فيروز
الفصل الخامس عشر
فيروز مروان سبني انا هروحله
مروان يبنتي اهدي حصل اي لكل دا
حمزه ممكن تفهمينا عشان نصلحكم
فيروز بعصبيه مالكمش دعوا سبوني خالد لو راح انا هروح فيها ونزلت وراه
مروان اكيد حاجه حصلت كبيره خالد عمره مااتعصب عليها الا لو غلطت ودا نادرا مابيحصل
حمزه كان قاعد وقلبه بيتقطع عليها
*****
خالد كان واقف ع البحر ومتعصب جامد
فيروز بخوف كنت متأكدا ان هلاقيك هنا
خالد امشي ي فيروز من قدامي دلوقت
فيروز واقفت قدام وشه ودموعها نزلت انت عمرك مااعملتني كدا حتي لو غلطانه بتقولي انتي غلطانه وبنصلح الوضع انا مش واخدا ع القسوه منك ي خالد
خالد اول ماشاف دموعها حزن جامد ومد ايده مسحملها
فيروز حضنته
وهو شدها لحضنه جامد
خالد فسره اقولك اي بس اقولك ان حمزه بيحبك لا دا بيموت فيكي بس انا خايف لايأذيكي عشان كدا ببعدك عنه
***
حمزه كان واقف وشايف كل دا
خالد وفيروز رجعوا البيت
فيروز كانت ماسكه ف ايده جامد
خالد بهزار يبنتي اوعي مش هطير
ساره لما شافتهم بيضحكوا جواها زعل بس طنشت
حازم ياااه اخيرا اتصلحتوا بعد ما عكننتوا علينا
مروان بحزم خالد عايزك لوحدينا
خالد تعالي يلا فيروز كانت ماشيه معاهم
مروان فيروز خليكي هنا
فيروز بهدوء حاضر
ايه تعالوا نحضر اافطار لاني هموووت
فيروز اومال مروه فين
هاجر بتقلدها انا هقعد فوووق مستحيل اقف معاكم هنااا
البنات ضحكوا
****
مروان ممكن تفهمني انت عملت كدا ليه
خالد ممكن مقولكش دلوقت لاني بتمالك نفسي بالعافيه
مروان بس انا من حقي اعرف ي خالد اختي عملت اي لكل دا
خالد بحساسيه ماهيا اختي انا كمان ي مروان انت نسيت ولا ايه
مروا يبني مش كدا
خالد خلاص ي مروان يلا ننزل عشان هموت من الجوع
مروان ي خالد اسمعني بس
خالد نزل وسابه
الكل كان متجمع ع الفطار فيروز حست ان فيه حاجه بين خالد ومروان
حازم احنا هننزل ع البحر
ايه اه ونبي ي حاززم عايزا انزل البحر
ساره وهاجر واحنا كمان
حازم طب وانتي ي فيروز
فيروز بحزن لا انا مش بحب البحر هتمشي عليه وخلاص
حمزه ليه بقاا
فيروز شردت شويه ف ذكري بعيداا
حمزه فيررروز….فيررووز
فيروز نعم
حمزه سرحتي فين
فيروز لا مش فحته انا طالعه اغير هدومي
خالد كان ملاحظ كل دا وساكت
مروان طلع بعد فيروز لقاها بتعيط
مش كنا نسينا بقاا
فيروز محدش بينسي حته منه ي مروان عايز تفهمني انك نسيته
مروان ولا عمري هنساااه دا كان تؤامي عارفه ايه
فيروز بدموع مازززن واحشني قوووي ي مروان
مروان اخدها فحضنه ووحشني انا اكتر بس دا نصيب مش كل ال بنحبهم بيبقوا قريبين مننا
***
فيروز نزلت من فوق هيا ومروان بس كانت فارده شعرها ولابسه بنطلون جينز وتيشرت بينك هااادي كان شكلها جميل
حمزه اول ماشافها هقدر محبكيش ازاي بس
مروه بدلع حمزه عايزا انزل البحر معاك
هاجر ليه اتشليتي متعرفيش تنزلي لوحدك
ساره اووووبس الجبهه طارت
مروان طب يلا االبنات قدامنا كدا ومحدش يمشي لوحدوا
اول ماوصلوا الشاطئ
حازم انا هاخد البنات وننزلوا
مروان تمام وانا هاجي معاك
فيروز انا هروح اقعد لوحدي شويه
خالد متروحيش بعيد
البنات كانوا مبسوطين خالص وقاعدين يلعبوا ف الميه
بس حمزه منزلش فاضل قاعد قريب من فيروز
فيروز كانت قاعدا بتفكر لحد ما جتلها رساله
قامت مشت من غير ما حد يشوفها حتي حمزه
فيروز راحت الاوتيل وطلعت ف الاسانسير
****نور هو الاسانسير فضله كتير ي مراد
مراد لا طالع اهو في ايه
نور نسيت موبايلي جواا
مراد طب روحي بسرعه
نور اول متدخلت الاوضه فيروز طلعت من الاسانسير
مراد بصدمه فيروز
فيروز مراد بتعمل اي هنا
مراد بتوتر عندي مؤتمر
فيروز تمام عن اذنك
مراد اتفضلي
فيروز اول ماامشت نور طلعت
مراد فسره الحمد لله لو كانوا شافوا بعض كانت هتحصل كارثه واخد نور ونزلوا
فيروز كان معاها نسخه من مفتاح الاوضه دخلت ع طول
اول ما دخلت الاوضه حد حط ايده ع بوقها
فيروز عضته وسع ي حيوان
مازن شال ايده وضربها بالقلم ع وشها حد يقول لحبيبه حيوان ي جزمه
فيروز الدموع اتجمعت فعينيها وحضنته جامد
مازن حضنها هو كمان… خلاص اهدي انا موجود
فيروز بدموع وحشتني … وحشتني جامد
مازن دموعه كانت هتنزل انتي ال وحشتيني اكتر …
في حلول المساء كان الشباب راجعوا الشاليه
خالد فيروز فين
مروه هو مافيش غير الست فيروز كل شويه انا طالعه اوضي
هاجر احسن والله
مروان فيروز ف مشوار وزمانها جايه
فيروز رجعت ف الوقت دا كانت مبسوطه وبتغني
ساره يعني انتي بتغني واحنا قلقانين عليكي
فيروز بصوا انا كويسه كويسه جداا مش ناقصه نكد يلا نغير وننزل نتجمع قدام الشاليه نرقص ونغني
حازم لا انتي شاربه حاجه
فيروز لا بس اخد جرعة البور بتاعتيحمزه كان ساكت خالص
ف اوضة فيروز
خالد هو كويس
فيروز بيسلم عليكم وبيقولكم هيحاول ويشوفكم
مروان طب يلا ننزل عشان اتاخرنا
فيروز هجيب حاجه وانزلكم حضروا انتوا القاعدا بتاعتنا
خالد يلا يختي
الكل كان متجمع فيروز نزلت وكانت ماسكه جيتار ف ايديها
هاجر بتاع مين دا ي روز
فيروز دا بتاع خالد وهيعزفلنا
ساره اي دا انت بتعرف تستعمله
خالد ايوا
ساره طب سمعنا حاجه ونبي
خالد بس بشرط فيروز هتغني
حازم كدا هتبقا حلوا
فيروز لا انا مش هغني
حمزه بعناد يبقا صوتك وحش
فيروز طب عشان الكلمه دي هغني يلا ي خالد وقعدت جمب منه
خالد بدأ يعزف وفيروز غنة اغنية بحبك وحشتيني لحسين الجسمي وصوتها كان جميل جدا
****
مراد ونور كانوا ماشيين ع البحر قريب من الشالية بتاع فيروز
نور سمعت صوت فيروز لقت قلبها بيدق جامد
مراد مالك ي نور
نور انا حاسه ان فيه حته مني هنا
مراد بقلق بيتهيالك يلا نرجع ع الاوتيل نور مشت بس كان قلبها بيقولها ارجعي
يتبع……
‘#نسمه الشيخ