رواية عشق العيون

الحلقه السادسه

في حاجه يا إياد
قالتها وفاء وهي تقترب منهم

إياد :مفيش حاجه ياطنط انا كنت بسال كارمن عن المذكره

وفاء:امممممم ومالوه ياحبيبي

اياد:ماشي عن اذنكم

وفاء:اتفضل

وفاء لكارمن :هو كان عايز ايه

انا شايفكم من بعيد زي ماتكونوا بتتخنقوا

كارمن
لا ياماما مفيش حاجه

وفاء
اسمعني انا فاهمه اياد كويس وفاهمه طريقته ابعدي عنه نهائي مستحيل اللي هو بيفكر فيه ده يحصل في يوم من الايام
وانتي كمان اياكي تفكر فيه دا واد فاشل

كارمن بضيق
خلاص بقا ياماما متنسيش انه بن عمي

وفاء
اهوه انا عايزك تعتبريه بن عمك وبس عشان راسملك جوازه ايه في دماغي

زفرت كارمن بضيق
انا مبفكرش في الموضوع ده دلوقتي اما اخلص الكليه

كانت تقف في شرفة الغرفه

وجدته يجلس في الحديقه يخلص بعد الاعمال على الاب توب

مغرور
قالتها ايسل وهي تنظر اليه

انتي وصلتي لدرجة انك بتكلمي ياحبيببة يا ايسو

قالتها رؤى وهي تقف ورائها

ايسل
خضتني يابنتي

رؤى
خبطت كتير على الباب محدش رد عليا قولت اكيد انتي في البلكونه

ايسل
اتخنقت من الاوضه قولت اطلع اشم هواء
ثم اكملت وهي تنظر لباسل
بس واضح ان كله خنقه

رؤى وهي تقف امامها

انا عارفه انك زعلانه من باسل من اللي عمله معاكي بس والله هو طيب جدا وبعدين بصراحه بقا انتي غلطانه ايه اللي خليكي تروحي مكان زي ده

ايسل
كنت بغير جو

رؤى
ههههههه يابنتي انتي مجنونه
اي حاجه تخطر على بالك تعمليها

ايسل
انا كده

رؤى
عموما انا مش جايه اتكلم في الموضوع ده

ايسل
خير

رؤى
اصل انا قابلت مازن

ايسل
اه طيب ارغي

انتي اتجننتي يا وفاء
قالها عادل وهو يقوم من السرير

وفاء
ايه الجنان في اللي انا بقوله
عشان اضمن لبنتنا جوزاه حلوه

عادل
لا بجد اتجننتي انتي عايزني اروح اقول لباسل تعالى اتجوز بنتي ارخصها

وفاء
هو احنا هنروح نقوله كده لا لازم نخطط للموضوع ده

عادل
كمان هتخططي

وفاء
ايوه وبعدين انا متاكده ان باسل بيحب الشخصيات اللي زي كارمن وطريقة لابسها كمان

عادل
وفاء انا عايزك تشيلي الموضوع ده من دماغك ومش عايز بنتي تشغل دماغها بالكلامالفاضي ده

انا من رأي خليه يكلم اخوكي خليكي تخلص من جو التوتر اللي انتي فيه ده
قالتها ايسل وهو تستند على سور البلكونه

رؤى
خايفه يرفضوا عشان الكليه

ايسل
ويمكن يقبلوا عادي

رؤى بتنهيده
طيب هدورها في دماغي كده واشوف

كانوا يجلسون يتحدثون
جاءت اليهم كارمن

كارمن
ماما انا هطلع اذاكر في الجنيه شويه

وفاء
ماشي ياحبيبتي اطلعي

وخرجت كارمن

وفاء موجهه كلامها لمنال

ايه رايك في كارمن بذمتك مش بقت عروسه

منال
اه طبعا دي احلى عروسه ربنا يحميها

ثم وجهت كلامه لناهد
وفاء بمكر
والا ايه رايك ياناهد

ناهد
اكيد طبعا دي ست البنات ماشاء الله

وفاء

ايه يامنال انتي مش ناويه تخلي باسل يخطب

منال وقد فهمت ما ترمي اليه

ونظرت هي وناهد لبعضهم البعض باستغراب

والله انتي عارفه ياوفاء محدش بيختار لحد الايام دي كل واحد برتبط بالانسانه اللي عايزها وخصوصا باسل دماغه لوحده

وفاء
اه طبعا دا باسل ده راجل

عدت الايام

ايسل مكنتش بتختلط بباسل نهائي
وهو كمان مكنش بيحاول يقرب لها او يعترض علي اي حاجه بتعملها
وده طبعا باوامر من جده ان هو ميتغطش عليها الفتره دي

عدت فترة الامتحانات
والكل خلص امتحانات

كان يجلسون على مائدة العشاء

رؤى
جدو بعد اذنك احنا عايزين نروح نغير جو في اي مكان عايزين نروح مصيف

ايسل
ايوه ياجدو وكارمن كمان خلصت امتحانات وكلنا فضينا

اياد
ايوه بقا وعندي لكم مكان تحفه

نظر له كمال

اياد
اقصد يعني بعد موافقة جدو

كمال
مش هينفع نروح مصيف السنادي
عندنا شوية ظروف هتمنعنا

ايسل:
ظروف ايه ياجدو

كمال:
ناهد حاصلني انتي وايسل على المكتب

ناهد:
حاضر

نظرت ايسل محركه دماغها باستفهام في ايه

مسكتها ناهد من يديها
مش عارف اما ندخل هنعرف تعالى
وتوجهو الى داخل المكتب

وفاء بتساؤل هو في ايه

عادل:
معرفش ما انا قاعد جمبك اهوه

باسل:
انا طلع فوق ياماما

منال بتفهم:
ماشي

دخلوا الى غرفة المكتب
كان يجلس في انتظارهم

كمال ل ايسل
اقفلي الباب

ايسل:
حاضر

كمال:
اقعدو
جلسوا والاسئله تدور في عقلهم

كمال:
طبعا انتوا اكيد عايزين تعرفوا انا عايزكم في ايه

ناهد:
اكيد يابابا

كمال:
انا هدخل في الموضوع على طول

كانت في الخارج تجلس على جمر

وفاء وهي تنظر الى غرفة المكتب
هو انتي متعرفيش عمي عايزهم في ايه

منال بتافف:
معرفش روحي ادخللهم لو تحبي

وفاء:
لا
تفتكري هي ممكن يمشيهم من هنا عشان تصرفات ايسل

منال:
معتقدش انتي عارفه انه بيحب ايسل جدا شيلي بقا الافكار دي من دماغك

في الداخل

هبت واقفه
انت بتقول ايه ياجدو
ثم وقفت بجانب والدتها التي تجلس على الكرسي
ايه الكلام دا ياماما انتوا عايزين تجوزني للابني ادم ده

اشارت لها والدتها بيديها ان تهداء

كمال بحده:

اولا اقعدي
ثانيا
اتكلمي عن بن عمك بطريقه كويسه والانسان اللي هيبقا جوزك

ايسل:
مستحيل انتو عايزين تدفنوني بالحياه مع البني ادم ده

كمال بغضب:
ايسل

ايسل:
انا مش موافقه ياجدو ومستحيل ده يحصل

كمال:
انا مش باخد رايك انا بعرفك

ايسل:
لا مش هتجوزه
وخرجت مسرعه من المكتب

ناهد:
ايسل استني

كمال:
اطلعي وراها وعارفيه اللي انا قولته هيتنفذ

ناهد :
حاضر وخرجت ورائها

دخلت الغرفه
وجدتها
تضع ملابسها في احدى الحقائب

ايسل بتعملى ايه
قالتها ناهد وهي تقترب منها

ايسل بعصبيه:
عايزني اقعد هنا بعد االي تقال تحت ده انا همشي مستحيل افضل هنا ثانيه واحده

ناهد:
اهدى وبطلي اللي انتي بتعمليه ده وبعدين مش هتعرفي تخرجي من هنا جدك مش هيسمحلك بده

ايسل:
ليه هيحبسني هخرج ومش هيقدر يرجعني
انا قولتلك نمشى من هنا وانتي اللي مردتيش دا عايز يدفني بالحياه ياماما

ناهد وهي بتاخد منها الهدوم:
اقعدي نتكلم جدتك هينفذ اللي في دماغه وانتي عارفه

ايسل وانا مستحيل استسلم

كان يجلس في غرفته
دخلت عليه والدته

وجدته يجلس على الكرسي الهزاز
ويتحرك به

باسل وهو مازل على وضعه
:
ايه الاخبار

منال:
طلعت متعصبه على فوق

ابتسم هو بسخريه

دا اقل واجب

منال:
انا مش حابه طريقتكم بالضغط دي

تنهد باسل بضيق: انا بنفذ اوامر جدي
منال :
ربنا يستر

صاحت ايسل بغضب:
انتي عايزاني اوفق ياماما

ناهد:
دي اوامر جدك

ايسل:
مستحيل وانا اقول الفتره اللي فاتت سيبني في حال عشان كده بيخططوا لده
بس مش هيحصل

ناهد:
طيب ياحبيبتي فكري دا باسل كويس والف بنت تتمناه

ايسل:
الا انا مش بتمناه مش باطيقه ياماما

ناهد:
اهدي بس يابنتي وفكري

تاني يوم
كانوا يجلسون على الغداء

نزلت وجلست على احد الكراسي
ايسل
مساء الخير
الجميع
مساء النور
رفع كمال حاجبيه باستغراب
فلم يتوقع ان تنزل

باسل نظر لها
تجاهلت هي نظراته
ونظرت امامها

باسل في نفسه:ياترى ناويه على ايه يابن
ووبدوا الاكل في صمت

في وقت متاخر من الليل
اخذت حقيبتها وتوجهت خارج الفيلا
ومن على احد اسوار الفيلا الخلفيه
رمت شنطتها
وتسلقت الحائط
ونزلت خارج الفيلا
ايسل وهي تنهج وتاخد نفسها
الحمدلله

ولكن……

اتتهت الحلقه
احب اشوف تعليقاتكم
وتوقعتكم
بقلم شوشو محمد

error: