رواية اليتيمتان بقلم ولاء يحيى

?? (اليتمتان)?? #بقلم_ولاءيحيي
البارت التاسع عشر
كمال وحكمت بصو لبعض باستغراب وهم بيشاور على الشباب الأربعة
كمال وحكمت سوأ :امال ولاد مين دول
لأربع شباب سوأ بضحك : احنا ولادكم انتم الاتنين
ودخلت أميرة تجري بفرحه
أميرة :مبروك يا ابله مبروك (وتقرب عاوزه تحض حكمت بس كمال ماسكها في حضنه مش راضي يسببها.. فوقفت بصتله فابتسم)
كمال بابتسامه :انسى مش هخرجها من حضني انا ما صدقت…(حكمت تكسف وتبص ليه بحب.. واميرة تضحك)
أميرة بضحك :اوعي تخرجها انا هتصرف(وطلعت وقفت على الكنبة… وكل بيبص ليها باستغراب)
أليف باستغراب :تتصرفي هتعملي ايه
أميرة بضحك:هحضنهم هم الاتنين (ورحت نطه.. حكمت وكمال فردوا ايدهم.. ومسكها الاتنين وهي بقيت في حضنهم… والكل قعد يضحك)
أليف بغيظ وغيره وهو بيشد ايد كمال ويخرج أميرة من حضنه
أليف بغيظ : سيب يا عم… سيب يا سيدي… (ويمسك أيدها يبعدها…).. ايه يا عم انت ما صدقت (ويبص لأميرة) بت انتي اعقلي بدل ما اديكي على نفخك
عمران بضحك :يابني انت وهي بطلوا شويه.. (ويبص لكمال) مبروك يا دك
ندا تقرب من حكمت :مبروك يا ابله
حكمت :ندا حبيبتي انتي كويسه
ندا بابتسامة :الحمد الله يا ابله
حكمت تبصلهم اوي :هو انتم فتحته الباب ازي
أميرة بضحك :ما احنا اللي قفلناه (حكمت تبص لكمال)
كمال بابتسامة :والله ما عرف حاجه… انا واحده من التمريض جت قالتلي ندا عاوزني ضروري قبل العملية فجيت اشوفها
حكمت بقلق : عملية ايه… هو انتي هتعملي عمليه بجد
ندا تبص لعمران…. وتفتكر رد فعله لما دخلت أميرة مع دكتور كمال ودكتور عماد
#فلاش_بك
عمران واليف وندا كانوا في المكتب يتكلموا.. لقو الباب يتفتح.. وأميرة دخله ومعها كمال وعماد
أميرة بفرحه :ندا… دكتور كمال هيعمل العملية… وبيقول الجرح هيخف ويختفي…
ندا بصت لعمران اللي مش فاهم..
عمران بخوف :عمليه ايه (ويبص لنداء بخوف ويحط ايده على وشها) ندا حبيبتي انتي تعبانة فيكي حاجه
ندا بابتسامة :متقلقيش دي عمليه تجميل عشان الجرح اللي في رقبتي #بقلم_ولاءيحيي
عمران يبص لكمال : لاااا ندا مش هتعمل عمليات… (ويبص ل ندا) حبيبتي انتي كده جميله وزي القمر
ندا بابتسامه : بس انا عاوزه أعملها… يا عمران
عمران : بس أنا
كمال بابتسامة يقرب : بس ايه يا عمران…انت خايف عليها من العملية وانا الدكتور بتعها… شكلك عاوز علقه… ابعد كده خليني اكشف
عمران يبص لندا اللي تبتسم وتترجاه بعينها… فيبعد..
كمال قرب من ندا وبص لعينها وابتسم : انا هشيل الطرحة وابص بس على الجرح اطمني..
عمران بيبص جمبه بضيق.. شاف ندا وأليف وعماد واقفين يبصو مع كمال… ولسه كمال بيفك الطرحة
عمران بغيره : استنى… (ويبص لأليف وعماد) ممكن تطلعه بره على ما يكشف عليها
عماد واليف بصو لبعض… وكمال سند على المكتب وهو بيبتسم… وندا بقيت مبسوطة بغيرته عليها… وأميرة نطت قعدت على المكتب جمب كمال وبتضحك..
عماد : بره فين يا واد انت … احنا دكاترة
عمران بابتسامة :عارف بس الموضوع مش محتاج كل دا.. (وغمزله ) وبعدين انت مش عريس.. زمان العروسة مستنياك
عماد بابتسامه : صح تصدق عندك حق… سلام يا دك
وخرج عماد بسرعه يروح لعروسته
عمران بص لاليف:بره
أليف بغيظ :مش خارج دا مكتبي وانا الدكتور المساعد.. لدكتور كمال.. انت بقى اطلع بره عندنا كشف
لسه عمران هيرد بس كمال سابقهم
كمال بقوة : انتم الاتنين بره…(لسه يعترضوا كمال زعق) قولت بره
يخرجه الاتنين بغيظ.. وكمال وأميرة يضحكوا… ويبص لندا يشوف خوفها وقلقها..
كمال بابتسامه : متخافيش (وكشف كمال وبعد ما خلص) كويس اوي العملية أن شاء الله هتختفي اي إثر..
ندا بفرحه ودموع : بجد يا دكتور
كمال بص ليها بطيبه وابتسم : بجد… شوفي انتي عاوزه تعمليها امتى
أميرة : ممكن نعرف تكلفت العملية يا دكتور
كمال بص لأميرة وشاف قلقها هي وندا فابتسم
كمال : تشتغلي سنتين في المستشفى من غير مرتب
أميرة بفرحه : موافقه… تعملها امتى
كمال : اي وقت…(ويكمل بشوق) كلموا مامتكم وشوفه هتقول ايه
أميرة وندا بصو لبعض اوي
ندا : دكتور هو ينفع أعملها بكرا
كمال باستغراب : ايوه ينفع
أميرة بابتسامة : يبقى بكرا… وندا تتحجز من النهارده
كمال : وحكمت… قصدي مامتكم مش تبلغها
ندا بابتسامة : هتصل بيها… عشان تيجي حالا
كمال بابتسامة وفرحه: وانا هبلغهم بالميعاد العملية.. وخرج كمال.. والشاب دخلوا.. واتفق ازي هيخلو حكمت تقابل كمال… بس عمران كان قعده مضايق وخايف على ندا
#بك
ندا تبص لعمران : لو عمران فضل مكشر كده مش عملها
عمران بصلها وابتسم وقرب منها بحب :لو انتي عاوزه تعمليها عشانك انتي اعمليها حبيبتي
ندا بحب تحضنه : بحبك يا عمران (الكل بصلهم)
أليف بغيظ :لا دا استعباط بقى…كل واحد حضن حبيبته اشمعنا انا…(ورح شددت اميره) تعال يا بت لما احضن
الكل يضحك بس يبعدوا كلهم مره واحده لما يسمعوا صوة
فاطمة يتصنع الغضب : والله عالي… سيبني في الاوضه هناك وقاعدين هنا تحتضن بعض .. (وتقرب منهم) انت يا واد انت وهو وهو تعالوا الناحية دي… وانتي يا بت انتي وهي وهي.. الناحية دي (وتبص لكمال بابتسامة) ازيك يا واد يا دكتور
كمال يقرب منها بحب ويبوس أيدها وراسها :ازيك انتي يا تتيته
فاطمة تبص لحكمت والضحكة على وشها فتبتسم
فاطمة تحط أيدها على وش حكمت :دلوقتي بقيت كويس
اقعدوا يا ولاد كلكم… لسه في حاجات عاوزين نفهمها وكل الأسرار تظهر عشان لما تبدأ يكون على صفحه بيضه (الكل يقعد)
كمال بيبص لحكمت بابتسامة :الأول عاوز اعرف القمرات دول مين..
حكمت تبتسم وتبص للبنات بحب.. وتحكي لكمال قصتهم
حكمت بابتسامة : بقوا بناتي.. وبيهم قدرت اكمل وارجع لدنيا (البنات يحضنها بحب)
ندا بحب :احنا لو لينا ام… مش هنحبها زيك يا ابله
كمال بابتسامة : ومن دلوقتي ليكم اب (ويبص لشباب بنص عين) وانا مش هجوز بناتي دلوقتي اربع خمس سنين اكون شبعت منهم… (عمران واليف يبرقه الاتنين بصدمه)
عمران :أعملها وانا هاجي أقيم عندك في البيت 24ساعه لحد ما تقولي خدها وامشي
أليف يحط رجل على رجل ويبصله: انا بقى عارف ايه اللي يخليك تجيبها لحد عندي… ومعك المأذون.. وتجوزها لي
كمال باستغراب :ايه هو بقى
أليف يلعب حواجبه :هخطفلك حكمت
(الكل يضحك اوي)
حكمت بابتسامه :انتم اكيد ولاد ناديه
كمال بابتسامه : لا… ناديه عندها بنت ولدين توائم… ام دول (ويبص لشباب بابتسامه ) دا عمران ابن خالتي… ودا أليف اخويه
حكمت باستغراب :اخوك… هو بابك اجوز تاني
كمال بابتسامه : لا… أليف اخويه من الأم والأب
حكمت وفاطمة بصي ليه اوي
حكمت :بس انت مقولتش قبل كده ان ليك اخوات غير ناديه
أليف يبصلها بابتسامه :ما انا ضحية من ضحاياه.. محمود وسلوي..
كمال: انا وناديه معرفناش أن أليف لسه عايش غير لما كان عمره 10سنين
أميرة تبص لأليف : ليه هو كان فين… انا مش فاهمه حاجه
كمال :انا حكلكم كل حاجه… بس من الاول
وبدأ كمال يحكي اللي حصل من الاول لحد ما وصل لما… على زاروه وقاله أن حكمت تجوزت
حكمت تبص لفاطمة :ليه بابا عمله كده يا تيتيه… اكيد حضرتك عارفه
فاطمة تنهدت : خاف عليكي هددوا بيكي… كانوا هيموتوكي وانتي في المستشفى… فعمل اللي هم عاوزبنه.. ولما قومتي بسلامه وبقيتي كويسه.. ورجعنا اسكندرية عشان نبيع البيت… نزل يدور على كمال عشان يقوله الحقيقة.. ورح المستشفى… يومها عرف ان كمال هيتجوز بنت عمته… رجع البيت مهموم.. وقالي فرح كمال النهارده… (وتبص لحكمت بدموع) ابوك طلب مني مقولش …كان خايف يكون ظلمك.. وتحمليه الذنب زيهم… فضل حاسس بتأنيب الضمير لحد ما تعب… و قبل ما يموت فضل يقولك سامحيني.. اوعي تزعلي من ابوكي يا حكمت.. كان خايف عليكي
حكمت بدموع :عارفه يا تيته.. ربنا يرحمه ويغفرله
ندا تبص لكمال :طب ازي يا دكتور حضرتك متجوزتيش… مع ان ابله حكمت شافتك في الفرح
كمال بابتسامه :بعد ما عم علي مشي…كنت كاره الحياه… وعاوزه اولع فيهم… وحلفت اني هاخد حقنا منهم…. فضلت افكر كتير.. ازي انتقم… بعدها بيومين جالي جواب… وكان من السجن من سيف… بيطلب مني اروح ليه… وانه معه شريط مسجلا…. ليهم في المستشفى عن عمليات مشبوها … وشرايط لماهي وهي بتتفق معه… على اللي عمله في حكمت.
#بقلم_ولاءيحيي
ورحت ليه تاني يوم الصبح…. اعترف لي بكل حاجه.. وقالي على مكان الشريط… ورحت اخذتها… وحلفت لازم انتقم وافضحهم واسجنهم كلهم… بس كنت لازم الأول ارجع الأسهم.. ويعرفوا أن الأسهم رجعت لي…
#فلاش_بك
في المستشفى… محمود وسلوي وماهي.. قاعدين مستنين يدخله لكمال اللي بعت طلبهم…
سلوي بغضب :هو ابنك بعت طلب يشوفنا… وفي الاخر مقعدنا على الباب… انا غلطانه اني جيت (ولسه هتتوقف)
محمود :اقعد يا سلوي… خلينا نشوف عاوز ايه عشان نعرف.. نرجع المستشفى ازي
سلوي بغضب : وهو داخله ايه في المستشفى… مهو باعها..
ماهي :ناديه وكمال واحد يا ماما… البيع دا شكل بس.. كان شكك فيكم وبيامن نفسه.. لكن كل الأسهم في ايده.. وأي لحظه هترجعها
سلوي بضيق : احنا هنفضل لعبه في ايدهم كده.. . ما نخلص منهم الاتنين
محمود بغضب : انتي ايه.. ما فيش في دماغك غير انك تقتلي
سلوي باستهزاء : مش عارفه ليه مابصدقش دور الأب اللي بتحاول ترسمه دا
الباب يتفتح.. و ويخرج واحد معه دفتر مكتوب عليها الشهر العقاري… وهم اخذو بالهم
مدحت يبص ليهم بقرف: اتفضلو
سلوي تقف وتبص لابنها وتقرب منه :خليك فاكر ان انت اللي اختار تكون عدو ليا… عشان لما افعصك برجلي.. مترجعش تقول انا ابنك
وتدخل.. ورها ماهي اللي بصت ليه يقرف… ودخل محمود اللي بص ليه بغضب وكره
مدحت خرج وقفل الباب
مدحت يتنهد بحزن في سره : تستهلوا اللي هيعملو فيكم..
سلوي تدخل من غير ما تسلم.. وتقعد وتحط رجل على رجل.. وتقعد ماهي زيها
محمود يدخل ويبص لأولاده بقوه :شوفت آخر عميلك…. عرفت ان اختك تجوزت.. حتت عيال…. من ورنا… هتقول لناس ايه دلوقتي
كمال بقوة :هقولهم اختي تجوزت راجل يحميها ويخاف عليها… وعمره ما يخونها… ومش دا الموضوع اللي طلبتكم عشانه…فا تفضل اقعد عشان مش قادر اتكلم (محمود يقعد بغضب) انا بعتلكم… عشان اعرف طلبتكم…ناديه رجعت الأسهم باسمي… وحكمت خلاص عرفتو تفرقه بنا… ف كافيه كده
محمود بابتسامة انتصار : استسلمت بدري كده
كمال بضيق : أظن كل اللي انتم عاوزينه اتنفذ
سلوي : لا لسه.. …الإدارة ترجع في أيدينا… تكتب الأسهم لمحمود
كمال بتصنيع الغضب :لا مش هتنازل عن الأسهم
محمود بغضب : واحنا مش هنفضل تحت رحمتك… المستشفى دا شغل.. مش لعبه بتلعب بيها… لازم نضمن الإدارة في أيدينا…
كمال يسكت شويه :نرجع للحل الأول… هتجوز ماهي… ونكتب شرط في العقد… اللي هسيب التاني ويطلب الطلاق الأول الأسهم بتاعته تتنقل باسم التاني ….
سلوي بصتله اوي : قصدك ايه بلعبة دي
كمال : لو شايفه انها لعبه… يبقي كانت لعبتك من الاول… وانا وفقت عليها
سلوي تسكت شويه وتفكر وتبتسم بخبث :موافقه
كمال يبص لماهي :مش تأخذي رائي العروسة لأول
ماهي ترسم الفرحة :موافق طبعا.. انا طول عمري بحلم باليوم اللي هنتجوز فيه
كمال : يبقى اتفقنا… شوفه الميعاد اللي يناسبكم.. وجهزوا الفرح.. وبلغوني
محمود : الخميس الجاي… وهنعزم كل الوزراء ورجال الأعمال.. يعني ما فيش لعب… مفهوم
كمال من جوه بابتسامة :مفهوم
واتفقوا وبدأ يجهزوا لفرح كبير جدا … وعزموا كل أصحاب النفوذ والسلطة والفلوس …أول ما وصل كل اللي كان معزمين من ناس كبيرة جدا في البلد… خرج كمال ماسك ايد ماهي… وهو بيبتسم بانتصار وفرحه… وقف قدمها بابتسامه.. ورفع الطرحة… وهي تبتسم مستني يبوسها… بس فضل بصص ليها… من غير ما يقرب.. والكل سكت بصين عليهم باستغراب… وماهي بقيت تتلفت حواليها… ومحمود وسلوي قربه منهم…
محمود :كمال بوس عرستك الناس بتتفرج عليكم
كمال أتلفت… وقرب منه عماد بالمايك ..
كمال بابتسامة : انا عمل مفاجأة صغيرة… للعروسة.. وليكم كلكم… ياريت الكل يبص لشاشة العرض…. شاغلو الفيلم
#بقلم_ولاءيحيي
وهنا اشتغل فيلم فيه ماهي نايمه على سرير جمب سيف… ويتكلموا عن عمليه مشبوها عملها في المستشفى هم الاتنين….. ويتكلموا عن العمليات الكتير اللي المستشفى بتعلمها…وسيف بيقولها انه قلقان… حد من أهل المريض يتكلموا… لأن ال خمس حالات اللي عمله ليهم العملية اصاحبها ماتوا … وماهي بتطمنه…. وبتقوله ان ما فيش خوف عليهم… وان محمود وسلوي مأمنين كل حاجه… و في ناس مهمه جدا في البلد شركاء معهم وبتحمميهم… وان حتى لو حد بلغ… البلاغ يتقطع… وانا الصحافة والإعلام… تحت سلطتهم… وانهم اول ما تجوز كمال… هتاخد الأسهم…والمستشفى كلها هتبقي تحت ايدهم وشغلهم هيكبر اكتر
و دخل البوليس في الوقت دا… وهم معهم أمر بالقبض على محمود وسلوي وماهي… وبعض الأسمى … بعض ما كمال كان قدم بلاغ …. وهنا كل الموجودين في الفرح بدأ ينسحبوا بسرعه من الفرح… وبقي الكل يخرج قبل ما الصحافة … تصورهم
#بك #بقلم_ولاءيحيي
كمال :واتقبض عليهم… وفعلا كل الناس الكبيرة بعدو عنهم ومحدش قبل يساعدهم… بس الفساد مخلص…مكنش في إثبات أن محمود وسلوي ليهم يد في اللي بيحصل في المستشفى… ولبسها لبعض الدكاترة والموظفين… وماهي محامي وقاضي فاسد… خرجوها من القضية… وللأسف في الوقت دا معرفتش. اعمل اكتر من كده .. وبعدها الكل بقى يرفض يساعدهم…. لكن وقت بسيط ورجع كل حاجه زي ما كانت… ونفوذهم وفلوسهم قدروا.. يمحو اي كلام او خبر عنهم .. وانا سافرت بس خليت مدحت مسك المستشفى بكل قوه… ومنعهم يدخلوا في الإدارة… ودا الشيء الوحيد اللي قدرنا نتحكم فيه… … لحد ما فكرو في فكره تانية… وساعتها ناديه سمعتهم. بصدف .. وعرفنا أن أليف عايش
(وبدأ كمال يحكي ليهم… محمود وسلوي عملوا ايه في امه واليف… لحد ما ناديه وقعت منه )
كمال :جريت بناديه للمستشفى… ومدحت جي…سيبته معها ورحت لمحمود وسلوي مكاتبهم… كانوا يتخانقوا
#فلاش_بك
كمال يفتح الباب بغضب… ومحمود وسلوي يبصه ليه وتفاجأه بيه قدمهم
#بقلم_ولاءيحيي
محمود بصدمه :كمال… انت رجعت امتى
كمال بغضب :انا جي اعرض عليكم عرض… انتم عاوزين المستشفى… وانا عاوز اخويه
محمود برق عينه :اخوك
كمال بغضب وزعيق :ايوه اخويه…. عاوز اخويه… تكتبوا باسمك… وتظهروا لناس.. ويتعرف انه ابنك ….وبعدها تتنزل عن الوصاية ليا… وانا هكتب لك الأسهم كلها… بس بعدها تنساني انا واخواتي…
محمود يسكت شويه ويبص له :موافق
كمال باستهزاء :كنت متأكد انك هتوافق… هستناك الصباح تخلص الإجراءات كلها
#بك
كمال :ورحنا خلصنا الإجراءات…. وبعدها اخدت أليف… وناديه ومدحت وسافرنا بره البلد….. مكنش لينا مكان في بلد بتحمي الظلم والظالم… لحد ما ربنا انتقم منهم كلهم …
حكمت :ازي
كمال : محمود طمع.. وبعد ما كل الحقيقة انكشفت وحتى أليف عرف… لان سلوي رحت الشقة اللي كان فيها واتخنقت معه هناك وقالت كل حاجة
مع محمود… فأليف سمعهم….. ف ما فيش حاجه تهدده بيها…. فمحمود رفض يديها حاجه من الأسهم… ودا جننها… وطبعا هي عارفه نقطت ضعفه… بعتت ليه واحدة.. فضلت تلعب عليه وتحطله مخدرات… لحد ما بقى تحت سيطرتهم… ومضى وباع كل الأسهم… ليها… وبعدها رمته في مصحه الأمراض العقلية… ومات هناك
ندا :وسلوي وماهي
كمال :بعدها بسنه سلوي كانت متجوزه في السر من حتت عيال كالعادة… سيف كان خرج من السجن وحب ينتقم منهم.. كان يراقبهم… واكتشف أن الواد اللي تجوزته سلوي على علاقه… بماهي.. وأنها مسلطه عليها عشان تاخد الأسهم من سلوي… وفي مره وماهي عنده… سيف بعت لسلوي أن جوزها بيخونها… رحت بسرعه… ودخلت لقيته مع واحده… ومن غير ما تعرف مين اللي معه… قاتلتهم…كان سيف بلغ البوليس… واتقبض عليها… بس كانت اتجننت… ونقلوها مستشفى الأمراض العقلية… وماتت هناك… وقتها مدحت لما ورث .. رجع لينا كل الأسهم.. ورفض يأخذ منهم حاجه… ورفضنا كلنا نرجع مصر تاني بعد الفضيحة … غيرنا المستشفى ورحنا القاهرة….. وعماد هو اللي مسك الإدارة ..
فاطمة :يمهل ولا يهمل… انتقام ربنا أعظم واكبر… والحمد الله انكم رجعتم لبعض يا ولاد.. انسى الفات… وعيش حياتكم
حكمت وكمال بصو لبعض بحب…
#بقلم_ولاءيحيي

 

error: