رواية عندما يعشق اﻻسد

الفصل الأخير

عند شذا
أدم : شذا هو أنا ممكن اسئلك سؤال
شذا :طبعا يا حبيبي

أدم :الدكتور قال ايه على تحاليل
شذا :هه يا حبيبي الدكتور قال إن ماما بقت كويسه على العلاج

أدم : أنا عارف انك بتكذبي قولي الحقيقه ماما مالها

شذا :يا حبيبي زي ما قولتلك كده وبعدين انت مش وراك امتحانات بكره ياله روح ذاكر

أدم بتنهيده :حاضر يا شذا تصبحي علي خير

شذا :وأنت من أهله يا حبيبي

خرجت والدت شذا من غرفتها

فاطمه :مالك يا حبيبتي متغيره ليه

شذا :مافيش يا ست الكل
فاطمه :لا في يا شذا أنا أمك
شذا :مش عارفه يا ماما حاسه بحاجه غريبه لما أشوف ابن عم يارا

فاطمه :إعجاب ولا حب

شذا :مش عارفه يا ماما بس لما اشوفه بحس اني مبسوطه
أنا مكنتش بردا ابص في وشه في الأول
بس الي انا عرفاه انه مش زي أي راجل

فاطمه: روحي صلى يا شذا وربنا يقدم إلى فيه الخير يا حبيبتي

شذا :حاضر يا ماما تصبحي علي خير

فاطمه :وانتي من اهله خير يا حبيبتي

دخلت شذا إلى غرفتها وصلت

_____________________________________________
عند فهد

فهد :أول مره يا فهد تبقى مبسوط لما تشوف واحده
ما أنا يامه شوفت بنات اشكال والوان
بس مش معنى شذا يعني أول ما شوفتها شعرت بشعور غريب

اتنهد فهد وقال
معقول تكون حبيتها يا فهد

_____________________________________________

في باريس

فارس :ياله يا مرام هنتاخر علي الطياره

مرام :حاضر يا فارس

خرجت مرام
وعندما رائها فارس

فارس :ايه الجمال ده انا من رأيي منسافرشي النهارده

مرام :لا أنا عايزه اشوف ليليان

فارس:ايه الدبش ده يا بنتي مفيش كلمه حلوه ابدا

مرام بضحك :لا مافيش ?

فارس :ربنا يسد نفسك ??

____________________________________________

في الطريق
فكانت السيارات من كل جهه وكانت السياره الذي يوجد بها جاسر كانت في المنتصف

فخرجت السيارات التابعه لشامي لإنقاذ ابنه

فضربت النار على سيارات الشرطه

فردت الشرطه ضرب النار على سيارات الشامي
وكان الشامي يوجد في احدى السيارات التي تضرب سيارات الشرطه بالنار
فمر الوقت فكان رجال الشامي مع الوقت يقل عددهم
فزرع الخوف في قلب الشامي وقرر أن يهرب

ولكن هيهات
فوجئ الشامي بخروج الأسد أمامه

الشامي بخوف ولكن حاول أن لا يظهره: أهلا يا اسد مفكر انك ممكن تنجوا بحياتك

أسد : ورحمه أبويا يا شامي باقولك النهارده فأخرج أسد مصدصه علي الفور وضربه في رجله

الشامي بألم :انت مفكر انك كده مهيأ علي عيله الشامي يبقه بتحلم ابني هياخد حقي

أسد بضحك :هههه ابنك طب ثانيه واحده

أمر أسد رجال الشرطه بإحضار جاسر

أسد :ههههه هو ده إلى هياخد حققك
ثم ضرب أسد جاسر في صدره
وضربه في رجله

الشامي بصريخ :جاااااااااااسر أبني جااااااااسر

أسد :بتوجع صح لما تلاقي حد عزيز عليك ويموت قدام عينك توجع صح

الشامي :مفكر انك كده خلصت مني دي البدايه يا اسد

ثم ضربه أسد في صدره
ومات الشامي وابنه

_____________________________________________

عند حازم مليكه

حازم بحب :الصراحه يا مليكه أنا بحبك من أول ما اتولدي

مش بحبك بس لا انا عديت المرحله دي من زمان انا

بعشقك بموت فيكي ??

مليكه :ياه يا حازم كل ده مخبيه عني
وأنا كنت مفكرا انك بتعتبرني اختك

حازم بعدم فهم :مش فاهم قصدك ايه

مليكه :الصراحه أنا كمان بحبك يا حازم ومن زمان
بس حولت اني انساك علشان كنت مفكره انك بتعتبرني اختك

حازم :مش مهم كل ده انتي موافقه تتجوزيني

مليكه بحرج :موااافقه

حازم :الله أكبر أخيرا اتكلم الصنم
???
_____________________________________________
في المساء كان الجميع جالس على السفره

ياسين :ايه رايك يا اسد نعملوا فرح حازم ومليكه
ورعد ويارا وأنت وليليان

فهد بالهفه:وأنا وشذا
ليندهش الجميع مما سمعوه ويلتفتون إليه

ياسين بضحك :كنت عارف انك هتحبها

فهد :ايه رايكم نروحوا بكره اتقدملها

أسد:وأنا موافق يبقى على بركه الله

ياسين :وأنا موافق

______________ في غرفه المكتب

فارس :الله ينور عليك يا ابو الأسود
أسد:وعليك يا عريس

رائد بضحك :عريس مين

فارس :أخرس يا رائد
أسد:???

رائد :طب انا هروح ازور واحد زميلي في المستشفى سلام

فارس :سلام يا اخويا
رائد بضحك:سلام يا عريس هههههههه

_____________________________________________

عند البنات

مرام :وحشتيني يا ليليان
ليليان :وانتي اكتر يا ميروا

يارا :يارب تكونوا خلصتوا فكره العشق الممنوع بتاعتكم دي وتحكلنا يا مرام عملتي ايه في شهر العسل

مرام :ده كان اسمه شهر. بصل

ليضحك الجميع

صافي :ليه يا مرام ? فارس دايقك في حاجه

ليليان بضحك :ده هي إلى تدايق فارس وتخليه يولع في نفسه

مرام :وهو ده إلى حصل وحياتك

ليضحك الجميع ? على تلك المشاكسه

___________________________________________

عند رائد
عرف رائد كل المعلومات عن ريماس وعحاول أن يتقرب منها
لكي ينفذ مخطته

وفي يوم

رائد :اذيك يا انسه ريماس

ريماس بابتسامه :تمام وحضرتك

رائد :أنا تمام بتعملي ايه هنا في الكافيه

ريماس :كنت هقابل صحابي

رائد :انسه ريماس الصراحه أنا معجب بيكي وعايز اتقدملك اجي امتى علشان اتقدملك

ريماس بخجل: الصراحه حضرتك فجئتني

رائد بحب مزيف :بصي يا انسه ريماس أنا عايز جوابك على طلبي في اسرع وقت ممكن
علشان هسافر
هه موافقه ولا ايه

ريماس بخجل :موااافقه

رائد ببتسامه خبث:يبقى اجي اتقدملك النهارده
سلام

ريماس :سلام

ذهب رائد وعلى وجه ابتسامه نصر
____________________________________________

تقدم رائد لريماس ووافقت أمها لحسن أخلاقه
وتم تحديد موعد الزفاف بعد تخرج ريماس من كليتها

وتم زفاف عائله المنصوري

تزوج أسد ليليان
وتزوج حازم مليكه

وتزوج رعد يارا

ومر شهرين دون احداث تذكر
حيث كان يزداد الحب بين فارس ومرام
ورعد ويارا
وأسد وليليان
وياسين وصافي
وحازم و مليكه
وفهد وشذا

حب رائد بأن ينتقم من تلك الفتاه
وفي يوم

كانت البنات تجلس في غرفه ويضحكون

أما الرجال فكانوا مجتمعين
ففي أثناء الحديث

جاء اتصال لاسد

أسد :الووو

الشخص :أهلا بأسد باشا أنا عايز اقولك على حاجه
خاف على عيلتك وبزات على حبيبتي ليليان

أسد بغضب :انت مين

الشخص :عزرائيل إلى هياخد روحك
سلام وهياخد روح اخوك

ألقى أسد الهاتف على الأرض
فانكسر

رائد:في ايه يا اسد

اسد :واحد بيهددني بعيلتي

رعد :ومين ده إلى لعب بعداد عمره

أسد :معرفشي

_____________________________________________

يا تري مين الي كلم أسد ده

وايه إلى هيحصل لريماس

وايه العلاقه بين ليليان والشخص ده

وفهد هيتقدم لشذا ولا سوف يظهر مجهول لفهد

ومين الاخ الي كان قاصد الشخص ده

وهل علاقه فارس ومرام هتستمر ولا لا

وهل علاقه رعد ويارا هتستمر ولا لا
كل ده هنعرفوا الفصل الثاني

وهتنزل بعد رمضان أنشأ الله

وهيكون اسمها (العاشق المنتقم )

الكاتبه :ايه موسى ??

 

error: