رواية عشق العيون
اردفوا الى الداخل
وجدوا الجميع يجلس على مائدة الطعام
اقتربوا منهم والقو التحيه
وجلسوا على المائده
باسل
مجاتش الشركه ليه
اياد
احم كان عندي محاضرات
باسل
لا بصراحه وانت مجتهد
اياد وهو يحاول كتم ضحكاته
اه شوفت
باسل بعصبيه انت بتهزر
كمال بحده
باسل مش وقته احنا على الاكل
باسل
اسف ياجدي
كمال
اياد بعد ماتخلص اكل عايزك شويه في المكتب
اياد
حاضر ياجدو
هو انت مش هتعقل وتكبر بقا
قالها كمال وهو يرتشف من فنجان قهوته
اياد
انا عملت حاجه ياجدو
كمال
ولا منظرك كان مسخره امبارح بالليل
اياد
هههههههه انتوا ظلمني على فكره
كمال
اياد انا عايزك تاخد الحياه جد شويه مينفعش كده
اياد
ياجدو انا عايز اعيش الحياه زي انا ماعايزها مش زي ما انتوا عايزنها
كمال
والحياه اللي انت عايزاها انك تيجي كل يوم سكران
اياد
لا ياجدو انا اصلا مليش في جو الشغل بتاعكم ده ودخلت كلية التجاره بناا على رغبة حضرتك واخوايا باسل بس انا نفسي اشتغل في مجال السياحه انما الهندسه والحسابات دي مليش فيه
كمال
حتى لو هتفتحلك شركة سياحيه مش دلوقت انا مش واثق اصلا انك قد مسؤليتها
اياد
طالما حاجه بحبها يبقى هبقى قد مسؤليتها
في الصباح
ايه ده هو جدو وعمو مشيوا
قالها باسل وهو يجلس على مائدة الافطار
منال
اه ياحبيبي من شويه كده
نزلت على الدرج
ايسل
صباح الخير
الجميع صباح النور
ماعدا باسل الذي فتح عينيه بشده من الملابس التي ترتديها
جلست بجانب والدتها
ناهد من بين اسنانها وبصوت هادي
ايسل فين الجاكت بتاعك
ايسل
حسيت الجو كويس النهارده فمجبتوش
ناهد من بين اسنانها
مينفعش تخرجي كده حبيبتي
ايسل
عادي ايه المشكله
ثم قامت من مكانها
يلا باي عشان اتاخرت
استتي انتي رايحه فين
قالها باسل وهو يقوم من على الكرسي
اقترب منها
على فين
ايسل بضيق
سؤال اجابته واضحه وبرغم كده هجاوبك
رايحه الكليه
باسل
ودا لبس يتراح بيه الكليه والا اصلا يتمشي بيه
ايسل
انا حره البس اللي انا عايزاه
انت متدخلش
ابتسم بسخريه
واقترب من اذنيها
وبصوت لايسمعه والاهو وهي
بطلي ترخصي في نفسك بقا يابنت عمي
نظرت له بصدمه يشوبها الغضب
كادت ان ترد
لكنه لم يعطي لها الفرصه
تحرك من مكانه واخد تليفونه والمفاتيح
انا رايح الشركه ياماما
منال
ماشي يابني
وتوجه خارج القصر واستقل سيارته وذهب الى الشركه
اما هي فخرجت بعصبيه الى خارج القصر واستقلت سيارتها مسرعه الى الجامعه
مر يومين
كانت تجلس في حديقة القصر
تذاكر في كتابها
اقترب منها
مساء الخير
كارمن بخضه مساء النور
اياد
مالك اتخضيتي كده ليه
كارمن
مشوفتكش وانت جاي
اياد
لا الف سلامه عليكي من الخضه
بتعملي ايه
كارمن
بذاكر هكون بعمل ايه
اياد
ربنا معاكي
..كارمن انا كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع كده
كارمن
موضوع ايه
اياد وهو يمسك يديها كارمن انا بحبك و….
كاد ان يكمل
ولكنه سمع صوت
اياااد
قالها باسل وهو يقترب منه
باسل
كارمن ادخلى جوه
كارمن بخوف وهي تاخذ كتبها
حاضر يا ابيه
نظر اليه في غضب
ثم مسكه من متتصف التشيرت
انت عايز منها ايه يالا
اياد وهو يحاول ان يخلص نفسه منه
اهدى بس والله ماعايز منها حاجه
انا والله بحبها وناوي اتجوزها
باسل
تتجوزها مش اما تخلص كليه الاول وتشتغل يافاشل
اياد وهو يفلت نفسه منه
ان شاء الله هيحصل
باسل
وبعدين البت في ثانويه عامه بلاش تشغل دماغها بالكلام الفاضي ده
اياد
هو الحب عندك كلام فاضي
باسل
لا مش الحب انت اللي فاضي
متنساش انها بنت عمك واياك يا اياد اشوفك بتقرب منها هتزعل مني وهتشوف مني وش تاني
اياد بخفوت
هو انا لسه مشوفتوش
باسل
اه يا خوايا لسه ويلا شوف هتروح تعمل ايه
كان يدخلان الى القصر
قابلتهم منال
رؤى وهي تحتضنها
مساء الخير ياماما
ايسل مساء الخير ياطنط
منال
مساء النور ياحبايبي اتاخرتوا ليه
ايسل
الاستاذه قابلتها ودتنا المكتبه تجيب كتاب ونسيت نفسها
رؤى
يابنتي المكتبه دي كنز
ايسل بتريقه
اه ياختي
انا طالعه اريح يلا باي ياطنط
رؤى
خودني معاكي
وهما طالعين على السلم
كان باسل نازل
ايسل طلعت من جمبه من غير ماتتكلم
بصلها وكمل نزول
قابلته رؤى
رؤى
مساء الخير يا ابيه
باسل بجديه
كنتي فين
رؤى
كنت في الكليه
باسل
لحد دلوقت دا الساعه7
رؤى
لا يا ابيه كنت روحت مكتبه خارجيه اشوف كتاب واتاخرت شويه
باسل
ماشي اطلعي
رؤى
حاضر
منال واقتربت منه
رؤى عاقله ومبتعملش حاجه غلط
باسل
انا بثق فيها بس مش بثق في اللى حوليها
منال
بس متبقاش تضغط عليها في الاسئله هي بتحس كده انك بتشك فيها
باسل وهو يزفر بضيق
ربنا يسهل
في احد الليالي
كان يدخل الى الملاهي الليلي
وجدها تجلس مع مجموعه من الاشخاص
يضحكون
اياد وهو يقترب منهم
ايسل الله يخربيتك ايه اللى جابك هنا
ايسل
هههههههههه بغير جو
اياد وهو يجلس بجانبها
هههههههه بتغيري جو هنا
ايسل
اه ايه المشكله اصحابي كانوا جايين قولت اجي معاهم بس
اياد بتريقه
دا انتي حاجه تشرف
ايسل وهي تضربه على كتفه
اخرس يالا
وبعدين متوقعتش اشوفك هنا
اياد
لا دا انا زبون قديم هنا
ايسل
بجد
اياد
اه والله
كانت تجلس في غرفتها
سمعت طرقات على الباب
رؤى وهي تفتح الباب
ايوه
ناهد
ايه يارؤى نمتى
رؤى
لا يا انطي لسه اتفضلي
ناهد وهي تدخل
معلش رني على ايسل
اصلها لسه بره وبرن عليها مش بترد عليا يمكن ترد عليكي
رؤى وهي تمسك موبيلها
ايه ده هي لسه مجاتش دا الوقت اتاخر اوي
ناهد
ايوه وجدتك نام
وخايفه اقول لباسل هيبهدل الدنيا
رؤى
طيب اهدى ياطنط انا هكلمها
مش بترد
ناهد
انا قلقانه عليها
رؤى
طيب اهدى ياطنط انا هرن تاني
….
بردوه مش بترد
بعد ساعه
كان يدخل مستند عليها
وهو سكران
اياد
عارفه هههههه يابت يا ايسو دماغك دي بتعجني
ايسل بتوتر
وطي صوتك هتصحي البيت وتفضحنا
اياد
ههههههه هو فيه فضايح اكتر من كده
ايسل
الله يحرقك انت ايه اللي خلاك تتقل في الشرب كده
اياد
هههههههه كل مره بقول مش هتقل وبتقل بردوه
ايسل
امسك نفسك شويه ووطي صوتك ده
اياد
هههههههه خايفه من باسل دا هينفخك هههههه
ايسل
باسل ايه وبتاع ايه انا مش بخاف
اياد
هههههههههههه ما انا عارف انك مش بتخافي بتترعبي بس هههههه
ايسل
يوووه اخرس بقا متوترنيش
فجاءه
انفتح النور
حمدلله على السلامه…….
احب اشوف تعليقاتكم
وتوقعاتكم
انتهت الحلقه
بقلمي شوشو محمد