رواية عندما يعشق اﻻسد

رواية عندما يعشق اﻻسد
الفصل الحادي عشر والثاني عشر
فلاش باك
خرج رعد من القصر
وأجرى اتصال لأخيه فهد 
رعد :الوو يا زفت
فهد باستغراب:زفت. في ايه يا رعد انت اول مره تكلمني كده في ايه
رعد بغضب:اسد ورائد عايشين واحنا ولا هنا
فهد :بقولك ايه انت اكيد شارب حاجه النهارده?
سلام يا عم انا ورأيه شغل يامه وأنت فاضي اساسا سلام
ولكنه سمع صوت رعد
رعد بصريخ وغضب أشبه بالموت :فهههههههد

وقع الهاتف من يد فهد ثم أمسك به

فهد باستغراب :فيه ايه يا اهبل ده انا ودني اتخرمت
رعد بغضب:فهد أنا بتكلم جد
فهد :ازاي مش فاهم
ثم حكى اليه رعد ما حدث

فهد ببكاء :انا جاي بطياره حالا
رعد :ماشي بس اخلص

عند ياسين
ياسين ببكاء :وهو ده الى حصل يا بني
حازم بغضب :وأنت سبت طار أمي واختي
وجاي هنا وعايش سعيد
ياسين ببكاء حار :لا يا ابني أنا كنت خايف عليكم وكنت خايف عليك اله تضيع مني زي اختك يارا وأمك يا ابني

حازم :خلاص انا نازل مصر وحضرتك مش هتعرف تمنعني
ياسين :خلاص يا ابني روح حضر حاجتك
حازم:تمام

ياسين بخوف :ربنا يستر
ثم توضي وصلى وظل يدعي

عند مليكه
كانت مليكه تجهز شنطتها ببكاء
ثم دخل إليها حازم
حازم بحزن على معشوقته التي لا تعلم بعشقه لها:مليكه خلاص احنا مسافرين بطلي عياط بقه

مليكه بعياط :مش قادره يا حازم مش قادره
حازم :طب خلاص بقه واحنا مسافرين دلوقتي اهو خلاص بقه بطلي عياط ثم أكمل بمزاح وبعدين انتي هتشوفي اخواتك يا اختي إلى انتي قرفاني منهم ومن سيرتهم ?
مليكه بضحك ?: هههههه. ليه بتغير ولا ايه يا حزوم
حازم بتزمر:تصدقي أنا غلطان اني دخلت عليكي وقولت البت بتعيط اروح افك عليها شويه اتفخص على دي عشره

مليكه بضحك:???ههههههههه. ليه بس كده يا حزوم?
حازم بغضب :اسكتي يا مليكه علشان مرتكبشي جريمه دلوقتي ثم خرج من الغرفه وأغلق الباب بقوه شديده
مليكه بضحك :?????وضعت يديها على اذنيها يانهار اسود وداني يا اهبل

فهد بعد وصوله بطياره خاصه إلى أمريكا ثم أخذ إخوته معه في نفس الطائرة ثم وصلوا لاّرض مصر

وصلوا للقاعه

وعند وصولهم لباب القاعه
راءت مليكه توؤمها ونظلت دموعها بغزاره عندما رائته

مليكه ببكاء وصوت أشبه بصريخ :اسسسسسسسسد
أسد عندما سمع هذا الصوت التفت مسرعا ناحيه الباب هو وأخوه رائد
حتى توقفت الموسيقي من هول ما راؤه
دخل جاسر إلى القاعه وكان يحمل مسدسا
ثم أطلق النار على اسد

رعد و فهد و مليكه وياسين ورائد وليليان وفارس بصوت واحد :أسسسسسسسسسسد

جرى إليه فارس بخوف :أسد أسد استحمل علشان خاطري استحمل

ثم جرى اليه أخواته
مليكه بخوف وبكاء وصريخ: أسد أسد حبيبي أنا مليكه توؤمك أنا أهو يا اسد أنا رجعت قوم يا اسد علشان خاطري
وكان ينظر اليها أسد وهو سعيد وكان ينزف بغزاره

ثم وقف كلا من فهد ورعد وفارس ورائد. وتتطلعو إلى من ضرب اخوهم ثم هجموا عليه كاالأسود
وظل يضربون فيه حتى تجمعت الشرطه وانقذت جاسر من أيد هؤلاء الأسود ثم اخذته
وتم القبض على جاسر

ثم اتجهوا ناحيه أسد
رعد بخوف وصوت أشبه برعد:إسعاف بسرعه

تكلمت مليكه ببكاء :لا لا مش هينفع نستنوا الإسعاف
أنتم مش شايفين بينزف ازاي

تتكلم ليليان بخوف وبكاء : أسد متسبنيش لوحدي أنا بحبك
لينظر إليها الجميع في دهشه
وتم أخذ أسد إلى المستشفى

وفي المستشفى
تتصل احدى الممرضات بالدكتور ولكن لن يجيب على الاتصال وتكرر الاتصال

لتخرج اليهم وتقول دكتور الجراحه مبيردش
علي المكالمات

ليقول رعد بعضب: يعني ايه مبيردش أخويا بيموت وانتى بتقولي مبيردش

لينظر رعد وفهد ورائد إلى مليكه
مليكه بخوف : لا مش هقدر اعملها لاخويا
لينظرون لها الجميع برجاء

ثم تدخل إلى غرفه العمليات وتجد أخيها ملقى على السرير وتظل تبكي حابي تجمع قوتها
وتعمل العمليه بدقه عاليه
وأخذت العمليه أربع. سعات
وكان الجميع يبكي على حال اخيهم
وكان رعد ينظر إلى رائد بحب وابتسامه على شفتيه

لينظر إليه رائد ويجده ينظر إليه
ثم يتجه ناحيته
ويعانقون بعضهم البعض بسعاده

ثم يتجه ناحيتهم فهد ويعانقهم
ليعانقون بعضهم بحب وبكاء

عند ليليان كانت تبكي بشده على اسد
لتأخذها مرام في احضانها

لتخرج مليكه
من غرفه العمليات
ليتجهوا لها جميعا
.لكنها. عندما رأت رائد تجمعت الدموع في عينيها.
وجرت اليه وعانقته وهو كذلك وأخذت تبكي وتبكي
ثم. خرجت من احضانه
لتقول للجميع. بسعاده :الحمد لله أسد عدا مرحله الخطر
ليتنهدوا جميعهم ويحمدون ربهم
ليحتضن رائد مليكه مره أخرى ليذهب إليهم رعد وفهد ويعانقون بعضهم
لينظرون إليهم الجميع بالسعاده وحب
ليقول فهد بمزاح :فاضل الخامس إلى نايم جوه ده ويبقى كف قمر ???
ليضحك الجميع على فهد
ليخرج أسد فاقد الوعي من اثر البينج
ليلتفت اليه الجميع
ليليان بخوف:أسد أسد رد عليه علشان خاطري
لتنظر إليها مليكه بحب :انتي شكلك ليليان صح
ليرحل أسد ويدخلونه غرفه العنايه المركزه
لتنظر إليها ليليان باستغراب :أيوه أنا
لتنظر إليها مليكه بسعاده: يعني انت هتبقي مرات أخويا
لينظر الجميع لها في دهشه
ليليان تنظر إليها في دهشه

مليكه بضحك: متستغربوش كده يا جدعان ?? أصل أسد لما خد البينج قال جمله
جميله اوى وتنظر إلى ليليان
قال بحبك يا ليليان
ليضحك الجميع ?
وتشعر ليليان باحراج وتستئذن

لتقول مليكه بضحك :أخويا هيمان وبيحب ???
وشكلها ليليان بتحبه كمان يبقى اكيد هتبقي مرات أخويا قريب
ليضحك الجميع
_____________________________________

في مكان مهجور

الشامي بغضب :انت بتقول ايه وقبضوا على جاسر ازاي فهمني بتقول ايه
احدى الرجال :هي دي المعلومات إلى.وصلتلنا يا باشا
واسد المنصوري اض ب بالنار وفي المستشفى بين الحيا والموت

الشامي :أسد لازم يموت في المستشفى

______________________________

في مكان آخر في حي شعبي
تجلس فتاه في العشرين من عمرها
مرتدية بجامه بيتي صفراء وعليها رسمه كرتون
وكانت تاركا شعرها الكرستاني الون مفرود على ظهرها
وكانت بيضاء وعيناها خضراء

لتسمع صوت احد ينادي عليها
يارا

صفيه مامت يارا:يارا يا يارا
يارا :نعم يا مامتي
صفيه البسي يا حبيبتي ياله علشان رايحين نزوروا
طنط أم خالد
يارا بضيق :اف بقه مش عايزه اشوف خالد ده يا ماما يضايق منه لما بشوفه

صفيه بضحك :???? تعالى بس ودي آخر مره
يارا بتذمر:اف اف حاضر

الفصل 12?

في المستشفى
خرج أسد من العنايه المركزه ونقلوه لغرفه عاديه

كان يجلس في الغرفه ليليان وفارس ومليكه وفهد ورعد ورائد ومرام وياسين وحازم

كان يجلسون حوله
يتكلم رائد بابتسامه :وأنتم عاملين ايه
لينفخ رعد :دي المره المليون تقول أنتم عاملين ايه
يا ابني ارحم أمي شويه
فهد بضحك ?:احنا كويسن يا. أخويا
بس صدقني مش هنبقي كويسين لو سئلت السؤال ده تاني ?
ليضحك الجميع في صوت واحد ?
ليحرك. أسد يديه وكانت ليليان هي من رأت هذا
ليليان بحب وسعاده :أسد حرك ايده
لينظر الجميع لاسد ويفرحون وتتجه اليه مليكه
وتعاود الكشف عليه
وأسد يفتح عينيه ببطء شديد وكان يتكلم كلام غير مفهوم

ليل يان ب حب ك( ليليان بحبك )

ليضحك الجميع على اسد

ثم بعد وقت ليس بقليل يفيق أسد ويتطلع إلى من حوله
ليقوم من على السرير مفزوع عندما رأى إخوته حوله

أسد بفزع ويتكلم بالام :انتم هنا بتعملوا ايه ارجعوا أمريكا حالا

لتتكلم مليكه ببكاء:أسد انت وحشتني اوي ليه بعدت عني يا اسد
أسد : بس انتم في خطر يا مليكه دلوقتي
فهد :جر ايه يا ابو عموا هو انت مش شايف اله مليكه بس

أسد باستغراب وضحك :مين الشخص ده
ليضحك الجميع في صوت واحد
ليذهبوا إلى أسد اخيهم ويحتضنوه
فهد بضحك:وبكده كف قمر اتجمع اهو يا جدعان
ليضحك الجميع على فهد
ليبتعدوا من على اسد بأمر من مليكه
ليدخل دكتور ذو ملامح شيطانيه وكان ينظر إلى مليكه نظرات شيطانيه
ليلاحظها حازم ويجري الدم في عروقه

الدكتور بابتسامه شيطانيه وموجه كلامه لمليكه : انتي الدكتوره شاطره اوي علي فكره
لقول حازم بغضب :هو الى يدخل ده مش يدخل ويقول السلام عليكم الأول بدل المسخره دي

الدكتور بحرج وغضب :انا اسف بس انت مين علشان تكلمني بطريقه دي انا بكلم الدكتوره
اتجه اليه حازم بغضب :اولا انا حازم ياسين المنصوري ثم أعطاه لكمه في وجهه ثانيا الدكتوره الى انت بتتكلم عليها دي تبقى مراتي

لينظر له الجميع في دهشه
الدكتور بدهشه :مراتك أنا اسف
ثم خرج على الفور
ليضحك فهد : ههههههه. أحب اعرفك يا حازم انك نيلت الدنيا ??
ليضحك رعد فهو يعلم بعشق حازم منذ الصغر لمليكه

مليكه كانت مصدومه من إلى حدث
وكانت تنظر لحازم بشرود
لينظر الجميع لها في دهشه ويتكلم معها رعد وهي مازالت على صدمتها ?

ليخرج حازم من الغرفه
ويغلق الباب بشده ليضع رعد وفهد وياسين ومليكه يديهم مسرعا على اذنيهم قبل غلق الباب

لينصدم الجميع من صوت الباب وغضب حازم من الدكتور
ليضحك رائد:ههههه ده انتم عرفينه بقه علشان كده وضعتم أيديكم على ودنكم

رعد بضحك :ده ممكن يكسر المستشفى كلها لما بيغضب من حد
بيضحك الجميع
ثم يوجه فارس كلامه لا سد: منك لله يا اسد حبكت يعني تنضرب بنار في الفرح الله يخربيتك أبوك يا جاسر
ليضحك الجميع
___________________________________________
في نفس المستشفى
ولكن في غرفه اخرى
صفيه :ألف سلامه عليكي يا حبيبتي

أم خالد :الله يسلمك
اذيك يا يارا
يارا:الحمد لله

خالد :اذيك يا يارا
يارا بضيق :ما انا لسه قايله هي سيره
مامي أنا خارجه اشم شويه هوا
صفيه :ماشي يا حبيبتي متتاخريش

يارا :حاضر

تخرج يارا ولكنها تشعر بإحساس غريب

يارا :هو فيه اي هو انا ليه حاسه ان فيه حد أعرفه هنا
ثم تكمل :ده انا غبيه ما انا ماما هنا يبقى اكيد حيه الإحساس ده ليها

لتنصدم بشخص
يارا:أاااااااااه.
أنا اسفه كان غصب عني

رعد :لا ولا يهمك

يارا :مرسى
رعد يبتسم لها ويذهب ولكنه كان يشعر بأنه يعرفها

يارا : هو انا شوفته فين قبل كده
أنا ليه حسه اني اعرفه

_________________________________________

يدخل شخص إلى غرفه
أسد وكان لم يوجد بها أحد
وكان أسد نائم

دخل هذا الشخص إلى اسد
وكان سوف يعطيه.حقنه بها سم
ولكن كانت يد أسد? هي الأسرع
مسكه اسد من يديه

وابتسم بخبث:أهلا بيك في جهنم
لتخرج الشرطه مجتمعه حول هذاا لشخص
وتخرج كل العائله
فاسد كان يعرف بأن هذا سوف يحدث

فتجمعت الشرطه حول هذا اشخص
ليقول بخوف:انا هقول كل حاجه بس متئذونيش?
ليتكلم أسد بخبث:متخافش مش هنئذيك
أنا عايزك في حاجه أهم ?

______________________________________

في مكان مهجور
الشامي :هه ايه الأخبار
الشخص:حطيت السم في المحلول وزمانه مات
البقيه في حياتك
الشامي ?:حياتك البقيه عقبالك يا فارس
بس لازم انقذ ابني

ليتم وضع خطه مع هذا الشخص
وكان أسد ومن معه يسمعها
بيضحك أسد بخبث :ههه طيب لما نشوفه هتنقذوا
من تحت أيدي ازاي

الشخص :تمام يا باشا
الشامي :روح ياله انت دلوقتي
الشخص :سلام

___________________________________________

فلاش باك
اتجه الشرطه من هذا الشخص
وهو اعترف بما كلف به
فوضع أسد خطه ذكيه للوقوع بالشامي فحان يوم أخذ بثأر والديه

واتفق معه فارس
ووضعو في ملابس هذا اشخص جهاز ترقب
وجهاز تصنت
وقال له أسد بأن يقول الشامي يا أنه وضع السم في المحلول

باك
________________________________________

في بيت يارا

كانت تفكر بهذا الشخص
حتى دخلت امها
صفيه -حبيبتي سرحانه في ايه
يارا:ها مفيش يا ماما

صفيه :لا في هو انا مش مامتك وعرفاكي كويس
حكت يارا ما حدث معها
صفيه :اممم مش عارفه السراحه يا يارا ?وظلت تضحك
يارا :مامي انتي بتضحكي على ايه
صفيه بضحك:شكل الروايات إلى انتي بتقريها لحست مخك
يارا :انا داخله اقرء روايه أحسن

دخلت يارا إلى غرفتها وتلاشت الضحكه من على وجهه صفيه :يا تري مين انت وايه حكايتك
وظلت تدعوا ربها بان يحمي يارا وتوضت وصلت
_________________________________________
عند رعد
ياسين:مالك يا رعد من أول ما جئت من بره وأنت على الحال ده

ثم حكى رعد لياسين كل شي

رعد:دي تشبه يارا بنتك يا عمي

ياسين :انت بتقول ايه يا حبيبي يشبه من الشبه اربعين

رعد :مستحيل يبقه بشبه ده

زرع الشك في قلب أسد ورائد

error: