فيروز
الفصل الرابع والثلاثون
(الأخيرة)
تاني يوم فيروز فتحت عينيها لقت حمزه بيجهز ولابس شيك جدآ
امممم رايح فين بدري كدا
حمزه عندنا ميتنج مهم جدا
فيروز ماهو واضح بالنسبه لشياكه دي كلها
حمزه غمزلها بعينوا بتغيري
فيروز حست بالأحراج لا وهغير ليه
حمزه بخبث مااشي ادعيلنا بقي
فيروز مقولتليش الميتنج دا مع مين
حمزه رسامه مهمه ومشهوره جدا شخصيتها غامضه محدش يعرفها مبتعملش ولا مقابله تليفزيونيه ولا صحافه الخ…
المهم ان احنا قدرنا نتواصل مع مديرة اعمالها وهيا جايه مصر انهارده وبأذن نقدر نقنعها ان احنا نبقي المموالين ليها لو دا حصل الشركه هتتنقل لمرحلة تانيه
فيروز بغموض امممم ربنا معاكم انا هنزل انهاردا انا ومرام وعشق نجيب حجات
حمزه تمام وانا سبتلك الفيزا عشان لو عوزتي حاجه
فيروز بهدوء انا معايا فلوس ي حمزه
حمزه قعد قدامها انتي مراتي ومسؤله مني لو سمحتي ي روز
فيروز حاضر
حمزه باسها من خدها وقام وقف شكلك حلو وانتي مطيعه كدا
فيروز كانت مصدومه من ال عملوا… انت عملت ايه
حمزه ببراءة بوست مراتي سلام بقا عشان متأخرش
فيروز ضحكت ع فعلتوا وقامت جهزت ونزلت الولاد لفريده وحسين
مرام كانت جاهزه وخرجت من اوضتها
مازن رايحه الشغل
مرام مازن خضتني ايوا رايحه سلام بقاا
مازن طب والي رايح الشغل يحط ميكب ويتشيك كدا
مرام ببراءة فين الشيكه لابسه جيب وقميص وميكب بسيط خالص
مازن بس شكلك حلو
مرام ضحكت مش ذنبي اني حلوه سلام
مازن ضخك مغروره
ف العربيه عند فيروز
مرام انا خايفه
فيروز بصراحه انا مرعوبه حمزه هينفخني
مرام ضحكت تستهلي
فيروز عشان يبطل يستقل بيا المهم شكلي حلو
مرام موزه حلوه البداله والتسريحه السيمبل دي طالعه شبه ريبونزل
فيروز ريبونزل جايبه عشق بنتي معايا انزلي يلا وصلنا ومراد هنا اهوو
مراد لسه بدري
فيروز معلش ي مراد السكه
مراد ولا يهمكم يلا بينا
دخلوا الشركه والموظفين كلهم كانوا مبهورين بجمال فيروز
دخلوا قاعة الاجتماعات كان حمزه وحازم وخالد ومروان مستنينهم بس اتصدموا لما لقوا فيروز ومرام ومعاهم شاب غريب
مراد احم انا مراد فهمي محامي المدام فيروز ظافر او A, m, a
مروان اخيرا فاق من الصدمه اه اهلا اتفضلوا
حمزه كان بيبص بنظرات ناريه لفيروز وخصوصا مراد لانه كان وسيم جدا ببشرته البيضه وعيونه البندقي وشعره البني
شاهندا كانت حاضره الاجتماع بما انها سكرتيرة حمزه وكانت قاعدا مصدومه
حازم بصوت واطي لمرام خاااينه
مرام اسكت عشان انا هموت
فيروز اخيرا اتكلمت احممم حضرتكم عرضوا عليا عرض ممكن افهم ايه هوو.
خالد بنطرة تواعد حاضر ي فندم.
وقام شرحلها كل حاجه.
بعد نص ساعه
فيروز تمام بس علي مااعتقد ان فيه شركات اقوي في السوق وعروضها احسن من كدا ايه ال هيخليني اوافق ع عرضكم
مراد مدام فيروز عندها حق والمقابل ال هيعود علينا اقوي من كدا
حمزه اخيرا اتكلم حضرتك احنا شركه ليها سمعتها ف السوق كويس والكل عارف احنا مين وصحيح المقابل مش هيبقي هاايل زي ما حضرتك بتقول بس السمعه اهم حاجه.
فيروز حضرتك عندك حق احنا هندرس المشروع والانسه مرام هتبلغكم
حمزه تمام
مراد تمام نستأذن احنااا
فيروز بهدوء مراد اتفضل انت وع فكرا جاسمين وياسين نازلين روح قابلهم وانا ومرام هنرجع لوحدينا
مراد مكنش فاهم حاجه تمام ونزل
حمزه شاهندا روحي ع مكتبك.
شاهندا نعممم.
حمزه سمعتيني كويس
شاهندا حاضر ي فندم وخرجت
حمزه بغضب ممكن تفهميني ايه ال حصل دا
فيروز ببراءة شغل ي حمزه قدمتولي عرض وبنتناقش
خالد من وراها وشدها من شعرها بقا انتي ي زقرده الي بقالك سنه ونص بتلففينا وراكي وفي الاخر تقولي هفكر وازاي متبلغينش بحاجه زي كدا
فيروز خالد شعري ي غبي سيبني
مرام اخدت كرسي وجرت لاخر الاوضه
حازم ضحك تعالي متخفيش
حمزه ومين الاستاذ ال معي حضرتك
فيروز ببراءة مزيفه دا مراد
حمزه بكبت فيروز انا ماسك نفسي بالعافيه
مروان اخيرا اتكلم انتوا بتزعقوا ليه غريبه انكم تبقوا معشرنها الفتره دي ومش عارفين قدرتها
خالد انت كنت عارف.مروان طبعا انا مش هتوه عن موهبة اختي
فيروز بغرور طب كويس عشان في ناس مستقلين بيا وبيقولولي نشوفلك شغل معانا.
حمزه افتكر كلاموا ليهاا وبصلها بأحراج
فيروز حطت رجل ع رجل هاافتكرت ي حمزه انا كنت هقولك بس حبيت اعملهالك مفاجأة
حمزه احمم بغض النظر اني فعلا مفهمتش بس كنتي قوليلي ي فيروز برضوا
فيروز سوري ي بيبي بس دي اسرار شغل
كلهم ضحكوا
خالد ضربها ع قفاها بس طلعتي جامده .
فيروز لوكل قوووي
شاهندا خبطت احم الانسه ايات برا ومعاها ناس عوزين يقبلوا حضرتكم .
فيروز بتسرع خليهم يدخلوا..
شاهندا رفعت حجابها
حمزه اسمعي الكلام ودخليهم.
شاهندا دخلتهم بس وقفت شويه
اسر بابي وجري عليه
حمزه حضنوا وقعد يضحك .
شاهندا قفلت الباب وكانت هتتجنن هيا عارفه ان حمزه متجوز بس مين دول واي علاقة فيروز بيهمم؟-?
فيروز كدا كلكم اتجمعتوا عن اذنكم بقا لاننا رايحين نعمل شوبينج
حمزه تمام
فيروز اه صحيح متجبوش اي حاجه للفرح لان انا جبتلكم البدل
مروان امتي دا؟!
فيروز من لندن وياسين هيجبهم انهاردا
حمزه سمع اسم ياسين اضايق
خالد هو طيارته امتيي
فيروز مراد ومازن هيروحوا يجبوهم بس مش هيجيوا ع البيت هيروحوا ع شقتهم قريبه من بيتنااسر بلهفه جودي هتيجي ي ماما
عشق الصغيره اه طبعا
حمزه جودي مين
ملاك بنت عمو ياسين وطنط جاسمين والبت بتاعت اسر
حمزه بزهول بتاعت ميننن.
اسر اسمها مرات اخوكي ي انسه انتي
كلهم انفجروا من الضحك
حازم والفرح امتي ي اسر
اسر لما عمو ياسين يجي هاخد بابا واروح اطلبها منو
حمزه مين ال بيتكلم دا
فيروز ابنك ي حمزه
حمزه فيروز لموا نفسكم وامشوا عشان هيجيلي سكته قلبيه
خالد من حقك
فيروز سلام بقاا
خرجوا تحت انظار شاهندا ال لاحظت الشبه ال بين عشق وفيروززز
مين دول انا هتجنننن
قضوا اليوم كلوا ف المول وقعدين يضحكوا ويهزروا
ف محل لبس حريمي
مرام بخجل ايه اتلمي
ايه ضحكت يبنتي الحاجات دي لازم حتي اسالي فيروز كدا
فيروز حست بوجع… اه صح وبعدين دا اخويا لازم يتبسط
عشق اتصالك بيه دا موصيني هااا
مرام وربنا انتوا زباله
فيروز انا هاخد الولاد ونستناكم ف الكافيه عشان جاعوا
البنات تمااام
فيروز طلبت قهوه ودموعها نزلت منها عمرها مااتبصت ولا شافت يوم حلو طول عمرها بضحي عشان ال حواليها يبقوا مبسوطينالبنات جم وروحوا بس الكل لاحظ ان فيروز فيها حاجه
الشباب كانوا متجمعين ف الجنينه ومعاهم ياسين وجاسمين و جوودي
اسر اول مانزل من العربيه جري عليهمم جوووودي
جودي بنت عندها 4 سنين بشرتها بيضه وعينيها سمرا بس شعرها احمر كانت جميله جدا
جودي بلهفه اسر
اسر جري عليها وحضنها
حمزه الواد دا هيجبلي سكته قلبيه
ياسين ضحك ابنك من يوم م جودي مااتولدت وملاحقها زي خيالها.
خالد ضحك سليم وعشق التانين
كلهم ضحكوا بس فيروز كانت شارده
حمزه فيروز انتي كويسه
فيروز بهدوء اه كويسه بس مجهده شويه
كلهم قعدوا يضحكوا ويهزروا بس خالد لاحظ شرود فيروز قعد جمبها انتي كويسه .
فيروز بصتله بعيون فيها دموع اه كويسه متقلقش
خالد حس بيها حس ان جوها وجع طب تعالي معايا ووقفها عن اذنكم ي شباب
حمزه رايحين فين
خالد هنقعد قريب منكم هنا بس في بيني وبينها كلام كبيررر
حمزه تمام
فيروز مشت معاه وهو بعد بمسافه كبيره عنهم عشان ميشفهوش
خالد قعد وقعدها قدموا هاا قوليلي مالك
فيروز قولتلك مفيش ي خالد
خالد عمرك مااهتقدري تخبي عني انا مش بس اخوكي او فيه حته فجسمي فجسمك لا ي فيروز إحنا علاقتنا كبيره جدا فوق مااتتصوري احنا عمرنا ماابعدنا حتي لما بعدي انا كنت موجودفيروز ازززاي
خالد ضحك يعني مفكرا انك تبعدي فوق ال 7 سنين وانا ابقي ساكت كدا ومعرفش مكانك
فيروز بزهول انت كنت عارف
خالد انا كنت دايما موجود وقريب منك وحتي يوم ما ولدي انا معاكي بس لما بدأتي تفوقي بعد ورجعت
فيروز طب ليه
خالد احترمت فكرة انك عوزه تبقي لوحدك ترممي نفسك بنفسك
فيروز انهارت من العياط بس انا تعبت ي خالد انا مش قويه لكل دا طول عمري بواجه كل حاجه صعبه مرض وقويت ورجعت ابويا وامي ماتوا استحملت وقومت نزلنا مصر حبيتوا وحبيتوا جامد بس سكت رجعت وعملة العمليه عشان اقدر اكمل صحبة عمري وجوزها وابنها ماتوا قصاد عيني انهرت بس قومت تاني وربيت بنتها اخيرا اتجوزته قولت هنبقي مبسوطين كسرني ووجعني ف يوم استحملت وحربت عشان بحبوا ويوم مااقررت ابدأ من جديد اتهمني فشرفي ي خالد انا ال عمري ماا كلمت ولد لا واتهمني بالخيانه مع مين معاك انت.. انت ي خالد ميعرفش انك حته مني ميعرفش ان من غيرك انت مكنتش عايشه اصلا لا وكل دا اعتدي عليا بطريقه وحشيه
هربت وبعدها اكتشف اني حامل وف تؤام.. ضحكت بسخريه كنت هرجع والله بس قولت ال خلاه يعمل كل دا مش هيفكر ان دول ولادوا سافرت لندن وحلفت سليم ومازن انكم لو عرفتوا هقتل نفسي وقفوا معايا لما ولد وشلت ولادي بقيت قويه عشانهم كبرتهم وكبرت نفسي عشان خاطرهم هما متعرفش كان احساسي ايه لما يسألوني عنوا تعرف ي خالد انا فضلت ارسموا ومليت البيت بصوره عشان يفتكروا عمري ما كرهتهم فيه ولا انا كرهتوا بس انا تعبت ي خالد واللهخالد شدها فحضنوا ودمع ع دموعها اهدي ي حبيبتي كل حاجه هتبقي كويسه.
فيروز انهاردا فرحت مرام وايه وعشق بالجواز وبيسألوني انا ع اساس اني متجوزه وجعوني ي خالد فتحوا جروحي ال بقفلها عوزه اقولهم اني زي زيهم معرفش يعني اي جواز اصلا.
خالد حمزه بيحبك
فيروز عارفه ومتأكدا وان هو ندمان وبيغير فنفسوا بس مش عارف يوصلي حبه ليا ي خالد نفسي ان يفهم مش بالسهل هرجع اتعامل عادي كدا
خالد قعدها ع رجلوا وفضل حضنها زي البيبي الصغير ويهدي فيها .
فيروز بخفوت انت نعمه ف حياتي ي خالد مقدرش اعيش من غيرك ارجوك متبعدش عني وتجرحني زيهم بجد هتكسر وانت قوتي
خالد بس ي حبيبتي انا معاكي
بعد شويه رجعولهم بس حمزه لاحظ ان فيروز معيطه بس معلقش
فيروز اي دا الولاد ناموا
حمزه ايوا
فيروز طب يلا الكل ينام عشان فيه مفاجآت بكرا كتير وطلعوا ناموا
تاني يوم فيروز صحت ونزلوا فطروا كلهم مع بعض
مازن ممكن نفهم اي المفاجأة
فيروز الفرح.
حازم مالوا.
فيروز انت المفروض هتعملوا فقاعه بس مش هينفع
حازم ليه
فيروز لانكم هتبقوا 3 فانا قررت حاجه كدا.
مازن ابهرينا
فيروز شريف وشيري فتحوا اوتيل جديد ع النيل اوكي ولقت الارض ال حواليه كبيره
عشق كملت فهنعمل الفرح ع النيل وهيبقي وقت الغروب صح
فيروز صح .
عشق فضلت تتطنط زي العيال الصغيره وقعدت ع رجل فيروز وفضلت تبوس فيها
كلهم ضحكوا ع افعالها الطفوليه
مروان قومي من ع رجل اختك ي هبله
فيروز بضحك كيفيه بوس وخليكي قاعدا
عشق فضلت حضنها حاضر
فيروز هاا ايه رايكم ي شباب
حازم انا معنديش اي مانع وايه هتتبسط جدا
مازن ولا انا كمان اي رايك ي مرام
مرام بفرحه فكرة جميلهفيروز كدا تمام حد اي عندوا اعتراض
مروان لا خالص
حمزه بس الفرح فضلوا 5 ايام هنلحق
فيروز اه طبعا سبولي انا المهمه دي قومي ي عشق عندي شغل
عشق حاضر يست متزعقيش
مازن انا هنزل انا ومرام ننقي العفش
عشق وانا وسليم
فيروز طب يلا عشان نلحق
وبدأو يجهزوا ف كل حاجه وفيروز بتحول تنسي المها وتشغل نفسها
يوم الفرح كلهم كانوا ف الاوتيل
فيروز كانت واقفه فوق راس البناات وساره وهاجر معاهم
فيروز طالعين زي القمر
هاجر فعلا
فيروز انا كدا جهزت هروح اشوف الشباب اوكي
البنات تمام
فيروز خبطت ع الباب ال فتحلها مروان.
مروان صفر مين الموزه دي
فيروز ضحكت ي بكاش
مروان لا بجد
فيروز كانت لابسه فستان سماوي هادي ورقيق جدا بس كانت جميله جدا.
دخلت عليهم كلهم تنحوا
فيروز مكملتوش لبس ليه
سليم لبس ايه الكرافته مش عارفه اعملها.
فيروز ضحكت وعملتهلوا وعيطت
سليم بتعيطي ليه .
فيروز دموع الفرحه ي سليم
سليم حضنها عقبال مااتفرحي بولادك.
حمزه يعم وسع كدا محدش يحضن مراتي
فيروز ضحكت تعالي مااظبطلك البداله
وبعدين راحت لحازم وبطريقه طفوليه كبرت ي حازم وبقيت عريس
حازم ضحك عقبال ماانفرح بأسر كدا
وبعدين راحت لمازن ولابسته الجاكت وحضنته وفضلت تعيط
خالد هرمونات العياط زياده انهاردافيروز سابت مازن مش عارفه بس قاعدا بعيط من الصبح
مازن باس راسها ربنا يخليكي لينا
اسر ماما المأذون وصل وجدو حسين بيقولكم يلا.
فيروز يلا وجي تمشي حمزه شدها انتي رايحه فين
-هنزل
حمزه مسك ايديها معنديش استعداد اتعارك مع حد وانتي زي القمر كدا خليكي جمبي
فيروز ضحكت حاضر
كتبوا الكتاب سليم وعشق الاول وكان موكلها مازن وال شاهد خالد ومروان
وبعدين مازن ومرام
مرام حست بالحزن بس اتفاجأت ان خالد بقي موكلها
مرام شكرا ي خالد
خالد بس ي جزمه انا اخوكي.
وتم كتب الكتاب وال شاهد ياسين وفيروز
وبعدين حازم وايه
وحمزه كان موكلها والشاهد مازن وسليم
بدأو الفرح والعرسان رقصوا السلو
سليم انا حاسس اني بحلم
عشق حضنته بحب جارف لا مش حلم دا اخيرا حقيقه انا وانت مع بعض
سليم بحبك
عشق انا بموت فيك ?
حازم اخيرا ي حب الطفوله .
ايه بهزار اخيرا ي حازم ??
مازن مبسوطه.
مرام هتصدقني لو قولتلك اني عمري مااكنت مبسوطه قد دلوقتي.
مازن حضنها ربنا يقدرني واسعدك
…………………………………
فيروز كانت واقفه مع شريف وشيرين
شريف ضحك اومال مين البت ام شعر احمر ال واقفه مع حمزه دي.
فيروز بنظرات ناريه شيرين ابعدي جوزك عن ودني ومشت وسبتهم.
شيرين ضحكت هتولع فيها
شريف احسن عشان تبطل برود
شاهندا كانت واقفه بتدلع ع حمزه.
فيروز من وراها حمزه حبيبي الولاد فينحمزه بأستغراب اسر مع جودي وملاك وعشق مع اسيد وتمارا
فيروز وقفت جمبه ومسكت ايدوا تمام ي روحي
شاهندا كانت مصدومه من ال بيحصل.
حمزه لاحظ وفهم فيروز عملت كدا ليه احمم مدام فيروز اخت استاذ مروان ومراتي ي شاهندا
شاهندا بزهول مراتك
فيروز ببرود اه
شاهندا حست بأن مخططها فأنها توقع حمزه انهارت مشت وسبتهم
حمزه ضحك ارتاحتي كدا .
فيروز ببراءة واانا عملت اي
حمزه غمزلها عوزه تعرفيني انك مكنتيش غيرانه
فيروز لفت وشها
حمزه حضنها تعالي نرقص
وبالفعل راحوا راقصوا وانضملهم خالد ومروان وساره وهاجر وكلهم كانوا فرحانين جدا
فنهاية الفرح كلهم ماعدا العرسان سافروا شهر العسل ع طول
حازم وايه سافروا باريس
سليم وعشق سافروا جزر المالديف
ومازن ومرام سافروا امستردام
فيروز حمزه الولاد فين
حمزه روحوا مع خالد روحوا البيت
فيروز ي خبر طب يلا نلاحقهم
حمزه بخبث طب تعالي نطلع فوق نسيت حاجه ف الجناح
فيروز تعالي.
وصلوا الجناح لقت الدنيا كلها شموع وورد وجو رومانسيفيروز بزهول اي كل دا
حمزه من وراها كل دا ليكي.
فيروز ليا انا
حمزه وقف قصدها ومسك ايديها ايوا ليكي عارف اني اذيتك كتير بس تعالي ننسي الماضي ونبدأ من جديد انا بحبك ي فيروز بجد ومتمنتش ولا هتمني غيرك
فيروز حضنتوا وانا كمان بحبك ي حمزه
حمزه ضمها ليه جامد موافقه نبدأ من جديد
فيروز ايوا موافقه
حمزه طب يلا لان قدامنا ليله طويله
فيروز ليه؟!
حمزه انهاردا فرحنا ي روحي وانا مش مستعد اضيعه خالد زمانه بيدعي علينا
فيروز عينها دمعت من الفرحه دي فكرتكم .
حمزه بصراحه ايوا
فيروز ربنا مايحرمني منكم ي اغلي ماعندي
النهايه”