فيروز

الفصل العشرين
فيروز قاعدا ف اوضتها بتنهي لوحات ليها
خالد دخل الجميل عمل اي انهاردا
فيروز بملل عادي خلصنا امتحان وجيت ع طول عشان شبكة اسمي بكرا هتيجي معايا صح
خالد ممكن اعرف مابتكلميش حمزه ليه
فيروز بتتهرب منه لا انا بكلمه عادي
خالد والله اومال بتروحي وترجعي ف تاكسي ليه
فيروز عادي يعني مش عايزه ااخره معايا
خالد مسك ايديها من امتي وانتي بتخبي عليا ي روز
فيروز بتتهرب من عينه انا مش مخبيه حاجه
خالد طب مش بتبصيلي ليه
فيروز اووووف خالد عايز اي
خالد ضحك قولي مالك
فيروز حكت ع الموقف ال حصل مابينهم
خالد بشرود ال بفكر فيه صح
فيروز بتقول ايه
خالد هاا ولا حاجه نامي انتي عشان الشبكه بكرا
فيروز حاضر
حمزه كان بيشرب سجاير وزهقان بقاله اسبوعين مش بيكلمها ميعرفش عنها حاجه هيتجننن
لي ي فيروز ليه لي بتتعبيني معاكي كل دا عشان بحبك ي رتني ماكنت حبيتك
تاني يوم فيروز كانت ف الكوافير مع اسمي
فيروز اي يبت الحلوه دي
اسمي بهزار هو فيه حد احلي منك ي اسمراني ي جميل انت
فيروز كانت لابسه فستان اسود وجايبه شعرها ع جمب وميكب بسيط خالص وروج احمر … هو فيه حد احلي منك ي سوسو دا معاذ هيقول ي ريته كان فرح مش كتب كتاب
اسمي اتلمي يبت
احدي عاملات الكوافير العريس جه
اسمي وشها ولع نار من الكسوف
معاذ اول مادخل وبصلها فضل مبلم
فيروز اي ي دكتور هنفضل واقفين كتير
معاذ هااا
فيروز انجز ي معاذ انجز
اسمي اتلمي ي حيوانه
معاذ اخد نفس ايه الحلوه دي بس
اسمي شكرا
فيروز حاطه ايديها ع خدها ها وايه كمان
معاذ انتي رخمه ليه يلا ي سوسو ومسك ايديها
فيروز سوسو اخرتها بقت سوسو
ضحكوا كلهم وطلعوا
حمزه كان هو ال بيسوق العربيه اول مااشافها وهيا خارجه وقاعدا تضحك بمنظرها المبهر دا تنح
فيروز اول من قبل ماتشوفه قلبها دق حست بوجوده لفت وشها لقاته بصتله بعتاب وبعدت وشها عندوا
معاذ يلا ي فيروز اركبي
فيروز لا خالد زمانه جاي
معاذ خالد وساره ومروان وهاجر ف القاعه من بدري
فيروز خلاص هروح بتاكسي
حمزه بنبرة توعد انجزي واركبي
فيروز خافت من صوته ركبت وسكتت
حمزه وهو بيسوق قال تروحي بتاكسي بمنظرك دا
وصلوا القاعه الزفه بدات
حمزه عينه كانت ع فيروز كان ملاحظ نظرات الشباب والرجاله ليها كان عايز يخبيهل من العالم
فيروز راحت لمروان وخالد … كل واحد اخد مراته وسابني
مروان اي يبنتي ماانتي جيتي مع حمزه
فيروز بصت لخالد بعتاب وسكتت
حازم بس اي الحلوه دي ي روز بجد ي رتني كنت كبير والله ما كنت هسيبك
خالد ماتلم نفسك يلا
ساره هاجر معاكي رقم ايه
هاجر ضحكت ورقمها ليه مااهي واقفه مع حمزه وراكم اهو
الكل اخد باله من شكل ايه
حازم اول ماشافها اتصدم
حمزه اقفل بوقك ومدام انت مش قد الحاجه متقولهاش
ايه كنت بتقول اي ايه كنت بتقول اي ي حازم
حازم كنت بقول ايه وحشتني بس اي المفاجاه دي
الكل ضحكك
فيروز خلاص هموت من الضحك
خالد بعد الشر ي جزمه
فيروز حبيبي يخليك لياا
شريف راح يسلم عليها فيروز اي الجمال دا
فيروز ضحكت مااخلاص بقاا ي جماعه
شريف سلم ع مروان و ع خالد
حمزه كان مستغرب ازاي هما هاديين كدا لا وبيضحكوا معاه كمان
فيروز شيرين فين
شريف هنا مع ماما
فيروز بجد تعالي مااسلم عليهم عن اذنك ي مروان
مروان اتفضلي
فيروز راحت وقعدت معاهم .
حمزه هو انتوا ازاي سبتوها تروح معاه كدا
خالد فيروز مش صغيره هيا عارفه الصح ن الغلط وبعدين شريف اتغير وهيا ساعدته وبقوا صحاب
مروان انا مش هخلي اختي تدخل حياتها حد مش كويس ي حمزه دي بنتي فااهم
حمزه تمام
الماذون جه وحمزه وفيروز كانوا الشاهدين
بدات الحفله وفيروز كانت مبسوطه جدا وقاعدا ترقص مع صحابها .
وحمزه كان هيتجنن عليها
عدت الايام بهدوء بسيط وكانوا بيجهزوا ف ترتيبات فرح مروان وهاجر وخالد وساره
ف الاتيليه كانوا البنات بيشوفوا فساتينهم
ساره فيروز مااتجربي كدافيروز اجرب ايه
ساره فستان الفرح دا شكله خرافه
فيروز بصتت للفستان عجبها تصميموا دخلت قاسته اول مااطلعت لقت حمزه ف وشها
حمزه كان منبهر بشكلها كانت زي الملاك ف الفستان
فيروز احم البنات فين
حمزه اخد نفس عميق البنات بيعدلوا شوية حجات ف فستنهم وانا هنا عشان اوصلكم البيت
فيروز تمام هروح اغير انا ومشت
حمزه فيروز .
فيروز نعم
حمزه شكلك حلو جدا
فيروز وشها احمر شكرا
حمزه العفو
تاني يوم بليل
ف شقة ساره وخالد
فيروز دا خالد هيدلع قوي
ساره احمرت اتلمي واسكتي
فيروز فينها ليندا كانت سيحتلكم وربنا
هاجر بكرا نشوف لما تتجوزي يختي
فيروز انا لا انا مش بتاعت الكلام دا
ساره هنشوف
هاجر انجزوا بقاا عايزين نخلص
فيروز هتموتي وتتجوزي
البنات ضحكوا
بعد يومين فيروز بتفتح عينيها االصبح لقت مازن نايم فرحها
فيروز صوتتت مااااازن
حمزه سمع صريخها من اوضه نط من البلكونه وجري عليها
مازن بنوم اي ي ازعاج بتصوتي ليه
حمزه دخل من البلكونه اي في اي
فيروز اتكسفت جامد لانها كانت لابسه شورت وكات
مازن صحي اي ي حمزه انت جيت منين
حمزه بياخد نفسوا سمعتها بتصوت بحسب حرامي
فيروز ماسكه الغطي جامد لا مش حرامي بس اتفاجات لما لقيته فريحي
حمزه منك لله انا هروح اكمل نوم احسنلي
مازن طب مش هتسلم عليا
حمزه يعم اسكت بدل مااديلك بوكس ومشي
مازن ضحك وبلؤم بيعزك جامد هااا
فيروز بكسوف بقولك اي اتلممازن اي دا عاطف بيتكسف
فيروز ضربته واخدته بالحضن جامد وحشتني جدا
مازن شدها لحضنوا انتي ال وحشتيني اكتر
فيروز وسع بقا اقوم احضر فطار وقامت
مازن هتطلعي كدا وياسين برا
فيروز بفرحه بجد والله ياسين برا
مازن اه احنا جينا الفجر كدا
فيروز هغير هدومي واطلع اسلم عليه
مازن تمام
فيروز لبست جينز وتشرت bloue وخرجت
مروان كان بيحضر الفطار
وياسين كان قاعد مع خالد
فيروز ياسين ليك واحشه والله
ياسين بلهفه انتي اكتر والله
فيروز اروح احضرلكم الفطار ودخلت المطبخ
مروان كنتي بتزعقي ليه
فيروز ضحكت صحيت لقيت مازن فريحي صوت لقينا حمزه ف وشنا
مروان ضحك بجد والله
فيروز اه والله كان بيحسب ان فيه حرامي
مروان بتلميح بيعزك جدا
فيروز غيرت الموضوع انا هعمل بيض لمازن

مروان اهربي … اهربي
فطروا مع بعض وفنفس الليله سليم وصل هو وليندا
كانوا مبسوطين جدا
يوم الحنه الصبح حمزه كان نايم وفيروز كانت قاعدا عندهم
مروه هو حمزه فين
هاجر نايم
مروه قامت انا داخللوا
فيروز انتي مستوعبه انتي بتقولي اي بيقولك نايم هتدخلي ع واحد غريب وهو نايم
مروه واي يعني دا ابن خالتي
فيروز انتي اتهبلتي يبت انتي ولا انتي اصلا هبله اخوكي عشان تدخلي عليه حتي لو اخوكي لكل واحد خصوصيه اي متربتيشعلي كدا ولا بتنسي
مروه حست ان فيروز احرجتها بصتلها بقرف ومشت
ليندا اهددا ي وحش
هاجر يخربيت عقلك ي فيروز
فيروز حست بنار جواها بصتلهم وسكتت
بليل البنات كانوا متجمعين عند فيروز
والشباب تحت
فريدا فيروز تعالي ارقصي
فيروز لا انا مبعرفش
ليندا طب يلا بدل ماانزل ب سديهاتك ال معايا
فيروز ضحكت ونزلت رقص وضحك
خالد ي رتنا كنا فوق
مروان زمان فيروز نازله رقص
مازن اكيد مش سامع الضحك دي ليندا الراقصه دي
طارق يعم راعي شعور انها مراتي
سليم لا بقولك اي دي اختنا اسكت
حمزه صحيح ي طارق انت وليندا اتجوزتوا ازاي
طارق اتنهد يااا دي حكايه بس لولا فيروز مكناش اجوزنا
ياسين صح فيروز حربت كتير عشانهم
حمزه بفضول طب احكلنا باقي بما ان احنا قاعدين فاضيين
طارق بص يسيدي انا كنت بدرب مع الدكتور ظافر الله يرحمه ف المستشفي ليندا دايما كانت بتيجي مع روز اعجبت بيها وحبتها جدا ال لاحظت كدا فيروز اتكلمت معاها وقولتلها وبعدين عرفت انه شعور متبادل بس انا اهلي كانوا متوفين وهيا كانت قعدا مع ماتها وبابها متوفي فيروز جمعتنا ببعض وروحت اتقدمتلها بس ظروفي مكنتش تسمح للجواز بنينا مستقبلنا مع بعض واهوو معانا يوسف
حمزه بتأثر ربنا يخليكم لبعض
طارق عقبالك ي حمزه
حمزه وانت ي ياسين مش مرتبط
ياسين اتنهد لا بس قرريبا
مازن انا طالع انام عشان سهرتنا صباحي بكرا
سليم هموت واعرف خالد هيجوز ازاي
خالد عيب ياض دا انا هشرفكم
سليم بكرا نشوف

تاني يوم البنات كانوا ف الاوتيل والشباب كمان كل واحد ف اوضه
فيروز انتوا جمال كدا ليه
ساره حد احلي منك
ليندا وانا
هاجر انتي قمر انتي بس حلوه فكرة انكم تلبسوا نفس الفستان
فيروز بس الراك ع القالب
ليندا ي حيوانه
فيروز انا رايحه لاخواتي
اول مارحتلهم الاوضه وشافت مروان بالبداله عيطت
مروان اخدها فحضنوا لي الدموع .
فيروز دي دموع الفرح ي حبيبي
وحضتة خالد اي الجمال دا
خالد محدش اجمل منك
راحت وقفت فريح مازن عقبالك ي حياتي
مازن يستي بعد الشر
طارق يلا بينا عشان الوقت اتاخر
حمزه دخل عليهم انبهر بمنظر فيروز كانت لابسه فستان فيروزي وحاطه ميكب وعامله شعرها كحكه كانت عباره عن قنبلة جمال
فيروز مش لابس الكرافته لي ي حمزه
حمزه مش عارف اعملها
فيروز قربت منوا وعملتهلوا كدا احلي
حمزه شكرا ليكي ي روز
ياسين بغيره فيروز يلا عشان ننزل القاعه .
حمزه استغرب منه
فيروز يلا

ف القاعه مروان كان مستني هاجر
وخالد كان واقف مستني ساره
باب القاعه اتفتح حمزه كان ماسك هاجر
وحازم ماسك سارهحمزه خلي بالك منها
مروان باس راسها دي فقلبي
حازم لو عايز تولع فيها ولع بس متجبهاش عندنا
ساره ي حيوان .
خالد باس راسها وضمها ليه لو حصل اي مش هتطلع برا قلبي
وقعدوا ف الكوشه .
القاعه كلها كانت بتبص لفيروز بحيويتها وضحكتها وجمالها
بدؤ رقصة السلو ومازن رقص مع فيروز وطارق وليندا
فيروز غنتلهم فرحتنا الليله لرامي صبري
وكانوا مبسوطين جامد
انتهي الفرح وروحوا البيت كل واحد طلع ع شقته وفيروز كانت محضرا شنطتها ومشت مع سليم
حمزه كان نايم حس بخنقه وان روحوا بتغيب

صحيوا تاني يوم مالقهوش اتصدموا من الخبر
يتري اي ال هيحصل
يتبع……
“نسمه الشيخ”

error: