رواية عندما يعشق اﻻسد

رواية عندما يعشق اﻻسد
الفصل التاسع والعاشر
في قصر المنصوري
يرتدي اسد قميص ابيض وكرافت اسود ويصفف شعره ويضع من البرفان المفضل اليه فكان عنوان للوسامه الحقيقيه
ولكنه كان سرحان في ليله امس في حريته عندما راءها 

فلاش باك

كان اسد ينتظر صديقه بالخارج
فوقعت عيناه علي تلك الحريه
اسد في سره :وبعدين معاكي يا ليليان ناوبه تعملي فيه ايه تاني

عند ليليان عندما وقعت عيناها علي تلك الوسيم
ذهبت في عالم اخر حتي انها لا تستمع الي نداء والدتها

ابتسم اسد عندما وجدها كذلك :هههههه ماشي يا ليليان هعمل حاجه النهارده اتاكد بيها من الي في بالي هههههه

باك
ابتسم اسد وقال بهمس :بحبك يا ليليان بحبك

___________****************____________________**************____________

في قصر المنشاوي

في غرفه ليليان
يظهر علي وجها علامات الضيق من ليله امس عندما قال لها اسد ان هي في مثابه اخته
ليليان بعياط :انا ليه حبيته مع ان هو بعيتبرني اخته
ليليان بانهيار : ليه ليه ليه حبيتك
وظلت تبكي بانهيار
________*********___________*********_________********________*******

في مكان مهجور

الشامي :هههههههههههههه النهارده اجمل يوم في حياتي ههههههههههههههه

جاسر :هههههههه النهارده دمار اسد وفارس ههههههه

الشامي :ههههههههههههه في صحتك
وكانوا يشربون مما حرمه الله (الخمر)
_______*****__________*******________*********____________________

في امريكا
تجلس فتاه ترتل القران الكريم بصوت رائع وبخشوع وتضرع

وهي نسخه من اسد المنصوري
نعم فهي اخته الذي ارسلها الي امريكا هي واخوه فهد ورعد مع عمه ياسين المنصوري
خوفا عليهم من الشامي عندما قتل والدته واوالده
ليهدم امبراطوريه المنصوري

ياسين : بسم الله ماشاء الله
مليكه : صدق الله العظيم
ثم تابعه حديثها
مليكه بابتسامه :وحشتني يا عمو
ياسين :يا بكاشه ده انا لسه سايبك
مليكه :برضوا بتوحشني وك…
ولكنها صمتت عندما اعلن هاتغها باحد يرن
التقتط مليكه هاتفها وابتسمت بفرحه عندما رائت من علي الهاتف
نعم فهو اخوها فهد
مليكه بابتسامه وفرحه شديده :حبيبي وحشتني موت موت عامل ايه انت كويس صح طمني عليك

فهد :بس بس بس ايه روتر انتي متاكده انك دكتوره اساسا
مليكه بغيظ :تصدق انا غلطانه اني بتكلم مع واحد زيك سلام
فهد بضحك :ليه بس يا لوكه انا بهزر معاكي ده انتي احسن دكتوره جراحه في الدنيا كلها
مليكه :ايوه كده اتعدل
المهم انت عامل ايه و..
ليقاطعها فهد بمزاح
فهد :والنبي ما تكملي انا كويس الحمد لله وكله تمام
طمنيني انتي عنك وعمي عامل ايه

ياسين :لسه فاكر عمك يا جزمه
فهد :حبيبي يا عمو والله المزاكره واخده كل وقتي وحشني والله انت عامل ايه
ياسين :انا تمام يا حبيبي طمني عليك انت
فهد :انا تمام الحمدلله
ياسين :يارب دايما
فهد :حبيبي يا عمي

ياسين :خد اختك اهيه
مليكه :وحشني يا ابني والله امتي راجع بقه
فهد :الاسبوع الي جاي باذن الله
مليكه بفرحه :بجد
فهد :بجد
طب سلام وعبقي اكلمكم تاني
مليكه :في رعايه الله
_____________________________________________________________

في قصر المنصوري
نزل اسد من علي الدرج ولكنه لمح غرفه اخته
دخل الي الغرفه
وكان يتحسس الفراش ويتذكر لحظاته معها
فهي توؤمه

اسد ببكاء :سامحيني يا مليكه كان نفسي اكون جانبك يا مليكه انتي وفهد كان نفسي نعيشوا سو
ثم اكمل بغضب
بس ورحمه امي وابويا لانا واخد حقكم من الحيوان ده هو وابنه وعقتلهم

ثم يتصل بعمه من امريكا ليطمئن علي اخوته
ياسين :الو اذيك يا اسد يا ابني عامل ايه
اسد :انا الحمد لله انت عامل ايه وفهد ومليكه يا عمي عاملين ايه
ياسين :انا الحمدلله تمام اختك بقت بسم الله ماشاء الله عليها بقت اكبر دكتوره جراحه ورعد اكبر مهندس وهو دلوقتي الي شايل كل شركات المنصوري هو واخوك فهد ثم اكمل بالم تعرف يا اسد مليكه ورعد وفهد لسه عندهم امل انك عايش
اسد بالم : لازم يفقدوا الامل ده يا عمي ويعيشوا مبسوطين يا عالم بكره في ايه ثم اكمل
انا عقفل دلوقتي يا عمي وهروح فرح فارس

ياسين بدهشه :هو فرحه النهارده
اسد :ايوه يا عمي فرحه النهارده
ياسين :ربنا يسعده
اسد هو انت ممكن تنسي حكايه الانتقام دي يا ابني وتعالي عيش معانا هنا
اسد بغضب :انت بتقول ايه يا عمي اوعي تتطلب طلب زي ده تاني
سلام يا عمي
ياسين :سلام يا ابني

_________*******___________*************__________________

في احدي شركات المنصوري
يتكلم رعد في التلفون
رعد بفرحه :انت بتتكلم جد يا فهد
فهد :ايوه انا نازل الاسبوع الي جاي باذن الله
رعد :تنور يا باشا
فهد :حييبي
رعد :طب عكلمك بعدين
فهد :ماشي سلام
رعد :سلام
__________________*****************____________________

في مكان مجهول
الشامي :انا لسه مقضيتشي علي عيله المنصوري لان اسد لسه عايش
جاسر :ولايهمك يا كبير نخلصوا عليه
الشامي بسخريه :ليه فاكر ان هو زي اخواته وابوه ما احنا عملنا كل حاجه علشان نهدمه لكن هو بسبع ترواح
جاسر :يعني ننفذوا الخطه النهارده علشان نهدموه
الشامي :ايوه لازم ننفذها النهارده
جاسر :طلاباتك اوامر
ليضحك الشامي بخبث :ههههههههههه

جاسر :طب سلام بقه

الشامي :سلام

الفصل العاشر
في قصر المنصوري
في غرفه اسد
يتكلم اسد مع احد
الشخص بضحك :كله تمام يا باشا
اسد بضحك هو الاخر:ماشي يا لما اشوفك بس
الشخص بضيق :مليكه ورعد وفهد عاملين ايه يا اسد
اسد انا عايز اسمع صوتهم طب احكيلي عنهم يا اسد هما وحشوني يا اسد وعايز اطمن عليهم واسمع صوتهم

اسد بضيق :هما كويسين مليكه بقت دكتوره جراحه مشهوره
وفهد ماسك شركات المنصوري الي في المانيا
ورعد ماسك شركات المنصوري هو وعمي في امريكا
كده اطمنت عليهم يا رائد
رائد ببكي:مهما كان يا اسد دول اخواتي زي ماهما اخواتك
اسد بضيق :خلاص يا رائد خلاص ومتنساش ان احنا في مؤموريه علشان نقضي علي الي قتل ابونا وامنا وصديق بابا عمو بهجت المنشاوي
رائد :ماشي يا اسد سلام
اسد :سلام
_____________________________________
في مكان مهجور
الشامي بضيق شديد :الخطه اتغيرت
جاسر بزهول :ليه
الشامي بغضب :اسد عرف بالخطه بتاعتنا
جاسر بغضب :ايا كان انا هنفذ الخطه النهارده
سلام
الشامي بصوت عالي يحمل الغضب :استني يا جاسر
_____________________________________

في امريكا

مليكه : رعد انا عيزاك في حاجه مهمه
رعد :في ايه يا اميرتي
مليكه بضيق :النهارده في اوضه مكتب عمي سمعته وهو بيتكلم مع اسد
رعد بالدهشه : اسد مين
مليكه :اسد اخونا
مليكه هو انتي متاكده من الي انتي بتقوليه ده
مليكه :زي ما انا متاكده من اسمي
وبعدين هو لما يتكلم مع حد غير اسد عيقوله مليكه وفهد ورعد عندهم امل انك عايش
رعد بتفكير :خلاص انا عندي خطه ونعرف بيها
مليكه: ايه هي
______________________________________

في مكتب ياسين المنصوري
دخلت مليكه ومعها القهوه

ياسين بابتسامه :شكرا يا حبيبتي دايما حسه بيه
مليكه بابتسامه :امال ده انت حبيبي
ياسين :ماشي يا بكاشه
مليكه :عنئذنك
ياسين :ماشي يا حبيبتي
شرب ياسين القهوه وكل مادي يحس بنعاس
وبعد وقت ليس بقصير ذهب في نوم عميق
دخل رعد ومليكه الي المكتب بخوف
رعد :هو كان بيكلمه الساعه كام
مليكه :علي 12 كده
تفحص رعد الهاتف ووجد اسم اسد علي شاشه الهاتف
اتصل رعد علي هذا الرقم فوجد من رد وكانت الصدمه
اسد بخوف :ايوه يا عمي فيه حاجه حصلت مليكه ورعد وفهد كويسين
لو عايز تسئل علي رائد فهو بخير يا عمي
رعد ببكي وتردد: ك نت عارف انك عايش انت ورائد كنت عارف
اسد بصدمه :رعد
رعد ببكي وفرحه :وحشتني يا اسد وحشتني
اخذت مليكه الهاتف من رعد ببكاء
مليكه :اسد حبيبي وحشتني كنت عارفه انك عايش ده انا توؤمك يا اسد وحاسه بيك
رعد ببكاء :مليكه انا اسف
مليكه ببكاء:متعتذرشي متعتذرشي
يعني انت عايش ورائد كمان عايش علشان خاطري ارجعو وتعالوا نعيشوا سعداء زي الاول
ثم انقطع الخط في هذه اللحظه
مليكه بصريخ وعياط : اسد اسد اسد وظلت تبكي هي وعدي فتره طويله
______________________________________
عند اسد
اسد ببكاء : ليه كلمتوني ليه ليه حسستوني اني ضعيف ليه
وظل يبكي ويبكي ويعاتب نعسه لانه رد
اتصل اسد علي رائد : اسد ببكاء اخواتك عرفوا ان احنا لسه عايشين
رائد بفرحه وبكي :انا مبسوط طب طب اديني الرقم عايز اسمع صوتهم
اسد :مينفعشي يا رائد هما كده بقوا في خطر
رائد :يعني مش عكلمهم
اسد بضيق :اه سلام
________________________________
في امريكا
بغرفه رعد
كانت مليكه تبكي بشده
هي وعدي
مليكه ببكاء :كنت حاسه انه عايش كنت حاسه
رعد ببكاء هو الاخر :انا كنت متاكد انه عايش يا مليكه
وظلت مليكه تبكي بشده
وظل رعد يبكي هو الاخر
رعد :هو اكيد عمل كده علشان يحمينا
مليكه:يحميني من مين
رعد بتذكر :مليكه اما انا كلمته هو قال ان رائد كويس معقول يكون قصده رائد اخونا
وهو كمان لسه عايش
مليكه :انا مبقيتشي فاهمه حاجه يا رعد
وبعدين لازم فهد يعرف
رعد :اكيد لازم اقوله
بس لما يرجع
_________________________________

عند اسد
بعدما اخبر اسد فارس بان اخوته علم بانه علي قيد الحياه
فارس :خلاص يا اسد
اكيد كان عيعرفوا في يوم من الايام

اسد ببكاء :خايف عليهم يا فارس
فارس بحزن: خلاص يا حبيبي بقه وبعدين ده النهارده جواز اخوك مش فرحانلي ولا ايه

ثم احتضنه اسد بشده فهو صديقه المقرب ويعتبره اسد كمثل فهد ورائد ورعد
_________________________________________
في امريكا

بعدما فاق ياسين
خرج من المكتب
وكان مستغرب لأنه نام فجاءه بعدما شرب القهوه
ياسين باستغراب : أنا ازاي نمت كده وبعدين ما انا ياما بشرب قهوه وبسهر مش معقول يعني انام فجاءه كده
ثم اتجه لغرفه مليكه وسمع صوت بكاء
ثم دخل بسرعه
ياسين بخضه وخوف :رعد مليكه فيه ايه يا حبايبي فهد جراله حاجه
رعد ببكاء:ليه كذبت علينا وقولتلنا أن رائد وأسد ماتوا ليه
مليكه ببكاء وزعيق : ليه يا عمي ليه رد ليه عملت فينا كده ليه
ياسين ببكاء هو الاخر :كان لازم اعمل كده علشان احميكم منهم كان لازم اعمل كده
مليكه بصريخ :هما مين دول. مين الي انت عايز تحمينا منهم مين

ياسين ببكاء :إلى قتل ابوكم واموكم
مليكه ببكاء :طب ليه موتوهم
ياسين :علشان فلوس ابوكي ، ابوكي يا بنتي كان عنده فلوس يامه اوي وكون امبراطوريه المنصوري بتعبه وانا كنت بساعده وكان ليه صديقه المفضل وهو بهجت المنشاوي وده كان ممكن يضحي بروحه مقابل حياه صديقه وبهجت كمان كان بيحبه اوي ودمجوا شركاتهم مع بعض ولكن يا بنتي ظهر ليهم عدو على هيئه صديق مخلص وكان بيحاول ان يفرق بينهم وأحاول انه يوقع بينهم لكن يا بنتي ثقت ابوكي في بهجت كانت أكبر بكتير من اي حاجه
وكمان سرق فلوس منهم كتير اوي ولكن يا بنتي لما عرفوا أنه هو إلى ورا كل ده واجهوه وكانوا عايزين يسجنوه وهو قال انا عسلم نفسي بس طلع واطي
ثم أكمل ببكاء أجر رجاله كتير وضربوا على القصر نار ابوكم كان همه أنتم وبس وكان خايف عليكم وساعتها كان عازم بهجت على العشا
ولما سمعوا ضرب النار اتخضوا وقاموا والرجاله إلى كأنت حارسه القصر كلهم ماتوا
والرجاله دي دخلت القصر قتلوا ابوكم وامكم وكمان بهجت وقتلوا مراتي وبنتي يارا
وانا ختكم بس ساعتها أسد قالي أنا هنا عكمل حياتي كلها علشان انتقم واتفقوا هو فارس ابن بهجت ورائد وبعد كده انا ختكم وخت حازم ابنى وهو مكمل مسيرته في الانتقام على طول بقوله بلاش انتقام بس هو على طول بيضايق مني وبيقفل على طول .
هي دي الحكايه إلى بقالي سنين مخبيها عليكم علشان متتأذوش وكمان الشامي مفكر ان كلوكم موتوا بس هو عارف ان أسد لسه عايش هو وفارس وكمان عايز يقتلهم يمتلك هو امبراطوريه المنصوري

مليكه ببكاء :كل ده أخويا مستحمله ازاي
رعد بغضب :أسد عنوانه في مصر ايه يا عمي
ياسين بخوف على رعد فهو يعلم ما سيحدث :لا يا رعد انت على جثتي تروح مصر تاني فاهم
رعد بجمود وغضب :انت بتقول أنت عايزني هنا اتمتع بالعز واخواتي في خطر
بص يا عمي أنا بحترمك وبسمع كلامك في كل حاجه اله دي يا عمي فاهم اله دي انا اخواتي في خطر وأنا على جثتي اسيبهم فاهم مستحيل أسيبهم

ياسين ببكاء :لا يا بني بلاش تعمل كده علشان خاطري بلاش فكر في اختك فكر في فهد فكر فيه خليك يا ابني هنا أرجوك

رعد بغضب :خلاص تبقوا تيجوا معايه على مصر وبكده نكون مع بعض
ياسين :لا يا ابني علشان خاطري بلاش
مليكه ببكاء :خدني معاك يا رعد أرجوك
رعد :روحي حصري حاجتك
وأنت يا عمي لو عايز تيجي معانا ياله وكلم حازم يجي
وانا هكلم فهد واقوله
ثم خرج من القصر كله
_____________________________________________
عند الكوافير
في المساء

ليليان :ايه القمر ده يا اخواتي ??
مرام :طبعا يا بنتي انتي مفكره ايه ?
ليليان :يا أدى الغرور بتاعك
مرام بضحك:?? ماشي يا اختي
عقبالك يا ليليان واشوفك عروسه قمرايه كده
ثم أكملت بضحك ثم رفعت يديها لتدعوا
بس يارب يطلع إلى في بالي صح ?? وغمزت لي ليليان

ليليان يغيظ. ?:بقولك ايه خليكي في نفسك
مرام بضحك:???????????

___________________________________________

عند أسد وفارس
أسد ?:لا ايه القمر ده مش متعود عليك كده
فارس يغيظ :ملكشي دعوه ثم أكمل بخبث
يادومي
أسد بغيظ :يا ابني انت فرحك النهارده ومصر اني اقتلك بردوا
فارس بتصنع الخوف : خلاص يا عم الطيبون أحسن
أسد :أيوه كده اتعدل

فارس بضحك :بس انت طالع قمر والله لا اغير أنا كده

أسد بجديه :بقولك ايه كنت عايز اقولك على حاجه وعارف ان مش وقته بس مش عارف اصبر الصراحه

فارس بجديه : خير يا أسد
أسد :انا طالب أيد اختك ليليان يا فارس
فارس بفرحه :انت بتكلم جد
أسد :اه والله بتكلم جد
فارس :ألف مليون مبروك
أسد بفرحه :بجد يا عني انت موافك
فارس :طبعا يا ابني وأنا مأمنشي عليها حد تاني غيرك
أسد :بس لازم رأيها
فارس كان سيتحدث ولكن قاطعه دخول شخص
الشخص :لا لا لا ايه القمر ده يا اخواتي
فارس وأسد :رائد

ثم ذهب فارس إلى رائد وقال له
فارس :حبيب قلبي
ثم أخذه بالحضن
ثم أكمل فارس حديثه بضحك
فارس بضحك :بس ايه رأيك أنا قمر قمر يعني صح

رائد يتصنع الاستغراب :ليه هو مين جاب سيرتك اساسا أنا بتكلم على اخويا ??
فارس بغضب :أصدق انك رخم زي اخوك بالظبط

أسد ورائد يضحكان معا?
_______________________________________
في القاعه
عند أسد وليليان
أسد ينظر إلى ليليان وسرحان في وحوريته ومعشوقته

عند ليليان
تنظر ليليان باتجاه أسد وتجد أنه ينظر إليها تنكسف
وتخفض بصرها
_______________________________________
عند فارس ومرام
فارس ينظر إلى مرام ويهمس في اذنيها : بحبك
تنظر له مرام وتقول بخجل : وأنا كمان
فارس بخبث :وانتى كمان ايه
مرام بخجل شديد : بحبك
فارس :ها بتقولي ايه مش سميعها
مرام بضيق :والله منا قايله حاجه
فارس باستغراب :اصدقي انتي وش نكد أنا شكلي اتسرعت في أم الجوازه دي هي جوازه باينه من اولها
مرام بضيق ونرفزه:خلاص احنا فيها طلقني
فارس بجمود :أطلق مين يا حلوه لو سمعت منك الكلمه دي تاني انتي حره
مرام :هووووف بقه
____________________________________
عند أسد
أتى اليه رائد
رائد :في ايه مالك
أسد :ماليش مش عارف حاسس ان هيحصل حاجه
مش كويسه
رائد :ليه الاحساس ده يا أسد
أسد :مش عارف ولكنه كان سوف يتحدث اوقفه صوت أحد ينادي عليه وكانت المفجاء
تطلع إليهم أسد ورائد بصدمه شديده
ولكن حدث مالا توقعه أحد حيث سقط أسد على الأرض
وتوقفت الأغاني وانصدم الجميع من هول ما رأوه?????

يا تري مين دول إلى جم الفرح
ومالوا أسد ??

error: