برئية على كف الشيطان
((الفصل السادس))
((ما هو عمل عمرو ))
دلف رامز الي الغرفة وأستغرب من صدمة صباح وتحدث اليها وقال
رامز :مالك ياصباح مستغربة كدا ليه وبتكلمي مين في التليفون؛وأتصدمتي ليه أما دخلت عليكي
توترت صباح كثير وأجابته بكذب
صباح بتوتر :دي دي دي واحدة
ردعليها باستغراب وقال
رامز:ومالك بتقوليها بتوتر ليه
ردت عليه باستخدم أسلوبها في تغير الحديث وشد رامز اليها وقالت
صباح :ماأنت ههههههه دخلت خوفتني في حد بيدخل كدا ياحبييي
رد عليها باأسف وقال
رامز :معلشي ياقلبي أسف دخلت بسرعة
ردت عليه وكان تريد أن تخرب علاقته بعمرو
وقالت
صباح :أصل صاحبك دا حسيته رخم بصراحة وأسلوبة بارد كدا علشان كدا طلعت علي طول
رد عليها بستغراب فهي كانت تضحك علي حديثه وقال
رامز:عمرو ماأنتي كنتي بتضحك علي كلامه عادي
ردت بغضب بسيط وقالت
صباح:يعني كنت عايزني أعمل أية أقوله أنا مش عايزاك تقعد كانت مجاملة حسيت أنه بيرخم علي ألفت حبيبت قلبي مقدرتش بصراحة بجد مش طبيعي
رد عليها وقال بمدح
رامز:عندك حق بس عارفة نفسي أهلي يعرفه قيمتك دي سيبك من الموضوع دا وقوليلي مالك حلوة النهاردة كدا ليه
ضحكت بشده
ابتسم لها قائلا : العيال نايمين
ردت عليه بابتسامة خبيثة وقالت
صباح:هيناموا عند البنات النهاردة ههههههه
يغمز لها ويقول
رامز:أيوة بقي بقولك ايه انا هروح أسبهم مع البنات واجي
ردت وقالت بدلع
صباح :ماشي ياحبيبي متتاخرش عليا
رامز بخبث :هوا
خرج رامز من الغرفة مثل الابله فهي توقع به بشبكها عن طريق الحب الكاذب ذهب الي غرفة الفتيات وجدهم مستيقظين دلف وقال
رامز:نهي
ردت نهي وقالت بسعادة فهو منذ شهر لم يدلف غرفتهم الا اذ عانف أحدهم
نهي:نعم
رد رامز وقال
رامز:خلي بالك من العيال النهاردة
ردت عزة وقالت
عزة :بس هما هيكونوا محتاجين أمهم لانهم اطفال وأحنا مش هنعرف نتعامل معاهم
نظر لها نظرة أرعبتها وقال لها بغضب
رامز:ليه صغيرة
ردت علية نهي وقالت
نهي:لا هي مش صغيرة بس أحنا مش مسؤلين عن عيالكم
قطعت حديثهم ألفت التي قالت
ألفت :هاتهم أنا سهرانة
قالت هذه الجملة لتسترد أخوها الي حضنها نظر لها فهو لايريد أن يتحدث معاها لان يعلم أنها ذات القلب الطيب لكن أفكار صباح مسيطرة عليه كما تسيطر علي قلبه
رد عليها وقال ببرود
رامز:طيب شكرا
ذهب رامز الي غرفتة جلب لها أطفاله وذهب الي غرفته ونظر الي صباح التي كانت تنتظر قال لها وهو يبتسم
رامز:العيال مع البنات يالا من ساعة مااتولدوا وهما زن زن
ردت عليه وقالت
صباح :يتربوا في عزك ياحبيبي
قرب رامز منها وقال لها
رامز مبتسما لها :سيبك منهم دلوقتي
أصبحت المسافة قليلة بينهم ليحضنها رامز ويذهبوا الي عالمهم الخاص عالم الجواز الحلال لكن الحب الكاذب
عند سهير في منزلها
دلف زوجها الي غرفتهم ليحدثها ويقول
علي :كنتي بتكلمي مين ياحبيبتي
ردت عليه وقالت
سهير:دي صديقة ليا
تحدث وقال
علي :طيب المهم صحيح قربي من أدهم شوية الولد صغير عنده 7 سنين وأنتي مش بتقربي منه خالص عندك أخواته البنات أهم من الولد
ردت وقالت ببرود
سهير :والله أنا بعملهم كلهم زي بعض مش بفرق بينهم وبعدين هما عايزين رعاية لكن هو كبير
رد عليها وقال
علي :بردوا كدا يكره أخواته البنات وبعدين البكري بيغير
ردت بعدم أهتمام وقالت
سهير:إن شاء الله
في غرفة الفتيات تحدثت نهي لألفت بغضب وقالت
نهي :أزاي ياألفت تعملي كدا وتهتمي بعيال صباح انتي هبله
ردت ألفت وقالت
ألفت:هما مش عيال صباح هما عيال أخونا
تتدخل عزة في الحوار وقالت
عزة :مش أخونا دا اللي بيزعق لينا
ردت ألفت في تعصب وقالت
ألفت:هو أما يتعصب علينا يبقي مش أخونا أخلصي يابت وبعدين سيبك متعرفيش عمرو بيشتغل آية؟؟؟
يقطع حدثها رنين هاتفها وكان المتصل
نور ترد عليها
ألفت:أية يانور
ردت نور وقالت
نور:معلشي ياألفت تعالي معايا بكرة
ردت ألفت وقالت
ألفت:راحة فين
تاني يوم في صباح يوم جديد يقوم رامز من جانب صباح ويبتسم ويذهب الي حمام وبعد ذالك الي العمل ولم يريد ازعاجها لكنها كانت مستيقظة بعد ماذهب قامت وهاتفت أحد وقالت له
صباح :الو أنا اللي تبع سهير جبت الحاجة ليا
رد الأخر وقال
المتحدث:.اه
صباح:طيب أنا جاية مسافة الطريق
قامت من الفراش أخذت شاور وجهزت نفسها لنزول لكن كانت ألفت علي باب غرفتها باولادها تحدثت ألفت وقالت
ألفت:اولادك
رد عليها وقالت ببرود
صباح:شكرا يافوفا بس ممكن تخليهم معاكي
ردت ألفت وقالت
ألفت:لاء مش ممكن لاني نزلة سلام
نظرت لها صباح بغضب وأخذت اولادها ونزلت بيهم وذهبت الي المجهول أخذت حاجتها وهاتفت سهير
صباح:الو أية ياسهير الواد جاب الحاجة اروح النادي أستناكي
ردت سهير وقالت
سهير:لا روحي المكان بتاعنا اللي بنروح في عشان محدش يشوف الحاجة دي
ردت عليها وقالت
صباح :العيال علي أيدي وازاي هروح بيهم
ردت عليها في غضب متعصب وقالت
سهير:ياغبية جايبهم ليه
ردت وقالت
صباح :يعني إعمل أية بصي أنا هسيبهم في رعاية الطفل في نادي واجي
ردت سهير وقالت لها
سهير :ماشي
تركت اولادها في رعايةالاطفال وذهبت مكانها هي وسهير كان معاها نسخة من المفتاح فتحت ودخلت تنتظر سهير بعد مدة جات لها سهير لها وقالت
سهير:وريني الحاجة
ردت وقالت
صباح :كل دا يلا ياختي أتفضلي
نظرت الي الحاجة وبدات تعمل شغلات مش
معروفة لنا
في منزل عمرو
قام من النوم وجهز نفسه وذهب الي عمله فهو يحب أختصاصه جدا وصل ودلف للداخل وكان يرحب به جميع من في العمل فهو جديد وبعد ذلك دلف الي مكتبه وبعد مدة دخل أحد وقال
شخص ما:حد عايز حضرتك يافندم
عمرو:10 دقائق وخلي يدخل
شخص ما:حاضر
خرج وقال لهم بعد 10 أدخلوا
طيب هتف بها المجهول بعد 10 دقائق دخلوا الي دخل المكتب وكان عمر يجلس علي الكرسي ويبان لن ظهرو وعند ما يلتفت ينصدم هو والمجهول