رواية قاصر ضحية ثأر

الفصل الأول ? ? ? ?

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. السلام عليكم ورحمة الله…. نبدأ قصتنا بانتهاء الإمام من صلاة الفجر…. وخلفه في الصف الأول جابر النعمان وبجواره حامد الخولي
_جابر وهو يصافح حامد / تقبل الله

_حامد /منا ومنكم
* أتي أحفاد جابر…. ودياب إبنه من الخلف وسلموا علي جدهم وقبلوا يده….. وبعد فتره خرج الجميع من المسجد

_حامد الخولي / كنت رايدك في موضع مهم ياحاج جابر

_تحت أمرك ياحامد.. بس مش هنتكلم في الشارع تعالي معايا ع الدوار نفطر سوي ونتكلم في اللي إنت عاوزه

حامد /ماشي يكون أفضل برده

*توجه الاثنين ناحية الدوار.. وبعد وصولهم طلب جابر الإفطار وما أن انتهوا حتي اتجهوا إلي مكان للمجلس
_جابر /خير ياحامد جول اللي الموضوع اللي كنت رايدني فيه

_تنحنح حامد في مجلسه وهو ينظر إلي نعمان و / بصراحه إجده ياحج جابر ومن غير لف ولا دوران أنا عايز نعمان ما يجدمش (يقدمش) في انتخابات المجلس اللي جايه

_نظر إليه الجميع بأعين واسعه ليكمل هو / علشان حامد حفيدي وحفيدك هيترشح

_نظر إليه جابر للحظات بصمت تام و/ياريت تفتكر زين.. حامد أني متبري منيه ومش عاوز أعرفه غير كده ما يترشح زي ما هو عاوز وهو دخول نعمان هيمنعه

_أيوه هيمنعه إنت عارف ان الناس بتخاف منيك ومن نعمان
_نعمان / الناس بتحبنا مش بتخاف مننا وبعدين إنت مش مكسوف وإنت جاي بتطلب علشان حامد… حامد اللي ما صانش أهل بيته ولا حافظ علي عرضه هيحافظ علي دايره كامله ويكون أمين علي الناس

_حامد بعصبيه /بجولك إيه يابن جليله حفيدي كان صغير لما الموضوع ده حصل بس دلوجتي بجي (دلوقتي بقي) راجل يعتمد عليه

_نعمان وهو يضرب بنبوته (عصاه) علي الارض بغضب / إنت عارف لولا إنك في دوار وفي ضيافة الحاج جابر النعمان أنا كنت خرجتك من هنا علي جبرك (قبرك) بجي أنا نعمان ود عتمان جابر النعمان يتجالي يابن جليله وبعدين اللي كبر وعجل (عقل) ده بيجضي (بيقضي) الليل في حضن الخمارات والرجاصات (الرقصات) ودلوجتي أخرج من الدوار بدل ما أشيلك بيدي أرميك بره

_حامد بعصبيه / عجبك اللي بيجوله ده ياجابر

_هب جابر من مكانه واقفاً و/ أيوه عاجبني ودلوجتي مع السلامه مش مرحب بيك هنا

_بتطردني أنا ياجابر أنا طيب أني هعمل المستحيل علشان حامد يفوز الانتخابات ولو نعمان اترشح جهزوله جبره (قبره) سلام ياااااا… يابن جليله

_جابر / أنا عارف العرج (العرق) الشيطاني اللي في حامد وهاشم جاي منين بس أني هعرف أرد عن حفيدي بطريجتي (بطريقتي).. ونادي علي الغفر بصوت مرتفع وأمرهم أن يخرجوه من الدوار

_نعمان/جدي أنا آسف إني رديت عليه في حضورك بس
_لا ياولدي مش زعلان بس خايف عليك من حامد وهاشم دول شياطين

_ما فيش حد بياخد أزيد من عمره… أني طالع علي المحجر الكبير علشان فيه طلبيه لازم تخرج منيه ضروري

_جابر /مع السلامه وخد بالك من نفسك ياولدي

_قبل نعمان يد جده ورحل
==========================================
في داخل الدوار :-

_بت ياعشج (عشق) إنتي يابت

_أتت عشق راكضه و/ نعم يامرت عمي فيه إيه تاني
_جليله / مالك بتجوليها من غير نفس ليه

_عشق وهي تضغط علي أسنانها /عاوزه إيه يامرت عني ناديتي عليه ليه؟؟؟؟

_أبداً عوزاكي تروحي المنحل تخلي الواد فرج يجيب لي شوية عسل معتبرين علشان أروح للدكتورة جليله الصغيره بت أخوي علشان تاخدهم معاها مصر

_هي جليله جت من مصر

_أيوه ياختي جت وبعدين إيه جليله دي دي إسمها الدكتوره جليله حاجه تشرف وترفع الراس ياما كان نفسي أجوزها لليث ابني بس نجول إيه النصيب

عشق بابتسامه / والجلب (القلب) اللي إختار كمان يامرات عمي بعد إذنك أروح أجيب العسل… وتركتها ورحلت
_جليله وهي تنظر في اتجاهها بحقد / ماشي يابت فاطمه أمك عملتها زمان وإنتي دلوجتي (دلوقتي) بس أني وعدت بت أخوي إنها لليث ومش هرجع في كلمتي أبدا

===========================================
في بيت الخولي

_حامد الخولي بغضب / ماشي ياجابر أني هعرفك إزاي تعمل فيا أنا إجده

راضي / اهدي يابوي شويه

_ما حدش ليه صالح بيه… فين هاشم وحامد

هاشم وحامد /إحنا هنا أهو ياجدي…

_اخرج ياراضي وهملني معاهم

_هم راضي بالاعتراض ولكنه منعه وأمره بالخروج بحزم…. اقترب حامد من حفيده حامد الصغير و / بص هكتب لك نص أملاك عيلة الخولي إنت وهاشم بس عندي شرط واحد ياما تكسب في الانتخابات ياإما تجيب لي رجبة (رقبة) نعمان ود جليله
هاشم / باااااه ياجدي رجبة نعمان مره واحده

_أيوه ولو عملت إجده ياهاشم همولك المشروع اللي عاوز تعمله في مصر

_هاشم /لا إذا كان إجده أنا موافج أجيب لك رجبة (رقبة) نعمان وجابر عليها هديه كمان لو عاوز

حامد الكبير / لا هو نعمان وبعديها جابر هيموت وراه بالبطيئ……مالك ياحامد ساكت ليه

_أبدا ياجدي…. ب ب بس نعمان مهما كان ود خالي يعني أني

حامد الكبير / ود إيه ياخوي وعشج ما كنتش بت خالك لما اعتديت عليها

_أني ما إعتديتش عليها هاشم هو السبب

_هاشم / لا ياحامد إنت كنت موافج علي كل حاجه مالكش دعوه بهاشم أنا ما ضربتكش علي يدك
_قاطعهم حامد الكبير بصوت منخفض / بس إنت وإياه هتتعاركوا وخلي جمر (قمر) تسمعكم وتروح تجولهم وساعتها شوفوا ليث جوزها ولا فهد أخوها الصعران هيعمل فيكم إيه

_صمت الإثنين…
_حامد الكبير / أني جولت اللي عندي وياتنفذوه يا تنفذوه ما فيش حل تالت

هاشم / أنا عن نفسي مرحب جداااااا

حامد / وإنت ياحامد هتعمل إيه؟؟؟؟؟

_اللي تؤمر بيه ياجدي

_أهو كده تبجي (تبقي) حفيد حامد الخولي بالاسم والفعل

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

في المنحل وصلت عشق وأخذ تنادي علي العم فرج
_عم فرج…. ياعم فرج… نادت عليه أكثر من مرة ولكن دون جدوى أتت أن تعود إلى أن هناك يد قبضت علي ذراعها بقوه وجذبتها لتشهق بصوت مرتفع وما إن همت لتصرخ حتي سبقتها يده ووضعها علي فمه و / هشششش إهدي ما تخافيش

_ليث الله يسامحك خلعت جلبي (قلبي)

_سلامة جلبك ياجلبي (قلبك ياقلبي)

_إنت رجعت من مصر إمتي

_رجعت بالليل بس متأخر وإنتي كنتي نايمه عند البنات
_حمد الله على السلامه

_حمد الله على السلامه حاف إجده

_ليث الله يخليك بعد أحسن لو حد جه وشافنا بالمنظر ده هتبجي فضيحتنا علي كل لسان

_ليث وهو يقترب منها أكثر / فضيحة إيه ياهبله إنتي مرتي يعني أجرب (أقرب) منك وجت (وقت) ما أنا عاوز وفي أي مكان

_طيب هملني خليني أرجع لمرت عمي

_لا مش ههملك غير لما تسلمي عليا بضمير الأول
_ليث انت
_اقترب أكثر و / ما بدهاش بجي (بقي) واقترب من شفتيها يقبلها بنهم بينما هي تحاول أن تبعده ولكنها لم تستطيع

_بعد لحظات ابتعد عنها وأسند جبينه علي جبينها و / إنتي عارفه أكتر أسبوع بكرهه اللي بنزل فيه مصر وبعد عنك ياعشجي

_طيب هملني بجي الله يرضي عليك مرت عمي هطين عيشتي

_إنتي جايه هنا ليه

_جايه أخد عسل لمرت عمي علشان تاخده للدكتوره جليله
_فرج راح يجيب البشمهدس علشان في جطف أصلاً النهارده….. إيه رأيك تستنيه لما يرجع

_لاااا هتأخر ومرت عمي هتطين عيشتي…

_إيه هتطين عيشتي هتطين عيشتي إنتي محسساني إن أمي عشماوي

عشق يهمس / وأكتر

ليث / بتجولي حاجه

_عشق بنفي /لا لا ما بجولش

_طيب بجول لك (بقولك) إيه تعالي نجعد في الاستراحه شويه لحد ما فرج يرجع ويجهزلك العسل
_يالهوي لا هتأخر

_هبجي أروحك أنا
*همت أن تعترض إلا أنه سحبها من يدها ودخل بها إلي الاستراحه و / وحشتيني جوي جوي

_عشق وهي تعود بخطوات إلي الوراء / ليث الله يخليك بعد لحد يدخل

_ليث وهو يقترب منها / ما حدش بيفوت إهنه (هنا) غيري أنا
_طيب ب ب بس بس
_جذبها من خصرها وقربها منه وأخذ يقبل كل جزء في وجهها و / أنا…. بجولك. … اتوحشتك… جوي
_ل ل ل ليث

_عيون ليث… وجلب ليث.. ودنية ليث كلها…

*بعد مده ابتعدت عنه عشق وهي مفزوعه من صوت جليله في الخارج….. عشج… بت ياعشج

_عشق بخوف / يامرك ياعشج… ستي مش هنا ولا عمي وهي هتستفرد بيا يامرك يامرك يامرك

_ليث وهو يضحك علي منظرها / إنتي هبله والله عدلي خلجاتك وخلينا نخرج لها

*خرج ليث وخلفه عشق تمسك بزراعه بخوف
_ليث / خير ياما عشج مستنيه فرج لما يرجع علشان يجبلها العسل
_قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
_جليله بغل وهي تنظر إلى عشق / فرج مين … فرج أني اللي لسه جايله له (قايله له) علي العسل… إنما إنتم كنتم جاعدين للمسخره طب استحي علي نفسك إنت وهي لما يتجفل عليكم بابكم بدل ما تفضحون وسط الخلج (الخلق)

_ليث بغضب وهو يمسك بيد عشق / فضيحة إيه ياأم نعمان عشج مرتي مرتييييي لو ناسيه… جدامي (قدامي) ياعشج….. وأخذ عشق ورحل من أمامها
_جليلة / ماشي يابت فاطمه ما أبجاش ( أبقاش) جليله لو ما خليته يرميكي لمك زي الكلبه إنتي وبناتك

في المحجر عند نعمان :-

نعمان :- كده الطلبيه تمام ياحاج عبدالله

_تمام ياولدي وإن شاء الله جبل (قبل) الأسبوع ما يخلص تكون بجية (بقية) الفلوس وصلتك

_عيب تجول الكلام ده ياحاج عبدالله المكان مكانك في أي وجت (وقت)
_وده العشم برده ياود الأصول… أستاذن أنا

_في ذلك الوقت قاطعهم دخول حامد وخلفه هاشم الخولي

نعمان وهو ينظر إليه بغضب / إنت إزاي تتجرأ تحط رجلك النجسه دي في المحجر اطلع بره جبل ما أجتلك وأرمي جتتك للديابه تنهش فيها

حامد :اهدي ياود خالي… هم كلمتين وماشي علي طول … أنا بحذرك تجدم اوراج الترشيح (أوراق) حرام بتك لسه صغيره وما فيش عندها غيرك ربيها أحسن لك… وعندك بنات عمك رايحين جاين في الطريج… يعني ممكن حنان مثلاً تحصل عشج.. أو حضرة الظابط رنا رصاصه تخلص عليها

_رد عليه نعمان بكفا قوياً أسقطه أرضاً ونظر إليه بقوه و/ إنت اللي عاوز ربايه من الاول وجديد… وأمسك بعصاه وضربه بقوه… حاول هاشم التدخل فسقط بجواره… وأبرحهم ضربا إلي أن أصبحوا كالجثث علي الأرض…
*فكر بس تجرب منيهم اللي حصلك في عشج علشان بس كنت سبب من بعيد وإنت مش محتاج أعرفك اللي حصل ليهم . بس قسما برب العزه لو الكلام ده طلع من خشمك مره تانيه لادفنك مطرحك….. ارموهم بره يارجاله… وأمر رجاله أن يحملوهم ويلقوا بهم خارج المكان

*وقف يتابعهم بغضب إلي أن قاطعه رنين الهاتف فأخرجه.. للتتسع ابتسامته فور رؤية الاسم و / ياااه حضرة الظابط مره واحده

_ازيك ياكبير ليك واحشه والله

_إزيك إنتي ياست البنات وازي عمر وفهر

_بيسلموا عليك… أنا متصله علشان أقولك إن عندي تكريم بعد بكره ولازم تبقي موجود

_هههههه أنا برده جولت اجده (قولت كده) أكيد المكالمه دي وراها مصلحه

_أكيد طبعاً.. إنت عارف بحب اتفشخر بيك إنت والرجاله

_اتحشمي يارنا إيه أتفشخر دي.. لسانك ده مش ناوي يتعدل أبداً
_خلاص خلاص ما تزقش ياعم المهم هستناك إنت والباقي
_جاسر عندك في مصر
_جاسر في مصر وفهد كمان بس إنت بيهم كلهم يامعلم وكمان جيب ليث وأااه صحيح ما تنساش تجيب رنا الصغيرة معاك

_حاضر ياستي إنتي تؤمري

_وسلم لي على جدي كان نفسي يبقي معايا بس … خلاص ما تنساش

_أنتي عارفه إن وجودك في الشغل اللي إنتي فيه ده علي عينه وهو خايف عليكي

_عارفه بس أنا بحب شغلي ومش علشان أنا بنت يبقي لازم أتجوز وأقعد في البيت ده مش عدل.. قاطعها طرقات على الباب… طيب يانعمان هكلمك تاني علشان فيه حد بيخبط

_ماشي ياست البنات.. وألف مبروك مجدما (مقدماً)
_قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
*أنهت الإتصال معه وفتحت الباب لتري أمها واقفه أمامها
_فريده هانم بذات نفسها عندنا ده اكيد فيه مصيبه هتحصل
_دي مقابله تقابلني بيها ودي طريقه تتكلمي بيها مع مامتك
*تنبيه بلاش تم،أو ملصقات ?? ?
_رنا بنفاذ صبر / بقولك إيه أنا مش ناقصه علي الصبح روحي قولي النصايح بتاعتك دي لولادك اللي مش لاقين حد يلمهم أنا مالكيش دعوه بيا خالص لا أنا ولا إخواتي علشان انا فهماكي كويس وابعدي عن عمر لأنك مش هتعرفي تضحكي عليه أنا وفهر مفتحين لك كويس ودلوقتي امشي من هنا قبل ما فهر ينزل وتبقي مصيبه علي وش الصبح

_انتي اتجننتي إنتي بتطرديني من بيتي

قاطعها صوت من خلفها بقوه و / بيت مين يا فريدة هانم

التفت فريده لتري فهر واقفا أمامها بكل شموخ وهو يضع يده في جيبه / بيتي يافهر ولا إنت ناسي إن كل اللي إنت فيه ده بتاع بابا الله يرحمه

_فهر ببرود / كان.. كان بتاعه بس دلوقتي كل ده ملك أولاد مهدي النعمان.. ودلوقتي اطلعي بره قبل ما اخلي الحرس يرموكي بره

_ا إ إنت بتطردني يافهر بتطرد أمك.. بس أنا اللي غلطانه أنا اللي سيبت لكم كل حاجه من غير حساب بس يكون في علمك سيف أخوك هيجي يشتغل معاك في الشركه وهيبقي زيه زيك بالظبط
_كور فهر قبضته بغضب وأغمض عينيه وحاول أن يهدأ قليلا و / لو مستغنيه عنه خليه يفكر بس يقرب من أي حاجه تخصنا.. وده بالإضافه اني ماليش إخوات غير عمر ورنا وبس

_فريده بتحدي / لا ليك سيف وريتاج ودول ليهم حق في كل اللي إنت فيه ده وأنا كمان.. وهعرف أخده يافهر… وتركته ورحلت

_رنا بانهيار /هي عايزه إيه مننا مش كفايا اللي هي عملته فينا عاوزه إيه تاااااااني عاوزه إيه

_جذب فهر رنا وضمها بشده فقد كانت تبكي وتشهق بصوت مرتفع و / بس اهدي يارنا اهدي ياحبيبتي خلاص هي مشيت ما تخافيش

_رنا من بين دموعها / أنا بكرهها يافهر خليها بعيد عننا
_ ما تخافيش ما فيش حد يقدر يقرب منكم طول ما أنا فيا نفس… وبعدين في ظابط بيعيط كده
_رفعت رنا رأسها إليه / ربنا ما يحرمنا منك أبداً… بس هتعمل إيه لو بعتت إبنها فعلاً الشركه

_زي ما قولت لها لو مستغنيه عنه تبعته

_بس هم ليهم حق فيها جدو جلال الله يرحمه ك

قاطعها فهر / كان متبري منها.. وغير ده كله مين قال إن لهم حقهم .. ما فيش أي حد ليه حق في أي حاجه غير احنا التلاته وبس

_رنا :-أنا مش فاهمه حاجه
_مش لازم تفهمي دلوقتي… اجهزي عقبال ما أجيب الزفت اللي نايم الفجر ده علشان نفطر مع بعض وكل واحد يشوف وراه إيه

_طيب هلبس وأنزل علطول… صحيح أنا كلمت نعمان علشان التكريم وهم جايين بعد بكره

_طيب كويس أوي وأنا كمان عملك مفاجأه بس بعد التكريم

_رنا بفضول / مفاجأه.. مفاجأة إيه

_فهر وهو يغادر إلي غرفة عمر / بعد التكريم

_إبتسمت رنا ودخلت لتغير ملابسها بينما اتجه فهر إلي غرفة عمر ليراه نائما بشكل غريب ولكنه اعتاد على ذلك

_إنت يازفت.. قوم اخلص عندنا إجتماع مهم

عمر بنوم / إيه يابوسي علي الصبح زعيق كده فين الحنيه

_أاااااااه هي وصلت لبوسي…. عمرررر

_قام عمر من نومه مفزوعا و / أ إيه فيه إيه القصر هيتهد ولا إيه

_فوق دماغك إن شاء الله… قوم يازفت غير لبسك وانزل خلينا نمشي علي الشركه… وبعدين مليون مره قولت لك بلاش تنام بالمنظر المقرف ده اعمل حساب أختك لو دخلت عليك دي بنت
*تحذير.. بلاش تم أو ملصقات ?، ?
_هههههه مين دي اللي بنت رنا… دي في الأوراق الرسمية بس إنما هي في الحقيقة مذكر هههههههههه

_طب أخلص ياخفيف وانزل 10 دقايق والاقيك تحت
*بعد فتره تجمعوا وتناولوا الإفطار سويا وذهب كل منهم إلي وجهته

===================================

*في بيت حامد الخولي تهبط تلك الصغيره وهي تلف حجابها علي عجاله لتتوقف علي نداءات زوجة أبيها نجاة

_انتي يامجصوفة الرجبه ياحسناء تعالي هنا

_أغمصت حسناء عينها وأخذت نفساً طويلاً قبل أن تستدير لها و / خير يامرات أبوي فيه إيه تاني

_نجاة بصوت مرتفع / ما تيجي تضربيني جلمين أحسن

_حسناء بنفاذ صبر :- عايزه إيه خلصيني خليني أمشي أني متأخره ومش فاضية لك

_جري إيه يابنت إنتي علي الصبح صوتك بيعلي ليه
_فزعت حسناء من صوت جدها الجوهري لتنظر إليه برعب.. لترد عليه نجاة بتمثيل و / تعالي ياعمي شوف بترد عليا إزاي
_حسناء بخوف /ي ي ياجدي أني ب ب ج بجولها إني اتأخرت علي المدرسة و و وهي

_قاطعها حامد بصرامه و / إنتي هتردي عليه أني كمان طب مافيش مرواح المدرسه وروحي شوفي ستك نجاة عاوزه إيه
_نظرت إليه حسناء بترجي و / لا ياجدي أبوس يدك أني عندي إمتحان النهارده وضروري أروح لو عاوزني أحب علي يد مرت أبوي علشان تسامحني
قاصر ضحية ثأر. هاجر محمد. حبيبة
_اجفلي خاشمك ياجليلة الربايه وأني جولت كلمه مافيش مرواح يعني ما فيش مرواح

_ليه ياجدي حسناء مش هتروح المدرسه……
وكان هذا صوت قاسم ابن عمها لتتهلل اسارير حسناء فقد جاء منقذها الثاني بعد أبيها

حامد / أهلا بالحامي بتاع ست الحسن والجمال

_لم يعطيه قاسم اهتمام نظر إلي حسناء و / مشي ياحسناء علي مدرستك..
_هزت حسناء رأسها بابتسامه ورحلت وهي تسابق الريح حتي تصل إلي مدرستها

حامد بغضب / بجي بتتحداني ياجاسم (قاسم) طيب ما ابجاش (أبقاش) حامد الخولي لو ما جعدتها من العلام وجوزتها وجهرتك عليها

قاسم بلا مبالاه / اعمل اللي إنت عاوزه حسناء في الأول وفي الاخر بتاعتي وبس واللي هيجرب لها هشيلوا من وش الأرض… وبنظرات تحذيريه / حتي لو كت إنت.. وتركه ورحل
*إنذار.. بلاش تم ? ولا ملصقات ?
_نظر حامد إلى أثره بغضب ونادي الغفير و / دمرااااني
_ركض إليه هذا الغفير وهو يحمل علي ظهره سلاحاً طويلاً (بندقية) و / أوامرك ياسيد الناس

_تروح تجيب لي مجصوفة الرجبه اللي إسمها حسناء من المدرسة وتطلع بيها علي المندره الجبليه (القبلية)
_دمراني وهو ينظر الي الأرض / أوامرك ياسيد الناس وركض من أمامه متجها الي المدرسه التي بها حسناء

============================================
في القاهره وصل فهر إلي مكتبه ليدخله بدخله مخيفه ووراءه السكرتيره الخاصه به
السكرتيره بنبره مرتجفه / ف ف فهر بيه

فهر وهو يخلع الجاكيت / خييير

_ه ه ه هو هو
_فهر بغضب أفزعها / إنتي هتفضلي تتهتهي فيه إيه ما تخلصي
_ح حاضر يافندم ب ب ح ح ح حسين بيه ج جوز المدام فف فريدة والدة حضرتك قاعد ف في قاعة الاجتماعات وطلب أوراق من الأرشيف و

نهض فهر من مكانه وقد ابيضت سلاميات يده من شدة ضغطه عليها و خرج كالبركان في اتجاه قاعة الاجتماعات ليري أكثر الوجوه التي يكرهها علي الارض حسين زوج أمه و /…….

error: