذيقها العذاب ألوان كما تسببت هي وعائلتها في دس الحزن ومقتل أكثر من فرد في عائلته لكنه تفاجأ بطفله أمامه .. طفله تكفي البراءه الكامنه في عيونها.. لكن إن تركها هو لن تتركها جدته

_اقترب منها لتنكمش في نفسها بذعر و / أقفي ياحسناء… قولت قومي أقفي ياحسناء… قالها بغضب للمره الثانيه وهو يجذبها من ذراعها ويلقي بها علي الفراش ويقترب منها ليتعالي صوت صراخها الذي جعل الإبتسامه تظهر علي وجه بعض من بالأسفل…
حسناء / أ أ أ بعد ع عني أ أ وعي (تجرب) تقرب مني

فهر وهو يقرب يده من أعلي فستانها ليمزقه نصفين و / مضطر… مش بمزاجي .. لتصدح بعده صوت صرخه عاليه رجة الدوار بأكمله وسقطت حسناء غائبه عن الوعي

*بعد فتره خرج فهر من الغرفه لينظر إلي تلك الوجوه و / اتفضلوا ده اللي إنتم عاوزينه.. جبل النهار ما يطلع هاخد حسناء وندلي علي مصر

جدته بدون تأثير / إن شالله توديها علي جبرها (قبرها) المهم إحنا أخدنا اللي يهمنا

نجاة زوجة أبيها بتمثيل / دير بالك عليها هي ما لهاش ذنب في اللي حصل… صحيح لو ما كانتش هربت مع الأستاذ ما كنش حصل ده كله بس هي بردك لستها صغيره ومش فاهمه

_الحاجه زهره / أظن خلاص اطمنتي علي اللي يخصكم ودلوجتي مع السلامه ما فيش حد فيكم يحط رجله في جلب الدوار مره تانيه

_جري ياحاجه زهرة هي حسناء دي مش بتنا ولا إيه
زهره وهي تمسك بيدها لتخرجها من الدوار و/ كانت بتكم دلوجتي (دلوقتي) بجت (بقت) خدامتنا
*دلف فهر إلي الغرفه مره أخري ليري تلك الطفله الممدده علي الفراش بثيابها الممزقه ويحاول أن يجبر نفسه للتعاطف معها لكنه لا يري سوي الانتقام لكن ممن سينتقم… من تلك الطفله

_أ أ أبوي.. أبوي

_فهر بجمود / كويس انك فوجتي يلا علشان هننزل علي مصر

_فتره واستوعبت حسناء ما هي عليه فقامت من مكانها وهي تحاول أن تداري جسدها العاري وتلف يدها حول نفسها / أ إنت عم عملت إيه

_فهر بسخريه / يعني هكون عملت ايه ياعروسه

_قامت حسناء من مكانها لتقف علي الفراش و / إنت حيوان… ولو مفكر إني ع علشان بت هبجي ضعيفه تبجي غلطان

_كت مفكرك طفله هاديه بس شكلك مش أجده

_حسناء وهي تنظر له بقوه / أني هوريك الطفله دي هتعمل إيه

_وريني هتع… وقبل أن يكمل كلامه كانت حسناء ترفع يدها في الهواء لتسقط بها علي وجه فهر.. الذي نظر إليها للحظات يستوعب ما حدث ثم….
قاصر ضحية ثأر ♥️ ♥️ هاجر محمد.. حبيبة ♥️ ♥️
*تفتكروا قاسم هيعمل إيه لما يعرف إن حسناء اتجوزت. ? ? ? ? ? ? ?

_توقعاتكم… رأيكم بالحلقه ♥️♥️♥️

_شايفه إن ما فيش إقبال عليها على الفيس بوك.. أنا مش الناس اللي بحب أطلب تفاعل والذي منه… بس برده يهمني رأيكم… فلو كده انا هكتفي بنشرها علي الواتباد باد بس … وده مش بكون فيه مقيده بأيام زي هنا يعني اريح ليا في الكتابه ♥️ ♥️

_أحبكم جميعآ في الله… هاجر محمد….حبيبة ♥️ ♥️ ♥️

error: