برئية على كف الشيطان

<<الفصل الثالث >>
<<علاقات جديدة >>
Amira Anwer

هُنَاك صَدَاقَةٌ تَجْعَلْنَا أقويا . . . . هُنَاك صَدِيق يوجهنا إلَيّ الطِّرِيقِ الصَّحِيح . . . وهناك صَدِيق يوجهك إلَيّ طَرِيق الْهَلَاك . . . عَلاَقات جَدِيدَة عَلاَقات تَوَجَّهْنَا إلَيّ ماكنا نتمنا عَلاَقات تَجْعَلْنَا أَكْثَر حِقْدا … تَجْعَلْنَا نعشق الْمَالِ أَكْثَرَ مِنْ زِيّ قبل

منذو سماع حديث الطبيب ان صباح تحمل في أعشاشها طفل وهي أصبحت مدلله ؛في منزل عائلة محمد أصبح كل مطالبها أومر ؛فهي ساتعطي لهم حفيدا يحمل أسم العائلة ….وكل هذا كان علي حساب الفتيات

كانت تجلس صباح في الغرفة منتظرة زوجها ليدلف رامز الي الغرفة ويقول

رامز:سلام عليكم ياأحلي صباح
ردت صباح بدلل
صباح:وعليكم السلام ياقلبي صباح كل دا تأخير
رد رامز وهو سرحان في جمالها الخارجي
رامز :معليش ياقلبي الشغل بقي ..المهم الحمل عامل اية معاكي
رد صباح وقالت
صباح:الحمدلله كويس
رد رامز برتياح
رامز:طب الحمدلله في حاجة ناقصة أجيبهلك

فكرت صباح في هذه الحظة تتحدث وتقول عن أمر الشركة الذي سجلها بأسم ألفت وقالت له
صباح:أحم رامز
رد رامز
رامز:عيونه وقلبه
كملت صباح حديثها وقالت وهي تمثل الحزن الشديد
صباح :أنا حاسة أن أبني مش هياخد حقه ألفت أخذت الشركة اللي المفروض كنت تعمل حساب أبنك فيها

رد رامز
رامز:مش فاهم أنتي عايزة أية
ردت صباح بنطوا الراس .
صباح :ارجع في كلامك وأكتب الشركةبأسم أبنك هو اولا بيك وبمالك أكتر من غيره

رد عليها رامز في غضب متعصب
رامز : صباااااح ميت مرة أقول أخواتي خط أحمر والشركة بقيت لألفت ألفت وبس وأنا مش هنسي أبني يعني يجي بس

ردت صباح وهي تمثل البكاء
صباح :براحتك يارامز بس خليك فاكر أن ولادك مش هياخدوا حاجة بسبب أخواتك وانا اهو وأنت اهو

 

فاتت الأيام والشهور وهاهي صباح في شهرها الخامس وكانت حزينة لا تأكل ولا تشرب والعائلة كلها حوليها يعزوها لموت أهلها الذين كانوا في السعودية للحاج ولكن وقفت حياتهم وهم بطريق العودة

تحدثت سعاد وهي تحمل طعام لها
سعاد :ياحبيبتي أنا أمك وإن شاء الله هما في الجنه ونعمها

لم ترد عليها صباح ولكنها كانت تتحدث في نفسها
صباح:
صباح تتحدث مع نفسها وتقول:الله يرحمهم اه أنا زعلانة بس لازم أخليكم تخرجوني مع ألفت في كل حته عايزة أعرف بتروح فين وتجي منين لكن انا مش زعلان الاعمار بيد الله

يقطع تفكيرها حديث رامز وهو يحتويها ويحضنها

رامز : حبيبتي بص دي أمانة وربنا أخدها وهما في مكان أحسن هاتي الاكل يا ماما وخرجوا أنتو

رد سعاد
سعاد :ماشي ي أبني يالا ياولاد يالا

خرج الجميع من الغرفة وتركه رامز تأكد رامز انهم خرجوا وبدا يتحدث

رامز :يالا قومي كلي عشان أبنك ومتزعليش كدا وبعدين أنا هعمل ليكي اللي انتي عايزة
يلا عشان خطري ياصباح هما توفوا من أسبوع وانتي علي الحال دا قومي كولي وصلي انا حتي عامل ليكي موفجة

فضول صباح تمكن منها فهي كانت تريد ان تعرف ما هي المفاجاه وتحدثت وقالت

صباح : مش قادرة يارامز أمي وأبويا ماتوا ماتوا
رد عليها رامز ف حزن
رامز :حبيبتي ان شاءالله هما ف الجنه دا انا نفسي أموت الموتة دي
ردت صباح في سرعة
صباح :بعد الشر عنك
رد رامز وقال ماكانت تريده
رامز:أنا كتبت النهاردة الشركة بتاعت ألفت ليكي لحد أما ابننا يجي

ردت في سرعة كبير فهذه كانت أمنيتها
صباح :بجد
نظر لها باستغراب فهي كانت حزينة
رامز :لو دي حاجة. كانت هتفرحك كنت عملتها

ردت عليها بسرعة وهي تمثل عدم الاهتمام
وتتسأل لما فعل ذلك

صباح : وانتي عملت كدا ليه وأزاي دي بتاعت ألفت لاء أنا مش موفقة

رد عليها وقال

رامز :أنا أخذت راي ألفت وهي وافقت وجبت لها هدية بسيطة تانية

ردت عليا وقالت
حنان :طيب المهم أنا زهقانة وكنت حابب أخرج في أي حتة أو أعمل عضوية في النادي

نظر لها في صدمة …فكيف لم تحصل علي عضوية حد الآن فهم متزوجون من 8 شهر

رامز :ازاي ماتعمليش ليكي أصلا عضوية أنا هكلم ألفت هي ريحة بكرة تعملك وتاخدك تخرجك

ها هو أصبح ينفذ كل شئ لها …وهي باتت مهماتها في نجاح

خرج رامز بعد أنا أنتهت صباح من تناول الطعام ودخل الي غرفة أخواته ليتحدث مع ألفت

رامز :ألفت
ردت ألفت وقالت
ألفت :نعم
تحدث وقال لها أن تأخذ صباح معها الي النادي

رامز :عايزك تاخدي صباح النادي بكرة أنتي الوحيدة اللي راحة عشان التمرين أخواتك ريحين يشوفوا نتايجهم وأنتي اللي فاضية

ردت ألفت فهي لا تحب صباح وتعلم أنها تمثل الحزن علي والديها وتعلم أيضا أنها أصبحت متمكنة من أخوها وكان أحساسها أن الزمن سيفرقها عن أخاها الذي أصبح يعشق صباح ولايرد حزنها

ألفت :لاء مش فاضية أنا عندي تمرين وبعد كدا هروح مع نور عند الدكتور هي تعبان

رد عليها رامز في غضب متعصب
رامز :وصباح بردو تعبان وهي أولا من أي حد غريب
صاحت ألفت وقالت

ألفت :مين دي نور أهم من أي حد نور صحبتي من 15 سنة من وانا في أبتدائي لكن صباح لسة عارفها من 8 شهور بس وعلاقتي بيها كانت علاقة سطحية سطحية وبس ومش أكتر من كدا دا أنت حتي بعد أما كنت بدافع عني وتقف قصدها بقيت تديني بيدك اليمين وتاخدها بالشمال من أمتي وأنت كدا الشركة أنا مكنتش عايزها من الأول بس فرحت اما أديتني الشركة دي عادي ي أخويا بس مراتك بقيت بتمشيك

صفعة لم تعلم من اين صفعة رن جدران المنزل لياتي الجميع وتصرخ الفتيات

وتقول نهي وعزة بصرخة :ألفت !!!!!!??

يدخل الام والاب ومن بعدهم صباح ويصرخ الاب عليهم

محمد : اية دا اية اللي انت عملتوا دا ياولد

رد رامز وقص علي ولده كل ماحدث
رد الاب عليه بعنف شديد وقال
محمد :تاني مره ايدك ماتترفعش علي حد من أخواتك أنت غلط أما أخد منها الشركة حساستها أن أبنك هيكون أغلي منها في حياتك أعتذر من أختك ياابني وأحتويها

رد رامز بحترام
رامز :حاضر
أعتذر رامز من ألفت وحضتنها
رامز :أسف متزعليش مني
ردت ألفت ببكاء شديد
ألفت :أول مرة تمد أيدك عليا
تحدث الاب وقال
محمد :خلاص ياألفت أنتي كمان غلطانة مرات أخوكي تعبانة وزعلانة المفروض أنتي كاأخت ليها تحتويها أعملي زي ماأخوكي قال
ردت ألفت
ألفت :حاضر يابابا
انتها حديثهم وكل منهم ذهب الي غرفتة بحزن فامحمد وسعاد حزنوا علي خلاف أولادهم وألفت حزنت من ضرب أخيها لها وكذلك الفتيات حزنوا علي أختهم لكن الطرف الوحيد السعيد في هذا الوضع صبااح وكنت تفكر وتقول في نفسها

صباح:أنتي لسة شوفتي حاجة

 

في غرفة الفتيات

كانوا الفايات يهدون أختهم ألفت فهي كانت حزينة
تحدثت نهي وقالت
نهي :معليش ياألفت هو بس زعلان علي مراتة
ردت ألفت في غضب متعصب وقالت

ألفت :مين قال لكم أصلا أن صباح زعلانة علي حد هي بتوقع أخوكم بس دي ماخذتش راحتها غير بعد موت أبوها وأمها لانهم هما اللي كانوا هيقفوا قدمها لو أشتكينا

ردت عزة وقالت
عزة :ودي نظريتي بردوا

 

في صباح يوم جديد علي الجميع ذهبت ألفت وصباح النادي أنتهت ألفت من عمل العضوية لصباح وقالت لها

ألفت :صباح أقعدي هنا في الكافترية لان عندي تمرين أنا مش هتاخر
ردت عليها صباح وقالت
صباح :طيب

وبعد ماذهبت ألفت جات أحد العضويات وجلست بجانب صباح وقالت

سهير :أناسهير أحد العضويات هنا وأول مره أشوفك
ردت عليها صباح وقالت
صباح :أنا صباح مرات رامز الصفوت

واو عائلة الصفوت مره واحدة دي عائلة مشهورة جدا لكن أنا مش بحب بنتهم ألفت مغرورة

ردت صباح وقالت
صباح :ولا انا بصراحة أنا نفسي تبعد من طريقي و…..
قاطعت حديثها سهير وقالت
سهير :واللي يساعدك.
تحدثت صباح بسرعة وقالت
صباح :ازاي.
هقولك هتفت بيها سهير وكملت…سهير بس متعرفيش حد أنك بقيتي صحبتي أول خطوه هنكون أعداء قدمهم

ردت صباح وقالت
صباح :ماشي
تحدثت سهير وقالت لها
سهير:تعالي بقي اوركي أول خطة لازم نعملها بصي في الموبيل بتاعي كدا

نظرت صباح الي الهاتف وصدمت من المشاهد
وقالت :…….

ياتري صباح شافت اية توقعاتكم أنتظروني بقلمي ميرو

error: