رواية عندما يعشق اﻻسد

الفصل 14
عند حازم ويارا
في الكافيتيريا
حازم :بس انتي عايشه مع مين دلوقتي
يارا بابتسامه :مع ماما 
حازم باستفهام :ماما مين احنا مامتنا ماتت من زمان
أيام الحادثه إلى حصلت

يارا :لا يا سيدي مماتيتشي هي لسه على قيد الحياه هههه.

حازم بضحك:ههههه طب ازاي انا مش فاهم حاجه
يارا :بص يا سيدي
لما حصلت الحادثه وضرب النار ده انا وماما كنا في غرفتها. علشان كنت بسرح شعري
المهم لما سمعنا ضرب النار ماما خافت اوي وحضنتني وخديتني من باب الفيلا إلتاني
وكانت لابسه طوء غالي جدا
باعته واشترينا البيت إلى احنا عايشين فيه
وأنا في تالته كليه طب وهي بتشتغل في شركه دلوقتي
حازم :طب تعالى اعرفك على عيلتك
يارا :عيلتي ازاي مش أنتم …

حازم بابتسامه :لا يا ستي احنا على قيد الحياه هههههه

لتضربه يارا برفق على يديه :بس يا رخم

ليضحك حازم ويحتضنها ويذهب بها إلى أبيه

_____________________________________________
عند أسد
كان ينظر اسد الى ليليان بحب
لتخجل ليليان وتنزل بوجها إلى أسفل
أسد :ماكنتش اعرف اني غالي عليكي اوي كده
مليكه بضحك:يا عم خلي بالك ان احنا قاعدين حتا
أسد بشرود :هه

مليكه بضحك:هه لا ده انت واقع في شوشتك هههههههه ليضحك رعد وياسمين
وتخجل ليليان بشده

ليدلف حازم وكان يحتضن يارا
لتشعر مليكه بغيره شديده فهذا حبيبها ولكن لا تريد أن تعترف له بحبها له لانها تريد يحبها مثلما تحبه

(هي المجنونه دي مش حسه ولا ايه?? )

رعد بفزع :انتي

يارا :انت
حازم :هوانتم تعرفوا بعض
رعد :هي دي إلى بقول عليها شبه يارا بنت عمي
ليفزع ياسين وأسد فهي بالفعل طبق الأصل من يارا ابنت يا سين
لتجري يارا إلى حضن أبيها
وتدخل في حضنه بشده وتبكي وتضحك
ليبكي ياسين هو الاخر على فقدان هذا الحضن من عزيزته المدلله

لتدمع اعين ليليان فهي كانت تتمنى أن يكون أبيها على قيد الحياه ليحميها
وتخرج خارج الغرفه
ويلاحظها أسد فيحزن على حبيبته. فهو يعلم ما بها

لتخرج يارا من حضن أبيها وكانت تبكي بشده

ليقول حازم ضاحكا :مكفايه عياط يا اخت
ده انتي خلصتيه كله تحت

ليضحك الجميع
ويدخل فهد
فهد :ساموا عليكم

أسد بحده:هو انت خايف تقول سلام عليكم زي الناس

فهد:بص يا دنجوان أنا بص على أخرى قابلت وحده كده شايفه نفسها على الفاضي وبتقولي يا حلوف
بقه انا فهد بيه المنصوري يتقالي يا حلوف

أسد بحده: اتكلم عدل معايه احسلك
فهد بخوف:حاضر أنا آسف
اسد بحده:متتكررشي تاني يا فهد واله هيبقى في تصرف تاني

فهد :حاضر

فهد بمزاح :شكلك هتتجوز قريب يا عمي
مش تعرفنا بل الأمر ده
بس لقيتها فين يا عمي دي عثل هههههه

ياسين :بس يا فهد
فهد :انا بقول تعرفنا ببعض
والله مش اكتر
يا سين :دي تبقى يارا ياسين المنصوري

فهد :!!!!!يارا. يارا مين

ليحكي له ياسين كل ما حدث

نسيبوهم بقه كمان شويه
__________________________________________
عند شذا في الكليه
كارما:يا بنتي مالك فيكي ايه متغيره
عن الأول ليه
شذا :قابلت واحد هزقني ّ
بقه انا شذا
أتهزق ّ
وقصت اليها ما حدث
كارما : هههههههههههههههههههههههه. مش قادره امسك نفسي هههههههههههههه

شذا بغضب :متنرفيزينيش
كارما :خلاص يا صلاح اسفين

شذا :قومي نروح المحاضره أحسن علشان انتي عايزه تموتي النهارده

كارما :هههههه يالا يا صلاح

شذا ينفخ : اف اف بارده اوي
__________ __________________________________
عند فارس ومرام
كانوا يتجولون في شوارع باريس
مرام بسعاده:الله ايه المناطق الجميله دى

فارس بضحك:جميله اوى
بقولك ايه انا جعان
مرام باستغراب :جعان مش احنا لسه واكلين في المطعم دلوقتي

فارس بضحك:هههههههه. أيوه
بس أنا مكالتش علشان كنت بنظر ليكي وانتى بتاكلي

مرام:ههههه

فارس :بقولك ايه تعالى نروحوا أحسن
مرام :لا لسه بدري
وتعالى ندخل أي مطعم وناكل
فارس :يالا يا اختي

___________________________________________
في شركه الشامي
في غرفه المكتب
الشامي:هه الشاحنه عتطلع امتى
الرجل :النهارده لباريس

الشامي: تمام
بقولك ايه تخلى بالك من البنات دول أكثر مجموعه السنادي وممكن اخد فلوس كتير

الرجل :تمام يا باشا تحت امرك

الشامي :طب اطلع انت دلوقتي

___________________________________________

عند أسد
بعدما حكى ياسين لفهد كل ما حدث

فهد باهزار:طب متجوزهالي يا عمي
وينظر ناحيه رعد لأنه يعلم بعشق رعد ليارا منذ صغرهم فبعد خبر موت يارا
تغير رعد جدا. لفقدان معشوقته

يشعر رعد بغضب من فهد عند سماع هذه الجمله:انت بتقول ايه يا استاذ

فهد يحاول أن يضايق رعد : بقول ان انا عايزه اتجوز يارا فيها ايه

رعد بغضب: فيها أن ممكن اموتك دلوقتي ومش يهمني أي حد
أسد بحده :والنبي
رعد بخوف من لهجه اسد :مش انت يا دينجوان

أسد :خلاص. بطلوا
ويوجه كلامه لمليكه
أنا عايز اخرج اخرج امتى
مليكه :بعد أسبوع
أسد :أسبوع مين يا اختي انا همشي النهارده
مليكه :لا طبعا مش هينفع الاصابه كان خطيره وقريبه من القلب
ومش هتنفع تمشي النهارده

أسد بحده: بصي يا مليكه انتي تطلعي. ورق خروجي من هنا والا قسما عظما هيبقى فيه تصرف تاني

مليكه بخوف:ب.. بس
أسد :مبسش

مليكه:حاضر

تخرج مليكه من الغرفه لتقابل ليليان وهي تبكي

مليكه بفزع : مالك يا ليليان
ليليان تمسح دموعها

ليليان :هه مافيش

مليكه :لا فيه يا ليليان متخبيش عليه
اعتبريني اختك يا ستي

ليليان ببكاء:كان نفسي يكون ليه آب يا مليكه
مليكه :الله يرحمه يا حبيبتي خلاص وبعدين انتي عندك أكتر من اخ
فهد ورعد وحازم ورائد وفارس ثم تكمل بخبث
وأسد

لتضحك ليليان على هذه المشاكسه

ليليان :ههههههههههه لا والله

مليكه بضحك:اه والله هههههههههههه. وبعدين يا قطه انتي هتيجي القصر معانا ونعيشوا مع بعض ومرام هتيجي وفارس بس بعد ما يجوا من السفر

ليليان باستغراب:ليه يعني نيجوا تعيشوا معاكوا

مليكه :علشان دي املاك بابا وببكاكي
فأسد عايز يضم العيله مع بعض

ليليان :طب انتي كنتي رايحه فين

مليكه بتنهيده :كنت رايحه أطلع ورق الخروج بتاع أسد

ليليان :ازاي ده لسه تعبان

مليكه :هو منشف رأسه يا اخت
ليليان :ههههههههههه. انتي هتقوليلي على اسد

مليكه بابتسامه:بس بقولك ايه لو مفيهاش رخامه
عايزه اعرف عرفتي توقعي الدنجوان ازاي

ليليان :دينجوان مين
مليكه :أسد يا هطله

ليليان :ههههه خلاص يا اخت
ثم حكت لها كل شئ
_____________________________________________
عند شذا بعد خروجها من ااجامعه وودعت صديقتها
وذهبت إلى الصيدليه

نهى :أهلا أهلا بست الحجه
شذا بضحك :أهلا يا ست الشيخه
نهى :ههههه متأخرا عن مهادك نص ساعه ليه

شذا :لسه خارجه من الكليه

نهى :ماشي يا ستي
ويعملون معا حتى جاء معاد الخروج

نهى :سلام عايزه حاجه
شذا :عايزه سلمتك يا بطه

تذهب شذا الي بيت صديقتها يارا
شذا :هه يا طنط ردت عليكي

صفيه بقلق:لا يا بنتي دي اول مره تعملها
شذا :أنشأ الله خير

صفيه : أنشأ الله

ليرن جرس الباب وتفتح صفيه الباب
وتنصدم من هول ما رأته.

ياسين :وحشتيني
صفيه :عفريت ?
لتفقد الوعي
ليجري عليها ياسين ويحملها

ويضعها على السرير
ياسين :هههه فوقي يا صافي انتي لسه فيكي العاده دي هههه ليسكب عليها كوب من الماء

لتفيق صفيه وتنظر ناحيه ياسين وتبكي بشده.
ويحتضنها ياسين بشده
وبعد وقت
تشاور صفيه على يارا :دي يارا بنتنا
يهز ياسين رأسه
ويمكسك يد حازم وده ابنك

لتدمع اعين كل الموجدين
ليحتضن يارا وحازم وياسمين وصفيه
بعضهم

وبعد وقت يعرفها ياسين بكل الموجدين
ياسين :وده اسد يا ستيوالي جمبه دي زوجته المستقبلية
ليضحك الجميع
وتخجل ليليان

صافي بضحك :أهلا بدنجوان أهلا بيكي يا بنتي
وربنا يعينك ّعلى الى جاي

ليضحك الجميع
لتدخل شذا

شذا بابتسامة:انا ماشيه بقه يا عمتوا

يارا بدهشه :شذا

ليحتضنوا بعضهم بعض

شذا بغضب :كنتي فين وليه مش فاتحه التلفون هه
يارا :اسفه مش هتتكرر

شذا :انا نشوف

يارا: تعالى اعرفك على اهلك

شذا باستغراب :اهلك ازاي مش فاهمه

يارا :تعالى بس واحكيلك على كل حاجه
ّ
يارا : شذا ده بابا
بابا زي شذا :اختي وحبيبتي وروحي وكل حاجه

شذا بجفاء:أهلا يا عمي

ياسين :أهلا يا بنتي
وعرفتها على واحد واحد
يارا :ده أسد
شذا :أهلا بحضرتك
أسد بابتسامه :أهلا بيكي

عند فهد كان بيتكلم على التلفون
يارا :فهد. دي شذا ّ
يتطلع إليها وينصدم وهي الأخرى تنصدم

فهد :انتي
شذا:انت
ّفهد :اهلا بالجاموسه
شذا :أهلا بالحلوف وتضربه في وسط رجليه
ويتألم فهد بشده
تحت نظرات دهشه من الكل

شذا :انا ماشيه يا يارا سلام

وخرجت شذا وذهبت الى بيتها

يارا :هههههههه. يا عم دي محدش يلعب معاها

صفيه :انا بعتذرلك يا ابني من الي هيا عملته ده
بس هي بتكره صنف آدم كله بسبب اخوها وأبوها والي عملوه فيهم

أسد :ماله اخوها وأبوها

صفيه :ابوها ترك مامتها علشان وحده وكان بيعذبهم
واخوها الكبير هج بره مصر علشان بنت كانت غنيه اوي اتجوزها وخد حق شذا كله وحق أخوه الصغير

ومامتها عندها مرض وحش ربنا يعافيها منه
وشذا هي إلى شايله الحمل
دلوقتي
ومصاريف علاج مامتها ومدرسه اخوها
وكليتها. كل ده هي إلى بتصرف عليه

بس هي طيبه جدا بس بتحاول ان هي تكون قويه وبتتحمل المسؤلية علشان متحسسشي مامتها أو أي حد بحاجه

أسد :مين ابوها متعرفيش اسمه ايه

صفيه :مش عارفه والله

فهد :ااااه مش قادر

أسد :هي دي إلى قالتلك يا حلوف
فهد :اه

error: