رواية عشق العيون

الحلقه العاشره

امسكها من يديها وصعد بها الى اعلى
فتح الباب بضيق

وادخلها الغرفه

اتفضلي ياهانم

دخلت بهدوء وجلست على السرير

اقترب منها الهانم تقدر تقولي بقا كانت فين وازاي تخرجي من غير اذني

ايسل وهي تبتلع ريقها انا حره اخرج وقت ما انا عايزه

باسل بعصبيه ايسل متستفزنيش وتخرجني عن شعوري

قامت من مكانها بخوف

كنت عند جودي صاحبتي

باسل :وروحت عندها من غير ماتعرفني ليه

ايسل:كده

ضغط باسنانه بغيظ :الله ما طولك ياروح
ثم اكمل بعصبيه
وازي خارجه كده اصلا باللبس ده والميك اب الاوفر ده

ايسل:انا حره اخرج بالطريقه اللي تريحني

امسكها بغضب من ذراعها
-لا انتي مش حره ياهانم انتي ناسيه انك مراتي والا ايه

ايسل بتوجع اه دراعي

ثم اكملت ببكاء
مراتك على الورق بس انا اصلا بكرهك مش بكره في حياتي قدك سيب دراعي بقا

شعر بالصدمه من كلامها

تركها وخرج من الغرفه

اما هي فجلست على السرير تبكي

نزل الى اسفل
وجد الجميع مازلوا جالسون

اياد باستغراب
ايه يابني انا مش قولت انك مرهق

باسل:مفيش حبيت اقعد شويه في الجنينه عن اذنكم

واتجه الى خارج الفيلا

اشار كمال لمنال ان تخرج ورائه

كانت مازلت على وضعها تبكي رن هاتفها نظرت الى التليفون بعيون دامعه
ثم مسكته في يديها وردت

ايسل بصوت باكي:ايوه ياماما

ناهد بقلق :ايسل مالك صوتك ياحبيبتي

ايسل ببكاء اكتر يعني مش عارفه مالي

ناهد :اهدي بس وفهمني حصل ايه

وجدت يجلس على المقعد في الجنينه ويضع رأسه بين كغيه
اقتربت منه ووضع يديها على كتفيه بحنان
منال:مالك ياباسل ؟حصل حاجه

نظر لها في صمت
جلست بجانبه
ايه االي حصل

تنهد بضيق :عنيده يا ماما

منال:مش جديد عليك ولازم تاخدها براحه وانا قايللك ايسل مش بتحب انها تحس انها مقيده او حد متحكم فيها

ناهد:انتي غلطانه كنتي قوليله قبل ماتخرجي

-لا اخرج براحتي

-يابنتي دا جوزك والمفروض يعرف انتي رايحه فين وجايه منين

-متقوليش جوزي دي دا شخص مغرور

-باسل طيب جدا

-خلاص انا الشريره بس بردوه لازم يطلقني

-يا ايسل اعقلي اول واحد هيقفلك في الموضوع ده جدك

دخل الغرفه في وقت متاخر من الليل
وجدها نائمه وضع الغطاء عليها
ثم نام هو الاخر

في الصباح فاقت من نومها
لم تجده في الغرفه فعملت انه قد ذهب الى العمل
قامت ودخلت الحمام ونزلت الى اسفل

تفاجاءت عندما وجدته يجلس مع والدته

اقتربت منهم وهي تتجاهل نظراته
-صباح الخير

منال :صباح النور يا ايسل نمتى كويس

ايسل:الحمدلله ياطنط

هو كان بيبوصلها ولاحظ ان عنيها بيان عليها عيطت كتير

ايسل كانت عايزه تهرب من القعده معاهم
-انطي هي رؤى فين

منال:في ااجنينه بره

ايسل:ماشي انا هطلع اقعد معها

منال:ماشي ياحبيبتي

خرجت تقعد مع رؤى

وجدتها تتحدث في الموبيل

ايسل قعدت على مقعد تستناها

رؤى ببتكلم مع مازن

رؤى:اوك ماشي كلمه

مازن:تمام في اقرب فرصه

تنهدت رؤى:ماشي

مازن:هتفضلي خايفه كده كتير

رؤى:مش عارفه قلقانه

مازن:متقلقيش وانا جمبك

رؤى بخجل:ماشي انا هقفل دلوقتي عشان ايسل جات تقعد معايا

مازن :اوك سلام

رؤى:سلام

ذهبت الى ايسل
رؤى :بابتسامه صباح الخير

ايسل:صباح النور

رؤى بقلق مالك يا ايسو عنيكي مش مظبطه ليه انتي معيطه

ايسل وهي تحاول ان تتماسك دموعها لا

رؤى:متاكده انا اول مره اشوفك كده

ايسل:رؤى عشان خاطري انا مضايقه ومش حابه اتكلم

رؤى:تمام زي ماتحبي اهم حاجه تكوني كويسه

ايسل :كويسه

ايسل فضلت طوول اليوم قاعده مع رؤى كانت بتحاول تتجنب باسل اكتر وقت

وبعد كده طلعت اوضتهم وكانت مقرره ان هي لازم تطلب منه انه يطلقها

دخلت الغرفه لم تجده
سمع صوت من الحمام عرفت انه هو في الحمام
قعدت عل الكرسي

لازم اما يطلع اطلب منه انه يطلقني

رن هاتف باسل لم تعري له اي اهتمام

رن مره ثانيه بصت على التليفون لاقت اسم هايدي

نظرت بتعجب الى الهاتف
وقررت انها ترد
ايسل:الو

هايدى بدلع :الو مش ده موبيل باسل

ايسل بضيق:انتي مين؟

هايدي باستفزاز:وانتي مالك انتي السكرتيره والا الخادمه

ايسل :خادمه في عينك انا مرات باسل

هايدي:انتي كذبه باسل مش متجوز

ايسل وضحكت ضاحكه عاليه:ياحرام هو مش قالك انه اتجوز

هايدي بضيق:انتي اكيد حراميه وسرقتي موبيله

ايسل:هههههههههه عموما انا مش هرد عليكي لانك ياعيني مصدومه بس عموما بيسو بياخد شاور دلوقتي اما يخلص هخليه يكملك وقفلت التليفون

هههههههههه احسن ياسي باسل

خرج من الحمام وجدها مبتسمه
تعجب من امرها ولم يتحدث

وجلس امام الاب توب

على فكره هايدي رنت عليك من شويه وانا رديت عليها
ثم قامت واقتربت منه بس ياحرام اتصدمت لما عرفت انك متجوز

لاحظ باسل غيرة ايسل

تكلم بغضب متصنع ليه قولتلها هايدي دي بنت رقيقه واقل حاجه تجرح مشاعرها

ثم ان اصلا ازاي تسمحي لنفسك تردي على موبيلي

ايسل:مش مراتك بقا
وبعدين لما انت بتحب وعايش حياتك ومرتبط بانسانه اتحوزتني ليه

صمت باسل ولم يرد عليها

جلست على الكرسي المقابل له

طيب ايه رايك نتفق اتفاق

رفع باسل حاجبيه باستغراب
اتفاق ايه

ايسل:تطلقني وتروح تتجوز الانسان اللي انت بتحبها
وقامت هي من امامه واناكمان اتجوز الانسان االي بحبه

باسل:افندم الانسان اللي بتحبيه

ايسل وهي تهرب من عيونه:له بصراحه بقا انا بحب واحد وكنت يوم ماهربت كتت ههرب معه ونسافر بره مصر بس انت جاءت واخدتني

شعر باسل بوجع في قلبه
ثم وقف امامها
ها كملي وبعدين

ايسل :ولا قبلين طلقني وانت تعيش حياتك مع الا نسانه اللي انت بتحبها وانا كمان وانا مستعده اتحمل اي شئ من جدي ويكفي ان احنا نحافظ على علاقتنا كاولاد عم

نظر لها بصدمه فهو لم يتوقع انها تكره العيش معه بهذه الطريقه نظر لها في صمت

باسل:موافق بس طلاق الايام دي لا

ايسل:ليه

باسل:مش هينفع احنا بقالنا شهرين بس وجدي كمان مش هيوافق على الاقل لازم نعيش فتره مع بعض وبعدين نقولهم متفقناش

ايسل:موافقه بس هنبقا خلال الفتره دي اصحاب واخوات

باسل:بس انا ليا شروط

ايسل:شروط ايه بقا ان شاء الله

باسل:اولا مش معني احنا اصحاب واخوات انك تتجاهلني او تخرجي من غير اذني او اي شئ ممكن يمس كرامتي كزوج ليكي

ايسل:تمام انا موافقه

ثانيا: وده اهم عندي من الاول
انك تتحجبي موقتا ياستي لو انتي مش عايزه بس لحد ماننفصل لاني مش هقبل انك تخرجي وانتي مراتي من غير حجاب وكمان تلبسي قدام اياد حجاب وزي ماقولتلك بعد ماننفصل براحتك ودي شروطي

ايسل بتفكير:م موافقه بس انا معنديش لبس محجبات

امسكها باسل من يديها

وتوجه الى داخل الغرفه الداخليه وفتح احدى االدورف
في الدولاب

اتفضلي كل اللبس اللي انتي هتحتاجيه هنا

نظرت ايسل الى الملابس بدهشه وتعجب
ايه ده انت جبت الهدوم دي كلها امتى وازاي وليه

باسل :كنت جايب الهدوم دي للانسانه اللي بحبها وكان كل اما اشوف حاجه تعجبني اشتريها

ايسل:طيب ليه انا اخدها خليها لها هي

نظر لها باسل بصمت
ثم اردف قائلا:مش مشكله هجبلها غيرها

ايسل:ممكن متطلعش مقاسي

باسل:جربي يمكن تطلع مقاسك اهم حاجه ذوقي يعجبك
يلا تصبحي على خير انا هروح انام

تركها باسل وذهب الى االنوم

ايسل فضلت تتفرج على الهدوم وعجبها ذوقه جدا

في الصباح فاقت من نومها لم تجده في الغرفه

دخلت الحمام واخدت شاور
جات تلبس افتكرت ان هو قالها تتحجب كمان قدام اياد

دخلت الغرفه الداخليه وفتحت الدولاب وخرجت منها طقم ولابسته وكانت جميله في الحجاب
ونزلت الى اسفل
كان الجميع يجلسون في الاسفل

نظرت رؤى بدهشه الى السلم
رؤى:مش معقووول

نظر الجميع الى السلم
و………

انتهت الحلقه
احب اشوف تعليقاتكم
بقلمي شوشو

error: