رواية عشق العيون

الحلقه الثامنه

باسل:تعالى كلي

ايسل:مليش نفس

باسل :احسن

ايسل بعصبيه: والله لوكله عند فيك وجلست على الكرسي وبداءت تاكل

ابتسم باسل على طريقتها الطفوليه

مر اسبوع والعلاقه متوتره بين ايسل وباسل

كانوا يجلسون جميعهم على الغداء

وفاء بمكر:مبروك ياعرسان

باسل:الله يبارك فيكي

ايسل:متصنعه الابتسامه :ميرسي ياطنط

وفاء:ان شاء الله عايزين نشوفلكم بيبي صغير قريب

باسل بهدوء:ان شاء الله

نظرت له ايسل بضيق ثم ادارت وجهها

رن تليفون باسل
وكان مازن
باسل اخد التليفون وخرج يرد

باسل:الو
مازن:ايوه ياعريس

باسل:جتك عرسه خناقه ياشيخ

مازن:ههههههههه ليه بس ياعريس

باسل متجاهل كلامه
الشغل عامل ايه؟

مازن:حلو

باسل:هو انا بسالك عن صحتك

مازن:كله تمام مش انت هتيجي بكره

باسل:ايوه جاي

مازن:ماشي بالمناسبه هايدي بتسال عليك مردتش اقولها انك اتجوزت دي ممكن تروح فيها

باسل: ليه هو انا كنت موعدها بحاجه انا هقولها بنفسي

مازن:ماشي ياقاسي ههههههههه

باسل:اقفلي يالا اقفل

مازن:ههههههه سلام

في المساء في وقت متاخر
في غرفة باسل

كان قاعد على المقعد وشغال على الاب توب

اقتربت منه ايسل
تسمح تقوم عشان عايزه انام

باسل وهو مازل ناظر للاب
نامي على السرير انا هنام هنا

ايسل:لا انا هنام هنا

باسل وهو يحاول محافظ على هدؤه لا انتي مره وانا مره عشان متتعبيش

ايسل:لا وانت مالك اتعب والا متعبش انا حره اوعي تكون خلاص فكرت نفسك جوزي دا على الورق بس يا استاذ

باسل وقد فقد صبره:ايه ماسوره واتفتحت متعرفيش تقولي حاضر ابدا

ايسل بعند:لا

باسل:تمام نامي في المكان اللي يريحك

في الصباح

كانت نائمه في غرفتها رن هاتفها

رؤى بصوت نائم الو

مازن:صباح الخير

رؤى وهي تعتدل
صباح النور

مازن:معلش صحيتك من النوم بس كان نفسي اسمع صوتك

رؤى:هههههه لا عادي انت في الشغل

مازن:ايوه مستني اخوكي العريس يجي

رؤى:بس دا الموضوع متلغبط خالص

مازن:ربنا يهدي الحال

رؤى:يارب

صحى من النوم دخل الحمام
وبداء يجهز للذهاب الى العمل

وجدها نائمه على المقعد

وضع عليها الغطاء
قامت ايسل مفزوعه
انت بتعمل ايه

باسل بهدوء :كنت بغطيكي

ايسل:وانت مالم استغطى والا لا لو بموت متقربش مني

باسل وهو يصغط على شفتيه بضيق ماشي
وخرج من الغرفه ونزل الى اسفل
وجد الجميع يجلس عاى مائدة الفطار

باسل:صباح الخير
الجميع:صباح النور
اقترب من جده وقبل يديه

باسل :صباح الخير ياجدي

كمال بابتسامه:صباح النور اقعد

جلس باسل
وبداء في تناول الطعام

اياد:طبعا محدش قدك بقالك اسبوع اجازه واحنا مطحونين شغل

منال:بس يا اياد باسل عمره ما اخد اجازه من الشغل

وفاء:اومال ايسل فين لسه نايمه

تنهدت باسل بضيق من طريقة زوجة عمه وتطفلها
باسل:اه اصل احنا نايمين متاخر

نظرت له منال وابتسمت لانها فهمت انه عايز يضيقها

منال :اممم ربنا يسعدكم

باسل بابتسامه :صفره ميرسي

انا هقوم عشان الشغل
عن اذنك ياجدي

اياد:استنى خودني معاك

وخرج متوجها الى الشركه

كانت مازلت نائمه مكانها

طرقات على الباب

ايسل بزهق:يوووه بقا مين جاي

ايسل وهي تقوم بخمول وكسل
ايوه وفتحت الباب وجدت والدتها

ناهد:صباح الخير
ايسل بتعب:صباح الخير يامامي

ناهد بقلق:مالك
ايسل وهي تجلس على احد الكراسي
تعبانه ياماما بقالي اسبوع بنام على الكنبه دي

ناهد:ليه مش بتنامي على السرير

ايسل بحده :انتي عايزاني انام جمبه مستحيل

ناهد وهي تقعد بجانبها:ليه بس ياحبيبتي دا جوزك

ايسل بضيق:متنطقيش الكلمه دي ياماما بتخنق اما بسمعها

ناهد وتنهدت بضيق:يابنتي باسل كويس حاولي تقربي منه

ايسل:دا اخر يوم في عمري
وهي تقف من مكانها لا لا مستحيل

ناهد:طيب اهدي ممكن تقعدي عشان نتكلم بعقل شويه

ايسل :عقل ايه انا مش هعيش مع البنى ادم ده

ناهد:والطلاق ده فكره مستحيله جدتك مش هيوافق عليها

ايسل:انا بقا هخليه يطلقني وهتشوفي

ناهد :ناويه عليه يا ايسل كفايه اللي انتي عملتيه

وصل الى الشركه

وجد مازن في استقباله

مازن بابتسامه واسعه
حمدلله على السلامه

باسل:الله يسلمك

باسل وهو يدخل المكتب
نسرين هاتلي قهوه

نسرين:حاضر يافندم

في القصر

نزلت الى الاسفل

وجدت وفاء جالسه

ايسل:صباح الخير يا انطي

وفاء :صباح الخير

ايسل :عليه عليه

تاتي اليها

عليه:تحت امرك يا مدام ايسل

ايسل بصوت هامس مدام وزفت
لو سمحتى هاتلي قهوه

عليه :حاضر وذهبت

وفاء بمكر :ايه يا ايسو قهوه على الصبح

زفرت ايسل بضيق فهي تعلم ان وفاء لا تحبها هي ووالدتها وبتتمني انهم يمشوا من القصر

ايسل وهي تجلس وتضع رجل فوق الاخرى:عادي يا انطي

ابتسمت وفاء بمكر :ايه مالك خاسه كده ليه مش بتاكلي

ابتسمت ايسل ابتسامه واسعه
انتي عارفه بقا العرايس الجداد بيبقوا خاسين

ضحكت وفاء بصوت عالي :عرايس اه عرايس ماهو واضح

نظرت لها ايسل بضيق وقامت من مكانها

كادت ان تتحدث
لكن وجدت من ينطق باسمها

منال:ايسل تعالى عايزكي فهي تعمل ان وفاء تحاول ان تستفز ايسل

لم ترد عليها وظلت تنظر الى وفاء بغيظ تريد ان تهجم عليها

منال:ايسل انتي مش سامعني

ايسل :حاضر يا انطي جايه

وفاء:هههههههه دي خلاص بقت مامتك والا انتي مش واخده بالك

منال:انا بحب اسمع منها كلمة انطي

ومسكت منال ايسل من ايديها ودخلت المطبخ

منال للخدم:اطلعوا دلوقتي وسبونا
خرجوا الخدم
منال ل ايسل اقعدي
وجلست بجانبها
ايه مش عارفه طريقتها جديده عليكي

ايسل:دي مستفزه والله كنت هركب فوقها

منال بدهشه:هتركبي فوقها

ايسل :اه

منال: هههههههه انتي متاكده انك بنت

ايسل:انا متاكده انها مش بتحبني انا ومامي وعايزنا نمشي من هنا

منال:يبقي تتجهليها خالص

ايسل:انا بسكت بس عشان خاطر كارمن وعمو عادل غير كده كنت شديتها من شعرها

منال:ياحبيبي يابني صعبان عليا والله

ايسل: ليه السيره التييت دي دلوقت ماكنا كويسين

صممت منال بضيق

ايسل :متزعليش مني ياطنط انا مش بحب اتجبر على حاجه وبعدين بصراحه ابنك ده صعب اووي ومتحكم

منال:انتي اللي مش ذكيه على فكره هو طيب وانتي تقدري تخليه يعمل االي انتي عاوزاه بس انتي عنيده
وهو اعند منك

دخلت عليهم المطبخ

رؤى:اجتماع سري ده والا ايه

ايسل:هههههههه واحشاني على فكره

رؤى:وهي تحضنها وانتي اكيد يامرات اخويا

ايسل:رخمه ابعد عني

رؤى:هههههههههه

رجع من العمل وجدها جالسه في الغرفه

باسل:مساء الخير
انتهت الحلقه
احب اشوف تعليقاتكم

بقلمي شوشو

error: