فيروز

الفصل الثاني عشر
يوم الجمعه كان مروان وخالد نايمين مع فيروز ف اوضتها
فيروز فتحت عينيها لقتهم جمبها ابتسمت وخرجت ع البلكونه
حمزه. صباح الخير
فيروز بخضه بسم الله الرحمن الرحيم خضتني ي حمزه
حمزه حب اسمها منها جدا كانت بتقوله بطريقه مميزه
خلاص يستي انا اسف
فيروز صباح النور …. هي الساعه كام
حمزه فاضل ع الصلاه ساعه
فيروز تمام هدخل اصحيهم
حمزه اه صحيح بتقولك ماما هتتغدوا معانا انهاردا
فيروز اوكي
فيروز دخلت صحتهم وراحت لفريدا
ساره فتحتلها الباب وبطريقه اللبنانيه اهلاين … اهلاين
فيروز ضحكت وضربتها ع قفاها وسهلاين يختي … فري فين
ساره فري وجرجر ف المطبخ
فيروز جرجر ? طب وانتي بتعملي اي
ساره بزهو انا بتفرج ع المسلسل بتاعي
فيروز غوري من وشي جتك نيلا وانتي شبه خالد كدا
ساره ضحكت وماله خالد مااهو حلو اهو
فيروز لا الحلو دا عند الحلواني ي ماما مش هنا واتلمي عشان بغير هااا
ساره العب ي ولا انت
كل دا وحمزه كان سماعها واقتنع ان مافيش مكان ليه ف حياتها
فيروز فضلت تضحك مع البنات وفريدا حست معاها بعيلتها
فيروز عايزا اسدال عشان اصلي
هاجر ادخلي اوضي هتلاقي كتير بس هيبقا قصير شويه
فيروز عادي هتصرف اعمل فيكم اي ي شوية قصيرين
ساره لا مين ال بيتكلم برج ايفل
فيروز بزهو بس بس ي اوزعه انتي
ساره اقفي كدا فريح حمزه هعرفي معني الطول
فيروز انتي فرحانه باخوكي الطويل طب وانا كمان عنديي اخواتي طوال
حمزه من وراها. سامع حد بيغلط فيا
فيروز بضحكه حمزه باشا اخواتي فين
حمزه ضحك شكلك اتعديتي من خاالد برا هاجر ساره البسوا طرحكم

:- حاضر
فيروز هروح اصلي واجيلكم
حمزه صليتوا ي بنات
:- لا لسه
فيروز تعالوا وانا هصلي بيكم
حمزه قلبه اتشد ليها اكتر

علي الغدا
هاجر بس بصراحه صوتك جميل ي روز
خالد فيروز صوتها جميل ف القران قبل الغنا دي حافظه المصحف كله يبنتي
حمزه بجد ي فيروز
فيروز اه والله
حمزه تمام بس لازم تحضري بكرا الكليه عشان الامتحانات
فيروز حاضر
عدي اليوم عادي وحمزه وفيروز عاملين زي المد والجزر
تاني يوم الصبح فيروز نزلت مع حمزه
ساره وهاجر ماشيوا مع خالد واحمد
بليل فيروز كانت قاعدا ف البلكونه بتذاكر
حمزه طلع سلام ع ناس الشاطره
فيروز شاطره اي يعم انا مش فاهمه حاجه ف مادتك دي
حمزه ضحك بتغلطي فيا هاا تعالي وانا هشرحلك
فيروز وقفت وراحت عند الجدار الفاصل ال مابينهم وسع كدا
حمزه بأستغراب اي
فيروز قعدت ع الجدار ونطت لعندوا
حمزه بزعيقانتي بتهزري صح ممكن تقعي
فيروز عادي ي حمزه انا واخدا ع كدا
حمزه مافيش حاجه اسمها واخدا ع كدا متعمليش كدا تاني ي فيروز
فيروز حاضر ي حمزه مش هعمل كدا تاني
حمزه طب يلا يختي عشان اذكرلك
وهما بيذكروا تليفون فيروز رن اول ما شافت التليفون ضحكت وردت ع طول
حمزه استغرب
فيروز يوسف حبيبي
يوسف وحستيني قوي قووي
فيروز لا انت ال وحشتني كتير قد العالم ومش كلمتني بقالك يومين
يوسف معلس ي روزا بس كان عندي هوم ورك وليندا مش راضيه تخليني اكلمك
فيروز بجد طب هاتها الوحشه دي
يوسف ليندا روزا عايزكي
ليندا يبني انا امك احترمني
يوسف طلعلها لسانه لا روزا قالتلي لا وجري
فيروز ايوا يست مزعله حبيبي ليه
ليندا اسكتي ي جزمه الواد مش معترف اني امه
فيروز افتكرت انها ف اوضة حمزه … احم هكلمك بعدين
ليندا مع حمزه صح
فيروز باحراج اه
ليندا العبببب
فيروز ضحكت وقفلت فوشها السكه يلا ي حمزه
حمزه احنا كدا خلصنا احفظيهم بقا
فيروز حاضر ورايحه البلكونه
حمزه بنفاذ صبر فيه اختراع اسمه باب
فيروز ضحكت معلش ي حمزه نسيت

عدت فترة الامتحانات وحمزه كان دايما مع فيروز وساره وهاجر مروان وخالد بيذكرولهم والحياه زي الفل?
اخر يوم امتحانات فيروز كانت تعبانه جامد وبالصدفه حمزه كان مراقب عليها وحس انها تعبانه
حمزه فيروز انتي كويسه
فيروز بتعب تعبانه شويه
حمزه طب انتي خلصتي
فيروز ايوا
حمزه طب انا هستاذن واخدك وامشي
حمزه راح استاذن وجه اخدها
فيروز اول ما وقفت داخت
حمزه برد فعل تلقائي سندها
فيروز حمزه انا دايخه متسبنيش
حمزه بحنان لو الدنيا كلها سبتك انا مش هسيبك ي فيروز وفاضل سندها والقاعه كلها بصلتهم باستغراب
ف العربيه حمزه اوديكي مستشفي يبنتي
فيروز لا رنيلي ع سليم كدا
حمزه حاضر ورن عليه
سليم حمزه باشا
حمزه سليم حبيبي عامل اي
سليم تمام والله انت اخبارك اي
حمزه الحمد لله فيروز عايزاك
سليم بقلق هاتها بسرعه
فيروز بتعب سليم
سليم بخضه مالك ي بنتي
فيروز الوجع زاد اكتر همموووت شوفلي حل
سليم بعد الشر عليكي اديني حمزه
سليم لحمزه انت واقف قدام صيدليه
حمزه ايوا
سليم طب بسرعه ي حمزه ادخل واديني الدكتور
حمزه نزل من العربيه اي يبني قلقتني
سليم خير يبني بس انجز
حمزه خدوا معاك اهو
سليم كلم الدكتور وقفل معاه
الدكتور اتفضل الادويه دي
حمزه ليه الادويه
الدكتور لا دي الانسه عندها هبوط بس وضغط مذاكرا
حمزه حس ان فيه حاجه بس متكلمش راح لفيروز وادها الدوا
حمزه هاا كويسه دلوقت
فيروز ايوا الحمد لله بس لو سمحت ي حمزه مش عايزا حد يعرف بلي حصل دا
حمزه حاضر ي فيروز

يا تري فيروز عندها اي وال خلاها متقلش ال عندها يتبع ……
نسمه الشيخ?

فنفس اليوم حمزه طلع البلكونه لقي خالد وفيروز بيتخنقوا
خالد انتي بتهزري صح ازاي مش عايزا مروان يعرف
فيروز بدموع عشان لو عرف هيموت فيها انت عارف هيحصله اي ومش هيستحمل وكمان انت وسليم عارفين وهو لا ابوس ايدك ي خالد متقولش
خالد شدها لحضنه اهدي خلاص مش هقوله والعمليه هتتعمل يعني هتتعمل
فيروز بدموع اكتر بس انا خايفه
خالد متخفيش دي حاجه بسيطه وانا سال وعارف كويس
فيروز خالد خليك معايا عايزا انام فحضنك
خالد تعالي لانك وحشتيني جامد وعايزين نتكلم ودخلوا
حمزه كان سامع كل دا وافتكر ان فيه بين خالد وفيروز علاقه مشبوهه ومش عايزين مروان يعرف
حمزه حس ان الدنيا بضيق بيه اتصل بمعاذ
معاذ اي يبني
حمزه بدموع لي دايما لما بنحب حد ونحبه بجد يطلع مش كويس ثم تابع بدموع انا حبيتها بس هيا طلعت قذاره مكنتش اعرف ان حتي البراءه بيعرفوا يمثلوها ي صاحبي
معاذ بحزن علي حال صديقه اهدي ي حمزه اهدي يبني والله متستهلك اهدي
*****
في مكان اخر
مراد داخل الشقه نور …  نور
نور بهدوء ايوا ي مراد انا ف البلكونه
مراد راحلها نوري ماله زعلان ليه
نور بابتسامه هاديه مش زعلانه بس مخنوقه
مراد قعد جمبها دي عوزه قاعدا قولي مالك يلا
نور بحزن احساس  صعب جامد ي مراد لما تبقي مش عارف انت مين ولا حياتك كانت عامله ازاي حتي اخواتك احساس بيقتل لما تبقي وحيد
مراد مسك ايديها انتي مش وحيده انا معاكي
نور ابتسمتله بهدوء وسحبت ايديها انا مش عارفه من غيرك كنت هعرف اانا مين انا فتحت عيني من الغيبوبه عليك انت
مراد بمزاح الناس بتقول فتحت عيني ع الدنيا وانتي تقولي غيبوبه اعمل فيكي
نور ضحكت
مراد طب فوقي كدا كلها كام شهر وتبقي مراتي وابقا انا كل دنيتك مع ان المفروض ابقا هيا من دلوقت
نور حست بوجع جواها من كلامه بس مبينش
مراد تليفونه رن … ثانيه ي حبيبتي هرد علي الفون
نور تمام
مراد بعد ماخلص تليفونه عندي ليكي مفاجاه
نور اي هيا

مراد عندي مؤتمر كمان يومين في شرم الشيخ وهخدك معايا نغير جو
نور طب كويس والله جات ف محالها
مراد اي خدمه

****
تاني يوم الباب بيخبط
فيروز خالد قوم افتح
خالد مش قايم قومي انتي
فيروز بغضب قوم ي خالد مش قادرا
خالد بعند طب قومي بدل مااجيبك من شعرك
فيروز حدفته بالمخده
خالد قام وفضل يضربها بهزار
مروان خرج من اوضه لقاهم بيتخنقوا راح يفتح الباب
حمزه ايه يبني سنه
مروان شده ادخل بس شوف كدا
حمزه لقي خالد بيضرب ف فيروز وبيشد فشعرها…..
حمزه خالد بطل هبل سيبها
فيروز الحقني ونبي هفطس ي حمزه
خالد قصدك اني تقيل طب اقعد عليكي
فيروز ضحكت لا ونبي
حمزه بعصبيه خالد بطل غباء انت كدا بتوجعها
مروان وخالد استغربوا من رد فعله
بس فيروز كانت حاجه جواها فرحانه ….
يارب متوجعنيش ي حمزه يارب
خالد اهدا ي حمزه دي فيروز الملطشه بتعتنا يعني
فيروز حيووان … حيوان
خالد بتقولي اي يطنط
فيروز ضحكت بقول نفسي اروح حديقة الحيوان?
مروان ضحك بص هما كدا محدش بيعرف يدخل مابينهم كانهم اتخلقوا لبعض
فيروز هروح اعملنا قهوه
مروان تعالوا نقف ف البلكونه
حمزه كانت جاي اقولكم انا طالع شرم اسبوع تيجوا معايا
خالد تمام
مروان اوكي
فيروز جبتلهم القهوه وانا كمان اوكي
حمزه بس دا شباب بس
فيروز يعني انت مش هتاخد ساره وهاجر
حمزه لا احنا معندناش بنات بتخرج برا
خالد يبني انت متعلم وفاهم وبعدين دول هيكونوا معانا
فيروز بدلع ونبي ي حمزه عشان خاطري
حمزه قلبه دق لما شافها بتدلع مجلوش نفس يكسر بخاطرها… خلاص روحي شوفيهم ولو كدا نعمل حسابنا ونروح كلنا
فيروز قامت جري وراحتلهم
… ساااره هاااجر ي عيال
هاجر اي في اي عمله ازعاج ليه
فيروز تيجوا معانا شرم
ساره اطلعي برا عايزين ننام عايزا حمزه يقتلنا
فيروز ماهو حمزه الا قيلي اجي اقلكم
ساره بصدمه حمزه اخويا
فيروز اه
هاجر حمزه بتاعنا متاكده
فيروز ضحكت اه وربنا هو
ساره وهااجر بنفس الصوت موفقين طبعا
فيروز ضحكت والله هبل

بدأو يجهزوا ف ترتيبات المصيف واي علاقتهم بنور
بتبع…..
“نسمه الشيخ”

error: