رواية عشق العيون
ايسل وهي تنهج وتاخد نفسها
الحمدلله
لكن وجدت من يقف امامها
رفعت رأسها للاعلى
وجدته يقف امامها
ومعه مجموعه من الحرس
الحمدلله طبعا انك نزلتي بالسلامه
قالها باسل وهو ينظر لها
ابتلعت ريقها
تجمدت الكلمات على لسانها
اقترب باسل منها
كنت متوقع انك هتعملي كده
متبقيش بنت الشرقاويه لو معملتيش كده كنت اشك فيكي
وامسكها من يديها
واتجهوا الي داخل القصر
مشيت معه في صمت
اردفوا الى الداخل
وجدت الجميع جالسون
ويوجد شخص واضح عليه انه مأذون
نظرت لوالدتها بصدمه
والى جدها الذي يبدوا عليه الانزعاج من تصرفها
وبصوت متحشرج
هاتي بطاقتك
قالها كمال وهو ينظر لها بغضب
فتحت حقيبتها الخاصه بهدوء واخرجتهاواعطتها لجدها
كمال اكتب ياعم الشيخ
كانت تجلس في غضب تشاهد ما يحدث
فما فعله هذا العجوز هدم لها كل ماكانت تخطط له
وفاء في نفسها
منك لله بوظتلي اللي كنت برتب له
فاقت من شرودها
على صوت الماذون
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
كانت تجلس في صدمه من امرها
لم تنطق بكلمه واحده في عقد لسانها عن الكلام
باسل خود مراتك واطلع فوق
قالها كمال وهو يقف من مكانه
باسل
حاضر ياجدي
كمال
يلا قوموا ناموا ورنا مشاغل بكره
ثم توجه الجميع الى غرفهم
فتح باب الغرفه
اتفضلي
ايسل
انا هروح اوضتي
امسكها من معصمها
دي اوامر جدي وكفايا فضايح بقا لحد دلوقتي ومتخرجش جدو عن شعوره
دخلت في غضب
جلست على احد الكراسي
اما هو ففتح الدولاب واخذ منه بعض الملابس
وتوجه الى الحمام الموجوده في الغرفه
ظلت تنظر في الغرفه وتتامل فيها فكانت واسعه يوجود بها سرير كبير ومكتب ومقعد طويل
ويوجد بها غرفه صغيره ملحقه بها ويوجد بها دولاب
وملحق بها حمام
كانت منظمه نوعا ما
فى على الرغم من وجدها في نفس القصر وهي لم تتدخلها من قبل
كانت تجلس في غرفتها
وتجلس رؤى بحانبها
رؤى
اهدى بقا ياطنط بس اكيد مش هيزعلها
ناهد
عارفه بس صعبانه عليا
رؤى
هههههههه صعبانه عليك ايه بس دي بنتك دي مجنونه حد يعمل اللي هي عملته ده
ناهد
دماغها ناشفه وعنيده زي ابوها الله يرحمه
رؤى
الله يرحمه
خرج من الحمام على صوت طرقات الباب
انتي مش سامعه الباب اللي بيخبط ده
قالها باسل وهو يتوجه الى الباب
ايسل
مايخبط هو انا الخدمه بتاعتك هشوفلك الباب كمان
نظر لها بغضب
وفتح الباب
منال
معلش ياحبيبي بس شنطة ايسل نسيتها تحت واكيد هتحب تغير
باسل بابتسامه بسيطه
ماشي يا ماما شكرا
منال
تصبح على خير
باسل
وانتي من اهله
ووضع الشنطه بعصبيه داخل الغرفه
شنطتك ياهانم
قامت من مكانها
ايه اللي جابها هنا انا اصلا الصبح همشي من الاوضه دي واوعى تفكر انك خلاص بقيت جوزي انا مش بكره في حياتي قدك
نظر لها باسل بغضب يمتزج بالدهشه على كلامها
الحقي يابت انا اللي بموت في فيك اوي
ايسل
طيب اتجوزتني ليه
باسل
للاسف بنفذ اومر جدي
ايسل
وانتي ايه مش راجل مش قادر تعترض وتقول لا
امسكها باسل من ذرعها بعصبيه وتغط عليه
انا ممكن دلوقتي اعرفك دلوقتي انا راجل والا لا
بس انا تعودت احترم كلام اللي قدامي
.ايسل
ااااااه سيب دراعي
باسل وهو بسيب درعها
بس انا مليش مزاج
لسانك ده قصريه شويه يا اما انا هقصهولك بنفسي
وافتكري اني حذرتك
ثم تركها وذهب الى السرير
واستعد للنوم
اقتربت منه
انت بتعمل ايه
باسل
وهو يزفر بضيق
هكون بعمل ايه هنام
ايسل
اومال انا هنام فين
باسل
والسرير ده مش مالي عينك
ايسل وهي تضع يديها في جمبها
ليه ان شاء الله هو هنام جمبك
باسل بعصبيه
كذا مره قولتلك متعنمليش الحركه دي وانتي بتكلمني
ايسل وهي تنزل ايدها وترجع للخلف
ماهو انا مش هنام جمبك
باسل
ان شاء الله عنك ما نمتي االي يريحك اعمليه ووضع الغطاء فوق رأسه
ايسل بصوت هامس
غبي ومغرور
باسل وهو مازل على وضعه
سمعتك وهعديها بمزاجي وياريت تسكتي بقا شويه عشان عايز انام
ذهبت بضيق وجلست على المقعد الموجود في الغرفه
في احد الاماكن الراقيه
وخاصة في شقه
جودي
مش عارفه ايسل كانت بتقول انها جايلي بس مش عارفه تليفونها مقفول
الام
هتيجي في الوقت ده
جودي اه هتقعد معانا يومين
الام
ليه غريبه دي مش بتقولى جدها صعب مش بيوافق انها تخرج
جودي
مش عارفه ياماما هي قالتلي كده وقالت لما تيجي هتفهمي
بس تلفونها اتقفل
شعر بالهدوء داخل الغرفه
ازح الغطاء عن وجهه
وجدها على نائمه على المقعد
قام ووضع عليها الغطاء
ثم عاد الى مكانه
في الصباح الباكر
فاقت من نومها وجدت الغرفه مضيئه
وجدته يقف في البلكونه
توجهت بعصبيه
ايه التخلف اللي انت فيه ده ناسي ان فيه بني ادمه نايمه معاك في الاوضه
نظر لها باسل بغضب
ثم اقترب منها
تراجعت هي للخلف
باسل بغضب:انتي بتقولى ايه سامعني تاني كده
ايسل بخوف وتلجلج:م ماهو بصراحه بقا مينفعش تفتح البلكون وانا نايمه
باسل بحده:انا حر براحتي افتح اقفل انت متتكلميش
ايسل:لا بقا دا كدا ظلم انا مش الا النوم انا مش لعبه
باسل وهو يحاول كتم ضحكاته من كلامها وخوفها منه
اجري يا شاطره العبي بعيد
زفرت هي بضيق وجلست على المقعد في تعب
طرقات على باب الغرفه
نظر لها بضيق ثم توجه ناحية الباب وفتح الباب
منال:صباح الخير ياحبييي
باسل:صباح الخير ياماما
لاحظت منال ايسل الجالسه على المقعد وهي جالسه بنفس الملابس االي خرجت بيها امبارح
منال:صباح الخير يا ايسل
شاورت لها ايسل بيدها بتعب
منال لباسل خود الفطار ده ليه انت وايسل
باسل:ليه ياماما تاعبه نفسك كنا هننزل نفطر
منال:ولا تعب ولا حاجه ياقلبي متنزلوش
باسل:طيب ماتبقيش تجيبي الاكل بنفسك ابقي ابعتي حد من الخدم
منال بابتسامه ماشي ياحبيبي
اخد الاكل ودخل جوه..
في مجموعة الشرقاوي
كانوا يقومون ببعض الاشغال
اياد:يابختك يا باسل في إجازه
مازن:والله انتو عيله مجنونه مش عارف اخوك اتجوز امبارح ازاي
اياد:يابني انا حكتلك 6مرات لحد دلوقت
جاءت اليهم فتاه كانت تلبس ملابس تظهر اكثر مما تخفي
صباح الخير
مازن:صباح النور
اما اياد فظل ينظر لها باعجاب
مازن:اهلا انسه هايدي ازيك
هايدي اشرف
بنت رجل الاعمال اشرف نصار بنت دلوعه جدا وبتحب باسل بس هو مش نعبرها وولدها مشاركهم في عدة اعمال
واشرف بيه عامل ايه
هايدي:تمام كويسين
هو باسل مش موجود
كاد مازن ان يرد
ولكن اياد رد مسرعا
لا مش موجود بس انا اخوه منفعش
هايدي:هههههههه لا ميرسي متنفعش
اياد:ليه بس كده
هايدي:اهوه كده عن اذنكم
مازن:ههههههههه بووووم احسن
اياد:ودي عايزه اخويا باسل في ايه
مازن:هههههههههه بتحبه واخوك مش بيطقها
اياد:والله باسل ده حرام عليه حد ميقطش دي
في قصر الشرقاوي خاصة في غرفة باسل
باسل وهو ياكل
تعالي كلى
ايسل:مليش نفس
باسل :احسن
قامت ايسل بعصبيه وقالت…..
انتهت الحلقه
احب اشوف تعليقاتكم
بقلم شوشو محمد
…