برئية على كف الشيطان
(((((الفصل السابع )))))
<<<<حب لا ينتهي >>>>
Amira Anwer
أستغرب عمرو كثيرا فاالمجهول ما هو الاألفت وصديقتها المقربة نور التي تكون معاها قي كل الأماكن
تحدث عمرو بقلق وقال :جاية ليه ياألفت في حاجةحصلت ليكي أنتي تعبانة ولا حاجة
نظرت له ألفت بستغراب لما يقلق عليها أنهم مثل القط والفار ولما هو يوجد في المستشفي يجلس مكان مديرها تحدثت وقالت :أنت بتعمل أية هنا ؟؟أنت دكتور !!
رد عمرو عليها وقال :بعمل أية هنا فادي مستشفي بابا وأنا مديرها بس أول يوم ليا وبيرحبوا بيا وأنا بحب أقعد هنا أوي وبحس أنه تخصصيي ،أما بقي أنت دكتور دي فأنا مش دكتور ياستي أتفضلواا
كانت تعلم ألفت أن عمرو لم يكون الطبيب وكنت تقنع نفسها منذو دخولها
جلست هي ونور وتحدثت وقالت
ألفت :أمبارح بليل نور أتصلت بيا وأقنعتني أننا نعمل عقد عمل مع المستشفي ودا هيكون أول مشروع لينا
رد عمرو بستغراب فهو لن يعلم ماذا تقصد:أيوةيعني أنتي عايزة أية
تحدثت ألفت وقالت :بص أحنا هنعمل عقد إن المستشفي لو كان فيها أي مبنئ او ديكورات عايزة تتعمل هتكون معانا أحنا أنا عارفة ياعمرو أنك هتشوف شركة كبير زي بتاعت بابا بس أنا حبه أشتغل لوحدي مع صحابي أنا أما جيت ماكنتش هعرفة أنك مدير المستشفي أو المستشفي لعمو فالو مش موافق عادي
تتدخلت نور في حديث ألفت وقالت :أهدي ياألفت وفهمي أستاذ عمرو براحة
رد عليها عمرو بمرح ونظرات شكر وقال :والله عسل قولي ليها صحبتك عسل أوي ياألفت
نظرت لهم ألفت نظرات غيظ وتحدثت الي نور بغضب وقالت :أنتي معايا ولا مع عمرو
رد عمرو بسخرية وستفزاز وقال :هههههه نور مع الحق صح ياأستاذة نور
بداء نقار توم وجيري الذي لم ينتهي أبدا لكن تقطعوا صرخات نور
نور :باااااس كفاية حرام عليكم أية أنا أنسانة بردوا صدعت ياريت تخلونا في الشغل أحسن
نظروا لها الاثنين فهي موحقة للغاية ،أخرجت ألفت اللاب الخاص بها لتبدا في العمل و……..
أنتهت صباح وسهير من أفعالهم وذهبوا كل منهم الي مكان بعدما تحدثوا معا
قالت سهير :المهم أنا عايزكي تبعدي ألفت عن عمرو دا بأي طريقة أنا حاسة أنهم هيتجوزوا مش عارفة ليه وأحنا مش عايزنها تكون سعيدة في حياتها عايزنها تنكسر تتجوز واحد أقل منها
ردت عليها صباح وقالت :ودا اللي هيحصل بس أنا مستغرب أنك ليه بتكرهي ألفت أوي كدا ؟؟
تحدثت الأخري وهي تنظر بشر وعيونها تشع شرار :بنتقم منها كنت معاهم في تمرين في النادي وتحدينا بعض خلت منظري وحش قدام الناس وأنا هخلي منظرها وحش يلا بقي همشي
ردت صباح وهي سعيدة من سهير علي كرهها لألفت وأمنينتها أن جميع المجتمع يكروهها :أوك أنا هروح النادي أجيب ولادي وروح البيت أقعد في بوز حماتي وقرفها عارفة الست دي كانت بتحبني أوي بس مع أول خناقة بين أبنها وبنتها كرهتني
ردت سهير وهي تضحك بشدة وتقول :ههههههههه هههههههههههه ههههههه ضحكتيني أنتي كنتي فكرة أنها بتحبك تبقي عبيطة هي بس قربت منك عشان خاطرأبنها والله أنتي عسولة وقمورة وطيوبة روحي جيبي عيالك سلام
ذهبت صباح الي النادي بالتحديد الي قسم “رعاية الطفل ” لكن كانت الرعاية مقفول أصبها القلق بل الجنون أين أولادها أصبحت تصرخ كالمجنونة وذهبت الي أدارة النادي و……….
في المستشفي
أتفق كل من ألفت ونور مع عمرو علي تعاقد تجديد المستشفي أو أي أصلاحات علي مدار السنتين وإن خالف أحد من الأطراف العقد سيدفع مبلغ مالي أنهوا كل شئ وقامت ألفت ونور لللستعادات للمغادرة
تحدث عمرو وهوينظر لألفت وقال :ألفت ممكن نروح النادي النهاردة عايزك بعد ساعتين
أستغربت ألفت من طلب عمرو كثير لكنها وافقت وذهبت ألفت من المستشفي هي ونور ….
بعد ماخرجوا قالت نور :جينتل أوي مش زي الكلام اللي بتقولي عنه
نظرت لها نظر غيره ولا أول مرة لم تعلم لماذا نظرت لها هكذا لكنها شعرت بدقات قلبها
تحدثت ألفت وقالت :طب يلا………
في الداخل عند عمرو كان يفكر في صغيرته العنيدة وخايف إن يتأخذ هذا القرار فهو يكبرها بأكثر من خمس عشر عاما لكنها هي من دق قلبه لها
تحدث عمرو مع نفسه وقال:ياتري هتوافق ولو وافقت أهلها هيوافقوا
دَقّ ياقلبي دَقّ بِأَلَم وَلَمْ تَعْلَم متي يَأْتِي مَنْ يَسْكُن أَلَمِك ؟
دَقّ بِحُرُوف أسْمُهَا تُوَاصِل ياقلبي مَع قَلْبُهَا
أااااااه . . . . . . ياقلبي فَهِيَ ذَات الْقَلْب المغرور
وَأَنْت ذَات الْقَلْب الطَّيِّب تُوَاصِل مَعَهَا ياقلبي
وَعِلَاج نَفْسُك مِنْ الْحُزْن أَرْبِط قَلْبُهَا بِقَلْب ياقلبي قَبْلَ أَن تنجرح
ضحك عمرو علي نفسه وقال:بتقول شعر يالا
قوم جهز نفسك عشان لو تأخرت هتأكلك
في النادي
تعبت صباح من البكاء الشديد فاالنادي لا يعلم أين اولادها ولا يوجد أحد من “رعاية الطفل ”
هاتفت رامز وقالت لها أن النادي خطف أولادها
أتي رامز بسرعة بغضب واول لما دلف تحدث بغضب متعصب وقال :أية اللي حصل
قصت له من أول ماتركت أولادها الي إن جات ولكن أقتصرت وجودها عند سهير
رد عليها بغضب وقال :وأنتي سبتي ولادك هنا …..