رواية عشق العيون

الحلقه الرابعه

ايه ياجماعه التفاعل وحش اووي
لو القصه مش عجباكم مش هكملها عادي
وبالنسبه للناس اللي بتشوف القصه ومش بتعمل لايك حتى

حمدلله على السلامه

قالها باسل وهو ينظرلهم بغضب شديد

اياد وهو سكران وساند على ايسل
ههههههههه باسل اهوه

نظرت له ايسل بغضب
ومن بين اسنانها اخرس بقا

اقترب منهم باسل بغضب
والله دا حاجه تفرح اووي لما احفاد عائلة الشرقاوي راجعين وش الفجر لا وايه سكرانين كمان

ايسل وهي تبتلع ريقها
انا مش سكرانه انا اصلا مكنتش معه انا قابلته على الباب وقلت اسنده انا …

قاطعها باسل بغضب
واقترب منها ومسكها من شعرها على اساس اني المفروض اصدقك وحتى لو كلامك صدق في بنت محترمه ترجع في الوقت المتاخر ده

ايسل بتوجع
اااه سيب شعري انت مالك اصلا ارجع وقت ما انا عايزه مالكش حق تحكم عليا هو انت ولي امري سبني بقا

رفع باسل يديه
وضربه على خدها اوقعتها ارضا

شهقت رؤى الواقفه في الاعلى بجانب ناهد وجميع من في القصر

كادت ناهد ان تنزل ولكن عادل منعها
استني مش هينفع تنزلي
وقفت مكانها

قامت وهي تستند على الارض وهي تضع يديها على خدها
انت ازاي تمد ايدك عليا دا انا اقطعهالك

كاد باسل ان يصفعها الاخرى

ولكن توقف عندما

بااااسل خلاص سيبها
قالها كمال وهو يقف على باب غرفة المكتب

كمال

ناهد انزلي خودي بنتك

نزلت ناهد مسرعه واخذتها وصعدت الى اعلى

كمال
عادل طلع الواد دا فوق

عادل وهو يسند اياد
حاضر

كمال
حصلني ياباسل

لم يرد وذهب ورائه مسرعا

دخل الى غرفة المكتب

كمال
اقعد
جلس باسل دون ان يتكلم

كمال
اول مره اشوفك متعرفش تسيطر على نفسك

باسل
استفزتني وبعدين بنت قليلة الادب و..
قاطعه كمال

باااسل متتكلمش عن بنت عمك كده في ايه

باسل
يعني ينفع االى هي بتعمله ده
ورجوعها متاخر كل يوم مش النهارده وبس وبعدين قالت قابلته على الباب وبتكذب انا شايفها من الشباك الهانم نازله
معه من العربيه وحساب البيه دا معايا بس الصبح

كمال وهو يحاول التحدث بهدوء

هي عنيده شويه ودماغها ناشفه

باسل وهو يقف بعصبيه

تتكسر دماغها الناشفه دي هي هتمشينا على مزاجها

كمال بحده
اقعددد واهدى شويه

زفر باسل بضيق
وجلس
انا اسف ياجدي بس بصراحه هي مش مظبوطه نهائي ولا لبسها وماشيه بدماغها وحضرتك سيبها بمزاجها

كمال
لاني واثق فيها وعارف دماغها كويس

كاد باسل ان يتكلم
لكن كمال قاطعه

تصرفها النهارده كان غلط ولابسها مش عاجنبي بس هي حفيدي وابوها الله يرحمه عاش
عمره كله متغرب كان دماغه عنيده وناشفه زيها ومش بنفذ غير اللي في دماغه وكنت اتحايل عليه يبطل سفر وينزل ويستقر مع مراته وبنته لكن ماكانش بيوافق

ثم اكمل بتنهيده
هو انا مقدرش اكسر رقبتها
اقدر اعمل ده
بس مش عايز اخسرها لو ملاقتش الحنيه هنا هتلاقيها فين

باسل
ياجدو انا مقدر كل اللي حضرتك قولته ده بس كل حاجه لها حدود

كمال
انا هقولك هنعمل ايه ونشوف حل للموضوع ده

في غرفة ايسل

كانت تجلس على السرير بعصبيه
المتخلف ده ازااي يمد ايده عليا

ناهد بعصبيه
انتي كمان غلطانه وبتتكلمي كمان ازاي تروحي مكان زي ده

ايسل
انا حره ياماما وهو مش من حقه يسالني رايحه فين وجايه منين

ناهد

هو انتي مفكره نفسك ولد تروحي وتيجي وقت ماتحبي انتي بنت انسه يا ابله

طرقات على الباب
ناهد
ايوه

رؤى
انا ياطنط

ناهد
ادخلى ياحبيبتي

رؤي وهي تدخل في يديها بعض من مكعبات التلج

وجلست بجانب ايسل

واقتربت تضع الثلج على وجهها

ايسل بضيق
لوسمحتي يارؤى سبيني

رؤى
مش هينفع يا ايسل وشك هيورم لازم نحط تلج

ايسل وهي تضغط على شفتيها بعصبيه الغبي المتخلف بيمد ايده عليا والله ماهعديهاله

نظرت لها ناهد بغضب

ثم نظرت لرؤى باحراج

اسكتي بقا شويه

رؤى
طيب انا هروح بقا اوضتي لو احتاجتوا بقا رنولي بس

ناهد وهي توصلها لباب الغرفه
تسلمي ياحبيتي متزعليش من ايسل انتي عارفها

رؤى بابتسامه
لاياطنط مش زعلانه منها انا مقدره الموقف تصبحي على خير

ناهد وهي ترتب على كتفيها
وانتي من اهله

واغلقت الباب

ناهد بعصبيه
انتي مش بتاخدي بالك من كلامك انتي ناسيه انه اخوها

ايسل
لا مش ناسيه وهي عارفه انه همجي وغبي

ناهد
والله انا تعبت منك اصلا انا رايحه انام
ومشيت وسابتها

ايسل وهي تنظر في المرأ على وجهها
ماشي ياسي باسل

في الصباح
خرج من غرفته توجه الى غرفة اخيه

فتح باب الغرف على مصراعيه

قوووم يااالا

قالها باسل وهو يرفع الغطاء عنه
قوووم يابيه

اياد وهو يفرك بيديه في ايه ياعم ايه الغباء ده في حد بيصح حد كده

لكمه باسل في وجه

اياد
ااااه ايه ياعم في ايه انا عملت ايه

باسل
عمايلك كلها سوده
اسمع عشر دقايق تجهز وتنزلي تحت هتيجي معايا الشغل

قسمابالله يا اياد لو اتاخرت دقيقه لكون طالع مجرجرك من هنا لحد الشركه

اياد
بزهق طيب براحه هجهز

لم يرد عليه باسل وخرج من الغرفه

اياد وهو يتذكر امس
منك لله يا ايسل انتي السبب

نزل الى اسفل

وجدهم يجلسون على مائدة الفطار
اقترب منهم

باسل
صباح الخير
الجميع
صباح النور
اقترب من جده وقبل يديه

ثم جلس على احد الكراسي وبداء في تناول الطعام

بعد دقائق

نزل على الدرج
وهو يزفر بضيق
ويحاول فتح عينيه

نظر له كمال وابتسم فهو يعلم ان باسل هو الذي فعل ذلك

اياد على مضمضه
صباح الخير
واقترب من جده وقبل يديه

الجميع صباح النور

رؤى
غريبه صاحي بدري

اياد بصوت واطي
ربنا على الظالم

لم تستطيع رؤى وكارمن كبت ضحاكتهم

هب واقفا
باسل
يلا عشان الشغل

اياد بزهق
مش اما اطفح ياعم

باسل بحده
اتكلم بادب وبعدين مش لازم تطفح ياما طفحت استافدنا منك ايه غير الهم

اياد
انا عارف اني مش هرتاح في البيت ده

باسل بحده
قم يالااا

اياد وهو يقف مسرعا
حاضر
وذهبوا الى الشركه

ما ان وصلوا
نسرين ابعتلى الاستاذ مازن
قالها باسل وهو يدخل المكتب وورائه اياد

نسرين
حاضر يافندم

جلس على الكرسي

وجلس اياد امامه ووضع ساق فوق الاخرى وبظاء يصفر

باسل بغضب
نزل رجلك واقعد عدل

اياد بخوف وهو ينزل رجله حاضر

في غرفتها كانت نائمه

دخلت عليها والدتها

ايسل قومي هتتاخري على محاضراتك

ايسل وهي مازلت على وضعها
مش رايحه ياماما

ناهد
ليه

ايسل وهي ترفع الغطاء مش عارفه ليه عايزاني اروح الجامعه بوشي ده وشكلي كده
ثم اكملت بسخريه
ولما يسالوني
ابقى اقولهم معلش اصل بابي ضربني عشان معملتش الواجب

ناهد وهي تجلس بجانبها
طول عمرك مابتعترفيش بغلط
زي ابوكي الله يرحمه

ايسل
لو بابا عايش كان قطعله ايده المتكبر ده
ماما ماتيجي نمشي من هنا

ناهد
هنروح فين

ايسل
هنروح عند خالو في اسكندريه
مش عايزين ورث ولا حاجه بس هنعيش في اسكندريه مرتاحين ومش كل حاجه بضوابط ومواعيد
ثم قامت من مكانها واقتربت من يد والدتها وافقي يامامي عشان خاطري
انتهت الحلقه
ياترى ايه اللي هيحصل توقعاتكم
بقلم شوشو محمد

error: