رواية عشق العيون

الحلقه12

ظل ينتظر قرابة الساعه وهي لم تخرج من الحمام

بداء يقلق عليها

باسل وقف على باب الحمام
ايسل ايسل

لم يسمع صوت
ايسل ايسل
ملاقش رد
باسل ملاقش حل غير انه يكسر الباب

وبالفعل كسر الباب و فتحه لاقاها مغمى عليها وواقعه في الارض

باسل بخضه ايسل وشالها من مكانها وحطها على السرير

بعد دقائق كانت الدكتوره موجوده وبتكشف عليها

كان الجميع خارج الغرفه في انتظار خروج الدكتوره

ماعدا منال اللي كانت معها جوه

اياد :اكيد دلوقت الدكتوره هتخرج بقا تقول مبرووك وانا هبقا عم بقا وحاجات

نظر له باسل بغضب :تعرف انت بالذات تخرس ماسمعش صوتك

عادل لاياد:اياد هو ده وقته اسكت شويه

خرجت الدكتوره ومعها منال

باسل:خير يادكتوره

الدكتوره:متقلقوش شويه هبوط بس هي محتاجه تغذيه بس شويه انا كتبتلها على ادويه تاخدها وان شاء الله هتبقا كويسه عن اذنكم

باسل دخل الاوضه لقا ايسل نايمه فضل يبوص عليها

جاءت منال وراه
منال:متقلقش هي بس ماكلتش النهارده كويس عشان كده جالها هبوط

باسل :بضيق:ماشي هي هتفضل نايمه كده

منال:هي الدكتوره مديها حقنه وقالت انها هتفضل نايمه

في الصباح

فاقت من نومها وجدته ينام بجانبها

تذكرت امس
اخر حاجه افتكرتها انها كانت في الحمام

اعتدلت

شعر بها فتح عيونه

باسل:ايسل انتي كويسه

هزت رأسها بالايجاب

باسل وقام من مكانه
انا هطلبك الاكل

ايسل بصوت مشحرج:لا مليش نفس

باسل:مينفعش انتي تعبتي بسبب انك ما اكلتيش امبارح

ايسل بتعب:هو ايه اللي حصل

باسل :تعبتي وقعتي في الحمام

في مجموعة الشرقاوي

مازن:هههههههه يعني باسل قاعد جمب ايسل والله وشوفت اليوم االلي باسل بيقعد فيه جمب حد

اياد:اه والله باسل اخوايا دا شخصيه غريبه انا مش فاهمه

مازن:ولا عمرك هتفهمه

في قصر الشرقاوي
وخاصة في غرفة باسل

منال:حمدلله على السلامه ياحبيبتي

ايسل :الله يسلمك يا انطي

منال وهي تجلس بجانبها
انتي في حاجه مضايقك

ايسل:لا يا انطي مفيش

منال:متاكده

ايسل:اممممم متاكده

في المساء

كانت تجلس في الجنينه

مساء الخير
قالها باسل وهو يقترب منها

ايسل وهي تعتدل في جلستها
مساء النور

باسل وهو يجلس بجانبها
عامله ايه دلوقتي

ايسل :كويسه

ثم اردفت قائله
باسل انا كنت عايزه اطلب منك طلب

باسل بانتباه :اتفضلي

ايسل: كنت عايزه اروح لماما عند خالو في اسكندريه

باسل بقلق:ليه

ايسل:عايزه اغير جو اقعد اسبوع

باسل:اوك معنديش مناع

ايسل بفرح:ميرسي

بعد يومين

ايسل :انا هروح بكره عند ماما وهاخد عربيتي

باسل:لا انا هاجي معاكي

ايسل باستغراب :ليه

باسل:عادي مش عايزني اجي

ايسل:لا مقصدش بس لو خايف اني مرجعش انا عمري ماهخون اتفاقنا انا بس…

باسل:على فكره انا بثق فيكي اكتر من نفسي

ايسل بخجل:ماشي

اقترب منها باسل
مش يمكن عاوز اكون جمبك

نظرت له ايسل بخجل اوك

في الصباح
ركبت بجانب باسل وانطلقوا الى الاسكندريه

في مكالمه بينهم

مازن :انا معرفتش اكلم باسل
قولت خلاص اما يرجع من اسكندريه ابقا افتحه في الموضوع

رؤى:ماشي مفيش مشكله

مازن:واحشتني

رؤى بخجل:ميرسي

مازن:لا والله

رؤى:ايه؟

مازن:بقولك واحشتني

رؤى بخجل:وانت كمان

وصلوا الى بيت خالها

احتضنت ايسل والدتها بحراره

ايسل:ماما واحشتني اووي

ناهد وهي تحتضنها وانتي كمان ياروح ماما

ثم سلمت على باسل
ازيك يا باسل عامل ايه

باسل:ازاي حضرتك ياطنط عامله ايه

ناهد :الحمدلله
ثم ضغط على ايد ايسل بحب قمر في الحجاب ياحبيبتي

ايسل بابتسامه واسعه:ميرسي يامامتي

نزل طارق من على الدرج ومعه زوجته نجلاء وابنه مصطفى

طارق يعمل طبييب جراح

طارق بابتسامه :حمدلله على السلامه

ايسل وجريت عليه وحضنته
خالو واحستني اوي

طارق:وانتي كمان ياايسو عامله ايه؟

ايسل:الحمدلله

ايسل بتردد باسل ياخالو انت عارفه ط..

قاطعها طارق:اكيد طبعا باسل بن عمك وكمان جوزك ياستي
كمال بيه مفهمني كل حاجه من الاول

ومد يديه وسلم على باسل

سلمت ايضا على زوحة خالها وابن خالها

ايسل :واحشتني ياصاصا
مصطفى طالب في الثانوي

مصطفي:وانتي كمان يا ايسل
مبسوط انك جيتي وشوفتك

ايسل:انا كمان مبسوطه اني شوفتك

جلسوا الجميع يتحدثون في امور شتي

ناهد اخدت ايسل وخرجوا الجنينه

ناهد:عامله ايه ياحبيبتي

ايسل:الحمدلله ياماما

ناهد بفرح :انا ملاحظه انتي وباسل الحمدلله كويسن

ايسل بتردد:عادي

ناهد:في حاجه شكلك مخبيه حاجه

ايسل بضيق:مش فكرة مخبيه
ماما انا وباسل هنتطلق

ناهد بخضه:ليه ياحبيبتي بس

ايسل:ياماما احنا متفقين ان احنا اصحاب فتره بس وهنطلق وهنقول ان احنا متفقناش عشان جدو يوافق اننا نطلق

ناهد:طيب ليه الدموع اللي انا شايفها في عينك دي

ايسل وهي تضع وجهها في الارض عادي

رفعت ناهد وجه ايسل و بصت في عنيها حبتيه

ايسل وهي تحرك رأسها بالنفي تنظر للاسفل لا

ناهد :طيب بوصي في عيني بتوصي في الارض ليه

ايسل وقد نزلت الدموع من عيونها اه ياماما حبيته اوي وخايفه خايفه اووي

ناهد وهي تحتضنها طيب اهدي هتخافي ليه هو جوزك

ايسل وهي تمسح دموعها ماهو هيطلقني

ناهد:لو عرف انك بتحبيه مش هيطلقك

ايسل :لا ياماما انا مقدرش اقوله كده

ناهد:هي بتتحس مش بتتقال

ايسل:ياماما انتي مش فاهمه باسل بيحب واحده وكمان نفسي يكمل مع حياته اكيد

ناهد:انتي متاكده من الكلام ده

ايسل:ايوه هو اللي قاله بنفسه

ناهد:مع اني شايفه في عيونه حب ليكي

في المساء

طارق عزم الجميع على العشا في مطعم على البحر

اشتغلت اغنيه رومانسيه

طارق لباسل:خود مراتك وقاموا ارقصوا

باسل بإحراج:اوك
ومد ايده ل ايسل
وقاموا يرقصوا

طارق هو كمان ونجلاء قاموا عشان يرقصوا

مصطفى:قومي ياعمتو نرقص اشمعنا احنا

ناهد:ههههههه لاياحبيبي مليش في الجو ده

مصطفى:ابدا لازم تقومي بقا

ناهد:ههههه ماشي وقامت معه

عند ايسل وباسل

ايسل كانت مكسوفه جدا من باسل وحاسه انها قريبه منه اووي
كانت شغاله اغنية تامر حسني
وانا جمبك حبيبي بجد مش عارف اقولك ايه
معاك الوقت بيعدي ماحسش بيه
واي كلام هايوصف اية فلحظة بعيشها وانا وياك
كفاية عليا تبقى فحضني وابقى معاك

قرب كمان من حضني وحس باللي بحس بيه
دانا من زمان مستني اعيش وياك اللحظة دي

تلاقات عيونها بحب

باسل بهمس :بحبك

اغمضت ايسل عيونها ثم فتحتها مره للتاكد انها لم تكون تحلم

باسل بحب:بحبك يا ايسل

انتهت الحلقه

احب اشوف تعليقاتكم
بقلمي شوشو

error: