برئية على كف الشيطان

<<الفصل الخامس>>
<<بداية الرمانسية>>

كانت ألفت تتحدث بصياح ولكنها سرحت في هذا الرجل

ألفت :مش تفت….
كانت عيون هذا الرجل رمادية وكان عريض المنكبين وطويل جسده متناسق مع طوله فهو شاب وسيم للغايه شكله يدل علي انه في اواخر الثلاثينات

التفت لها هذا الرجل
وقال :أسف ماخذتش بالي وبعدين أنتي اللي جاية عليا ياأنسة سماعني ياأنسة

فاقت ألفت من صدمتها علي صوت هذا الرجل الذي جعل دقات قلبها سريعة تحدثت وقالت

ألفت :أحم أسفة جدا عن أذنك

ذهبت ألفت الي أصدقائها في سرعة
أستغربت صديقتها نور وقالت لها

نور : مالك ياألفت جاية بتجري ليه ومصدمة ليه وسرحانة ومش علي بعضك فيه ايه؟

لم ترد عليها ألفت أبدا نادت عليها نور مرة أخر حتي قطعت شرودها ردت وقالت

ألفت :أيه يا نور أنا موجودة معاكي في أي يابنتي

ردت نور وقالت
نور :لا مش معايا وسرحانة في حاجة مالك يابنتي
درت الاخري وقالت
ألفت :شوفت راجل خبطنا في بعض بس مش عارفة ليه سرحت مع كلامه وعينه وطوله في حاجه غريبه شدتني حسيت انه هو في اخر الثلاثينات لانه شكله صغير مش كبير

ردت نور وقالت
نور :ياعم ياعم شكلك هتحبي وحلم الدكتور دا يروح

نظرت لها ألفت وقالت
ألفت بنبرة جاده :أبدا أنا هتجوز دكتور حتي لو حبيت مين
ردت الاخري وقالت
نور :تعمليها بس سيبك تعالي نشوف البنات ونجهز للتمرين
ردت ألفت وقالت
ألفت :يلا بس عارفة تحسي أني شوفت الراجل دا بس فين أنا مش عارفة شكله مش غريب عليا

نور :ياربي مش هنخلص إنا عارفة هتعمل أن الموضوع عادي وفضولها هيخليها تعرف كل حاجة عن الراجل دا هتفت بهذا الحديث

 

عند الشاب يذهب الي عائلة (محمد الصفوت
فهو صديق للعائلة ومحمد يعتبره أبنه

رحب محمد بالضيف الذي جلس معاهم تحدث محمد وقال

محمد:بس كل دي غيبة ياعمرو ايه ياعم
رد عمرو وقال
عمرو :الشغل بقي أومال فين رامز ونهي وعزة والعنيدة بتاعتناألفت هانم

ضحكت سعاد وقالت
سعاد :ههههههه دا انت ياعمرو مشيت وهي عندها 15سنة مع أن خناقتكم كتيرة بس زعلت الصراحة دي هتموت وتتجوز دكتور

رد عليها عمرو بهزار وقال
عمرو مازحا :طب ماتتجوزني أنا
تحدث محمد وقال
محمد مازحا :أنت عايزها تولع فينا ياعم ولا ايه

رد عمرو وقال وهو يضحك
عمرو :المهم فين الباقي زوزو وفوفا ونونو دول كانو صغيرين اما مشيت وحبيبي قلبي صديقي الصدوق رامز

ردت سعاد وقالت
سعاد :زوزو وراحت تمرنها في السباحة وفوفا
وراحت تمرنها في التنس ونونو وراحت تمرنها في كرة السلة كلهم في نادي ماعدا رامز فهو مع مراته

رد عمرو بزعل وقال
عمرو :رامز اتجوز ومقولتليش كدا أنا زعلت

ردت سعاد بحزن وقالت
سعاد:والله ياعمرو من ساعت لما أتجوز وهو بيسمع كلام مراته قولنا البنت طيبة وبنت صاحب محمد ومن نفس بلادنا لكن طلعت حية عاملة زي المراه الأفعي

رد عليها عمرو باستغراب وقال

عمرو :لية عملت أي
ردت سعاد وقصت له كل حاجة ما فعلت رامز لخواته وخصوصا إلفت غضب عمرو كثير فهي صغيرته العنيدة تحدث وقال

عمرو بتضايق :ازاي يعني وازاي ألفت تعيط اما يجوا بس وفين صباح دي

ردت سعاد وقالت
سعاد :مع رامز أبن حلال دخلت الفت البيت قالت سعاد : ألفت خلصت تمرين وجاية علينا ألفت يافوفا

ردت ألفت وقالت
ألفت :نعم ياماما

قام عمرو وألتفت لينظر الي ألفت وأول ماألتفت
صدم فهي الفتاه التي صدم فيها من ساعة

عمرو :أنتي؟؟
الفت بصدمه :أنت ايه اللي جابك هنا ؟؟

أستغربت سعاد وقالت
سعاد :أية ياولاد أنتوا مش عرفين بعض دا عمرو ياألفت ودي ألفت ياعمرو

تحدث عمرو بستفزاز وقال
عمرو :والله كنت حاسس الرخمة اللي خبطت فيا دي
ردت ألفت في غضب متعصب قاطعته
ألفت بغضب :أنا الرخمة يابرود
رد عليها وقال
عمرو بنبرة صارمه :صوتك عالي ياهانم ومتشتميش وبعدين
عاملة أية
ردت ألفت وقالت بصوت منخفض
ألفت :بارد

سمعك يابنتي والله هتف بها عمرو
ردت ألفت وقالت
ألفت :طب كويس

كان محمد وسعاد يضحكون علي ألفت وعمرو وجاء جميع الأولاد وسلم عمرو علي رامز ونظر الي صباح بقرف وحاول عمرو أن يرجع البسمة في وجه الجميع تحدث وقال

عمرو :أه يااللي في بالي لو أضربك بس نعمل أية رامز هيدافع عنك ويضربني صح يارامز
نظر له رامز ونظر الي أخته الذي كان سند لها لكن تحولت نظرته الي صباح غيرت ألفت المرضوع وقالت
ألفت: انت كنت مسافر بعد لما خلصت تعليمك بس منعرفش انت كنت في كلية ايه
التفت لالفت وقال : ط…
يقطع كلامه صوت هاتف محمد ويقوم محمد وير د علي الهاتف.
وبعد مده يقول لهم يالا يا جماعه نكمل كلامنا في البيت لاني عندي شغل ومش هينفع نتاخر في النادي
يذهب الي الجميع للبيت ويسهرون ويستاذن عمرو منهم باحترام ويقول : بعد اذنكم يا جماعه همشي
ترد سعاد وتقول : متخليك معانا وتبات انهارده
رد علبها وقال
عمرو : معليش يا طنط علشان عندي شغل بكرة
عمرو لرامز : شكرا يا رامز علي القاعده اللي مقعدتهاش
عمرو لصباح : شكرا يا صباح علي القاعده
ردت عليه : معليش علشان كنت تعبانه شويه والاولاد كانوا تعبانين ومفرهدين
عمرو : لا خلاص انا ماشي
رددت الفت : كرر الزيارة الحلوة دي
رد عليها باستفزاز : هكررها ملكيش انتي دعوة
جريت صباح بعد ما ذهب عمرو :
استغلت صباح انشغال رامز مع العائ ودخلت الي غرفتها وهاتفت سهير
صباح : الحقيني يا سهير
سهير : الو
صباح : سيبك من الو ومش الو وتعالي شوفي الفرد الجديد اللي جيه انهارده دا
ردت الاخري سهير : ليه مين
صباح : واحد اسمه عمرو صاحب العيله وصاحب رامز وكان بيدافع عن الفت وتاثر رامز بيه اوي وشكله مش هينفذ خطتي ضد اخواته
قالت بغيظ :الواد دا مش عارفه هو مين وعاوز ايه واللي اعرفه انه مش متفق هو و الفت ومش طايقها ولا هي طايقاه ودا بسطني جدا ومطمني من ناحيته
ردت سهير : متقلقيش لو حصل حاجه معايا المفتاح اللي لو حد قرب مننا هيبعد مش هيقد يعملوا حاجه
رددت صباح وقالت : علي رايك بس انا خايفه لحد يعرف اللي ما بنا
دخل رامز عليها فجاه وقال : صباح
التفت صباح وشهقت بصوت مسموع
ياتري رامز عرف الحقيقة ؟وهيقولها ايه ؟

error: