رواية قاصر ضحية ثأر

*الفصل الرابع ????

*كانت جلسه في السياره تتأمل تلك الطرقات والمناظر الخلابه التي لأول مرة تشاهدها من يراها وهي تتأملها يظن أنها شارده في جمال تلك المناظر لكنها كانت تفكر في ذلك الكائن غريب الأطوار الذي يقود السياره بجوارها… تتذكر كيف كانت حالته عندما ضربته ذلك الكف علي وجهه ليدب الرعب في قلبها وهي متأكده من أنه حتما ستكون نهايتها الأن علي يده لكنها تفاجأت بملامح وجهه الغاضبه تلين بعض الشيء ليردف بهدوء… معاكي ربع ساعه تجهزي فيهم علشان هنمشي علي مصر دلوجتي… اجهزي وانزلي هستناكي تحت… وتركها وخرج..وهي غير مصدقه أنها لا زالت علي قيد الحياه…..

*تجهزت سريعا لتلحق به إلي أسفل لتري جميع الوجوه مسلطه عليها بنظرات لم تفهمها لكن من المؤكد أنها نظرات حقد وكره….

جليله بنار مشتغله :- هتاخدها علي مصر جار أمك…. يلا هنجول إيه ما هي نفس النوعيه

جابر بصوت غاضب ? :- جلييييله

جليله بثبات وتحدي :- خير يابوي هو أني جولت حاجه غلط… البلد كليتها عارفه إن العروسه الزينه دي كانت عاشجه المدرس بتاعها ولولا هي ما كانتش كل المصايب دي حطت علي راسنا

تجاهلها فهر تماما واقترب من جده وهو ينحني مقبلا يده :- أشوف وشك بخير ياجدي

جابر وهو يربت علي كتفه :- ربنا يهديك ياولدي ويكملك بعجلك (بعقلك)

_إبتسم له ابتسامه بسيطه واتجه إلي جدته وقبل يدها أيضاً و/ عاوزه حاجه مني ياست الكل جبل ما أمشي
زهره وهي تطالع حسناء بحنق :- إواعك تنخدع في برائتها… دي مايه من تحت تبن.. اللي زي دي اكسر لها ال 24 ضلع علشان تفضل خدامه وتحت طوعك…ما تعملش زي بوك الله يرحمه فاهمني ياولدي…

فهر :- فاهمك ياحاجه…. يلا أشوف وشكم بخير…. وودع الجميع ورحل بحسناء متجها الي القاهره……

فاقت حسناء من شرودها… علي صرير صوت السياره التي توقفت بشده لتصدم رأسها وتترنح فتسقط علي كتف فهر فرفعت رأسها سريعاً بارتباك و / أ أني أني أسفه.. م م مك….

*فتح فهر باب السياره بدون أن يرد عليها ولا حتي بنظره لينبتر باقي الكلام في جوفها

لتظهر الشخصيه الثانيه التي لم تشاهدها حسناء بعد لحظات من انتظاره لها وهو يهدر بغضب :- هفضل مستني جنابك كتير…

فتحت حسناء السياره وهبطت لتري نفسها في مكان واسع وكبير به مساحه شاسعه خضراء ومزين من الحواف بالاشجار المصممه بشكل خرافي … وأيضاً عدد مهول من الحراسه ذات أجسام مخيفة… ظلت تتأمل المكان ولم تشعر أنها تحركت من جوار السياره إلا من صوت نحيب كلب حراسه ضخم ومخيف… لتفزع من مكانها وتصرخ بخوف وهي تعود راكضه وتختبئ خلف فهر الذي ابتسم قليلاً

_حسناء برعب :- أبوس يدك خليهم يمشوه من اهنه بعده عني

فهر بهدوء وهو يبتعد عنها :- ده جاي مخصوص علشانك… ندخل….. وتركها ورحل لتركض وراءه وهي تتطلع خلفها بذعر ناحية هذا الكلب

*دلف فهر إلي الداخل….
أحد الخادمات :حمد الله على السلامه يافهر بيه

فهر :- فين عمر … ورنا

الخادمه وهي تنظر أرضا :- عمر بيه بايت بره من حوالي أسبوعين … ورنا هانم اتصلت امبارح وقالت إن عندها عمليه وهتبات في الشغل

فهر :- وعمر ما فيش حد عارف هو فين

الخادمه :- ما فيش عندنا خبر يافندم

_نظر فهر إلي حسناء التي كانت تتابع حديثهم و:- إنتي.. طالع آغير لبسي ونازلك ما تتحركيش من مكانك فاهمه

هزت حسناء رأسها بدون أي رد فنظر لها باستخفاف و صعد السلام وهو يرفع جلبابه الصعيدي ويخلع العمامه عن رأسه

*اخرج هاتفه والقاه بغضب علي الفراش ودلف إلي المرحاض.. ليعود بعد فتره إلي هيئة فهر فهد النعمان صاحب شركات الفهد المعروف بزيه الانيق من بدله سوداء تامه لتختفي الشخصيه الصعيديه تمامآ وتظهر أخري..

أضاء هاتفه وهو يضغط للاتصال بأخيه ولكن لا رد… فاعاد الإتصال مره أخري ولكن بالشركه لترد عليه السكرتيره الخاصه به وبدون أي مقدمات :- عمر بيه عندك

السكرتيره برهبه :- ف ف ف فهر بيه …. ع عمر بيه ما جاش الشركه بقاله أكتر من أسبوع… وحاولنا نوصل له أو لحضرتك كتير بس ما عرفناش
_فهر :- طب ايه الأخبار عندك في الشركه

السكرتيره :- مش كويسه يافندم سيف.. وحسين جوز المدام فريده ماسكين الشركه وما فيش حد عارف يقف في وشهم.. وغيروا الحراسه اللي في الشركة وطرده موظفين والدينا بايظه خالص

_فهر بغضب :- حسين… وابنه… طيب انا ساعتين بالكتير وهكون عندك ومش عاوز حد يعرف

السكرتيره :- تحت امرك يافندم

*أغلق فهر الهاتف واستعد للنزول وهو ينوي أشر النوايا لحسين وابنه

======================================
_كانت حسناء في الأسفل تتفقد المكان الي أن توقف نظرها علي ذلك الكائن الذي يهبط السلالم بكل رشاقه .. لتفكر في نفسها أنه يشبه أبطال الأفلام الاجنبيه التي كانت تشاهدها مع قاسم ابن عمها…. لا إنه الوصف الذي تقرأ عنه دائما في الروايات الخياليه التي كانت تقرأها في المكتبه المجاوره لمدرستها…

فاقت من شرودها وهي تتأمله ببلاهه علي صوته :- إنتي… إنتي يابتاع إنتي فوقي… حسناء… حسناااااء
حسناء بخضه :- إنت تعرفني يابيه…

رغم غضبه إلا أنه إبتسم و :- بيقولوا إننا متجوزين… هو فيه تغير بس مش للدرجة إنك ما تعرفنيش يعني

_حسناء :- فهر.. معجول..

_استعاد فهر ملامحه الحاده مره أخري و :- اسمعي اللي أنا عايزه أقوله ليكي وتنفذيه المره اللي فاتت سيبتك بمزاجي علشان اللي جاي لك أكتر
*قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
ارتجفت حسناء وهي تتابعه بقلق ليكمل هو كلامه و :-.. أنا مش مستعد اتعامل مع واحده في سنك وجسمك اللي اقل من سنك وسمعتك اللي ماليه البلد واللي إنتي عرفاها كويس علي إنها مراتي… أنا هخلي الخدام يجهزوا مكان ليكي معاهم وتنسي تماما إننا اتجوزنا في البلد كلامي مفهوم

_لحظات من تفكير استغرقتها حسناء وهي ترد عليه بالموافقه :- موافجه وده أحسن من إني أعيش مع حيوان علي هيئة إنسان بس عندي شرط

لحظات من تفكير استغرقتها حسناء وهي ترد عليه بالموافقه :- موافجه وده أحسن من إني أعيش مع حيوان علي هيئة إنسان بس عندي شرط

فهر بغضب :- الحيوان ده هيعرفك بس كل حاجه في وقتها.. وأنا كلامي أوامر بيتنفذ من غير شروط… بس تنازلا مني هسمعك

حسناء بثبات :- أكمل علامي

فهر بسخريه :- عايزه تكملي تعليمك ولا مسخرتك مع المدرسين

حسناء متجاهله سخريته :- إمتحانات آخر السنه جربت وأني ده شرطي جولت إيه

فهر ببرود :- مش موافق واللي أنا قولته هيتنفذ.. منيره… يامنيره

أتت منيره وهي كبرة الخدم سريعا :- تحت أمرك يافهر بيه

_حسناء دي بنت من البلد ياريت تشوفيها تنفع في إيه معاكي

منيره :- أيوه يافندم بس ما فيش عندنا أماكن فاضيه
فهر وهي يرتدي نظارته :- يفضي لها… وخدي بالك منها لأنها مش ساهله يعني خليكي شديده معاها لأن أي دلع إنتي اللي هتتحاسبي مفهوم

منيره :- تحت أمرك يافندم

بعد رحيل فهر تأملت منيره حسناء و :- قدامي علي المطبخ.. انتي هتفضلي واقفه كده كتير

قالتها بصوت عالي وضخم لدرجة أن حسناء تخليت أنه صوت رجل وليس صوت إمرأه أبدا لتتحرك خلفها سريعاً وهي تقاوم دموعها

*خرج فهر وأخرج ورقه إلي أحد الحراس و / تروحوا تشوفوا عمر بيه في الأماكن دي وتجيبوه علي شركه
احد الحراس :- حاضر يافندم

*ركب سيارته وتوجه إلي قسم الشرطه وخلفه سيارات الحراسه علي الرغم من أنه لا يحب اصطحابها إلا أن هذه المره مختلفه وما إن وصل حتي وقف المكان علي قدم ? وساق من هيئته…..

*في مكتب رنا كانت تجلس منهمكه في العمله وهي تدرس قضيه جديده أمامه لينفتح باب المكتب فجأه و / انتي قاعده هنا والدنيا مقلوبه بره

رنا وهي تضع يدها علي قلبها :- في إيه يامراد خضتني…. وزير الداخلية بره ولا إيه

مراد زميل رنا :- أخوكي أخوكي فهر دخل عند سيادة اللواء وشكله يخض جاي بعربيات حراسه وليله كبيره

رنا بعدم تصديق :- فهر.. لا طبعاً فهر مش بيمشي بحراسه أصلاً

_مراد :- روحي عند سيادة اللواء وإنتي تعرفي

قامت رنا وهي غير مصدقه كلامه وارتدت الكاب الخاص بها وأخذت سلاحها و / لما أشوف مع إني متأكده إنه مش فهر

*في مكتب اللواء…..

_اللواء :- إنتم قرايب يافهر بيه وممكن الموضوع يتحل ودي أفضل

فهر :- أنا مش جاي لحضرتك علشان تصلح بينا.. دول اتعدوا علي أملاك خاصه… ومش أول مره

اللواء :- هبعت النقيب مراد معاك وهو هيقوم بالازم

فهر :- عايز الرائد رنا أختي هي تقبض عليهم

اللواء وهو يرفع حاجبه :- أفندم!!!!

فهر :- زي ما سمعت كده… رنا فهد النعمان هي اللي هتقوم بالمهمه دي

*طرقت رنا الباب ودخلت بعدها وهي غير مصدقه إنه بالفعل إبتسمت وجرت ناحيته فوقف هو الاخر وضمها بين احضانه و / ما صدقتش لما مراد قالي… طب ليه ما جتش علي عندي علي المكتب

فهر وهي يبعدها عنه :- أنا أصلاً مش جاي علشانك

رنا بزعل وهي تبتعد عنه :- طب أكدب عليا حتي

اللواء :- احم احم احم.. فهر بيه جاي في قضيه وعايزك انتي تقومي بيها ياسيادة الرائد

رنا وهي تؤدي التحيه العسكريه :- أنا أسفه يافندم تحت امر حضرتك

فهر وهو يرفع حاجبه باستعلاء :- إنتي بتعملي إيه… رنا النعمان مش تحت أمر حد

رنا وهي تلكزه بيدها :- اسكت ده رئيسي هنا

فهر بدون اهتمام :- علي نفسه

رنا بخجل وهي تنظر إلي اللواء الذي وصل غضبه الي عنقه :- هشششش…. خير يافندم إيه اللي مطلوب مني
قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
اللواء :- هتروحي مع فهر بيه وتشوفي إيه المشاكل اللي عنده في الشركه

رنا وهي تؤدي التحيه العسكرية مره أخري… تحت أمرك يافندم… مما زاد من غضب فهر.. لكنها أمسكت بيده وخرجت سريعاً

_خرجت رنا مع فهر وهي في قمة غضبها :- ينفع يافهر اللي إنت عملته ده رئيسي وبيحترمني جدا ويتعامل معايا كأني بنته بالظبط

_فهر :- خلصتي اللي عندك ياريت تشوفي شغلك

رنا بتبص له وهي مش مصدقه النبره اللي اتكلم بيها :- فهر إنت بتكلمني أنا

_فهر بتأكيد :- أيوه ياسادة الرائد بكلمك إنتي لو سمحتي ياريت تكونوا ورايا علي طول… ومشي وهي بتبص له… ده شكل فيه مصيبه فهر عمره ما بيتكلم معايا كده… ومشيت وراه مع مجموعه كبيره من العساكر

======================================
في احد الشقق ينام عمر ممدا علي قدم فتاه لينهض مفزوعا علي دقة عنيفه علي الباب

الفتاه :- إنت مستني حد ولا إيه ياعمر

_عمر بنفي :- لا وأنا من امتي بستني حد هنا

الفتاه :- طيب قوم شوف مين

عمر وهو يرتدي (الشبشب) :- حاضر هشوف مين…
_خرج عمر وفتح الباب ليري احد الحراس الذي يعرفهم جيدا فعلم ان فهر من ارسلهم

*عمر قبل ان يتكلم الحارس :- هلبس وهتلقوني وراكم استنوني تحت

الحارس :- تحت امرك ياعمر بيه … وهبط إلي أسفل

دخل عمر للبنت اللي معاه و / يلا اتكلي علشان فهر رجع وشكلي هتنفخ

الفتاه :- طيب بس هنتقابل تاني إمتي

عمر :- لما افضي ياريهام هكلمك
قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
ريهام بعصبيه :- هو إيه اللي لما تفضي إنت مفكر اني زي بقيت البنات اللي تعرفهم ولا إيه مفكر إنك بتتسلي بيا..

عمر :- أومال إحنا بنعمل إيه ياقلبي

ريهام :- عمر أنا همشي وإنت اللي هتجيلي زحف علي ركبك لحد عندي فاهم

عمر ببرود :- تؤتؤتؤتؤتؤتؤ أصل عندي صعوبه في الفهم… مع السلامه والقلب داعي لك

====================================
وصلت رنا مع فهر في نفس الوقت وأول ما دخل الشركه بعض الموظفين فرحوا جدا وكله بدأ يردد :- حمد الله على السلامه يا فهر بيه

وبعد فتره لقي سيف وحسين واقفين قدامه ووراهم حراسه
حسين :- حمد الله على السلامه يافهر ليك واحشه
فهر وهو يتحرك ناحيته :- وإنت أكتر…. المره اللي فاتت حذرتك بالكلام ولو مفكر ان اللي وراك دول هيحموك إنت وابنك تبقي غلطان

حسين بابتسامه :- هتعمل إيه؟؟؟

فهر وهو يضغط علي أسنانه بقوه ويده تطير في الهواء لتسقط علي وجه حسين و / هعمل كده ياروح أمك…لما أخدت مننا أمنا كنا صغيرين وأبويا كان طيب زياده عن اللزوم.. لكن أنا لا

أتت رجال حسين ان تتحرك إلا أن رجال فهر كانت اسرع منهم وهي توجه أسلحتها ناحيتهم
فهر لرنا التي تتابع بتشفي :- مش هتشوفي شغلك ياحضرة الظابط ولا إيه؟؟؟؟
رنا وهي تتحرك ناحيتهم وتأمر العساكر بالقبض عليهم
حسين باعتراض وغضب :- هتقبضي علينا بتهمة إيه … أنا هنا في أملاك مراتي

_سيف :- أيوه إحنا في أملاك ماما وما فيش حد يقدر يعملنا حاجه

رنا :- والله أنا معايا امر وبنفذه وتقدر تجيب محامي يلا ياروح امك قدامي خدوهم علي البوكس

فهر لحسين وسيف :- دي البنت اللي عندنا بلاش تشوف الرجاله علشان ساعتها مش هتلحق تندم

حسين :- أنا مش هسكت وهوديكم في ستين داهيه
======================================
عند حسناء… كانت تغسل الأواني فسقط منها وعاء ? علي الارض منكسرا

منيره بغضب :- إيه اللي إنتي هببتيه ده إنتي عارفه الطبق ده أغلي منك إيه الاستهتار ده

حسناء بتعب :- أ أني أسفه مجصديش وجع مني غصب عني

منيره :- أعمل إيه باسفك أنا ده… إنتي من اول يوم إهمال كده أنا هعديها لك المره دي بس المره اللي جايه هتتعاقبي فاهمه

حسناء :- حاضر

منيره بغلظه :- كملي شغلك .. وبسرعه لأن فهر بيه بيرجع الساعه 2 علي الغدا ومش بيحب أي إزعاج… وخرجت وتركتها
===========================================

وصل عمر أمام مكتب فهر وهو يقدم قدم ويؤخر الثانيه وأخيراً حسم أمره وفتح الباب ودخل
عمر بمرح :- حمد الله على سلامتك يافهر واحشني… واتجه ناحيته وضمه و / والله ياشيخ حضنك ده مش متوفر في الأسواق

ابتعد عمر عن فهر ونظر إلي ملامح وجهه التي لا تبشر أبدا بالخير
عمر بقلق وهو يلتفت ليغادر :- شكلك مشغول… أمشي أنا دلوقتي وأجي لك وقت ثاني
قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
فهر بصوت مرتفع أوقفه مكانه :- مكانك يازفت…. التفت عمر إليه ليكمل هو :- أنا بقالي أد إيه في البلد
عمر :- نعم!! إنت جالك زهايمر ولا إيه.. ده إنت لسه راجع

فهر :- رد على بقالي أد إيه

عمر بخوف :- حوالي 20 يوم

فهر :- 20 يوم علي أساس إني سايب ورايا راجل ياخد باله من مصالحنا…

عمر :- كنت بفك عن نفسي إيه المشكله

فهر باعلي صوت عنده :- المشكله إنت.. المشكله إنك مش داري بحاجه غيبت 20 يوم رجعت لقيت حسين وابنه مستوليين علي الشركه وعمر بيه ولا داري

عمر بصدمه :- حسين جوز فريده وابنه

فهر :- إيه اتصدمت.. معليشي مفاجأة… نفسي أعرف لو أنا مت أسيب رنا لمين أكون مطمن إن ليها راجل يحميها ويحافظ عليها إزاي…

عمر بلهفه :- بعد الشر عليك ما تقولش كده

فهر :- لا هقول علشان تفوق حرام عليك….. إنت تعرف إني اتصلت أول امبارح علشان أقول لسيادتك إني هتجوز بس كالعادة مالقتش غير رنا

عمر بعدم تصديق :- اتجوزت!!!

_أيوه اتجوزت واتصلت علشان أقولك أقول لأخويا لكن للأسف أخويا كان بيفك

عمر :- فهر أنا ااا

فهر :- إنت إيه ياأخي حرام عليك اتعدل بقي اتعدل بدل ما هتضيع وتضيعنا معاك باستهتارك ده… أنا همشي لأنك سديت نفسي عن كل حاجه
ورحل وتركه

عمر بعد رحيل فهر :- أنا مش عارف إيه اللي معصبه ما الموضوع اتحل وخلاص وكمان اتجوز من غير ما يقولي… ده اللي من المفروض أزعل… ولا هو عايز يزعق وخلاص… ضحك وهو يسخر من نفسه و/يخربيتك ياعمر تنكد علي بلد وانت ولا واخد بالك، ? ? ?..
========================================
في المساء

رجعت رنا علي البيت وهي فرحانه جداً بسبب قبضها علي حسين وابنه وفرحتها الكبيره بأخوها اللي وثق فيها أول ما شافت فهر جريت عليه وحضنته بسعاده و / أنا فرحانه أوي أوي يافهر بجد مش متخيل فرحتي النهارده عامله إزاي وأنا شايفه صدمة فريده هانم قدامي لما عرفت إن كل الأملاك باسم أولاد مهدي النعمان كنت حاسه إني عايزه أرقص من كتر الفرحه

فهر بمزاح :- الرقص ده للبنات
قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
رنا وهي تضع يدها في خصرها :- نعم وإنت شايف إني مش بنت ولا إيه

فهر :- شايف إنك سيادة الرائد

رنا بتذكر :- صحيح فين العروسه مش قولت هتجيبها معاك… ولا ما اتجوزتش ولا إيه اللي حصل بالظبط

فهر وهو يجلس ويضع قدم فوق أخري في نفس لحظة خروج حسناء مع بعض الخدم ليضعوا الطعام علي الطاوله / هناك أهي

التفتت رنا :- فين دي ما فيش غير الخدم

فهر وهو ينظر إلي حسناء :- حسناااااء تعالي

فتحت رنا عينها باتساع وعدم تصديق بينما أمرت منيره حسناء أن تضع ما بيدها وتذهب إلي فهر

حسناء بتعب وهي تقف أمام فهر وتنظر في عيونه :- خييييير

رنا وهي تنزع عنها مريلة الخدم و/ فهر إنت اتجننت سايب مراتك وسط الخداميين

فهر بشماته :- علشان ده المكان اللي تستحقه

شعرت رنا بأن حسناء ليست علي ما يرام فأمسكت بيدها و / تعالي إقعدي شكلك تعبانه

حسناء وهي تبعد يدها :- خير يافهر بيه حضرتك عاوز مني حاجه

_عايز أشوف اتعلمتي الأدب ولا لسه….

حسناء بتحدي :- الأدب مش أنا اللي محتاجه أتعلمه
فهر :- واضح إنك فعلاً لسه ما تعلمتيش ارجعي علي مكانك تاني

_رنا باعتراض :- فهر… إنت شايف شكلها عامل إزاي دي شكلها تعبانه حرام عليك

حسناء :- أنا كويسه بعد إذنك ياهانم وغادرت إلي المطبخ مره أخري وما إن دخلت حتي أسندت علي الكرسي ولكن خانها جسدها فسقطت علي الارض غائبه عن الوعي…
صرخت إحدي الخادمات ليركض فهر ورنا سريعاً

رنا بصراخ :- أنا قولت لك انها تعبانه…. حد يطلب دكتور بسرعه

حملها فخر وصعد بها إلي عرفته وسط نظرات استفهام الخدم وعلي رأسهم منيره

============================================
في بيت حامد الخولي كان صوت قاسم يملأ الماكن و هو ممسكا برقبة هاشم / حسناء اتجوزت… عملتها ياهاشم والله لهقتلك وهقتل اللي اتجرأ وبص لحسناء

عاصم الخولي وهو يبعده عنه :- بعد عنيه وروح جول الكلام ده لجدك اللي جوزها لفهر

ترك قاسم رقبة هاشم :- حسناء اتجوزت فهر ابن خالي

_هاشم :- أيوه جدك جال ياما الجوازه تتم يابحر الدم مش هيجف

قاسم :- جدي عارف إني بحب حسناء طول عمري وعمره ما يعمل كده أبدا

عاصم :- لا عمل…. ولما جولنا له استني لما جاسم يرجع ما رضيش وجوزهم تاني يوم علي طول
قاسم :- يعني هو خد مني حسناء علشان يوقف بحر الدم…. غلطان ياجدي لاني هفتح بحر الدم ومش هيتقفل غير برجوع حسناء ليا…..? ?
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

قاصر ضحية ثأر ♥️ هاجر محمد. حبيبة ♥️

توقعاتكم…. رأيكم بالحلقه ?

error: