رواية عشق العيون

الحلقه التاسعه
حلقه كمان بس
التفاعل مش حلو خالص
انا زعلانه جدا

رجع من العمل وجدها جالسه في الغرفه وتتصفح في موبيلها الخاص القى عليها التحيه
باسل:مساء الخير

ردت وهي مازلت تنظر في الموبيل مساء النور

توجه الى الغرفه الاخرى واخرج ملابس من الدولاب وتوجه الى الحمام

بعد دقائق خرج لم يجدها في الغرفه
فعلم انها نزلت
توجه الى خارج الغرفه ومنها الى اسفل
وجد الجميع مجتمعين على الغداء
جلس هو الاخر
الجميع ياكل في صمت
قطع الصمت كلام ايسل

جدو بعد اذنك انا جايلي عرض شغل في شركة ترجمه كنت حابه اشتغل فترة الاجازه فيها

شعر بالصدمه من كلامها ولكنه ظل على وضعه فكيف لها ان تتجاهله هكذا وامام الجميع

كمال:شغل ايه ده؟

ايسل وهي تعتدل في جلستها بقول لحضرتك في شركة ترجمه كنت عايزه اشتغل فترة الاجازه

كمال بهدوء: لو جوزك موافق انا معنديش مشكله

باسل بهدوء عكس ما في داخله
ونظر لها بحده
هي قالتلي وانا مش موافق

زفرت هي بضيق وهبت واقفه
انا شبعت عن اذنكم

كمال وهو ينظر لها بغضب اقعدي مكانك متقوميش غير لما كلنا نخلص اكل

جلست هي بضيق في مكانها

وكانت من هناك تضحك بمكر

بعد الغداء
كانوا يتحدثون في غرفتهم

انتي اكيد اتجننتي ياوفاء

وفاء:ايه الجنان في كده هما مش متقفين والا هيتفقوا

عادل :واحنا مالنا

وفاء:مالنا ازاي انا نفسي باسل يتجوز كارمن

عادل:ياربي على الجنان انتي عايزاه يطلق بنت اخويا ويتجوز بنتك

وفاء :بنت اخوك اصلا مش عايزاها

عادل:بردوه مالناش دعوه واياكي تفتحي الموضوع ده تاني او تجبي سيرته قدام كارمن

طلعت الغرفه وجدته يجلس في غضب واضح على وجهه

تجاهلته ودخلت الى الحمام
ظلت اكثر من نصف ساعه بالداخل
خرجت وجدته على نفس وضعه
تنهدت بشجاعه وجلست على احد الكراسي

تقدري تفهمني ايه اللي حصل تحت ده
قالها باسل وهو يتعدل وينظر اليها

ايسل وهي بتحاول تكون هاديه
هو ايه اللي حصل

باسل وهو يقوم من مكانه ويقترب منها بعصبيه
انا مش عايز استعباط ايه موضوع الشغل ده يا ابله

هبت واقفه بخوف
ملكش دعوه بيا والله لو لمستني لقايله لجدو بس

مسكها باسل من دراعها
-والله المفروض اخاف كده
ايسل:ياماما سبيني بقا

ضغط باسل على شفتيه السفلي يحاول كتم ضحكاته من تصرفاتها الطفوليه
عشان عارفه نفسك غلطانه انا طرطور سياتك لم تقرري تشتغلي من نفسك

ايسل وهي تتحرك من مكانها وتبتعد عنه احنا اتفقنا ان انت جوزي على الورق بس

اقترب منها باسل بمكر
دا قرراك انتي مش اتفقنا
تراجعت هي للخلف حتي صدمت بالحائط ورائها
باسل وهو يقترب منها والا انتي شايفه ايه

ايسل بخوف والله العظيم لو مابعدت عني لهصوت

انفجر هو ضاحكا من طريقتها الطفوليه

ايسل فضلت تبصله وهو بيضحك اول مره تشوفه بيضحك هو دايما واخد الحياه جد

اقترب منها اكثر ثم قال بهدوء هتصوتي وتعملي ايه تاني

ابتعلت هي ريقها

ايسل برقه:لو سمحت ابعد عني انا مش عايزه خلاص اشتغل

ابتسم باسل وايه االي جاب سيرة الشغل دلوقت

نظرت له في صمت

وضع قبله رقيقه على شفاتيها

ايسل بهدوء يمتزج بالصدمه
:ب باسل

تراجع هو للخلف
وضع يديه على شعره وارجعه للخلف وجلس على احد الكراسي

اقتربت هي منه ووقفت امامه بغضب
على فكره انت شخص مش محترم وعامل نفسك مؤدب وانت قليل الادب

رفع رأسه ونظر لها في صمت

ايسل:ايوه وانا مش هكست

باسل بابتسامه خبيثه:هتعملي ايه هتقوليلهم جوزي كان بيبوسني وطلع قليل الادب

ايسل بضيق :انت فعلا قليل الادب

باسل وهو يقف طيب وسعي بقا من قدامي عشان انزل اشوف شغلي بدل ما اعمل حاجات تاكدلك اني قليل الادب
بجد سلام ياايسو

ايسل بضيق مستفز

خرج من الغرفه متوجها الى اسفل

ظلت تجلس في الغرفه بضيق من طريقته المستفزه
تذكرت ماحدث منذ قليل وضعت اصابعها على شفتيها وابتسمت
بردوه مستفز

في الصباح
كانت نائمه سمعت طرقات على الباب

ايسل بخمول فتحت الباب
وجدت والدتها
تعالي ياماما
ناهد:صباح الخير

ايسل:صباح النور انتي خارجه والا ايه

ناهد:انا رايحه عند خالك في اسكندريه

ايسل:بجد طيب خودني معاكي

ناهد:مينفعش وجوزك

ايسل بضيق:جوزي ايه ياماما وبتاع ايه

ناهد:يووه بقا يا ايسل احنا هنتكلم تاني في الموضوع ده

ايسل:طيب هتيجي امتى

ناهد:مش عارفه بس مش هتاخر

تنهدت ايسل بضيق ماشي ياماما

اقتربت منها ناهد واحتضنتها خودي بالك من نفسك ومتعمليش مشاكل يا ايسل

ايسل:ماشي

صاحت بفرح
ماما ماما انا نجحت بنسبة98.5

وفاء بفرح الف مبروك ياحبيبتي

كارمن انا هنزل افرح جده

نزلت مسرعا
وتوجهت الى غرفة مكتبه
جدو جدو وانا حبت98.5

كمال وهو يحتضنها بفرح الف مبروك ياحبيبتي

في المساء كان الجميع مجتمع
جاء هو من العمل

باسل :مساء الخير

الجميع :مساء النور

اقترب منهم وسلم على جده وقبل يديه

وجلس معهم
باسل موجه الكلام لمنال متسألا هي ايسل فوق

وفاء بمكر:ايسل خرجت هي مقالتلكش انها خارجه

شعر باسل بالصدمه
ولكنه تكلم بهدوء وثقه عكس مافي داخله لا طبعا قايللي بس كنت مفكر انها رجعت

منال وهي تقترب من باسل :هي بردوه قالتلي انها خارجه اكيد زمانها على وصول

نظر في صمت لوالدته فهو يعرف انها خرجت ولم تخبر احد

باسل:انا هطلع اغير هدومي على ماتوصل

جودي:يخربيتك يا ايسل انتي خارجه من غير ماحد يعرف

ايسل:اه عادي

جودي:من حكاياتك الموضوع مش هيعدي على خير

ايسل :يعدي بقا والا ميعدش انا لو قولتله عايزه اخرج مش هيخلني اخرج من غير الحراس
وانا مش حابه اكون مقيده

جودي:ربنا يسترها عليكي

دخل الى الغرفه اخرج هاتفه

ورن عليها لقى التليفون مغلق

باسل:ماشي يا ايسل

ابدل ملابسه ونزل الى اسفل

وجدها تدخل من باب الفيلا وتنظر له بتحدي

ايسل في نفسها ربنا يستر

ثم تكلمت بقوه عكس ما في داخلها مساء الخير

الجميع :مساء النور

اقترب منها باسل وحضنها
حبيبي حمدلله على السلامه

كانت ايسل بصدمه من تصرفه
ثم همس هو في اذنها
اهدي الحساب مش هنا

ثم اخذها من يديها
باسل:باركي بقا لكارمن جتبت98.5

ايسل:بخفوت:مبروك ياكارمن

كارمن بفرح:الله يبارك فيكي يا ايسو

باسل:بعد اذنكم انا هطلع انا وايسل عشان مرهقين

كمال:ماشي اتفضلوا انتوا

منال :بصوت هامس ربنا يستر

وفاء:بتقولي حاجه يامنال

منال بززهق:لا مفيش

امسكها من يديها وصعد بيها الى اعلى
فتح الباب دون انا يتكلم
وادخلها الغرفه
اتفضلي ياهانم

انتهت الحلقه

احب اشوف تعليقاتكم

بقلمي شوشو

error: