برئية على كف الشيطان

<<الفصل الرابع >>
{مؤامرات علي شكل توقيع }
{وبداية حب ألفت وتخرجها }

نظرت صباح في شاشة الهاتف وجدت أشياء غريبة لم يتوقعها أحد

قاطع صدمت صباح سهير التي قالت لها
سهير: أنصدمتي ليه دي حاجة عادية تعالي بس بكرة وأنا هوديكي مكان هيخلصك من كل حاجة ويخلي جوزك ليكي أنتي وبس

ردت عليها صباح وقالت
صباح :ماشي بس هقول ليهم أية
ردت سهير وقالت لها
سهير: طب هي ألفت هتخلص تمرين أمتي
ردت صباح وقالت
صباح :1.5
تحدثت سهير في سرور وقالت
سهير :حلو أوي دا كدا أنا هوديكي مكان هيكون سر سعاتك وهتعرفي ازاي تفصليهم عن بعض بسببه وهجيبك قبل ما ألفت تتطلع

ردت صباح وقالت
صباح : بس هنروح فين وبعدين أنا حامل
أجبتها سهير وقالت
سهير :يابنتي تعالي بس هما 5 دقايق المكان مش بعيد
ردت صباح وقالت
صباح :طب يلا

ذهبت صباح وسهير الي هذا المكان المجهول وعندما وصلوا قالت سهير
سهيز :أنزلي
نزلت صباح ودلفوا الي هذا المكان كانت سهير دخلة بثقة أما صباح دلفت بخوف واول لما دخلوا المكان صرخت صباح

صباح :عاااا اية دا ياسهير
ردت سهير بضحك .
سهير :ههههههه يابت عادي هي دي حاجة تخوف دا أنا فتحت الشقة بس ياعبيطة
تحدثت صباح وقالت
صباح :أنتي جيبنا هنا لية
ردت سهير وقالت
سهير :أقولك تعملي أية هنا بعيد عن النادي وبعدين أنا أما بزهق من حماتي باجي هنا

ردت صباح وقالت
صباح :طيب هنعمل أية
أجبتها سهير وقالت
سهير :هقولك بصي ياستي أنتي هتجيبي ……………………..

قالت سهير فكرتها التي عجبت صباح جدا وقالت لها صباح

صباح :بجد حاجة فوق الخيال يسلم دماخك تعالي بقي نمشي قبل ما إلفت تخلص

ردت سهير وقالت
سهير :يلا

ذهبوا الي النادي وكنت ألفت أنتهت من التمرين وأخذت صباح التي كانت تتنتظرها بمفردها

ذهبوا الي البيت وفعلت صباح مثلما قالت لها سهير

 

مرت الايام والشهور وانجبت صباح تؤام ولد وبنت وأصبحت كلمتها سيف ينفذها رامز لها وعلمت العائلة انها توقع بينهم مثل الحية وأصبحو يلقبوها بالأمر الأفعي وأصبح كل من رامز وألفت يتعاركون كثير بل كان يتعارك مع أخوته كلهم من أجل صباح التي تفعل أنها مسكينة

لكن قالت ألفت لخواتها

ألفت :أخونا هيروح مننا دا ماببقاش يضحك في وشنا زي الاول

ردت نهي وقالت
نهي :فعلا
تتحدثت ايضا عزة وقالت.
عزة : طب هنعمل أية
ردت ألفت وقالت
ألفت :هنقف مع بعض هنحول نرجع أخونا وان مارجعش هنقف أحنا ونكون أيد واحد ونقف في وشها

أتفقوا الفتيات علي صباح ولكن لم يوجد أي جديد فهي مازلت كم هي وفتت سنتين تقابل صباح سهير وهم لا يعلمون والأن وتخرجت ألفت وأصبحت مهندسة واصر الأب علي عمل حفلة كبيرة وكان صباح غيرانة بعد أنتهاء الحفلة كانت جميع العائلة جالسيين تحدثت الأم وقالت وهي تحضن أبنتها

سعاد :نفسي بقي أفرح بيكي ياأحلي مهندس
ردت ألفت وقالت
ألفت :لا ياست ماما أنا مش هتجوز غير دكتور دا حلمي أنا مهندسة ونفسي أتجوز دكتور
قطعت حديثها صباح وقالت
صباح :مش بتفرق أهم حاجة البنت تتجوز وبعدين ماتحطيش شرط عشان تتجوزي ماتقعدش وتحملي علي أهلك

دموع تجمعت في عيون ألفت ونظرت ألي رامز الذي لم يهتم بالموضوع لكن الأم شعرت بأبنتها وقالت

سعاد:من حقها تحلم وبعدين هي ماتعلمتش عشان تاخد حد أقل منها مش هنعيده تاني ونجوز واحد أقل من عيالي في الدراسة كفايةأنك بسبب أنك غيرانة منها عشان في نفس سنك قومتي الدنيا أومال لو أتجورت واحد أقل منها يقتل أخوها فوقي لنفسك أحنامن عائلة الصفوت اللي ماتتجوز بنتها غير من عائلة زيها كبيرة وأسمها معروف لكن ممكن نجوز أبننا من عائلة زي بتاعتكم عادية هي هتكون عايزة تتجوزه هتطلع من الفقر لكن ننزل بنتنا من الطبقة الراقية للمتوسطة دا مستحيل أما بقي موضوع حمل فهما قعدين في حضن أبوهم العمر كله حتي بعد الجواز

قاطع رامز حديثها وقال
رامز :هي عملت أية لكل دا
قاطع حديثه كلمات الأب
محمد :عملت أية أنت مش شايف دموع أختك اللي عمرك أنت ماخليت حد ينزل الدموع دي بما أنك بتحب مراتك خدها وروحوا أي حد من ساعة أما دخلت وبناتي بقوا يعيطوا وأنت بقيت كل يوم خناقة مع حد فيهم وخصوصا ألفت
ذهب الأب اتجاه أبنته وأحتضنها وكمل كلامه

محمد :أنا مش مستعد أشوف كل يوم دمعة لبنت من بناتي من النهاردة يارامز وهتبدا حياتك من عملك من الصفر زي ماكلنا بدانا كل ترفيهات اللي حصلت عليها هتسبها وهتروح أنت ومراتك وعيالك من البيت
رد رامز وقال
رامز :ماشي يابابا أنت زعلان علي بنتك وأنا زعلان علي عيالي أحنا هنم…..

قطعت حديثه صباح ف سرعة
صباح :بابا أنا أسفة بس أنا كنت بقول نصيحة ليها بس وبعدين رامز مش يقصد

تحدثت عزة وقالت
عزة :أنا ساكتة أحضرام لبابا وماما لكن أنك تقولي نصيحة فامتكدبش علي نفسك

ردت صباح وقالت
صباح :خليكي محضر خير عمي هتقول أية لبابا هتقولوا رميت بنتك وعيالها

قاطع حديثها محمد
محمد :وأنتي هتقولي لأبوكي أية طمعت مردتش بنصيبي ماشي ياصباح أقعدو لكن ملكيش دعوة بعيالي

ردت وقالت
صباح :حاضر

تحدثت نهي وقالت
نهي :كويس يابابا أنت وماما عرفت كل واحد مكانه
رد رامز بغضب متعصب وقال
رامز :يلا ياصباح
دلفوا صباح ورامز غرفتهم وبعد دخلهم بكت ألفت جامد وكانت العائلة تحاول أن تهديها .
تحدثت سعاد وقالت

سعاد:أهدي يابنتي كدا ماتقطعيش قلبي
رد الأب وقال
محمد :من إمتي وأنتي ضعيفة كدا

قولها يابابا هتفت بها نهي
وتحدث عزة وقالت
عزة :مش أحنا أيد واحدة وهنقف مع بعض
ردت ألفت وهي تمسح دموعها
ألفت :هنفضل أيد واحدة أحنا فتيات القوة
ضحك كل من الام والاب عليهم
وقال الأب
محمد :ربنا يخليكم لبعض
رد الجميع وقال أمين

 

في غرفة رامز كان متعصب وكان يتحدث في غضب
رامز :ليه قولت له أسفة أنا كنت هاخدك ونمشي
ردت عليه في تمثيل وقالت
صباح :أنا مش بحب أنك تزعل مع أهلك أنا كنت بقول لها نصيحة
رد عليها وقال
رامز :ماتقوليش حاجة ليهم هما مش عارفين أنك جوهرةو مرات الأبن كويسة بتخافي عليهم
ردت وقالت
صباح :كلوا عند ربنا يلا ننام

بعد نوم رامز قامت صباح تتسحب لتهاتف سهير

صباح :الو أيوة ياسهير
ردت الأخره علي الهاتف وقالت
سهير :أية يابنتي يتتصلي بليل ليه
ردت صباح وقالت لها
صباح :أسمعيني بعد الحفلة حصل
قصت صباح لسهير حديثها مع العائلة
ردت سهير وقالت
سهير :عادي يابنتي خليها تتجوز دكتور وتشوف احنا هنخلي حياتها ازي يلا أقفلي
ردت صباح
صباح : ماشي يلا سلام

 

تاني يوم ذهبت ألفت والعائلة الي النادي
وكانوا يفطرون

تحدثت ألفت وقالت
ألفت :ماما أنا فطرت هقوم أستني صحابي بقي
ردت الأم وقالت
سعاد :ماهما هيجوا هنا
ردت ألفت وقالت
ألفت :أنا هروح صالة التمرين لنور والباقي جاي في الطريق

أذنت لها الأم أن تذهب وذهبت ألفت وهي في طريقها خبطت في رجل رفعت عينها وقالت

ألفت :مش تفت…..

error: